همتی نمایه

رئیس کل بانک مرکزی گفت: قیمت ارز این اعداد نیست و ما تلاش می‌کنیم تا متعادل شود و در آینده نزدیک به مردم قول می‌دهیم تا نتایج اقدامات ما در متعادل سازی نرخ ارز را ببینند.

به گزارش مشرق، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی زنده با برنامه «بدون تعارف»  با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این فشار حداکثری را کنترل کنیم و فشار کمتری به مردم بیاید.

وی درباره مدیریت بازار ارز گفت: سال 97 التهابات وحشتناکی در بازار ارز ایجاد شد که آن را مدیریت کردیم و شرایط خوبی را تا آبان 98 داشتیم و ثبات خوبی را شاهد بودیم که در نتیجه آن تورم نزولی شد. اکنون نیز تیم بانک مرکزی همان تیم است و قادریم ثبات را به بازار بازگردانیم.

همتی با بیان اینکه از آبان 98 چند اتفاق افتاد که سیستم را به هم زد، افزود: حوادث آبان ماه انتظارات منفی را در جامعه ایجاد کرد و اگر به نمودار ارز دقت کنید نمودار ارز از آبان 98 شروع به بالا رفتن می‌کند.

بیشتر بخوانید:



رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: پس از این اتفاق دوباره به سمت ثبات حرکت می‌کردیم که با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و سیستم تجاری و اقتصادی کشور به هم خورد چراکه تجار نتوانستند تجارت کنند و درآمد ارزی حاصل از صادرات کاهش یافت. 

همتی تاکید کرد: البته در افزایش نرخ ارز در این اواخر همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، مسائل سیاسی و امنیتی نیز دخالت داشت و دشمنان اهداف بالاتری داشتند اما ما تلاش کردیم تا بازار را کنترل کنیم و اقدامات جدی را در این زمینه شروع کرده‌ایم که نتیجه آن مشخص خواهد شد.

رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: اقداماتی در حال انجام است که هر روز قیمت ارز وابسته به یکسری موارد نباشد؛ بر این اساس جلوی یک سری رانت‌ها، تخلفات و بی‌نظمی‌ها را گرفته‌ایم و با قدرت پیش می‌رویم.

وی با تاکید بر اینکه نرخ واقعی ارز رقمی بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن در بازار است، گفت: نرخ دلار در اقتصاد ما تبدیل به شاخص مهمی شده اما این موضوع درست می‌شود و همه ابزارها را به کار می‌بریم تا این نرخ را تعدیل کنیم.

همتی خاطرنشان کرد: در این راه تلاش بانک مرکزی کافی نیست و بسیاری از بخش‌های دیگر مانند بخش تجاری، بخش مالی و قوه قضاییه باید کمک کنند که همکاری‌هایی نیز انجام شده که از آنها تشکر می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: مسئله ارز فقط اقتصادی نیست و مسئله‌ای امنیتی، سیاسی و اقتصادی است و نهادهای امنیتی نیز باید در این زمینه همکاری کنند.

وی با بیان اینکه اخلالگران بازار ارز از کشورهای حاشیه حمایت می‌شوند، تصریح کرد: از قوه قضاییه به ما اطلاع دادند که تعدادی  از 250 نفری که اسامی آنها را داده‌ایم را بازداشت کرده‌اند و این‌ها اخلالگرانی حرفه‌ای هستند که حتی یک دلار ارز وارد کشور نکرده‌اند. اگر شرایط فعلی نبود بانک مرکزی کار خود را انجام می‌داد اما شرایط شرایطی است که آنهایی که می‌خواهند کشور را به هم بزنند از همه ابزارهایشان استفاده می‌کنند.

همتی در پاسخ به این شبهه که دولت خود قیمت ارز را برای درآمدزایی بالا برده است، گفت: دولت هنوز ارزی که مصرف می‌کند با قیمت 4200 تومان است و حتی بخشی از ارزهای بانک مرکزی را با مجوز قانونی با قیمت 4200 تومان برای این منظور صرف کرده است، بنابراین افزایش قیمت ارز تاثیری در درآمدهای دولت ندارد.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری دنبال کنترل نرخ ارز است و به هیچ عنوان چنین کاری نخواهد کرد. مگر می‌توان 85 میلیون نفر را به خاطر درآمدزایی نابود کرد؟ درآمد در مقایسه با نرخ ارز اصلاً اهمیتی ندارد چراکه وقتی نرخ ارز بالا برود کشور نابود می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: به مردم اطمینان می‌دهم که اصلا چنین چیزی وجود ندارد و اگر بتوانیم نرخ ارز را پایین بیاوریم که در روزهای آینده انشاالله این اتفاق خواهد افتاد، نشان خواهیم داد که دولت چنین هدفی ندارد.

وی با بیان اینکه 27 میلیارد دلار ارز مربوط به دو سال گذشته در اختیار صادرکنندگان است، یادآور شد: 250 نفری که اسامی آنها داده شده تولیدکننده نبودند و یک دلار هم ارز نیاورده بودند اینها کسانی بودند که باید با آنها برخورد می شد. اما بقیه بخشی تولیدکننده و برخی شرکت‌هایی هستند که درصدی از ارز خود را آورده‌اند، بنابراین تلاش کنیم که با آنها مدارا کنیم، اکنون نیز با آنها در حال مذاکره هستیم و هرکدام آمادگی داشته باشند که ارز خود را بیاورند، استقبال می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: طی همین 10 روزی که مهلت داده بودیم 2.5 میلیارد دلار ارز وارد سامانه نیما شده و برای واردات از این طریق تامین ارز شده است که این کار حتماً به آرامش بازار کمک می‌کند و بخش زیادی از کالاهایی که در گمرک بود، ترخیص خواهد شد.

وی ادامه داد: ثبات در بازار ایجاد شده و هنگامی که وارد ثبات می‌شویم روند پایین آوردن نرخ ارز را آغاز می‌کنیم. اگر نرخ ارز پایین بیاید، قیمت کالاها نیز در میان مدت پایین خواهد آمد.

همتی در بخش دیگری از سخنانش درباره اقدامات بانک مرکزی برای مقابله با اختلاس‌های بانکی تاکید کرد: قوه قضاییه خوب برخورد می کند، ظرف همین چند ماه گذشته جناب آقای رئیسی اقدامات بسیار خوبی را انجام داده‌اند و نزدیک به 16 هزار میلیارد تومان از مطالبات بدهکاران بانکی را وصول کرده‌ایم.

وی درباره پرداخت تسهیلات خرد نیز گفت: خواهش ما از مدیران بانک‌ها این است که به مردم سخت‌گیری نکنند، به خصوص طبقاتی که وام‌های خرد درخواست دارند را با حداقل ضمانت پرداخت کنند و تنها مطمئن باشند که پول بانک برمی‌گردد. در همین زمینه سامانه ارتباطی با شماره 2706 از هفته آینده راه‌اندازی می‌شود که بانک مرکزی در این زمینه پاسخگو خواهد بود.

وی با اشاره به تلاش بانک مرکزی برای بازگشت ارزهای خارج از کشور گفت: کشورهای دیگر تحت تاثیر آمریکا سنگ‌اندازی می‌کنند اما اقداماتی را انجام داده‌ایم و در برخی نقاط گشایش‌هایی صورت گرفته، در برخی موارد نیز در حال تلاش هستیم اما در مجموع وضعیت خوبی داریم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف چهار صفر از پول ملی نیز گفت: حذف چهار صفر در مجلس جدید نیز در حال پیگیری است اما بانک مرکزی در اسکناس‌های جدیدی که چاپ می‌کند صفرها را به صورت کمرنگ چاپ می‌کند تا به نوعی نشانه دوران گذار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    6 2
    تا این مجلس جهادی هست
    • عبدالله مومن IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      1 1
      تا مجلس جهادی هست ولی دولت قحطی مصنوعی هم در کنار آن هست. امور کشور ، اصلاح نخواهدشد. انشاء الله با آمدن دولت جهادی و جوان و حزب اللهی ست که کشور به آرامش خواهدرسید
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    15 0
    مصاحبش را من دیدم بنده خدا فکر کنم سنتی و صنعتی را با هم زده بود. حلش خیلی خوش بود
    • مری IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      2 0
      خداقوت پهلوانان.دلمان بوسعت ایرانست وجیبمان ب وسعت دهن شما. بزرگان
  • امین IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    11 0
    ولی کاملا واقعی دهن ما سرویس شده
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    15 0
    یعنی سیستم و مدیریت شما اینقدر بدرد نخوره که اگه توی چین ی نفر غرق بشه،شما تعدال اقتصادیتون بهم میریزه.فقط توجیه کردن را بلدید و حرف مفت زدن.خدا لعنتتون کنه که اینق.موقع انتخابات مردم را خر میکنید و بعدش صد تا عامل میجورید که بگید نشد و یک کلمه نمیگید نتونستیم.
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
      10 1
      خب مردم چرا باید تینقدر ساده و تکراری خر بشن؟!! کی باید اینها را بشناسند و دیگه بهشون رای ندن؟!
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    10 0
    پس واقعیش چنده؟
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    15 1
    از این حرفها زیاد زدید . بگذاریک کمه دیگه جیب دولت پربشه فدای سرتان گرسنگی و سفره خالی مردم !!!!!
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    6 0
    امروز و فردا تعطیله !
  • یکی از مردم IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    18 0
    زمانیکه دلار 7000تومن شد همینو میگفتید زمانیکه دلار رسید به 10000تومن هم همینو گفتید رسید به 15000 و بعد هم 20000 باز تکرار کردید!!!.واقعا خودتون از این حرفهای به دردنخور خسته نشدید؟! شما مسئولید که کار انجام بدید نه اینکه همش حرف بزنید!!!
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    14 0
    از اول هم دست حودتان بوده از سکه گرفته و خودرو و ارز و خیلی چیز های دیگر شما ها بازار داخلی را بازار جهانی اشتباه گرفتید و کسری بودجه تان را از جیب مردم پر می کنید
  • FR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    11 1
    یعنی زیر ۴۲۰۰؟ یا از ۲۶ هزار تومان میکنیدش ۳۰ هزار تومان و با دوهزار کمتر کردنش میشه ۲۸ و افتخاری زرین برای دولت برجامی میشه!
  • کمال‌الدین IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    13 1
    به نظر من توی ایران پایین آمدن قیمت‌ها امکان پذیر نیست
  • US ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    13 3
    اونی که شما و دولتتون دارید زحمت می کشید پایین میارید قدرت خرید مردم است
  • IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    9 2
    مرد و حرفش اما ما نه به روحانی اعتمادی داشتیم این ۷ سال نه به وزیران و مدیران و مشاورانش ، چون کسی که خدمت کند به ملت مطمئنا ملت روی تخم چشمشان میگذارند خدمت گذارها رو ولی روحانی و زیر دستاش جز خسارت جز ظلم و ستم و جز خیانت به انقلاب و ملت کاری نکردند ، خدا می‌دونه هر کسی رو دیدیم کل دولت روحانی رو لعن و نفرین میکرد حالا کی این لعن و نفرین میگیره تمام افراد دولت رو خدا میدونه
  • احمد IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    9 3
    اگه پایین نیومد چی تاحالا که همش تو این ۷سال سربالاییه
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
      10 1
      پایین میاد !!! به همت همتی و تایید جهانگیری میشه 23/500 تومن !!!
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    9 0
    اگر هم پایین بیاد برای دو روزه دوباره میره بالا تازه اگر هم بتونن پایین بیارن و نگه دارن قیمت‌هایی که بالا رفته دیگه پایین نمیاد.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    11 1
    یکی بهش بگه اون چیزی که فکرکردی مردم هستن خودتی دیگه میخوای موقع مرگت قیمت دلاروبیاری پائین هفت ساله زائیدین بعدمیخواین تو شیش هفت ماه اقتصادرودرست کنین
  • ش. AE ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    5 2
    اگر با کلید تدبیر میخواهید دلار پایین بیارید که از اولش وعده و وعید هست بوده اما اگر مثل مقابل مثل بچه های سپاه توی عین الاسد باشه که یک شبه میشه دلار ۴۲۰۰ تومان برای هر کاری قاطعیت لازم نه حرف
  • جوجه تیغی بدنساز GB ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    10 0
    خو زهرمار! تو کل مدت مسئولیتت همینو گفتی تا ۱۴۰ تونم که بشه همینو میگی. غیرواقعی تویی و دار و دستتون دولت دروغگویاااااااان
  • افشین IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    7 0
    پس معلوم میشه سرمنشا گرانی ها خود این دولتی ها وبانک مرکزی است ٰ خاک بر سر مابااین دولتمرادن نالایق
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    3 2
    دمتگرم بیار پایین صد تومن دارم میخوام دلار بخرم هر چه پایینتر دلار بیشتر
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    0 2
    یعنی الان برم طلاهامو بفروشم؟؟
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    3 0
    وقتی اینها از این حرفها میزنن ادم زهره اش اب میشود نکند دلار مثل دفعه قبل با اقدامات اینها ناگهانی ۳ ، ۴ برابر شود خدا رحم کند
  • قاسم IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    3 0
    نشان دادن ان چک پول 100000 تومانی یعنی اماده شویم برای تورم جدید هرچی تورم زیاد شد پول بزگتر چاپ شد 100 10000،1000، وحالا 100000
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    2 0
    رفتن ...
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    3 0
    سلام و خدا قوت میگیم به تمام مسئولین که با چنین تدبیری که یکی دو روزه قیمتها رو کنترل میکنن . کاشکی اسراییل می امد از شما استفاده می کرد برای اقتصادش حداقل فلستین نجات پیدا می کرد
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    2 1
    تجربه نشان داد هم متخصص بدون تعهد و هم متعهد بدون تخصص هردو برای کشور و ملت خطرناک هستند. امین و صادق نبودن متصدیان نامسئول بدتر و مخرب تر از افزایش قیمتهاست.
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    2 0
    من امروز رفتم بخرم گفتند ۱۵/۰۰۰تومان من نخریدم فکر کنم تا فردا یکشنبه بیاد رو ده تومان تبریک به همتی همدانی
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
      0 0
      من رفتم دلاراموبفروشم ده هزارتومن هم نخریدن همش مونده رودستم احتمالامیخادبیادزیر ده تومن، زرشک
  • تنبل IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    3 0
    تا وقتی بانک ها دارند به سپرده ثابت سود هجده درصد می‌دهند، اوضاع همینه.
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    4 0
    ما هیچ وابستگی به امریکا نداریم. ولی فقط دلارش، لامصب فقط دلارش،
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    2 0
    وای دلار الان میشود 30تومن . باز دوباره یک مسیول اظهار نظر کرد
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    1 0
    اگر پائین اوردن دلار دست شماست پس بالا رفتنش هم دست شما بوده واینکه گداشتید بالا برود هم پس دست شما بوده
  • مهدی90085 IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    2 0
    میگهفشارکمتر نه اینکه به مردم فشارنیاد................./
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    0 0
    شما مرتب وعده و وعید میدهید که نرخ ارز را پایین میاورید اما مشخص است که هیچ برنامه ای ندارید آقای همتی یه روز میشنویم از سه کشور ارز وارد می شود یه روز دیگه میگین اعتراضات آبان باعث شد نرخ ارز بره بالا الان از اعتراضات آبان 9810 ماه گذشته شما اگر تابع برنامه ای درست بودید نباید این همه نرخ ارز بالا و پایین شود!
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    1 0
    امروز و فردا شد اما ارزون نشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس