کد خبر 1104670
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
دارو نمایه

از آنجایی که برای مصرف برخی از داروهای کرونا باید به بیماری‌های زمینه‌ای توجه فراوانی شود، استفاده بدون تجویز پزشک از آن‌ها می‌تواند خطر مرگ را برای بیمار به همراه داشته باشد.

به گزارش مشرق، فاطمه غنی پور در خصوص عوارض داروهای کرونا گفت: به طور کلی دارویی که اجازه مصرف پیدا می‌کند، حتی اگر عوارضی هم داشته باشد در حدی نیست که مشکل جدی برای بیمار به وجود آورد؛ در شرایطی هم وضعیت بیمار با عوارض دارو کنار هم گذاشته می‌شوند و بررسی می‌شود که آیا مصرف دارو به صلاح بیمار است و یا نه.

وی ادامه داد: ما، مبتلایان به کووید۱۹ را بر اساس شدت بیماریشان که خفیف، شدید و یا بحرانی است، تقسیم بندی می‌کنیم و با توجه به آن نوع دارو را برای بیمار انتخاب می‌کنیم و این گونه نیست که یک دارو برای تمام بیماران مبتلا به کرونا تجویز شود.

بیشتر بخوانید:

مراقب مصرف این مُسکن‌ها باشید

این رزیدنت بیماری‌های عفونی و گرم سیری بیان کرد: توصیه ما به اکثر مبتلایان به کووید۱۹ که به صورت سرپایی مدیریت می‌شوند این است که به درمان علامتی بپردازند، برای مثال اگر درد و یا تب دارند، برای آن‌ها استامینوفن تجویز می‌کنیم.

غنی پور با اشاره به اینکه سفارش ما به بسیاری از بیماران مبتلا کرونا رعایت رژیم غذایی مناسب و استراحت است، افزود: در مواردی هم مبتلایان به کرونا حتما باید از دارو استفاده کنند و ممکن است، این داروها با عوارضی همراه باشند البته تا کنون دارویی که به طور صد در صد کووید۱۹ را مهار کند، کشف نشده است، اما یکسری از داروها در فازهای مختلف بر درمان کرونا موثر هستند.

وی در خصوص داروهای کلروکین و هیدروکسی کلروکین اظهار کرد: در خصوص این دو نوع داروها پزشکان باید تا حد زیادی مراقب تداخل آن‌ها با سایر داروها باشند و حتما از سابقه دارویی بیمار اطلاع داشته باشند تا با تجویز کلروکین در کنار داروهای دیگر موجب آریتمی قلبی بیمار نشوند.

این رزیدنت بیماری‌های عفونی و گرم سیری ضمن تاکید براینکه برای تجویز کلروکین و هیدروکسی کلروکین باید به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلایان توجه فراوانی شود و بیماران حتما باید بیماری زمینه‌ای خود را با پزشکان درمیان بگذارند، اضافه کرد: درست است که داروی رمدسیویر با عوارضی نظیر حالت تهوع و استفراغ همراه است و باید از مصرف آن همزمان با کلروکین خودداری شود، اما طبق مطالعات انجام شده این دارو توانسته نقشی مهمی در بهبود کرونا داشته باشد.

غنی پور بابیان اینکه برطبق مطالعات انجام شده مصرف رمدسیویر تا حد زیادی در کاهش دوران نقاهت و کم شدن مرگ و میر موثر بوده است، متذکر شد: بیماران به هیچ وجه نباید به مصرف خود سرانه دارو بپردازند چرا که ممکن است استفاده از برخی از این داروها بدون تحویز پزشک منجر به اختلال ریتم قلبی شود، بر طبق مطالعات در خصوص برخی از داروهای کرونا توصیه شده که حتما در بیمارستان‌ها مصرف شوند تا بیمار به طور کامل تحت نظر پزشک باشد و پیش از تجویز از او نوار قلب گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه برای مصرف برخی از داروهای کووید۱۹ باید وضعیت کلیه، کبد و قلب بیمار مورد بررسی قرار گیرد، هشدار داد: افرادی که به طور خودسرانه و بدون تحویز پزشک اقدام به خرید و مصرف دارو می‌کنند، اولا ممکن است دارویی را به اشتباه مورد استفاده قرار دهند چرا که هر دارویی با توجه به شرایط و شدت بیماری، مبتلایان تجویز می‌شود؛ دوما از آنجایی که برای مصرف برخی از داروهای کرونا باید به بیماری‌های زمینه‌ای توجه فراوانی شود، استفاده بدون تجویز پزشک می‌تواند خطر مرگ را برای بیماران به همراه داشته باشد.

این رزیدنت بیماری‌های عفونی و گرم سیری ضمن اشاره به اینکه سوما ممکن است، در صورت اقدام خودسرانه فرد داروهای تقلبی و غیر استادارد تهیه کند، تاکید کرد: درست است که مصرف خود سرانه داروهای کرونا عوارض خطرناکی را برای بیمار به همراه دارد، اما اگر این داروها توسط پزشکان تحویز شوند، مشکلی را برای بیمار به وجود نمی‌آوردند و مبتلایان باید به پزشک درمانگر خود اطمینان داشته باشند و طبق نظر او روند بهبودی را طی کنند، ضمنا داروهایی که عوارض زیادی برای بیمار به همراه دارند، در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و به صورت سرپایی تجویز نمی‌شوند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس