درخواست یک شهید لبنانی

ساواک در گزارشی با طبقه بندی خیلی محرمانه و فوری خبر از آغاز به کار جنبش «امل» لبنان را به ایران مخابره کرد. علی عباس یکی از جوانان لبنانی همین جنبش بود که در جنگ تحمیلی به ایران آمد و شهید شد.

به گزارش مشرق، امام موسی صدر چند سال پس از حضور خود در لبنان، از سال ۱۹۶۴ به تأسیس مقاومتی می‌­اندیشید که حسین‌گونه و مؤمنانه باشد و نه تنها به دشمن پشت نکند، بلکه تا مرز شهادت و پیروزی به پیش رود.

امام موسی صدر غبار روزگار را از مردم لبنان زدود و آن‌ها را به علم‌­آموزی تشویق کرد، هرچند به قیمت فروش زمین و دارایی یا سفر به دیار غربت باشد. او در سال ۱۹۶۸ مجلس اعلای شیعیان را تأسیس کرد تا امور شیعیان را ساماندهی کند و همچون دیگر فرقه‌های لبنان بر موقوفات شیعیان نظارت داشته باشد.

جنبشی برای محرومان لبنان

او همچنین، جنبش محرومان را برای دفاع از محرومان همۀ فرقه‌ها و حقوق آن‌ها تأسیس کرد و گفت: «هر کجا مسئلۀ بر حقی باشد، ما در کنار آن هستیم.» او با همکاری شهید دکتر مصطفی چمران، شاخۀ نظامی جنبش محرومان با نام «گروه­‌های مقاومت لبنان» (أمل) را به‌مثابۀ گروه پیشاهنگ در ایفای رسالت اسلامی و دفاع مدنی، به راه انداخت تا بدانجا که امام صدر و دکتر مصطفی چمران در مقابل عصر اسرائیل قرار گرفت.

فعالیت شهید چمران در جنبش «امل» باعث شد تا نمایندگی ساواک در  لبنان طی دو نامه که در سال ۱۳۵۴ برای اداره کل دوم ساواک فرستاد،از چگونگی تشکیل جنبش امل زیر نظر امام موسی صدر و دکتر چمران گزارشی خیلی محرمانه و فوری را منتشر کند.

متن سند اول

به : ۲۱۳ - ۳۳۴تاریخ : ۵۴/۴/۱۶

از : نمایندگی لبنان ۳۳۴شماره : ۴۱۸۰و ۴۱۸۱

موسی صدر به دنبال انفجار نارنجک و قتل بیش از ۴۰نفر و مجروح شدن عده زیادی در یک اردوگاه آموزشی در نزدیکی بعلبک، روز گذشته طی یک مصاحبه مطبوعاتی برای اولین بار، وجود یک سازمان چریکی وابسته به خود را تحت عنوان «امواج مقاومت لبنانی» با علامت اختصاری AMAL اعلام نمود.

۲- موسی صدر اظهار داشت: افرادی که در حادثه انفجار نارنجک به قتل رسیده‏‌اند یا مجروح شده‏‌اند وابسته به این گروه بوده و زیر نظر نهضت آزادی بخش فلسطین آموزش می‏ دیده‌‏اند. 

۳- نامبرده اضافه کرد، هدف از تشکیل این گروه مسلح دفاع از جنوب لبنان و مقابله با اسرائیل است و پیشنهاد کرد کلیه گروه‌های مسلح داخلی وابسته به احزاب مختلف در یک سازمان واحد متشکل شده و در کنار ارتش لبنان از موجودیت کشور دفاع کنند.

رئیس نمایندگی لبنان

دایره بررسی ۱۷/۴ 

مربوط به اداره کل دوم است به آنها داده شود ۵۴/۴/۱۷

متن سند دوم

به : ۳۳۴تاریخ : ۵۴/۴/۲۵

از : ۲۱۳شماره : ۲۶۵/۲۱۳ 

موسی صدر یک گروه مسلح زیر نظر یک دکتر فیزیک شیعه ایران، به نام دکتر مصطفی چمران که تحصیلات خود را در آمریکا به اتمام رسانیده و همسر آمریکایی دارد به وجود آورده است. این شخص از عناصر فعال به اصطلاح کنفدراسیون دانشجویان خائن ایرانی است که فعلاً در صور اقامت دارد و رئیس آموزشگاه حرفه‏‌ای سید موسی صدر می‌‏باشد. 

از بخش ۲۱۳اطلاع دارند فوریت گزارش از نظر اداره کل سوم است... 

از کل سوم سؤال شد اقدام کرده‌‏اند. 

موسی صدر - ۵۸

۱۲-۷۰۲/۱۰۶-۵۸

 معرفی یکی از شهدای جنگ تحمیلی اعضای جنبش امل


علی عباس از قوی‌ترین نیروهای رزمی جنبش امل لبنان بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زمانی که شهید چمران درگیر مسائل کردستان بود با گروهی از کودکان یتیم لبنانی به ایران آمد و به خدمت امام(ره) رسید. بعد از بازگشت یتیمان لبنان، علی عباس در تهران ماند و به خدمت ستاد جنگ‌های نامنظم درآمد.

علی عباس در جبهه‌های لبنان و کشورهای دیگر تحت نفوذ صهیونیست‌ها بارها جنگیده بود، به طوری که ‌گفته می‌شد حدود ۱۴ کشور، او را ممنوع‌الورود اعلام کرده و در لبنان نیز به دنبال او بودند.



در روز عملیات دهلاویه، در روز ۲۶ خردادماه سال ۱۳۶۰ و در کنار ایرج رستمی در روستای سیدخلف مستقر شده بود. حدود ساعت ۱۰ صبح از طرف گروه علی‌رضا ماهینی درخواست مهمات شد و چون در آن لحظه کسی برای انتقال مهمات به خط درگیری در دسترس نبود، علی عباس با اصرار از رستمی خواست که به او اجازه دهد تا مهمات را رسانده و برگردد. رستمی به ناچار موافقت کرد. علی عباس با یک جعبه مهمات روی دوش به سمت نقطه درگیری رفت و ولی قبل از این که به رزمندگان گروه(شهید)علی ماهینی برسد هدف گلوله دشمن قرار گرفت و به شهادت رسید.

بخشی از وصیتنامه شهید

شهید علی عباس در بخشی از وصیت نامه خود نوشته است:

وصیتم را از جبهه های نبرد نیروهای ایرانی علیه نیروهای کفر رژیم صدام بعث و حامیانشان برایتان می نویسم؛ ما مبارزه علیه رژیم بعث را که نبرد حق علیه ظلم است برگزیدیم و از شما می خواهم علیه کفر و سرکشی متحد شوید و اختلافات داخلی را کنار بگذارید.

شهید علی عباس در بهشت زهرا و در نزدیکی مزار شهید مصطفی چمران به خاک سپرده شده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • RO ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    4 2
    روحش شاد و قرین رحمت الهی ان شاء الله
  • FR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    2 0
    همه اعضای دولت موقت یهودی بودند. مشرق سانسور کن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس