کد خبر 1103408
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
نوزاد نمایه

فوق تخصص نوزادان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: در صورتی که مادر در مرحله شدید بیماری باشد، ماسک بزند و دست‌هایش را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشوید.

به گزارش مشرق، زهرا اکبریان بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران، ضمن گرامیداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، گفت: شیر مادر یک ترکیب حیات‌بخش ویژه‌ای است که تا ۶ ماهگی تمام نیازهای تغذیه‌ای شیر خوار را فراهم کرده و بعد از آن تا دو سالگی نیمی از نیازمندیهای غذایی کودک در حال رشد را تأمین می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تقویت سیستم ایمنی کودکان زیر ۵ سال برای مقابله با کرونا

وی با اشاره به فواید بسیار شیر مادر بیان کرد: این مائده الهی دارای فواید بسیاری است که دانش بشر هر روز به کشف تازه‌ای از آن دست می‌یابد، در سال‌های اخیر ترکیبات جدیدی تحت عنوان "الیگوساکارید" در شیر مادر کشف شده که نقش آن‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن و تکامل عصبی و رشد مغزی است و در شیرهای مصنوعی یا وجود ندارد و یا اگر باشد به مقدار بسیار اندک و با کارایی ضعیف یافت می‌شود. 

اکبریان در همین راستا ادامه داد: وجود این ترکیبات همراه با پادتن های ویژه‌ای که در شیر مادر ترشح می‌شود سبب شده تا عفونت‌های تنفسی و گوارشی بخصوص در ۶ ماه نخست در شیر مادر خواران در مقایسه با شیر خشک خواران بطور چشم‌گیری کمتر باشد.

بیشتر بخوانید:

ویتامین‌هایی که با کرونا مقابله می‌کنند را بشناسید

فوق تخصص نوزادان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل عنوان کرد: علاوه بر همه این‌ها کودکانی که در دو سال اول از شیر مادر تغذیه می‌شوند شانس کمتری برای ابتلا به بیماری‌های آلرژیک و کانسرهای کودکی دارند و همچنین احتمال چاقی و افزایش وزن غیر طبیعی در آن‌ها کمتر است.
 این مسوول گفت: آغوز یا کلستروم که از آن تحت عنوان مایع طلایی نام برده می‌شود و بطور عمده در طی سه روز اول پس از زایمان ترشح می‌شود، سرشار از مواد ایمنی‌زا برای نوزاد بوده و به‌عنوان اولین واکسن شیرخوار است. 

وی با اشاره به شعار هفته جهانی شیر مادر امسال تحت عنوان " سیاره‌ای سالم با حمایت از تغذیه با شیرمادر" اظهار کرد: با توجه به اهمیت ویژه تغذیه با شیر مادر از سوی سازمان بهداشت جهانی و صندوق حمایت از کودکان مصادف با یازدهم تا هفدهم مرداد هفته جهانی شیر مادر اعلام شده است تا هر چه بیشتر آحاد مردم بخصوص مادران به اهمیت تغذیه با شیر مادر آگاه شوند. 

اکبریان اضافه کرد: با توجه به همه‌گیری کرونا ویروس اهمیت تغذیه با شیر مادر در ایجاد ایمنی در نوزادان و شیرخواران بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، هر چند ویروس کووید ۱۹ و اثرات آن هنوز بطور کامل شناخته نشده اما تحقیقات انجام شده در این مدت کوتاه از شروع اپیدمی نشان داد که مادرانی که مبتلا به ویروس شده بودند، در شیر خود پادتن اختصاصی علیه بیماری را تا ۱۳۰ روز پس از ابتلا داشتند.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه در اکثریت بررسی‌های انجام شده بر روی شیر مادران مبتلا به بیماری کرونا، ویروس یافت نشده است، به همین جهت توصیه سازمان بهداشت جهانی آن است که چنانچه مادری مبتلا به ویروس کووید ۱۹ شده باشد می‌تواند شیردهی را ادامه دهد. 

وی ابراز کرد: در صورتی که مادر در مرحله شدید بیماری باشد، ماسک بزند و دست‌هایش را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشوید و سپس شیرش را بدوشد و یک مراقب سالم ، نوزاد یا شیر خوار را با شیر دوشیده مادر با استفاده از قاشق یا فنجان تغذیه کند تا زمانی که مادر حال عمومی بهتری پیدا کند و پس از آن نیز مادر با زدن ماسک و شستن دست‌هایش می‌تواند به فرزندنش شیر بدهد. 

اکبریان در پایان با اشاره به تأکید قران کریم به تغذیه با شیر مادر، گفت: خداوند در آیه ۲۳۳ سوره بقره فرمودند؛ مادران باید فرزندانشان را دو سال کامل شیر دهند و این برای کسی است که می‌خواهد شیر دادن را کامل کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس