کد خبر 1103630
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
نماینده عراقی: نخست‌وزیر دو پیشنهاد مهم تولید برق را رد کرده است

عضو کمیسیون نفت و انرژی پارلمان عراق تأکید کرد که دولت کنونی این کشور، دو پیشنهاد مهم را برای تولید برق رد کرد.

به گزارش مشرق، «محمود الزجراوی» عضو کمیسیون نفت و انرژی پارلمان عراق از عملکرد دولت درباره نفت و انرژی انتقاد کرد.

الزجراوی به پایگاه خبری «المعلومه» گفت: «دولت کنونی دو پیشنهاد را که شخصا ارائه کردیم، رد کرد؛ نخستین پیشنهاد مربوط به پالایش نفت است تا نیروگاههای برق، حفظ شود.... دوم؛ انرژی پاک خورشیدی».

وی تصریح کرد، عراق در حال حاضر نیازمند احداث شرکت‌های پالایش نفت سفید است تا بتواند تداوم فعالیت نیروگاههای برق را حفظ کند.

بیشتر بخوانید:

چالش‌های پیش روی انتخابات عراق و ادامه انتقاد کُردها

این نماینده عراقی خاطر نشان کرد، فعالیت نیروگاه‌های برق با نفت سیاه، باعث «تخریب این نیروگاهها، کاهش ساعت تولید انرژی برق و ادامه فساد می‌شود».

وی در پایان تأکید کرد، وزارتخانه‌های ذیربط این دو پیشنهاد مهم را رد کردند تا با تداوم فساد و بهانه‌های واهی، عراق را وارد کننده انرژی باقی نگه دارند.

د بغداد طی ۱۷ سال گذشته  بیش از ۴۰ میلیارد دلار برای بهبود وضعیت برق هزینه کرده اما به دلیل سیاست‌های آمریکا و جلوگیری او از چرخش بغداد به سوی دیگر شرکتهای بزرگ جهانی برای برون رفت از بحران برق، مشکل برق این کشور همچنان لاینحل باقی مانده است.

هر ساله در فصل تابستان با افزایش دمای هوا و بالا رفتن مصرف برق و اقدام دولت به سهمیه‌بندی برق شهری، تظاهرات‌های گسترده‌ای در سراسر این کشور به ویژه استانهای جنوبی برگزار می‌شود.

 امسال نیز شمار زیادی از شهروندان عراقی در استان‌های مختلف در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی، توزیع ناعادلانه برق و اوضاع معیشتی نامساعد خود بار دیگر به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار برکناری شماری از مسئولان و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات انبار شده طی چندین سال گذشته در کشور هستند.

 «سعد الخزعلی» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان درباره دلیل عدم حل و فصل بحران برق در عراق می‌گوید: «آمریکا پشت پرده بحران برق در عراق قرار دارد. مشکل برق عراق اساسا سیاسی است و آمریکا آن را ایجاد کرده تا از آنجا که برق، شریان اساسی زندگی و اقتصاد این کشور است، حکومتی ناکام در عراق باقی وجود داشته باشد».

وی با اشاره به برنامه‌ریزی آمریکا برای این بخش از سالها پیش و زمان نخست‌وزیری «ایاد علاوی» تصریح کرد: این ایالات متحده بود که با اعمال فشار، «ایهم السامرائی» را که شخصی فاسد بود در راس وزارت نیرو قرار داد و وی پس از اختلاس با وجود محکومیت با کمک واشنگتن به خارج از عراق گریخت.

این نماینده عراقی می‌گوید: دولت «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق، با شرکت زیمنس آلمان برای پایان دادن به بحران برق قرارداد امضا کرد  اما با فشار زیاد از سوی طرف آمریکایی مواجه شد که زمینه سقوط دولت او را فراهم کرد. زیرا میان شرکت زیمنس آلمان و شرکت جنرال الکتریک آمریکا که بر روی بخش انرژی عراق سلطه یافته و قراردادهای بی‌فایده و ناکام و فاسدی را با بغداد امضا کرده که به هدر رفتن بیت‌المال و عدم پیشبرد این پرونده منجر شده، درگیری وجود دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: «ما از دولت الکاظمی می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر با شرکت‌های بزرگ جهانی برای پایان دادن به بحران برق قرارداد امضا کند و به اظهارنظر و موضع‌گیری رسانه‌ای و تبلیغاتی بسنده نکنده و اجازه ندهد که پرونده انرژی عراق تحت کنترل آمریکا باشد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 0
    اگر با شرکت های اربابتان چین قرار داد ببندند راضی می شوید؟ پس این همه گاز و برق مفت که از ایران می برند چه می شود؟
  • رضا IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    18 1
    واقعا امریکا اینقدر دخالت مضرر در صنعت برق عراق دارد؟!!!
  • کاظمی AU ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    8 1
    فقط از ایران نفت می‌خریم
  • غلامحسین IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    14 0
    دانش بنیان هامون + مپنا و ...
  • المشرقیون المنافقون IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    3 34
    نفاق از جانب شماست
  • محمد IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 0
    مقاله کاملا غلط است.عراق از ایران برق وارد می کند و آمریکا تلاش می کند عراق خود تولید برق کند و از ایران نخرد
  • raya IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 1
    #لبیک یا خامنه ای لبیک یا حسین (ع) است
  • minax IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 0
    از بعثیهای دولت و مجلس عراق که بگزریم ! تا وقتی حتی یک تروریست امریکایی در عراق وجود دارد دولت عراق و مردمش نمیتوانند اسایش جانی و اقتصادی داشته باشند
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 0
    عراق بر اساس موقعیت وشرایط اقتصادی در ساخت نیروگاه حرارتی و آبی با ایران در تعامل باشد وخود را وابسته به شرق وغرب وعرب خلاصی یابد
  • رضا IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    عراقی ها خیلی زرنگ هستند هم از ایران می خورند و هم آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس