تجام

گلوبال ریسرچ در گزارشی مدعی شد نابودی جهان، که کشور به کشور و همزمان در حال رخ دادن است، تصادفی نیست و این اتفاق از چند دهه قبل برنامه‌ریزی شده بود که این برنامه جهانی با ظهور ویروس کرونا کلید خورد.

سرویس جهان مشرق - گلوبال ریسرچ در گزارشی ویژه به قلم پیتر کوئنیگ دستیار پژوهشی این اندیشکده به واکاوی ابعاد پنهان بیماری همه‌گیر کرونا و اهداف و پیامدهای آن پرداخته است.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


نابودی برنامه‌ریزی شده اقتصاد سراسر جهان

این اندیشکده کانادایی گزارش خود را با این فرضیه آغاز می‌کند که آنچه که باید درک کنیم این است که نابودی جهان، که کشور به کشور و همزمان در حال رخ دادن است، تصادفی نیست. این اتفاق از چند دهه قبل برنامه‌ریزی شده است. تنها برای آماده‌سازی اسنادی مانند گزارش راکفلر ۲۰۱۰ (۲۰۱۰ Rockefeller Report) و رویداد ۲۰۱ (Event ۲۰۱) در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹ در شهر نیویورک و علاوه بر اینها، «مطالعات» سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای توضیح کروناویروس جدید (SARS-۲-۲۰۱۹/COVID-۱۹)، بیماری همه‌گیری که در نهایت در اواسط مارس ۲۰۲۰ منجر به قرنطینه سراسر جهان شد، هزاران صفحه مطلب نوشته شده است.

این گزارش می‌افزاید: رهبران «دولت پنهان» و نوکران آنها برای رسیدن به اینها و دیگر ابزارهای تصمیم‌سازی، ناچار بودند صفحات بیشماری را به دقت مرور کنند و جلسات سری فراوانی را برگزار کنند. حالا، افراد ناشناس نهادهای مالی و دولت پنهان، جهان را به زندگی- یا مردگی؟ - در مرحله قفل و قرنطینه قرار داده‌اند و این دقیقاً همان چیزی است که در گزارش راکفلر ۲۰۱۰ (صفحه ۱۸، سناریوی مرحله قفل) پیش‌بینی شده و توسط رویداد ۲۰۱ مورد تائید قرار گرفته است.

نویسنده گزارش تأکید کرد: منابع گزارش راکفلر ۲۰۱۰ و پیش‌نویس‌های آن، همچنین اسنادی که منجر به تصمیم «همه‌گیری» و «قرنطینه» شدند، تا همین چند هفته قبل به آسانی در دسترس قرار داشتند. اما امروز، اینترنت عمدتاً توسط گوگل «پاکسازی» شده و یا هر چیزی که به نیات اهریمنی این «طرح شیطانی» اشاره داشته، «خبر جعلی» اعلام شده است.

رویداد ۲۰۱ مانوری برای شرایط کنونی جهان

رویداد ۲۰۱ که توسط دانشگاه جان هاپکینز و با همکاری بنیاد گیتس و مجمع جهانی اقتصاد (WEF) سازماندهی شده بود، شامل مانور شبیه‌سازی همه‌گیری‌ای بود که هم‌اکنون در آن به سر می‌بریم:

«مرکز امنیت سلامت جان هاپکینز با مشارکت مجمع جهانی اقتصاد و بنیاد بیل و ملیندا گیتس میزبان رویداد ۲۰۱ بود؛ یک مانور همه‌گیری سطح بالا که در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹ در شهر نیویورک برگزار شد. این مانور حوزه‌های ضروری همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی در زمان واکنش به یک همه‌گیری شدید را روشن کرد تا به این ترتیب، از پیامدهای گسترده اقتصادی و اجتماعی آن کاسته شود.»

از همه اینها اسناد فراوانی بیرون آمد که حاوی دستورالعمل‌ها و سناریوهایی برای نحوه کنترل بشریت- کاهش جمعیت و در بهترین حالت، اصلاح نژاد- بودند و اینکه چگونه گروه کوچک «نخبگان دولت پنهان جهانی»، در نهایت همه ما را مجبور به قرار گرفتن زیر پوشش ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، اجتناب از صحبت با یکدیگر و اتحاد کنند. عدم رعایت مقررات می‌تواند با مجازات همراه باشد. خودداری از ماندن در قرنطینه- یعنی منزوی شدن- اشخاص را در برخی ایالات آمریکا تحت نظارت پابندهای الکترونیکی قرار خواهد داد.

گلوبال ریسرچ معتقد است اینها به خاطر ترس از یک دشمن نامرئی است- یک ویروس- که زندگی ما را تهدید می‌کند. آنها ما را وادار می‌کنند که این را باور کنیم و باورمندان و غیرباورمندان را از هم جدا می‌کنند و با تبلیغات خود غیرباورمندان را اهریمنی جلوه داده و آماج تنفر قرار می‌دهند. رهگذران ماسک‌دار با نگاه تنفرآمیز آنها را تحقیر می‌کنند… بله، همان سیاست قدیمی تفرقه بینداز و حکومت کن. این چیزی است که اتفاق می‌افتد.

فروپاشی و نابودی اقتصاد جهان

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در عین حال، اقتصاد جهان نیز در حال فروپاشی است، ورشکستگی بیداد می‌کند و بیکاری ناشی از آن نیز اوج گرفته و ابعاد ناشناخته‌ای- ناشناخته در تاریخ بشر- به خود می‌گیرد. یعنی به مراتب از بدترین بحران تاریخ در سال‌های ۳۳-۱۹۲۹ فراتر می‌رود. و ما هنوز حتی مُشتی از خروار را هم تجربه نکرده‌ایم.

پس از گذشت بیش از شش ماه از شروع کووید، سازمان بین‌المللی کار (ILO) در گزارشی جهانی اعلام کرده که حدود نیم میلیارد نفر در جهان بیکار یا نیمه‌بیکار هستند. از این میان، ۲۶۷ میلیون جوان (۱۵ تا ۲۴ ساله) از اشتغال، تحصیل یا آموزش بی‌بهره‌اند که رقم سرسام‌آوری است، اما بسیار بیش از این نیز شرایط کاری زیراستاندارد را تحمل می‌کنند.

در جنوب جهانی (Global South)- یا اصطلاحاً کشورهای درحال‌توسعه- ۶۰ تا ۷۰ درصد نیروی کار غیررسمی است. یعنی نه تحت برنامه‌های حمایت اجتماعی قرار دارد، نه از مزایای اجتماعی برخوردار است و نه از تعهدات قراردادی کارفرمایان بهره می‌برد. این افراد تنها و روی پای خود هستند. حالا در قرنطینه بمانند؟ چطور می‌توانند؟ آنها باید به دنبال کار باشند و معاش روزانه خود و اغلب، خانواده خود را کسب کنند. قحطی و خشکسالی نیز شایع است و مرگ به خاطر قحطی گزارش نمی‌شود یا صرفاً به کووید-۱۹ نسبت داده می‌شود تا از این طریق، آمارها برای اربابان شیطانی «بهبود پیدا کند».

سازمان بین‌المللی کار پیش‌بینی می‌کند که در اوج بحران ۲۰۲۰ و پس از آن، احتمالاً تا ۲ میلیارد نفر- یعنی ۵۸ درصد کل نیروی کار جهان- بیکار یا نیمه‌بیکار شوند (مجموع نیروی کار جهان در سال ۲۰۱۹: ۳.۴۶ میلیارد نفر). این چه چیزی را درباره فقر، درباره قحطی، درباره بدبختی و نومیدی- در مورد مرگ به خاطر هزاران بیماری دیگر به جز کووید- بیان می‌کند؟ مرگی که به کمبود تغذیه و خدمات بهداشتی، نومیدی و در نهایت، خودکشی مربوط است؟

یافته‌های دانشمندان آلمانی در مورد واقعیت کرونا

طبق گزارش برنامه جهانی غذا، سالانه حدود ۹ میلیون نفر به خاطر قحطی و گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند. این رقم می‌تواند به ۱.۵ تا ۲ میلیارد نفر از جمعیت آسیب‌پذیر نسبت به قحطی برسد- و احتمالاً خواهد رسید- و بسیاری از آنها ممکن است بمیرند. می‌توانید تصور کنید؟ این یعنی ممکن است تا یک چهارم جمعیت جهان به دلیل تغذیه ناکافی از بین بروند- که این می‌تواند به خاطر حقه کووید یا ترس ناشی از تبلیغات کووید باشد- که بطور دقیق توسط همه دولت‌های جهان دنبال می‌شود، این واقعاً تصادفی نیست. نوعی سوءمدیریت توجیه‌ناپذیر بحرانی ساختگی که می‌تواند تغییری ناگهانی و قابل ملاحظه در تمدن ما به وجود آورد.

در ماه گذشته، تیمی از ده پزشک و استاد برجسته پزشکی، ویروس‌شناس و ایمنی‌شناس آلمانی توسط وزارت کشور آلمان مأمور شد تا همه ابعاد (پزشکی، اقتصادی و اجتماعی) بحران کووید را تجزیه و تحلیل کند. آنها به این نتیجه رسیدند که دولت آلمان در موضوع کروناویروس به شکل فاحشی سوءمدیریت داشته است. تیم پزشکی مذکور، عبارت ملایم «هشدار کاذب» را برای این اشتباه انتخاب کردند (که اسناد آن به زبان آلمانی موجود است) . برخی مطالب کلیدی این گزارش به شرح زیر است:

· در ارزیابی خطرناک بودن کووید-۱۹ اغراق شده بود؛ احتمالاً خطر مطرح شده توسط ویروس جدید به هیچ وجه از حد نرمال بالاتر نمی‌رفت.

· کسانی که به خاطر کرونا جان خود را از دست می‌دهند، اساساً کسانی هستند که به لحاظ آماری امسال جان خود را از دست می‌دادند، زیرا به پایان زندگی خود رسیده‌اند و بدن ضعیفشان دیگر نمی‌تواند با استرس‌های تصادفی روزمره (از جمله تقریباً ۱۵۰ ویروسی که در حال حاضر در جریان هستند) مقابله کند.

· در سراسر جهان، در بازه زمانی یک فصل، تعداد کشته‌شدگان بیماری کووید-۱۹ بیش از ۲۵۰ هزار نفر نبوده است و این را می‌توان با ۱.۵ میلیون مرگ ناشی از موج آنفلوانزا در ۱۸/۲۰۱۷ در جهان [۲۵۱۰۰ نفر در آلمان] مقایسه کرد.

· به روشنی می‌توان دریافت که خطر کروناویروس از بسیاری از ویروس‌های دیگر بیشتر نیست. شواهدی وجود ندارد که این، چیزی بیش از یک هشدار کاذب بوده باشد.

· گلایه‌ای که می‌توان مطرح کرد این است که در جریان بحران کروناویروس، دولت آلمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اخبار جعلی ظاهر شد.

آنها برای اتخاذ اقدامات اصلاحی فوری، پیشنهاد تشکیل یک جلسه اضطراری با دولت آلمان را مطرح کردند تا ضمن اصلاح وضعیت اقتصاد و اشتغال، شرایط عادی اجتماعی را مجدداً برقرار کنند. البته از ظاهر امر پیداست که دولت آلمان به این پیشنهاد معقول پاسخ نداده است.

سوئد چگونه اقتصاد خود را نجات داد

آلمان نیز مانند بیشتر دولت‌های شمال جهانی (Global North) و نیز جنوب جهانی، نشانه‌های بیماری را دارد. آلمانی‌ها نیز از مقررات سختگیرانه پیروی می‌کنند و اجازه ندارند از آنها عدول کنند- کاری که چند کشور انجام داده‌اند. یکی از آنها سوئد است. سوئدی‌ها کشور و اقتصاد را تعطیل نکردند، اما مراقبت ویژه‌ای در مورد سالمندان و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر داشتند. اما وضع آنها بدتر از دیگر کشورهای اروپایی نبود. بلکه برعکس. سوئدی‌ها کمتر احساس افسردگی و نومیدی دارند و در نتیجه، سالم‌تر هستند و اقتصادشان تخریب نشده است.

آیا سوئدی‌ها خواهند توانست رویکرد «استثنایی» خود از مقابله با کووید را حفظ کنند؟ یا دستور از بالا بر تغییر رویکرد آنها نیز اصرار خواهد کرد؟ اما، اگر دولتی بخواهد اقتصاد و مردم خود را نجات دهد و جرئت اطاعت نکردن از این دستورات را به خود بدهد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ میزان فشار یا تهدید چقدر خواهد بود؟ یا مشوق اطاعت کردن چه خواهد بود؟

تلاش دولت سایه جهانی برای محدود کردن آزادی‌های فردی و اجتماعی

آنچه مسلم است اینکه این برنامه همچنان به استفاده از رسانه‌ها برای تبلیغات سنگین خود ادامه خواهد داد. تا مدت‌ها، کووید در صدر اخبار هر روز قرار خواهد داشت. هیچ برنامه خبری وجود ندارد که در تیتر خود به کووید نپردازد. آن هم به شیوه‌ای ترسناک- مثلاً فلان تعداد بیمار جدید از روز قبل، رکوردی جدید برای این ماه. نرخ مرگ‌ومیر نیز پخش خواهد شد. آنها هرگز در مورد تعداد افراد بهبودیافته صحبتی نخواهند کرد، چه رسد به اینکه این آمار چگونه تهیه شده یا اینکه اشخاص با چه معیاری مبتلا به کرونا یا سالم تشخیص داده می‌شوند.

هر کشوری یا حتی زیرمجموعه‌های هر کشوری- مثلاً هر ایالتی در آمریکا- شیوه‌های خاص خود را دارد و کنترل مستقلی از جانب مسئولان روی این شیوه‌ها و ارقام صورت نمی‌گیرد. هر از چندگاهی، چند پزشک یا دانشمند ویروس‌شناس از چارچوب شیوه‌نامه‌های خود خارج شده و تردیدها و تجربیات خود را فاش می‌کنند. عمدتاً این افراد کسانی هستند که چندان به ادامه شغل خود وابستگی ندارند، اما اگر منصف باشیم، برخی هم با وجدانی که بیش از نظام فاسد به بشریت متمایل است، این کار را می‌کنند.

پس از برداشتن محدودیت‌ها، تصمیمات دولت (بر مبنای افزایش موارد جدید که البته کسی کنترل نمی‌کند!) لغو می‌شود و الزام استفاده از ماسک دوباره مطرح می‌شود. مردم تهدید می‌شوند که اگر مقررات را رعایت نکنند، از روش‌های سختگیرانه‌تری استفاده خواهد شد. در اسپانیا، بعد از قرنطینه طولانی، محدودیت‌ها کاهش پیدا کرد. مردم دوباره در خیابان‌ها شروع به شادمانی و جشن کردند. حالا ضربه متقابل پیش‌بینی شده از راه رسیده است. مردم باید دوباره ماسک بزنند، در مکان‌های عمومی، در خیابان‌ها و حتی در ساحل. کسانی که این مقررات را رعایت نکنند، ریسک جریمه ۱۰۰ یورویی را پذیرفته‌اند. این یعنی اختلال روانی، برگشت به فاز نومیدی.

موج افزایش و کاهش محدودیت‌های کرونایی ادامه خواهد داشت و همیشه، کنترل‌ها شدیدتر و آزادی‌ها کمتر خواهند شد. همه اینها تحت تبلیغات سنگین ترسناک و این توجیه که این اقدامات برای سلامت شهروندان است، انجام خواهد گرفت. تصورش را بکنید، بیماری همه‌گیری که در آن، بیش از ۹۷ درصد مبتلایان بهبود پیدا می‌کنند و نرخ مرگ‌ومیر آن به میزان ابتلا، بطور میانگین حدود ۰.۷ درصد، یعنی چیزی شبیه آنفلوانزای معمولی است!

ابهام‌ها و شایعات در مورد واکسن کرونا و مونسانتوسازی بشر

گلوبال ریسرچ این ادعا را مطرح کرد که این وضعیت ادامه خواهد داشت تا زمانی که واکسن آماده شود. در آن زمان، مردم به حدی از این «بازی» بیزار و خسته شده‌اند که داوطلبانه و بدون در نظر گرفتن اینکه این واکسن‌ها چقدر می‌توانند تست‌نشده و خطرناک باشند، برای دریافت آن اقدام می‌کنند. اما این واکسن‌ها به احتمال بسیار زیاد حامل پروتئینی برای تغییر دی‌ان‌ای هستند و احتمالاً نوعی تراشهٔ نانو به آنها اضافه شده تا بتوانند اشخاص را از راه دور کنترل و دستکاری کنند. این دلیل اصلی امواج الکترومغناطیس ۵G است که خطرش می‌تواند به مراتب بیشتر از کووید باشد.

واکسن‌های تغییردهنده دی‌ان‌ای، ژنوم انسان را به لحاظ ژنتیکی اصلاح می‌کنند. این نوع واکسن هرگز روی انسان‌ها تست نشده است. این کاری است که شرکت مونسانتو (Monsanto) روی گیاهان و محصولات غذایی انجام می‌دهد و آنها را به جانداران اصلاح‌شده ژنتیکی (GMOs) تبدیل می‌کند. GAVI، اتحاد جهانی واکسن که بنیاد بیل و ملیندا گیتس و گلاکسواسمیت‌کلاین- یکی از مهم‌ترین شرکت‌های داروسازی- با حمایت سازمان بهداشت جهانی، مؤسس و تأمین‌کننده مالی آن بوده‌اند، طرح‌هایی برای GMO دارد، یعنی می‌خواهد ژنوم ما را به خاطر کنترل بهتر بشر- و نه قطعاً سلامت بهتر- «مونسانتوسازی» کند. می‌توانید تصور کنید که ثروت عظیم بیل گیتس قرار است صرف چه کاری شود؟ 

صحبت‌های بیل گیتس در TED Talk جنوب کالیفرنیا در فوریه ۲۰۱۰ را به یاد بیاورید. او در این سخنرانی گفت، «در صورتی که ما کارمان را واقعاً خوب انجام دهیم (اشاره به واکسیناسیون)، احتمالاً می‌توانیم جمعیت جهان را به اندازه ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهیم».

دیجیتالی کردن زندگی

پس از آن، زندگی ما کاملاً دیجیتالی خواهد شد- جامعه‌ای بدون پول نقد که تنها پول دیجیتال تحت کنترل بانک‌ها را در اختیار دارد. وضعیت سلامت افراد در اختیار هر مسئولی که بخواهد قرار می‌گیرد، حساب بانکی افراد نسبت به هرگونه مداخله بیرونی- و البته دیجیتال- آسیب‌پذیر است. بسیاری از مردم، به خصوص جوانان، پول دیجیتال را بسیار عالی می‌دانند. فقط کافیست کارت خود را در دستگاه بکشید تا خرید انجام شود. آنها از پیامدهای پنهان پول صرفاً دیجیتالی اطلاعی ندارند. هیچ پول نقدی در کار نخواهد بود. کنترل مستقل شما بر پول، درآمد و پس‌اندازتان، از بین خواهد رفت.

بیشتر مردم امیدوارند که با واکسن، همان شرایط عادی که می‌شناسند یا می‌شناختند، بازخواهد گشت. اما اینطور نخواهد شد. تنها اگر مردم از محدوده ترس خود قدم بیرون بگذارند و رادیو، تلویزیون و رسانه‌های اصلی فعال در حوزه تبلیغ ترس و نگرانی را خاموش کنند، این احتمال وجود دارد که بتوانند ضمن به دست گرفتن دوباره کنترل زندگی خود، جهان را به عنوان قدرت مطلق بشریت از نو بسازند و رویای توهمی نخبگان دولت پنهان که خود را نامزد حاکمیت بر نظم نوین جهانی می‌دانند، نقش بر آب کنند.

طرح واقعی این است. ما می‌توانیم آن را متوقف کنیم. فریب دروغ‌ها را نخوریم، فریب تبلیغات را نخوریم و به خصوص، فریب ترسی که آنها می‌خواهند به ما تلقین کنند را نخوریم. هیچ دلیلی برای ترس وجود ندارد. مقاومت کنید!

بازسازی جامعه

پیتر کوئنیگ در گزارش خود می‌نویسد: ما حالا نباید افکار خود را روی بیماری، کووید، کرونا- یا هرچه که می‌خواهید این ویروس ترس را بنامید- متمرکز کنیم، بلکه باید روی بازسازی جامعه، اقتصاد و ساختارهای اجتماعی- یعنی نظام انسجام اجتماعی – تمرکز کنیم. ما سلامت هستیم، این انزوا است که ما را بیمار می‌کند. زندگی در پشت ماسک ما را بیمار می‌کند. ترس ما را بیمار می‌کند. ترس، غم و اندوه به همراه می‌آورد و غم و اندوه ما را بیمار می‌کند. ما انسان‌ها باید از آینده مشترک خود مراقبت کنیم. اجازه ندهید دولت پنهان جهانی که تظاهر می‌کند مراقب شماست، شما را دستکاری و وارد نظم نوین جهانی خود کند.

میزان سلامت ما- که دست‌کم به اندازه پیش از شروع کووید است- می‌تواند انرژی لازم برای نبوغ و نوآوری ما را تأمین کند تا جامعه‌ای جدید بسازیم. جامعه‌ای که انحراف تمدن قدیمی ما در چند دهه گذشته- به خصوص از زمان ظهور نئولیبرالیسم- را اصلاح کند. ما می‌توانیم تمدنی بسازیم که در آن موازنه و عدالت بیشتر باشد و سرمایه‌داری لجام‌گسیخته، تفکر سودآوری بی‌حدوحصر، مصرف‌گرایی بی‌پایان، هدر دادن منابعی که بسیاری از آنها به هیچ وجه تجدیدپذیر نیستند و برای همیشه از دست می‌روند را کنار بگذارد.

بحران وام‌های کرونا و بدهی خارجی کشورها

برای ازسرگیری و بازسازی دوباره اقتصادهایی که کووید تخریب کرده، دولت‌ها باید بخش‌های مولد را نجات داده و برای بقای شهروندان به آنها یارانه دهند. به این منظور، در همه کشورهایی که دولت برای نجات بخش‌ها مداخله می‌کند- اعم از جنوب و شمال- عمدتاً پول یا بدهی محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کشورهای ثروتمند و صنعتی شمال، معمولاً بدهی محلی با اتخاذ سیاست‌های مستقل پولی و توسعه اقتصادی کشور به صورت محلی مدیریت شده و علاوه بر آن، سیاست‌هایی برای هدایت برنامه‌های حمایت اجتماعی شامل بیکاری، سلامت، مزایای بازنشستگی و غیره اتخاذ می‌شود. به ندرت می‌توان کشوری را در شمال جهانی پیدا کرد که از صندوق بین‌المللی پول، درخواست «بسته نجات» داشته باشد.

در جنوب جهانی نیز، این دولت است که باید با پول محلی برای نجات شهروندان و اقتصاد ملی وارد عمل شود. این یک موضوع داخلی حاکمیت است و باید برای حل آن، مانند شمال، بدهی محلی مورد استفاده قرار گیرد. اما در جنوب، به «دلایل عجیب»، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی با پول خارجی وارد عمل می‌شوند تا کشورها را «نجات» دهند. به عبارت دیگر، این دولت‌ها از حقوق حاکمیتی خود برای مدیریت محلی بدهی محلی خود صرف‌نظر کرده و در عوض، مشتاقانه- و شاید هم تحت فشار- از صندوق بین‌المللی پول یا بانک جهانی درخواست وام خارجی می‌کنند.

آنها بدهی محلی را به بدهی خارجی تبدیل می‌کنند و از این طریق، بدهی خارجی خود را افزایش می‌دهند. به این ترتیب، نه تنها به ارز و بدهی خارجی وابستگی پیدا کرده‌اند، بلکه شروطی را پذیرفته‌اند که اگر بدهی محلی خود را به صورت داخلی مدیریت می‌کردند، زیر بار چنین شروطی نمی‌رفتند. کشورهای مستقل ثروتمند و صنعتی شمال نیز همین کار را انجام می‌دهند- به جز آن دسته از کشورهای اروپایی (عمدتاً یونان و دیگر کشورهای جنوب اروپا) که خود را به اسارت منطقه یورو درآورده‌اند. این کشورها حاکمیت مالی و اقتصادی خود را به بانک مرکزی اروپا (ECB) و حاکمیت سیاسی خود را به کمیسیون اروپا در بروکسل تسلیم کرده‌اند.

چند ماه قبل، صندوق بین‌المللی پول صندوق ویژه‌ای به ارزش حدود یک تریلیون دلار- که احتمالاً حالا بیشتر شده- برای کمک به کشورهای آسیب‌دیده از کرونا راه‌اندازی کرد و دست‌کم ۶۰ کشور از جنوب جهانی برای دریافت «بسته نجات» از این صندوق درخواست دادند. همه این عملیات‌های نجات، قید و شرط‌های معمول را به همراه دارند- از جمله خصوصی‌سازی گسترده دارایی‌ها و خدمات عمومی و نیز امتیازاتی برای بهره‌برداری از منابع طبیعی کشورها مانند منابع هیدروکربنی و معدنی. مهم‌تر اینکه، جدیدترین مدل تصاحب شرکتی نیمه‌مخفیانه و تبدیل یک کالای عمومی به کالایی خصوصی، آب است. یعنی آب توسط شرکت‌های غربی خصوصی می‌شود، آبی که همه زندگی به آن وابسته است. خصوصی‌سازی آب آخرین ضربه به جمعیت، و به خصوص بخش‌های فقیر جامعه است.

جایگزین‌های بدهی خارجی: استفاده از بدهی محلی/ ملی به جای بدهی خارجی

بیشتر بدهی‌های ناشی از بحران کروناویروس را بدهی‌های محلی تشکیل می‌دهند که به صورت محلی (فدرال رزرو آن را «تسهیل کمّی» (QE) می‌نامد، عبارتی پیچیده برای مفهومی ساده یعنی «چاپ پول جدید»)، توسط بانک‌های مرکزی مستقل و بانک‌های دولتی کشورها ایجاد شده‌اند. آنها مسئول کمک به صنایع محلی، نیروی کار محلی، ایجاد یا نوسازی برنامه‌های حمایت اجتماعی، طرح‌های سلامت عمومی و غیره هستند. دولت ملی خودمختار، شرایط وام را خود تعیین می‌کند، نه به صندوق بین‌المللی پول یا بانک جهانی اجازه این کار را می‌دهد و نه بانکی خصوصی مرتبط با وال‌استریت که در جهت منافع سهامداران خود کار می‌کند، نه دولتی که قرار است آن را «نجات دهد».

بدهی خارجی اغلب با تجارت خارجی ارتباط دارد. بخشی از آن ممکن است بری واردات کالاهای ضروری مانند غذا، دارو، قطعات یدکی و غیره لازم باشد. گرچه، کشورها پیش از افزایش بدهی خارجی خود باید تا حد امکان از ذخایر ارزی خود استفاده کنند.

برای کنترل بهتر استفاده از ارز، بانک مرکزی مستقل کشور می‌تواند موقتاً یک نظام پولی دوگانه ارائه کند، به این ترتیب که پول محلی برای اقتصاد محلی و یک ارز بین‌المللی ارزشمندتر برای تجارت خارجی (و ترویج جایگزین‌سازی واردات) استفاده شود. در نتیجه، استفاده از ارز خارجی و به عبارت دیگر بدهی بالقوه خارجی کنترل می‌شود. چین که تا سال ۱۹۸۴ از نظام دوگانه استفاده می‌کرد، مثال خوبی از بکارگیری این مفهوم است.

یک مفهوم ساده برای بازسازی و ارتقای اقتصاد محلی، تولید محلی برای مصرف محلی است که از طریق نظام بانکی دولتی محلی با پول محلی/ملی انجام شده و توسط بانک مرکزی مستقل کشور مورد نظارت قرار می‌گیرد. این بانک مرکزی باید برای اقتصاد ملی و رفاه مردم در جهت دستیابی به خودکفایی کار کند. سه رکن اصلی استقلال ملی عبارتند از غذا، سلامت و آموزش. می‌توان تجارت خارجی را با کشورهای دوست که ایدئولوژی مشابهی دارند- مدل پیمان آلبا (ALBA)- انجام داد.

گلوبال ریسرچ در پایان گزارش خود آورده است: ممکن است همه اینها آسان نباشد و یک‌شبه به دست نیاید. اما تنها راه برای بازسازی اقتصاد ملی مستقل- جهانی‌زدایی و دلارزدایی- یعنی خارج شدن از دامنه سلطه دلار است. پس از کووید- و به خصوص پس از سقوط هژمونی دلار- نیز زندگی جریان خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 104
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    54 92
    کرونا دروغی بیش نیست /هر کس غیر این بگوید یا احق است یا میخواد دیگران را فریب دهد !
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      52 8
      چه طوری احمق
    • دانشجوی شریف CA ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      36 62
      برخی با مزخرفات فرماسونی و توهم توطئه ذهن مردم را منحرف میکنند و دکان باز کرده اند . این مقاله نیز از همان دست است. منتهی کرونا ویروس حقیقتی تلخ است که فقط احمق ها آن را انکار میکنند . مرزهای احمق بودن را جا به جا کردی جناب .
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      33 13
      اگر دانشجوی شریف هستی وای به حال دانشگاه . ای پروفسور بدان و آگاه باش که اون قدر بی اطلاع هستی که برخی از ویروس شناسان برجسته به سیاسی بودن دستورات سازمان بهداشت جهانی و اینکه واقعیت کرونا مانند اپیدمی های دیگر است و هیچ گونه ویژگی خاصی ندارد و ترس و اضطراب مرگهای بیشتری را رقم می زند اذعان کرده اند یک نمونه اش ویروس شناس و اپیدمولوژیست آلمانی پروفسور باکدی علیه فریب کرونا کتاب نوشته . اینها نه بی سوادند نه متوهم با استدلالهای علمی و مدارک مستند اثبات کرده اند کرونا بیشتر از آنکه خطر فیزیکی داشته باشد خطر روانی دارد شما که هیچ گونه اطلاعاتی از این امور ندارید پس بهتر و شایسته تر است اظهار فضل نکنید . ضمنا جهانی سازی کرونا همان طور که گفتی طرح فراماسونی است حالا چرا داری این طرح رو می پذیری انکار کرونا یعنی انکار طرح های فراماسونها
    • جواد NL ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      8 4
      آفرین.
    • من IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      16 3
      فارغ از درست یا غلط بودن همه یا بخشی از مطلب، نگاهی که اینقدر ساده افراد را به دو دسته صفر و یک تقسیم میکند، نگاه ناکارامد و پرخطاییست.
    • DK ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      5 1
      همین جملاتی که نوشتی خودش مدرک حماقتت هست. می تونی قاب کنی بزنی به دیوار .
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      6 4
      باورش شاید سخت باشه اما همه چیز زیر سر فرقه ژزوئیت‌ها یا همون یسوعیان (Jesuits) است. کمی تحقیق کنید. فراماسون ها و ایلومیناتی و .... نوچه های اینا هستن
    • IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      6 7
      احمق تر از دانشجوی شریف پیدا نمیشه
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      10 9
      بیشتر دانشمندان میگن که علت شیوع بیماری در جهان فعال شدن اینترنت 5gهستش که به دلیل تغییر در میدان های الکترومغناطیسی جهان باعث صدمات شدید به سلول های زنده و ایجاد علایم شبه آنفلوآنزا میشه. در دوران قرنطینه هم تو ایران یه دفعه تو میدان های اصلی شهر دکل ها و آنتن های 5gسبز شد و جهرمی هم با افتخار داره تبلیغ 5gمیکنه. به نظرم همه چی مشکوکه
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      12 2
      مشرق انتشار اینگونه گزارش ها شهامت و شرافت میخواهد. کار خوبی کردید. حجم کامنت ها هم نشان میدهد که مردم نسبت به اینگونه مطالب اقبال بیشتری دارند. منتظر مطالب بیشتری از این دست هستم. موفق باشید
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
      4 3
      کرونا ساخت بشر است و توسط غربی ها نمونه اش امریکا میتوانیم فقط به این اکتفا کنیم که آمارهای قربانیان در غرب کاملا روبه افزایش است و دولت ها به عمد کاری نمیکنند چون هدف آنها کاهش جمعیت است و ترامپ حتی راهکارهای غلط میدهد برای مرگ بیشتر و ماسک نزدن برخی سیاستمداران مانند جانسون
    • DE ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      3 1
      سلام پزشکان طب سنتی به برنامه انارستان شبکه افق میان و میگن که این بیماری پیشگیری و درمان داره.البته از نوع غذایی و سنتی؛ولی نمیدونم چرا تلویزیون و تقریبا همه میگن درمان نداره!!!.یکی از پزشکان میگفت تحقیق کردیم تو چین با استفاد از طب کلاسیک و مدرن(هر دوش) این بیماری رو به حداقل رسوندن.میگفت با وزیر بهداشت حرف زدیم قرار بوده طب سنتی رو هم در کنار طب شیمیایی اجرا کنن که نمیدونم چرا اجرا نشده
  • ایرانی IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    89 31
    این را باید از انجمن فوق سری مسیحی صهیونی امریکا به رهبری بیل گیتس به ظاهر مهربان وجورج سوروس یهودی پرسید
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      31 25
      این حرفهااستاد رایفی پور قبلا در سخنرانی ای پیش بینی کرده بودند مربوط به سخنرانی فرودین ماه امسال
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      29 14
      و البته رابط های داخلی اونها...
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      6 6
      بایدد ببینیم برادران کمونیست چینی و روسی چی میگن
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    57 10
    آفرین مشرق با اینکه متعصب هستی این مقالات رو ترجمه کردن واقعا حرکت خوبی هست
    • سید مهدی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      13 10
      متعصب؟؟!
  • BE ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    51 7
    کلید سال ۲۰۰۱ خورد! و از آن به بعد ادامه دارد -- البته پیش نیاز هاش جلوتر فراهم شده بود -- داستان این همگیری سال ۲۰۰۹ مدون شد ! چند بار ذکر کردم بنیانگذار پزشکی جدید اینستیتو راکفلر است -- این حرام زاده گان و عده قلیلی در آن سطح ، آنها می خواهند یک سیستم مرکزی تا سال ۲۰۳۰ راه بیاندازند و ان سند ۲۰۳۰ هم جزو این داستان است ...خدا ما را از شر شیطان مصون نگاه دارد -- امین
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    26 3
    چه گزارش ترسناکی )):
    • GB ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      10 4
      ترسناک نیست. ما در بی خبری به سر میبریم و اینگونه گزارش‌ها تلنگری به وضع موجوده. دلسوزان انقلاب و مردم عزیز ایران باید چاره‌ای برای این برنامه شیطانی بیندیشند. امیدوارم مسئولان وزرات بهداشت و دولت هم به خودشان بیایند و کورکورانه هر آنچه که سازمان بهداشت جهانی دیکته میکند را در کشور پیاده و اجرا نکنند.
  • فرید IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    62 25
    واقعا امیدوارم واکسن آمریکایی تا قبل از تموم شدن دوره ریاست روحانی به بازار فروش نرسه وگرنه این خیانتکار ها فورا میخرن و اگر لازم باشه به زور لگد به خورد ملت نگون بخت ایران میدن
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      44 10
      آره! واقعا من فکر میکنم واکسنش برای مهار کووید19 نیست بکه اثرات دیگه ای بر بردن مردم خواهد گذاشت! هوشیار باشید...
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      5 6
      امیدوارم به این ویروس توهمی از دید خودت دچار شی تا بفهمی جون مردم مهمتر از منافع کثیف حزبیتون.اونوقته که بیفتی دنبال داروی کارامد کرونا و گیرت نیاد و ضجه بزنی
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      5 1
      نیازی به زور نیست. انبوهی از مردم با وحشتی که در دلهاشون افتاده، مشتاقانه منتظر واکسن هستند. قیمتش هم که گرون باشه، مطمئن هستم خواهان بسیاری خواهد داشت.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    33 13
    نابودی جهان با از بین بردن میلیاردها هکتار جنگل کلید خورد . از جنگلهای گیلان و مازندران تا اروپا و روسیه و آفریقا و چین و هند و آمریکا . یک سوال ساده : جنگل نباشه از کجا اکسیژن بیاریم نفس بکشیم ؟!
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      16 5
      اینو از شهرداری ها و فرمانداری ها و شوراهای روستاها بپرس
  • علیرضا IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    7 13
    بسمه تعالی بله واسلام
  • تن تن IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    23 5
    پس بیخود نیست روحانی دیروز پریروز واسه باز کردن مدارس می گفت اینا حرفای دشمنه
  • ام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    24 29
    قطعا کرونا یک سرماخوردگی ساده است همانند انفوانزا. علت افزایش مرگ و میر هم ایجاد ترس از سوی وزارت بهداشت است
    • GB ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      36 7
      من 54 سالمه کرونا گرفتم سرما خوردگی و آنفولانزا پیش کرونا هیچی نیستند توی 5 روز 10 کیلو لاغر شدم به کلیه، مغز استخوان، کبد ، اعصاب و تمام ارگانهای بدن به شدت حمله می کند
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      13 17
      دروغ نگو از اقوام ما تست شون مثبت شد اصلا هیچ علائمی نداشتند اونایی هم که مردند یا عمرشون تموم بوده یا از ترس و استرس مردند یا داروی هیدروکلر زدن یا سکته کردن یا خودشون بیماری زمینه ای داشتند میانگین فوتی در ایتالیا هشتاد سال بود در ایران هم بالای شصت سال همون سن مرگ‌های عادی
    • علی IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      13 8
      شما که ۵۴ سالتونه و به سختی بیمار شدید، اگر انفلوانزا هم میگرفتید همینطور میشدید، خودشان میگویند ۸۵ درصد مبتلایان اصلا متوجه نمیشوند کرونا گرفته اند و به طور طبیعی خوب میشوند
    • علی IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      13 6
      کاری به درست و غلط بودن این مقاله ندارم ولی کرونا برای خیلی ها خیلی سخت و دردناک بوده واینکه مثل سرماخوردگی هست حرف مسخره ای هست بهتر حد وسط رو بگیریم واز یه طرف بوم نیافتیم
    • IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      1 0
      اگر داروی فاویپیراویر خریداری یا ساخته شود تعداد مرگ پایین می آید نمونش حریرچی دو مرتبه کرنا گرفت و هر دفعه یک هفته ای سرحال شد
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    31 23
    گلوبال ریسرچ مال چین هست با نویسنده های چپول. داره ماله کشی گند چینی هارو میکنه.
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    21 33
    با این تفاسیربیشترین و بهترین تدبیر را دولت روحانی داشته!!درود بر حسن روحانی!
    • مصطفی IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      18 0
      یعنی هنوز کسی هست طرفداری روحانی رو بکنه؟!
  • کسری IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    27 22
    یعنی تا حالا تو عمرم انقدر احساس شاسکولی بهم دست نداده بود به واسطه این ویروس مسخره. هر موقع با ماسک میایم بیرون احساس خریت به آدم دست میده. انگار که پوزبند خر بستی
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      7 2
      دقیقا همان کاری را با ما کردند که ما با حیوانات می کردیم!
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      0 0
      افرین به شما تو کامنت های جدی و ترسناک جمله ات خیلی با حال بود کمی خندیدیم سرحال شدیم خدا خیرت بده بهمون روحیه دادی
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      3 1
      مگه خر چی شه؟ اونهم یه مخلوق خدا هست که خیلی هم سودمند و مفیده حتی از بسیاری از انسانها!
  • US ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    42 29
    انشاالله نابودی صهیونیسم هرچه سریعتر برسه که ازشون راحت بشیم
  • جلال IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    35 26
    درود خدا بر تو مشرق نیوز بنده به عنوان یک محقق مردم و زنده شدم آنقدر از این نوع مقالات می‌خواندم ولی تعجب میکردم چرا در کشور ما خبرگزاری ها و رسانه های ارزشی هیچ اطلاعاتی در مورد نظم نوین جهانی ارائه نمی‌دهند و تمام رسانه ها یکپارچه همان حرفهای جهانی سازی کرونای بی بی سی و سی ان آن را میگذارند خیلی ناراحت بودم حتی خبرگزاری ارزشی هم در خط پروژه جهانی سازی کرونا پیش می‌رفت تا اینکه امروز گزارش شما را دیدم واقعا لذت بردم دست مریزاد اولین رسانه ای در ایران بودید که علیه جهانی سازی کرونا اطلاع رسانی کرده آید درود خدا بر شما باد ادامه دهید که عنایت امام زمان پشتیبان شما مشرقیان عزیز است یک محقق دلسوخته
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    28 16
    ویروس کرونا کار امپریالیسم خاموش وجهانخور هست
  • منتقد IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    24 7
    مشرق دمت گرم. با اینکه ازت خوشم نمیاد اما با انتشار این مقاله نشون دادی که کارت درسته و به دنبال نشون دادن حقیقتی
  • FR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    4 8
    کرونا چون بساط گلوبالیسم را بهم ریخته گلوبال ریسرچ در موردش این گزارش را تهیه کرده .......
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      13 3
      جناب پروفسور کرونا کتاب مقدس گلوبالیستها ست نشریه گلوبال ریسرچ کاملا بر خلاف طرحهای گلوبالیستی می نویسد اینکه کرونا عاملی مهم برای جهانی سازی است اونقدر واضحه که علنا از سوی نخست وزیر انگلستان جانسون به زبان آورده شده رفتن به سوی جهان واحد . گلوبال ریسرچ تحقیقاتش در مورد این طرحهای شیطانی است علیه آنهاست نه با آنها
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    29 9
    حواستان باشد که این حرفهای زرد و این جو سازی ها شما را از یاد خدا غافل نکند که اوست خدای رب العارمین و اوست که تقدیر جهان را رقم می زند نه دولت پنهان یا هیچ موجود دیگری؟ این حرفها فقط تبللیغ برای دور کردن اذهان مردم از خدای متعال است و بزرگ کردن موجودات کوچک ذلیل مثل امریکا و غرب
    • US ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      13 0
      البته که قدرت جهان در ید پرودگار مالک یکتا هست اما باید از نقشه های این ها آگاه شد و برایش راه مقابله در نظر گرفت ما باید از عقل به عنوان یک نعمت خدادادی استفاده کنیم ما به هیچ وجه نباید واکسن کرونای کشورهای دیگر را وارد کنیم خودمان باید بسازیم قضیه ی تراشه های نانو در واکسن جدی هست به نظرم...
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    16 8
    حواستان باشد که این حرفهای زرد و این جو سازی ها شما را از یاد خدا غافل نکند که اوست خدای رب العارمین و اوست که تقدیر جهان را رقم می زند نه دولت پنهان یا هیچ موجود دیگری؟ این حرفها فقط تبللیغ برای دور کردن اذهان مردم از خدای متعال است و بزرگ کردن موجودات کوچک ذلیل مثل امریکا و غرب
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      19 2
      شما خواست باشد که آنقدر ساده لوح نباشی شیاطین جهان در طول تاریخ بهترین اولیای الهی مانند امام حسین را سربریدند ما باید همواره هوشیار باشیم اینها واقعیت است توطئه نیست ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      1 2
      نمیدونم چرا یاد ابوموسی اشعری افتادم
  • 2002689652 IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    1 1
    1
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    17 3
    کار دولت پنهان بوده یا نبوده مهم نیست مهم این است: به لطف دولت آشکار!!! تدبیر و امید (و شخص حسن روحانی) سیستم درمانی کشور در حال فروپاشی است خطر کرونا لااقل برای ما بسیار جدی است شما هم بهتر است به جای ترجمه این مزخرفات بررسی کنید، مطالبه کنید بپرسید چرا دولت در این شرایط حاد بودجه درمان را روز به روز کمتر می کند؟!!!! چرا با اعمال سیاست های غلط بار سیستم درمان را روز به روز سنگین تر می کند؟!!!! چرا از قصد به مطالبات کادر درمانی رسیدگی نمی کند؟!!!!! آیا قصدی برای زمین زدن سیستم درمانی کشور در این شرایط وجود دارد؟!!!! آیا باز هم پای نفوذ درمیان است؟!!!!! سیستم درمان در پاییز و زمستان با این وضعیت نمی تواند از پس شرایط برآید و قطعا فرو می پاشد می دانید این یعنی چه؟ به خطر افتادن جان میلیون ها انسان نه فقط بیماران کرونایی بلکه همه بیماران این یعنی خطر برای تک تک ما شما ماموریت مهمتر از ترجمه این چرندیات دارید انگار بنی صدر و ماجرای خرمشهر این بار در جنگ با یک بیماری خانمان برانداز در حال تکرار است
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      8 3
      جناب متوهم تمام این سوالات جنابعالی در همین مقاله با ارزش پاسخ داده شده شما که معلومه اصلا توی باغ نیستی دولتهای فاسد برای هماهنگی با این طرح که زیر نظر سازمان صهیونیستی بهداشت جهانی است ماموریت دارند تا این بحران را ادامه دهند با کشته های بیشتر و فقر بیشتر وقتی اصل مطلب رو دونستی بعد می‌دونی ماموریت دولت توی این قضیه چی هست
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    13 8
    اینها بیشتر داستانه . قبلا هم در مورد ویروس خیلی چیزها گفته شد اما به اثبات نرسید از جمله این که با این ویروس میخوان ایرانی ها رو ترور بیولوژیک کنن
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      10 4
      بله طرح ترور بیولوژیک یک داستان بود برای القای ترس بیشتر اما جهانی سازی کرونا و ایجاد نظم نوین جهانی و فریب بودن ترس از آن با کشندگی زیر یک درصد و اینکه بیش از نود درصد مبتلایان خود به خود خوب میشوند واقعیتی علمی بوده که در مقالات علمی منتشر شده است جانسون نخست وزیر انگلستان رسماً و علنا از دولت واحد جهانی حرف زده داستان نیست تمام طرح ها دیده آید که در جهت منافع صهیونیست بوده از بساط لبنان تا عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسراییل . پس اینا داستان نیست برادر از ساده لوحی و توهم بیرون بیایید و همه اینها هم اضافه کنید لغو مراسمات مذهبی و تاثیر کرونا علیه دین و مذهب پس بیدار شوید و از توهم خارج شده و منطقی فکر کنید
  • سرابی IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    6 3
    پخش سراسری کرونا در همه کشورها و عدم کنترل و هجوم انواع جدیدتر و مقاومتر این ویروس همه نشاندنده توطئه مخفی بر علیه جهانه باید سازمانهای اطلاعاتی جهان دنبال مراکز تولید و انتشار این ویروس که فعالانه داره این ویروس رو پخش میکنه{اگه این ویروس تولید و پخش نمیشد تا الان کنترل میشد}باشند
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      7 1
      پخش ویروس روانی و اطلاعاتی است نوعی شست و شوی مغزی با مطالب شبه علم بیشتر مدیریت اذهان است شما باید به دنبال پخش اطلاعاتی بگردید تا پخش فیزیکی
  • ناشناس IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    7 4
    درست کردن ویروس کرونا یک برنامه است که تنها و بدست عده ای که بهشون میگن دولت سایه است درست شده برای هدفهای خطرناکی
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    5 7
    کسی که غیر از این فکر کنه خیلی احمقه
  • 1 IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    13 8
    انیشتین شما رو شناخته بود که گفته بود شماها پایانی ندارید.
  • مراد IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    6 1
    باسلام و احترام! همسرم متخصص طب اورژانس می باشد. ایشان می فرمایند، وجود دارد، و حتی پنهانکاری می کنند. وضعیت وخیم تر می باشد. امسال به قول نوبخت فقط توانستن ۶٪ نفت بفروشن، بازار ۱۵ میلیاردی خودرو در سال ۹۴ الان تبدیل به ۹۰۰ میلیون دلار شده، یعنی ۶٪ زمان کمپین نخریدن خودرو.
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    13 0
    يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ ۚ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَن يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ ۖ وَإِن يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَّا يَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ۚ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ ای مردم! مثلی زده شده است (با دقّت) بدان گوش فرا دهید. آن کسانی را که بغیر از خدا به کمک می‌خوانید و پرستش می‌نمائید، هرگز نمی‌توانند مگسی را بیافرینند، اگر هم همگان دست به دست یکدیگر دهند و اگر هم مگس چیزی را از آنان بستاند و برگیرد، نمی‌توانند آن را از او بازپس گیرند و برهانند. هم طالب و هم مطلوب درمانده و ناتوانند. الحج 73 حزب: 68 جزء: 17
  • DE ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    12 0
    پراید صد میلیونی توطئه کیه؟
  • سوسان IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    3 3
    اینها توهم توطعه است آنچه وجود داره و واقعا داره اتفاق میافته کاریه که ما داریم در طبیعت میکنیم طبیعت همیشه محدود و غیر مطمئن است اما یک عده ثروتمند اونرو با کعبه آمال خودشون عوضی گرفته اند و میخواند از منابع آن تا بی نهایت استفاده کنند اما طبیعت در ورشکسته کردن این شرکتها و چرخاندن دوره های آب و هوائی استاد است و این رفاه طلبهای بیمار رو تنبیه میکنه بیماری و مرگ جزو لاینفک طبیعته و ما میخوایم وجود نداشت باشه و اینهمه داد و بیداد از طرف رفاه طلبان بی حال است که نه مرض میخواهند و نه مرگ اما روزی میرسد که نصف کره زمین از بین بره و برای بازسازی اون نیاز به قتل عام نصف دیگه اون باشه کاری که محدودیتها با بشر میکنه تنبیه کردن آدمهای جاه طلب و ثروت اندوزه این اولین پروسه از چرخشهای بی شمار طبیعته و هزاران هزار درد و مرض شهاب سنگ گرمایش خفگی عمومی در انتظار مردم بی مبالات است و خداوند گفته است اگر کمی مراعات نکنید کلهم شما را نابود میکنیم و خلقتی جدید را شروع میکنیم این در نظر خداوند راحت و بدون زحمت است
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      4 0
      اولا توطئه درست است نه توطعه ثانیا خودت فهمیدی چی نوشتی ؟ توهم یعنی بی دلیل و احمقانه دستورات سازمان صهیونیستی بهداشت جهانی را مو به مو اجرا کنی
  • SE ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    4 1
    سیاستمداران سوئدی چیزی از این دسیسه میدانستند که استفاده از ماسک را توصیه نکردند
  • تارا IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    5 0
    اینقدر جون و ورزشکار مردن از کرونا که دیگه قابل انکار نیست البته ممکنه ساختگی باشه
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    1 1
    چطوری ب این گلوبال ریسرچ اجازه دادن که این مقاله را بنویسه .این نظام سلطه
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    8 2
    یعنی واقعا از تو احمق تر تو عمرم ندیدم کرونا داره ملت رو قتل عام میکنه باز هم میگی دروغه کدوم سیاره کامنت گذاشتی مریخ یا اورانوس.
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      9 1
      اون چیزی که ملت رو قتل عام می‌کنه جهل و نادانی است
    • علي IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      2 1
      قتل عام؟؟؟؟!!!!! روزي صد نفر از هشتاد مليون فوت ميكنن اسمش قتل عامه؟ تو اگه زمان حمله مغول بودي چي ميگفتي؟ مردن نديدي بابا
    • پرستار IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      6 1
      امریکا هر کسی که میمیره در گواهی فوتش قید میکنم کرونا. من دو نفر از آشنایان رو دیدم که یکیشون قند داشت انسولین زد فوت کرد گفتم کرونا داشته. یکی هم سکته کرد فوت کرد باز گفتن کرونا داره. تو آمریکا که همه بیمارستان تحت فشار هستن تاهر مرگی رو کرونا ذکر کنن
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    1 0
    حتی اگه ویروس کرونا ساخت بشر نباشه رسانه ای کردن و تبلیغات آن چنانیش ساخت بشر بود.
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    1 3
    ای بابا! اسم نیاورده اما این مقاله تایید آن است که چین عامل اصلی و پنهان این پاندمی است.
  • r IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    2 0
    یعنی در آینده و سال به سال باید منتظر بدتر از کرونا باشیم؟
  • CA ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    6 5
    از ابتدا هم خیلی‌ها میتونستند که کرونا ویروس جزو همان صد و پنجاه ویروسی هست که در شرایط خاص جان افراد سالمند را میگیرد و چیز جدیدی نیست ! چطور ممکن هست که این ویروس که میزان واگیردار بودنش که از آنفلوآنزا کمتر هست با چنین سرعتی غالب جوامع را آلوده کرده باشد آن در یک بازه زمانی بسیار کوتاه! بازی با روان مردم از ابزارهای لیبرال هاست برای همین ضربه روانی که به مردم جهت فقیر کردنشان وارد شد ابزار دوقطبی سازی بین المللی هست که بدرستی اشاره شده که این بازی روانی از رسانه های آلمانی و اتریشی ابتدا شروع شد!
    • p IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      1 0
      جوانان هم گرفتن و مردن!در ضمن وقتی از اول شروع با سوزن سوزن شدن بدن میکند یعنی یک ویروس شیمایی ست یعنی عصب های بدن در برابرش واکنش نشان میدهد یعنی اون سوزن سوزن شدن همون عصب است .
  • CA ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    0 0
    لطفاً لینک اصلی مقاله رو هم منتشر کن مشرق چون بعضی ها میکند فیک نیوز شما هست
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      1 0
      لینک بزاره سند و مدرک معتبر هم بیاره باز خیلیا باور نمیکنن.
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      3 0
      خیلی شوت تشریف دارند مگر فقط این مقاله هست هزاران مقاله در این خصوص نوشته شده پروفسورهای برجسته و دانشمندان بزرگی در مورد فریب کرونا مصاحبه کردن و مقاله نوشتن صدها هزار نفر تظاهرات کردن . مشکل نادانان اینه که به جریان رسمی رسانه ای اعتماد کردن
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    6 1
    زمین تخت است باور کنید
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      2 0
      بابا ۹۹ درصد مردم به ویروس معنوی روحانی کرونا اعتقاد راسخ دارن. مغزشون بیشتر از این کشش نداره. الان هنگ میکنن. اطلاعات باارزش‌ مثل زمین مسطح رو نباید اینطوری ارائه داد
  • جگوار IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    4 3
    واقعا هر چی تو این گزارش گفته شده رو هر روز داریم تو اخبار میشنویم. خیلی هدفمند دارن برنامه های شیطانی خودشون رو پیاده میکنم مخصوصا سند ۲۰۳۰. خیلیا هنوز باور ندارن یا نمیخان باور کنن که ویروس کرونا فقط مذهب رو هدف گرفته. مدرکش تعطیل شدن مراسم مذهبی کلیساها مساجد و .... آتش زدن انجیل و قرآن و .... برای همین میگن کرونا ویروس معنویه
  • حاجی IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 3
    دوستان عزیز دقت کنید. واقعی بودن یا دروغ بودن این ویروس مهم نیست. مهم اینه که کرونا بهانه ای برای اجرای برنامه های دولت پنهان شیطانی شده. حالا یا ویروسی وجود ندارد یا خودشون این ویروس رو ساختن. در هر صورت لعنت بهشون
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    4 0
    اختیار دنیا و آینده بشر دست ابلیس و عمله های او نیست بلکه دست خداوند است ما به سمت ظهور میرویم نه به سمت نابودی....حالا هرچقدر عمله های ابلیس نقشه بریزند جز سرگردانی به جایی نخواهند رسید... اللهم عجل لولیک الفرج
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      8 0
      بله همه وی دست خداوند رحمان است اما شیطان می داند که وقتش تنگ است و دارد تمام تلاشش را برای گمراهی بشر و جهنمی کردن انسان می کند.
  • آخرین نفسهای صهیونیست جهانی IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    5 3
    بعنوان کوچک مردم در سیستم درمانی مملکت با مقاله بالا کاملا موافقم. و معتقدم استکبار جهانی همان شبکه صهیونیسم جهانی و پیاده نظام و دلباختگان آن (حتی در کشور خودمان در امور اجرایی) تمام تلاشش اینه که آنقدر مسائل مدنظر من جمله کرونا را در رسانه ها بزرگ جلوه دهند تا بیشتر با حجمه رسانه ای به مقصود مورد نظر دسترسی پیدا کند حقیر تحقیقات دو ویروس شناس آلمانی در منطقه هاینزبرگ آلمان معروف به ووهان آلمان را در اسفند ماه خوندم و کاملا متوجه تبلیغاتی بودن و بزرگنمایی موضوع شدم. والان با توجه به گذشت 8 ماه از اولین مورد ویزیت مریض کرونایی اورژانسم می گویم این ویروس بیشتر از همه چیز روان اجتماع از طریق تفریح نکردن بیرون نرفتن ورزش نکردن ندیدن اقوام و آشنایان و ترسهای رسانه ایش مورد هدف قرار داده است. ودر پایان بیشتر از آنکه بعد سلامت آن اهمیت داشته باشد بعد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آن مهم است. دوباره صهیونیسم جهانی خواب نما شده است
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      1 1
      خودم پزشکم نظر من هم همین است
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 0
    14:49آغا مراد€ بنده که متوجه عرایض شما نشدم!؟طب اورژانس چه ربطی به ماشین که همسرتون میفرمایند والا سرگبجه گرفتم ی چندین بارهم مرور کردم بازنفهمیدم!؟چی به چی!؟
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 0
    12:41جناب کسرا اینو که گفتی "پوزبند خر" بلانسبت بیندگان عمرن اگه دیگه ماسک بزنم کاری کردی اسم "ماسک بیاد"یاد"خر"یاهمون"الاغ"بیافتم وروده بشم ازخنده-
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 2
    توطئه چين كثيف است.
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      3 0
      تو دیگه چقدر پرتی
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      0 0
      توطئه بازنده ها نه برنده ها!
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    3 0
    کرونا مانند کرم ها وحشرات که جسد را متلاشی می کنند و می خورند. برای پاک سازی انسان ها دارای التهاب است. اما فواید زیادی داشته است. 1- محدود کردن انسان 2- کاهش مصرف 3- کاهش هزینه ها :مثلا خرید شیرینی و اجیل عید. 4- کاهش تردد5- بهبود هوا 6- ترمیم لایه اوزن 7- کاهش کرمای زمین . اما برای عده ای این کرونا همچنان دفاع از باور های غلط خود است. یعنی کاری ندارد که موضوع چیست. فقط هر مطلبی که مخالف باور او باشد غلط است و باید رد شودوحتی به او توهین شودو اگر قابل دسترس باشد باید سرش بریده شود.
  • rena IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 0
    درود - لینک اصلی مقاله ( ترجمه نشده ) را بزارین یا پیدا کنین
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    3 1
    چرا گروه یا گروه هایی با دولت روحانی و وزارت بهداشتن ملعون و خائنش مخالفت نمی کنند؟! تا کی مردم باید بیخودی کشته بدهند؟! آقایان یه کاری بکنید این به ضرر همه مردم است
  • اسمان IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 0
    خیلی جالبه.ممنونم
  • ارش IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    3 0
    این همه بیمار . ما مرگ و میرها رو دیدیم.
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      1 0
      آدم هایی هستند که برای بیان اوسکولیزمشون نیاز به همچین مقاله ای دارن دولت پنهان ارتش سری جنگ ستارگان مسخره و توهم انگیز
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    1 0
    اگر روز1000نفر هم فوتی داشته باشیم طوری نمیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس