روحانی نمایه

رئیس جمهور گفت: باید در نظر بگیریم که ما حداقل ۶ ماه دیگر با کرونا مواجه هستیم تا روزی که یک واکسنی به دست ما برسد که موثر باشد و به اندازه کافی در اختیار ما باشد و به دست مردم برسد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (یکشنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تبریک ایام عید غدیر خم و تقدیر از انفاق مومنانه مردم در این ایام، گفت: اتفاقا یکی از ویژگی‌های مولای ما امیرالمومنین(ع) دستگیری از نیازمندان و انفاق است.

وی افزود: به ایام محرم نزدیک می‌شویم که در این ایام مردم هم نذوراتی که هر سال می‌دادند،‌ ممکن است شکل آن تغییر کند و حتما باید موارد بهداشتی در آن رعایت شود.

بیشتر بخوانید:

رئیس جمهور گفت: از مردم عزیز استان‌هایمان تشکر می‌کنم، استان‌هایی که در مرحله اول مردم به خوبی مراعات کردند و در مرحله دوم کادر پزشکی و درمانی ما مجاهدت شبانه روزی انجام دادند و در مرحله سوم مسئولینی که امر نظارت را بر عهده دارند بار را به دوش گرفتند و وقتی آدم در نمودارها استان‌ها را می‌بیند که از پیک عبور کرده‌اند، خوشحال می‌شود.

روحانی با بیان اینکه در آمار امروز تقریبا از اوایل مرداد، تغییر محسوسی شروع شده است که تا به امروز هم ادامه دارد، اظهار داشت: همانگونه که در سایه تلاش و مراعات مردم، زمانی مراعات مردم ۷۷ درصد بود که در سایه آن شاهد بودیم که از فوتی‌های ۳ رقمی عبور کرده و به ۲ رقمی برسیم، آن مراعات ۷۷ درصدی، به یکباره به ۱۷ درصد رسید که دو مرتبه دچار یک موج شدیم.

وی افزود: در کشورهای دیگر هم این موج دوم را ما مشاهده می‌کنیم؛ مثلا یکی از کشورهای اروپایی که چند روز پیش نخست وزیر آن می‌خواست اختیار قرنطینه بار دوم را بگیرد، همه چیز را آزاد اعلام کرده بودند و حتی گفته بودند که توریست‌ها هم بیایند، اما فشار موج دوم آنها را ناچار به تشدید محدودیت‌ها کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بالا و پایین رفتن آمار به اعمال خودمان برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: وقتی مراعات‌ها رها می‌شود، آمار بالا می‌رود و ما را گرفتار می‌کند. فشار روانی کار بر کادر درمانی،‌ فشار خسته‌کننده‌ای است.

روحانی ادامه داد: در مجموع در هفته‌های اخیر هم در کشور خودمان و هم در دنیا شاهد افت و خیز آمار بودیم، واقعیت این است که ما تقریبا 6 ماه است با این ویروس مواجه هستیم، اوایل به مردم می‌گفتیم هفتگی آن را در نظر نگیرید، ماه و سال معیار است نه روز و هفته، بعضی ها می‌گفتند چرا این را می‌گویید، ما این ویروس را از پای در می‌آوریم. به نظر من کار کادر درمانی ما بسیار خوب بوده، بخش تولید، بخش علمی به خوبی در صحنه بودند و مردم هم همراهی کردند.

وی اظهار داشت: ما  باید در نظر بگیریم که حداقل شش ماه دیگر این اوضاع [درگیری با کرونا] را داریم، البته ممکن است بیشتر شود، اما باید در نظر بگیریم که ما حداقل ۶ ماه دیگر تا روزی که یک واکسنی به دست ما برسد که موثر باشد و به اندازه کافی در اختیار ما باشد و به دست مردم برسد با همین اوضاع مواجه هستیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: تا آن زمان باید همه ما مراعات کنیم. ما این روزها دو طرف را می‌بینیم که عده‌ای نامه می‌نویسند که چرا می‌خواهید محدودیت‌ها را اضافه کنید و ماه محرم است؛ عده‌ای دیگر نامه می‌نویسند امثال محرم معنا ندارد و حجی که واجب است برگزار نشد درحالی که عزاداری محرم مستحب است. ما باید یک مسیر اعتدالی را انتخاب کنیم.

روحانی ادامه داد: نمی‌توانیم فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و .... را به طور کامل تعطیل کنیم و نه می‌توانیم بگوییم مانند سابق اجرا شود، بلکه نیازمند یک حد وسط برای مراعات هستیم. ادامه محدودیت‌های شدید امکان‌پذیر نیست چراکه جامعه را دچار التهاب، اضطراب و افسردگی می‌کند. سلامت جامعه فقط سلامت جسم نیست بلکه سلامت روح هم وجود دارد. افسردگی اگر ایجاد شود، زندگی بر مردم تنگ می‌شود.

وی با بیان اینکه باید معتدلانه رفتار کنیم و بدانیم که این ویروس برای مدتی وجود دارد، گفت: بجای شش ماه باید یک سال برای سازگاری با این ویروس برنامه‌ریزی کنیم. کسی فکر نکند این ویروس به زودی خواهد رفت، این ویروس فعلا با ما هست و برنامه‌ریزی ما برای زندگی با نشاط باید بلندمدت باشد.

رئیس جمهور با اشاره به چند دستورالعمل تحت عنوان «شفا» گفت: شین همان شستشو است شامل دست شستن و نظافت فردی بعنوان اصل اول ما است. ف ما فاصله‌گذاری اجتماعی است که باید مراعات کنیم. الف اول استفاده از ماسک است، الف دوم اجتناب از ترددهای غیرضروری، الف سوم اجتناب از تجمعات بزرگ است. اگر ما این موارد را رعایت کنیم، می‌تواند موثر باشد.

روحانی با بیان اینکه بیماریابی یکی از مسائل بسیار مهم است، اظهار داشت: همه مردم باید دستورالعمل‌ها را رعایت کنند و اگر کسی رعایت نکرد، در دستورالعمل‌های مجازاتی که هفته بعد وزیر کشور می‌آورد، این موارد لحاظ شود که اگر کسی باید ۱۴ روز در خانه بماند، بعد از ۲ روز بیرون آمد و گفت من حالم خوب است، باید با او برخورد شود چراکه دیگران را مبتلا می‌کند.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که از پایان بهمن پارسال زنگی به صدا درآمد و به ما گفت سبک زندگی اجتماعی شما تا اطلاع ثانوی باید تغییر پیدا کند تا اطلاع ثانوی و هرکس این زنگ را نشنیده ضرر کرده است. نمی‌توانیم رفت و آمد خانوادگی و مهمانی مانند سابق داشته باشیم. نمی‌شود عروسی و عزاداری مانند صورت سابق داشته باشیم. ترددهای غیرضروری را باید کم کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید برای سالمندان و کسانی که بیماران زمینه‌ای دارند فکر جداگانه‌ای کنیم، تصریح کرد: نظام دیجیتال باید در کشور ما توسعه فزاینده و روزافزونی پیدا کند؛ وضع ما خوب است اما نسبت به این بیماری و وضعیتی که داریم، مقداری روند کند است. اگر کاری از طریق الکترونیک امکان‌پذیر است و مسئول اداری به فرد می‌گوید باید حضوری بیایی، آن مسئول اداره باید یک ماه تا یک سال منفصل شود. مسئول اداره که مردم را زجر می‌دهد و در حالی که میتواند خدمات الکترونیکی به مردم ارائه دهد اما مردم را از شهرستان می‌کشاند به استان و از استان می‌کشاند به تهران باید با آن برخورد شود.

روحانی با اشاره به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: دولت آماده هرگونه کمک است چون این مسئله بسیار مهمی است چه در زمینه پیدا کردن دارو و چه یافتن واکسن؛ کار موازی در این قسمت هم اشکالی ندارد تا سریعتر به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه اگر بگوییم در ماه محرم عزاداری نباشد نادرست است و برای جامعه ما قابل تحمل نیست و اینکه مراسم نباشد مردم را دلگیر می‌کند، عنوان کرد: می‌توانیم عزاداری کنیم اما با جمعیت‌های کمتر؛ ما عدد را کم می‌کنیم اما مراسم و اصل عزاداری را باید برگزار کنیم. امسال باید سلامت مردم و سوگواری را در کنار هم قرار دهیم که برای این کار اولین موضوع اطلاع‌رسانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    4 1
    سلام بله اقای روحانی . باور کنید اگر شماتا 6 ماه دیگه برید کرونا هم میره
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      2 1
      ادم اینقدر دروغگو!؟؟
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    2 0
    روحانی عادت داره از افعال معکوس استفاده کنه پس صد در صد به مشکلات شدیدتری با کرونا بر میخوریم
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    8 0
    ان شا الله تو که رفتی کرونا هم با شما میرود!
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    2 0
    کشته مرده واکسنه، آخه نمیدونید چه برکاتی در واردات واکسن هست که عموم مردم نمی‌دانند الا حسن و دوستان!! اما بهتره ملت بدانند حتی با خرید واکسن و تزریق آن به ساده دلان، کرونای باهوش حالاحالاها در تمام جهان و مملکت ما جولان خواهد داد. الا استفاده از تکنولوژی گنس و آب پلاسما.
  • پیروز IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    3 0
    این بابا وقتی گفت شنبه همه چیز به روال عادی برمیگرده، وضع ما شد این. حالا میگه شش‌ماه دیگه خدا به دادمون برسه
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      0 0
      بله. بله. بنده هم دقیقا یادمه که همون هفته اول اسفند گفت که شنبه همه چیز باید به حالت عادی برگرده
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    3 0
    توبرو ما با کرونا سر می کنیم. سرکردن ملت با کرونا زبان نفهم بهتراست با ریس جمهور فهیم ماندن!! به همراه دولت فشلش
  • وطن دوست TR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    2 0
    لطفا کم حرف بزن خسارت برجام و دلار را جبران کن بنزین را جبران کن با کرونا و محرم کار نداشته باش کسی که محرم می شناسد ذلیل و کاسه گدای امریکا و غرب نمی شود محرم یعنی هیهات من الذله لطفا برو فقط برو کم حرف بزن
  • کسری IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    1 0
    خوبه خودش هم اعتراف کرد تا وقتی من هستم وضع خرابه
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    1 0
    واکسن مورد تایید سازمان پلید و صهیونیستی بهداشت جهانی بسیار خطرناک است و فقط یک دولت خائن نسل ملت خود را تباه میکند
  • احمدخواجوند NL ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    0 0
    یکی بود یکی نبود ذر سالهای بسیار بسیار دورتوکشور ایران یک رییس جمهوری بودبرای خواب کردن مردم ایران مثل مادر بزرگ ها قصه میگفت هرچند قصه هاش تکرای وبی محتوا بود ولی توجهی به کسی نداشت وگاهی هم میخندید اطرافیانش که زیر کرسی لمی داده بودن از قصه هایش لذت میبردن خلاصه این بود سرگذشت مردم ایران که انتظار 1400را میکشند.
  • DE ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    0 0
    حداقل تا شش ماه دیگر با کرونا درگیر هستیم چه خوب من فکر میکرد بایستی شما را تا 1400 تحمل کنیم گویا در فکر استعفای زودرس هستید؟
  • IE ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    0 0
    علی برکت الله
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    0 0
    روحانی آخرت آخرت آخرت.!!!
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    0 0
    شیخ حسن برامون مداحی کن خداکنه تو یکی ازین مراسما بگیری کرونا از دستت راحت بشیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس