بر خلاف آنچه که تصور می شود، حجم تولید محتوا در فضای مجازی خیلی هم زیاد نیست! زیرا تحقیقات نشان می دهد که 92 درصد محتوایی که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، کپی از محتواهای دیگر است و در واقع، تولید محتوای با کیفیت، حدود 8 درصد محتوای فضای مجازی را تشکیل می دهد. از سوی دیگر، گوگل هم بارها اعلام کرده است که برای محتواهای بی کیفیت و کپی شده، ارزشی قائل نیست و آن ها را در نتایج جستجو نمایش نمی دهد. جالب است بدانید که بر اساس تحقیقی در سال 2020 که در آن یک میلیارد صفحه بررسی شدند، مشخص شد 90.63 درصد صفحات وب هیچ ترافیک یا بازدیدی دریافت نمی‌کنند. یعنی در هیچ جستجویی نشان داده نشده اند و هیچکس آن‌ها را ندیده که بخواهد بر رویشان کلیک کند و وارد آن صفحه شود.

تولید محتوا بر مبنای سئو

سئو محتوا

در تولید محتوا علاوه بر لزوم تسلط بر فرم و محتوا، نیازمند بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو هستیم تا محتوا دیده شود و در صدر نتایج جستجوی کاربران اینترنت قرار گیرد. گوگل پراستفاده‌ترین موتور جستجوی جهان است و  در واقع یک ماشین پاسخگویی است که محتوای موجود بر روی اینترنت را بر مبنای فرمشان (صفحات وبسایت‌ها، عکس، ویدئو، خبر و ...) دسته بندی کرده است. این ماشین پاسخگویی فاکتورهای بسیاری را ارزیابی می‌کند تا در نهایت محتمل‌ترین و مناسب‌ترین پاسخ را به جستجوی کاربرانش بدهد. حال اگر به این موضوع توجه شود که اکثریت ترافیک آنلاین در موتورهای جستجو و بالاخص گوگل سرازیر می‌شود، اهمیت سئو و بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو بیش از پیش مشخص می‌شود.

دنیای سئو به لحاظ فنی بسیار پیچیده و دائماً در حال تغییر است. موتورهای جستجو روز به روز از الگوریتم‌های پیچیده‌تری برای پاسخگویی به جستجوی کاربران استفاده می‌کنند. بنابراین متخصصین آن همواره باید دانش خود را به روز کنند. متخصصین سئو قرار است به محتواهای تولید شده کمک کنند تا در نتایج جستجوی کاربران دیده شوند. به روشی که منتهی به چنین نتیجه‌ای شود اصطلاحاً سئو ارگانیک گفته می‌شود. منظور از ارگانیک بودن وابسته نبودن به هزینه‌های تبلیغاتی و رشد طبیعی محتوا در لیست نتایج جستجو بر اساس الگوریتم‌های موتورهای جستجو است.

همانطور که اگر میوه درختی بدون استفاده از کود و سم رشد کند و به ثمر بنشیند به آن محصول ارگانیک خواهیم گفت. می توان گفت که در فضای وب، لزوماً «بهترین محتوا» دیده نمی‌شود، بلکه محتوایی دیده می‌شود و اثرگذار خواهد بود که بر اساس اصول سئو تنظیم شده باشد و در ادامه نیز نظارت، آنالیز و بهبود وضعیت سئو صفحه مورد نظر مورد توجه باشد. این مسئله به معنی نادیده گرفتن حساسیت و دقت برای تولید یک محتوای با کیفیت نیست بلکه اشاره به این واقعیت است که برای گل زدن نیاز به یک پاس گل خوب هم وجود دارد. آنالیز سئو سایت می تواند یکی از مهم ترین اقدامات پیش از برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای تولید محتوا باشد.

تولید محتوا بر اساس آنالیز رقبا

آنالیز محتوای رقیبان

سان تزو ژنرال مشهور چینی که کتاب معروفی به نام هنر جنگ دارد می‌گوید: «خودت را بشناس، حریفت را بشناس. هزاران بار بجنگ. هزاران بار پیروز شو». اگر فضای وب را صحنه نبرد در نظر بگیریم آنوقت این جمله ژنرال چینی برایمان بسیار الهام بخش و راهگشا خواهد بود.

همانطور که اشاره شد تولید محتوا یک عمل چند وجهی است. اگر هر یک از این وجوه نادیده گرفته شوند نتایج دلخواه به دست نخواهند آمد. بنابراین تک تک آن‌ها ارزش وقت گذاشتن و توجه را دارند. یکی از کارهایی که برای تولید محتوا ضروری است آنالیز رقبا است. آنالیز رقبا در واقع بررسی میدان نبرد است. نتیجه این آنالیز مواد خام لازم برای طراحی استراتژی سئو هر کسب و کاری را به وجود خواهد آورد. ما در موتورهای جستجو عموماً با کلمات به دنبال آنچه می‌خواهیم می‌گردیم. بنابراین آنالیز رقبا برای پیدا کردن کلمات کلیدی حوزه فعالیت مورد نظر و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها در راستای دیده شدن محتوای تولید شده ضروری است. کلمات کلیدی به گونه‌ای که به بافت محتوا لطمه‌ای نزنند در آن قرار می‌گیرند تا در نتایج جستجو به کاربران نشان داده شوند.

در این بخش قبل از هر چیز رقبای حوزه فعالیت باید شناخته شوند. چه کسانی موضوعات و کلمات کلیدی حیطه‌ای که شما می‌خواهید در آن فعالیت کنید را به خود اختصاص داده‌اند. اولین صفحه نتایج جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر در گوگل سرسخت‌ترین رقبای شما را نشان خواهد داد. جالب است بدانید که کلمات یا عبارات کلیدی دقیقاً همان چیزی نیستند که در ذهن شما وجود دارند. با استفاده از ابزارهای «تحقیق کلمات کلیدی» به کلمات و عباراتی می‌رسید که ممکن است هیچوقت به ذهنتان نرسیده باشد. آنالیز رقبا متخصصان سئو را به دریایی از اطلاعات مفید برای تدوین استراتژی رشد در صفحات جستجو می‌رساند. آنها خواهند فهمید چه کلماتی در یک زمینه بخصوص استفاده می‌شوند یا نمی‌شوند. نقاط ضعف رقبای شما را می‌فهمند و می‌توانند روی آن سرمایه‌گذاری کنند و همینطور از نقاط قوت شان درس بگیرند و آن را تکرار کنند و در نهایت اولویت‌های برنامه‌ریزی برای سئو را بیابند و بر اساس آن‌ها پیش بروند.

جمع بندی و نتیجه‌گیری

با گسترش فضای وب در طول سال‌های اخیر و افزایش کاربران اینترنت از یک سو و فوران محتوای تولید شده توسط این کاربران از سویی دیگر، بازاریابی محتوایی به عنوان رویکردی جدید و مؤثر در زمینه تبلیغات و بازاریابی در فضای اینترنت مطرح شده است. سرمایه گذاری‌هایی که در این بخش از سوی وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، پیام رسان‌ها و پلتفرم‌های نشر الکترونیک ویدئو یا متن صورت می‌گیرد نشان از اهمیت این شکل از بازاریابی در روزگار فعلی دارد.

مدتی است که در فضای وب ایران نیز به بازاریابی محتوایی به عنوان یک حیطه تخصصی توجه ویژه‌ای شده است اما کماکان در این زمینه ضعف‌های زیادی وجود دارد.

شهر محتوا یکی از مجموعه‌هایی است که به صورت تخصصی بر ارائه مشاوره و خدمات بازاریابی درون گرا، تولید محتوا و بازاریابی محتوایی تمرکز دارد. اینباند مارکتینگ یا بازاریابی درون گرا در واقع نوعی از بازاریابی است که در آن برخلاف شکل سنتی، شما به سراغ مشتری خود نمی‌روید بلکه مشتری، اول به عنوان یک کاربر عادی به خاطر یک پرسش و یا حتی سرگرمی به شما سر می‌زند، با برند شما آشنا می‌شود و اگر به خدمت یا محصولی که شما ارائه می‌کنید نیاز داشته باشد و شما هم بتوانید اعتماد او را جذب کنید، از شما خرید خواهد کرد. برای اطلاع از خدمات این مجموعه می‌توانید به آدرس ShahreMohtava.com بروید و از جزئیات بیشتری اطلاع پیدا کنید.

منابع:

1. https://www.searchenginejournal.com/tiktok-starts-200-million-fund-to-pay-users-for-content/375687/

2. https://web.archive.org/web/20010126005200/http://www.microsoft.com/billgates/columns/1996essay/essay960103.asp

3. https://www.forbes.com/sites/steveolenski/2017/06/21/why-content-will-always-always-king/#186f7937eb37

4. https://moz.com/beginners-guide-to-seo/why-search-engine-marketing-is-necessary

5. https://ahrefs.com/blog/search-traffic-study/

6. https://ahrefs.com/blog/competitive-analysis/

7. https://moz.com/learn/seo/duplicate-content

8. https://review.content-science.com/content-relevance-and-usefulness-why-you-need-it-and-4-ways-to-achieve-it

9. https://ahrefs.com/blog/blog-post-length/

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    0 0
    خوب بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس