کد خبر 1105070
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸
فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سهام پالایشی‌ها که قرار بود در دارادوم عرضه شود، به علت آماده نبودن دستگاه ذیربط (وزارت نفت) به صورت بلوکی یا شناور عرضه خواهد شد.

به گزارش مشرق، ‌در حالی که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی علت لغو شدن عرضه صندوق دارا دوم در بورس را خواست وزیر اقتصاد برای لغو آن عنوان کرد و سازمان خصوصی سازی دلیل آن را عدم همکاری وزارت نفت در تاسیس صندوق مربط اعلام کرد،‌ دژپسند هم علت عدم عرضه دارادوم با موضوع پالایشی را آماده نبودن دستگاه ذیربط عنوان کرد. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سهام پالایشی‌ها که قرار بود در دارادوم عرضه شود، به علت آماده نبودن دستگاه ذیربط (وزارت نفت) به صورت بلوکی یا شناور عرضه خواهد شد.

فرهاد دژپسند در حاشیه اختتامیه مسابقه آثار کوتاه رادیویی، کار و تولید در پاسخ به این سوال که چرا سازمان خصوصی سازی عرضه دارادوم را منتفی اعلام کرده است؟ افزود: دستگاه مربوطه در روزهای اخیر اعلام کرد آمادگی نداریم بر این اساس، دارادوم به صورت بلوکی عرضه و اگر هم نتوانستیم، آن را شناور می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

اختلاف بین ۲ وزیر باعث لغو «دارا دوم» شد

فرهاد دژپسند در همایش  کار و تولید  رادیو اقتصاد افزود: شعار راهبردی سال جاری از سوی مقام معظم رهبری  به نام  جهش تولید تعیین شده است.

وی اظهارداشت: سرمایه گذاری و  بهره وری  از محورهای اساسی برای تحقق جهش تولید است. 

بیشتر بخوانید:

عرضه نشدن «دارا دوم» تصمیم وزیر اقتصاد بود

 وزیر اقتصاد و دارایی گفت: تولید فقط به تولید کالامحدود نمی شود. وقتی صحبت از تولید به میان می آید منظور تولید کالا و خدمت توامان است. 

دژپسند  بیان داشت: وقتی تولید کالا و خدمت در کنار هم قرار می گیرند  الزامات تدقیق و توجه را بیشتر می‌کنند.

 وی ادامه داد: اگر می خواهیم تولید در کشور جهش داشته باشد  باید به دو نکته  بسیار مهم  اول سرمایه گذاری  و دوم استفاده بهینه  از سرمایه های انباشت شده در عرصه فیزیکی، مالی و انسانی توجه کرد. 

وزیر اقتصاد و دارایی  گفت: در عرصه سرمایه گذاری، افزایش نرخ بهره برداری از تولید و افزایش بهره وری نکته ای که دغدغه ذهنی ماست، بحث تامین مالی است.

وی افزود: تحریم ها از سال ۹۱ تاکنون ساختار جدیدی پیدا کرده و در اندک سال ها رشد سرمایه گذاری در کشور مثبت بوده به عبارتی سه سال رشد سرمایه گذاری در کشور مثبت و بقیه سال ها منفی بوده است. 

دژپسند اظهار داشت: نرخ بهره برداری  از تولید حول و حوش ۵۰ درصد است، البته آمارها در این زمینه بسیار متفاوت است، چون رشته فعالیت‌ها  متنوع است گاهی گفته می شود  نرخ بهره برداری از تولید در کشور ۴۵،۴۷ تا ۵۵ درصد است.

وی تصریح کرد: وقتی سرمایه گذاری انجام می شود لزوما باید  استفاده از سرمایه های موجود به بهترین نحو مورد بهره برداری قرار گیرد و نرخ بهره برداری از ظرفیت حتما افزایش قابل توجهی چه در سرمایه گذاری و چه در افزایش نرخ بهره برداری داشته باشد.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در بحث سرمایه گذاری «تامین مالی ثابت» و در مقوله افزایش نرخ  بهره برداری تولید «تامین مالی سرمایه در گردش »مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نظام اقتصادی ایران بانک پایه است، افزود:  خوشبختانه امروز بانکداری کشور در آستانه تحول است.

دژپسند بیان داشت: طی چند ماهه گذشته سیستم هایی در کشور رونمایی شده که بدون مراجعه به بانک می توان ضمن بازکردن حساب، تسهیلات گرفت و احراز هویت شد.

وی گفت: خوشبختانه هم توانسته ایم سیستم بانکداری کشور را به تکنولوژی های پیشرفته مجهز کنیم و هم  مجاری تامین مالی راتنوع بخشیم.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود:  بنگاه  های اقتصادی به خصوص  متوسط و بزرگ مقیاس امروز برای تامین مالی ثابت  نیاز به مراجعه بانک ندارند بلکه بصورت غیر حضوری می توانند  خدمات بانکی دریافت کنند.

وی اظهارداشت: بنگاه های بزرگ برای تامین سرمایه مورد نیاز خود می توانند به بازار سرمایه مراجعه و نیاز خود را برطرف کنند.

 دژپسند بیان داشت: کریدور بازار سرمایه امروز می تواند در تامین مالی اقتصاد نقش قابل توجهی داشته باشد، البته این حرف به معنای حذف نظام بانکی نیست. 

وی ادامه داد: کریدور بازار سرمایه یک کریدور قابل اعتماد از نظر تامین منابع چه در سرمایه ثابت و چه در سرمایه در گردش  است.

وزیر اقتصاد و دارایی اظهارداشت: حضور پررنگ و عمیق بازار سرمایه به تسهیل تامین مالی در اقتصاد، بهبود فضای کسب و کار ، رشد سرمایه گذاری و افزایش نرخ بهره برداری از ظرفیت های موجود کمک شایان توجهی خواهد کرد، در ضمن یک مامنی برای  هدایت سپرده‌های و پس اندازهای خرد مردم است.

وی ادامه داد: مراجعه به بازار سرمایه حتما باید  با مطالعه و مشاوره  باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    5 0
    اصلا حالیشون نیست که یک تصمیم اشتباهشون امروز سرمایه تعداد زیادی مردم رو نابود کرد،همین دیشب تو خبر سیما آمد که بصورت بلوکی عرضه میشه،چجوری در کمتر از بیست وچهار ساعت تغییر نظر میدن،این وسط مردمی که به شما اعتماد کردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس