تجام

یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید ایران علیرغم چالش‌های داخلی و حملات رژیم صهیونیستی، هنوز به دنبال ارسال سامانه‌های دفاعی هوایی توانمند خود برای «محور مقاومت» و متصل ساختن این سامانه‌ها به یکدیگر است.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده واشنگتن در گزارشی به ارزیابی تبعات توافق دفاعی ایران و سوریه پرداخت و نوشت: علی عبدالله ایوب وزیر دفاع سوریه و سرلشگر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در راستای گسترش چشمگیر همکاری‌های نظامی دوجانبه، به ویژه در حوزه دفاع هوایی، اخیرا توافقی در دمشق منعقد کردند. تهران که نیاز به مقابله با تهدیدات هوایی علیه ایران و متحدانش و در عین حال لزوم تضعیف حضور نظامی نیروهای ائتلاف در خاورمیانه را احساس کرده بود، یک چشم‌انداز راهبردی طراحی کرده که مستلزم دفاع مؤثر و کارآمد و محروم‌سازی (به‌موقع) از حریم هوایی است. تهران در این راستا بارها پیشنهاد داده که سامانه‌های دفاع هوایی عراق، لبنان، و اکنون سوریه را تقویت کند و آنها را با شبکه دفاع هوایی خود یکپارچه سازد.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


کارشناس نظامی این اندیشکده می‌نویسد: برای مثال در سال ۲۰۱۷، [سرلشگر] باقری پیشنهاد داد که شبکه‌های دفاع هوایی ایران و عراق به یکدیگر متصل شوند و یک سپر مشترک را در برابر «دشمنان مشترک» به وجود بیاورند. اخیراً، محمدجواد فیروزنیا روز ۱۶ جولای در دیدار با میشل عون رئیس‌جمهور لبنان نسبت به ارائه تسلیحات دفاعی از جمله موشک‌های ضدهوایی به لبنان ابراز علاقه کرد. این دیدار درست چند روز پس از آن صورت گرفت که [سرلشگر] باقری توافق دفاع هوایی جدید با سوریه را گامی دیگر به سمت بیرون راندن آمریکا از منطقه توصیف کرد. او از سال ۲۰۱۶ بارها به سوریه سفر کرده و به دنبال همکاری‌های نظامی بلندمدت و نزدیک‌تر با حکومت بشار اسد است.

در حقیقت، ایران از زمان شروع جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ حضور نظامی پررنگی در این کشور داشته است. اکثر پرسنل نظامی ایرانی حاضر در آنجا از سِمت‌های مستشاری و فرماندهی و کنترل برخوردارند، هرچند برخی از آنها در عملیات‌های رزمی در کنار گروه‌های نیابتی حضور داشتند. ایران همچنین از سوریه جهت تأمین حزب‌الله در لبنان بهره می‌گیرد. ایران در این راستا و همچنین در راستای چرخش نیروی انسانی از یک «پل هوایی» بهره می‌گیرد ــ هواپیماهای نظامی و مسافربری ایران بطور مرتب پرسنل و تجهیزات به فرودگاه بین‌المللی دمشق، قامشلی، لاذقیه، پایگاه هوایی تی-۴ (تیاس) انتقال می‌دهند.

سامانه‌های روسی جنگنده‌های اسرائیلی را هدف نمی‌گیرند

در ادامه این گزارش آمده است: دامنه رو به رشد عملیات‌های ایران و عوامل نیابتی‌اش در سوریه موجب شده تا آنها در برابر حملات هوایی و موشکی اسرائیل آسیب‌پذیر باشند. این حملات به یک رویه معمول تبدیل شده‌اند و دفاع هوایی نه چندان دقیق سوریه نیز ظاهراً مانعی بر سر راه این حملات به شمار نمی‌رود. سامانه‌های دفاعی که روسیه در جریان مداخله در سوریه در این کشور مستقر نمود سامانه‌های رعب‌آورتری هستند، اما آن سامانه‌ها صرفاً از پایگاه‌های روسی محافظت می‌کنند و هواپیماهای اسرائیلی را هدف قرار نمی‌دهند.

ایران در خصوص این تلفات جانی و مادی عمدتاً سکوت اختیار کرده است. با این حال، روز ۱۶ جولای، [سردار] ابوالفضل شکارچی سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح ایران در خصوص هرگونه حمله بیشتر از طرف اسرائیل هشدار داد و سپس تعهد تهران در خصوص ارتقای دفاع هوایی سوریه و تقویت «محور مقاومت» در برابر حملات اسرائیل را تکرار نمود. در حقیقت، سران نظامی ایران به نظر اعتماد زیادی به کارآمدی و کارایی سامانه‌های دفاع هوایی تولید داخل دارند، به ویژه پس از آنکه یکی از همین واحدها در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ موفق شد پهپاد شناسایی آرکیو ـ ۴ آمریکا را بر فراز تنگه هرمز سرنگون کند.

با این حال، در شرایط کنونی، نیروی هوایی اسرائیل قادر شده شماری از حملات را با موفقیت صورت دهد و گهگاه در داخل سوریه دست به عملیات زده و در موارد دیگر سلاح‌های دورایستا را حین پرواز بر فراز دریای مدیترانه، لبنان، یا بلندی‌های جولان شلیک کرده است. ارتش اسرائیل نیز گزینه‌های تهاجمی از جمله موشک‌های بالستیک تاکتیکی دارد که قادرند عمق سوریه را هدف قرار دهند.

ایجاد محور دفاع هوایی توسط ایران و محور مقاومت؟

اندیشکده واشنگتن می‌افزاید: [سرلشگر] باقری در جریان آخرین دیدار خود از دمشق، حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه را به باد انتقاد گرفت و وعده داد که ایران همچنان در برابر «باج‌خواهی» آمریکا در منطقه می‌ایستد و از قرارداد دفاعی دوجانبه جدید به‌عنوان یک ابزار در این مسیر بهره می‌گیرد.

در این راستا ایران می‌تواند سامانه‌های موشکی زمین به هوای ارتفاع پایین و ارتفاع بالا در اختیار سوریه بگذارد که قادرند اهدافی را تا فاصله ۲۰۰ کیلومتری و ارتفاع ۳۰ کیلومتری رهگیری و منهدم کنند (رجوع شود به جدول). ایران همچنین می‌تواند ارسال قابلیت‌های تلفیق/مدیریت داده و سامانه‌های تشخیص غیرفعال که طی سال‌های اخیر از آنها رونمایی کرده است را پیشنهاد دهد.

قوای دفاع هوایی کنونی سوریه عمدتاً به سامانه‌های قدیمی روسی نظیر اس ـ ۱۲۵ (اس‌ای ـ ۳)، ۲ کی ۱۲ (اس‌ای ـ ۶)، اس ـ ۷۵ (اس‌ای ـ ۲)، و اس ـ ۲۰۰ (اس‌ای ـ ۵) و همچنین موارد مدرن‌تر باتری‌های اس‌ای ـ ۱۱ بوک و اس‌ای ـ ۱۷ بوک ـ ام محدود می‌شوند که توسط سامانه‌های دفاع نقطه‌ای پانتسیر ـ اس ۱ تقویت شده‌اند (مورد آخر به هزینه ایران تهیه شده است). در اواخر سال ۲۰۱۸، مسکو فرآیند تحویل سامانه اس ـ ۳۰۰ (اس‌ای ـ ۲۰) به دمشق را به پایان رسانید. در آن مقطع، مقامات آمریکایی نگران بودند که تحویل سامانه مذکور به سوریه موجب شود که ایران جسورتر شود، اما این سامانه ظاهراً هنوز تحت کنترل روسیه است و عملیاتی نشده است.

ایران تعدادی از سامانه‌های اس ـ ۲۰۰، اس ـ ۷۵/اچ‌کی ـ ۲، و ۲ کی ۱۲ را در داخل مورد استفاده قرار می‌دهد و طی سال‌ها آنها را ارتقا داده است. بنابراین، ایران می‌تواند ارتقای باتری‌های دفاع موشکی سوریه را نیز پیشنهاد دهد. بعلاوه، ایران می‌تواند سامانه‌های تولید داخل نظیر رعد، طبس، پانزده خرداد، تلاش، و سوم خرداد (سامانه‌ای که پهپاد آمریکایی با آن سرنگون شد) را در اختیار اسد بگذارد. تهران همچنین شاید قصد داشته باشد سوریه را در زمینه راه‌اندازی خطوط تولید/مونتاژ اینگونه سامانه‌ها به احتمال زیاد در تأسیسات زیرزمینی یاری دهد (قابلیت‌های تولیدی مشابهی ممکن است به عراق یا حتی حزب‌الله پیشنهاد شود).

ایران خواهان گسترش بازدارندگی در خارج از مرزهای خود

در بخش دیگری از گزارش این اندیشکده آمریکایی آمده است: اینکه کدام یک از سامانه‌ها عملاً به سوریه انتقال داده می‌شوند به این بستگی دارد که تهران تا چه حد قادر است با چالش‌های داخل و در سوریه دست‌وپنجه نرم کند. رهبران ایران به وضوح خواهان گسترش بازدارندگی خود فراتر از محدوده زرادخانه موشک‌های بالستیک خود هستند و گزینه انتخابی آنها استقرار سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته‌تر و دوربردتر است. با این حال، به نظر می‌رسد آنها همزمان خودشان را در معرض مجموعه فزاینده‌ای از خطرات خارجی و داخلی می‌بینند، از جمله آنچه یک پیکار خرابکاری ضد برنامه هسته‌ای و زیرساخت‌های صنعتی ایران به نظر می‌رسد. یک واقعیت نظامی مشهود نیز بر نگرانی آنها افزوده است: اسرائیل مصمم است مانع انتقال هرگونه سامانه جدید به سوریه شود و ارسال این سامانه‌ها در مقطع کنونی موجب ایجاد شکاف‌های قابل توجهی در پوشش دفاع موشکی خودِ ایران می‌شود.

۳ سناریوی ایجاد پوشش پدافندی در سوریه

در چنین اوضاع و احوالی، نمی‌توان با قطعیت گفت که ایران قادر است مقادیر قابل توجهی از این تجهیزات را در کوتاه مدت به سوریه انتقال دهد. آنها در بهترین حالت می‌توانند یک جفت پوشش دفاع هوایی به وجود بیاورند: یکی در پایگاه امام علی در نزدیکی گذرگاه مرزی ابوکمال و دیگری در پایگاه هوایی تی ـ ۴ یا در منطقه دمشق.

چنین چیزی از سناریوی ایده‌آل ایران بسیار فاصله دارد: ایجاد حداقل دوازده رادار و باتری موشکی میان‌برد تا دوربرد متحرک و در اطراف سوریه با هدف محافظت از پایگاه‌ها و انبارهای مشترک در برابر حملات اسرائیل.

گزینه‌های آمریکا برای جلوگیری از اقدامات ایران

این گزارش در پایان به مقامات کاخ سفید راهکارهایی برای جلوگیری از دستیابی ایران به اهداف مدنظر خود در خوزه دفاع هوایی پیشنهاد می‌دهد و می‌نویسد: طبق پاراگراف ۶ ب ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، ایران اجازه ندارد بدون مجوز شورای امنیت سامانه‌های دفاع موشکی به کشور دیگری ارسال کند؛ بنابراین، تا وقتی که این ممنوعیت پابرجاست، همه کشورها باید تدابیر لازم را جهت اعمال آن اتخاذ کنند. متأسفانه، ممنوعیت تسلیحاتی قرار است روز ۱۸ اکتبر منقضی شود، اما آمریکا تلاش‌های دیپلماتیک را شدت بخشیده تا مطمئن شود ممنوعیت تسلیحاتی به صورت نامحدود پابرجا باقی می‌ماند.

جامعه بین‌المللی همچنین از بسترهای دیگری جهت ممانعت از اشاعه سامانه‌های ضدهوایی توسط ایران برخوردار است. روز ۱۶ جولای، آژانس ایمنی هوانوردی اروپا ممنوعیت هرگونه پرواز هواپیماهای تجاری بر فراز حریم هوایی تحت کنترل ایران را در ارتفاع پایین‌تر از ۲۵۰۰۰ پا (۷۶۲۰ متر) به خاطر نگرانی‌های امنیتی تمدید کرد. این اقدام اتحادیه اروپا ــ که به مثابه تأکید مجدد بر دستور صادره توسط اداره هوانوردی فدرال آمریکا بود ــ در شرایطی صورت گرفت که ایران بخش‌هایی از سامانه ضدهوایی خود را به حالت آماده‌باش درآورده بود و چند ماه پس از آن بود که یکی از سامانه‌های موشکی زمین به هوای ایران به اشتباه یک هواپیمای مسافربری اوکراینی را سرنگون کرد. واشنگتن در ادامه باید بر تعهد خود در قبال ایمنی هوانوردی در منطقه طبق ضمیمه ۱۷ کنوانسیون شیکاگو («محافظت از هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی در برابر اقدامات مداخله‌جویانه غیرقانونی») تأکید ورزد و با رجوع به استانداردهای مندرج در آن سند، ممانعت از صادرات و کنترل سامانه‌های دفاع هوایی توسط ایران که پیشاپیش تهدیدی برای هوانوردی غیرنظامی هستند را موجه جلوه دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    دیگه پیشرفته تر از اس 300 و پانتسیر نیستن که با پهپاد ترویه نابود شدن
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      47 17
      اس ۳۰۰ در اختیار روسها نمیزند پانتسیرم هم عیوبش برای اسرائیل و ترکیه مشخص شده و نیارمند ارتقای بنیادین دارد و یا حدذف کامل از چرخه پدافندی
    • دانشجوی شریف DE ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      29 66
      برخلاف آنچه که در رسانه های داخلی عنوان شد . گلوبال هاوک رادارگریز نبود . آنچه که باعث شگفتی هدف قرار دادن تریتون شد این بود که این پرنده در ارتفاع بسیار بالا پرواز میکرد . نه رادار گریز بودن آن . ضمن اینکه ‌استقرار سامانه های ایرانی در سوریه کمی تا قسمتی جاه طلبانه به نظر میرسد . بعید است ایالات متحده ساکت بنشیند و دست روی دست بگذارد که ایران بیخ گوش اسرائیل سامانه پدافندی مستقر کند .
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      78 42
      نه عزيزم سامانه پدافندي و راداري که پهپاد فوق پنهان کار جهاني را ساقط ميکنه براش اسباب بازي هايي که گفتي چيزي نيست.
    • IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      24 73
      مسخره بازیه . ریشه ی اسلام و مسیحیت در یهودیته .
    • IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      10 35
      دوست عزیز همین اسباب بازی ها حدود 200 تانک و نفر بر و چندین سامانه ضد هوایی رو نابود کرد تو ادلب بهتره با مطالعه نظر بدیم.کوچک کردن دشمن بزرگ کردن خودمون نیست
    • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      31 45
      شما که پهپاد فووق پنهان کارو رو هوا میزنین چرا واسه خرید اس 300 اونهمه منت روسیه رو کشیدین
    • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      40 15
      عزیزم ما منت نکشیدم اونم از موش دواندن های اربابت آمریکا و اسرائیل بود ما پولمون رو خواستیم و شکایت کردیم اونا هم با اربابت شکرآب شدن مجبور شدن بهمون بدن
    • احمد IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      33 12
      پدافند کافی نیست، برای نفوذ به هر پدافند راهی پیدا میشه. بازدارندگی لازمه. صهیونیستها باید بدونن هر بار هر کاری می کنن، به اندازش یا بیشتر جواب می گیرن. همون راهی که حزب الله استفاده کرده و نتیجه داده.
    • دانشجوی هاروارد (الکی مثلا" ) IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      9 27
      دانشجوی شریف بورکینا فاسو جاه طلبی با ایجاد بازدارندگی برای کشوری دائما" در معرض تحدید هست فرق دارم گلم
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      20 3
      حالا ما مستقر میکنیم یکی دوتا رو که زد خبرتون میکنیم برا تماشا. مثل گلوباک هاوک. شما هم در همین توهمات بمونید که برا ما خوبه!
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      7 3
      پس چطوری گلوبال هاک آمریکا سرنگون شد
    • NL ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      26 3
      یه سوال دارم از دانشجوی شریف که ماشالا خیلی باهوشه بزنم به تخته پروفسور میشه بگی پهبادی که برای جمع اوری اطلاعات و جاسوسی ساخته میشه و هزینه اون بالای 200 میلیون دلار میشه اندازه دوتا اف 35 هزینش کردن بعد تو ارتفاع بسیار بالا پرواز میکنه و تمام سیستمهای شناسایشم خاموش میکنه و میاد تو مرز یه کشوری مثل ایران برا جاسوسی میتونه رادار گریز نباشه؟ ایا شرکت طراح و پنتاگون یه همچین کارو با یه پهباد معمولی انجام میدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بماند که عکسای بدنش که دست سپاه افتاد اگه بری ببینی کاملا مشخصه که از طراحی رادار گریزی استفاده میکرده /اقای شریف باهوش سعی کن چند لحظه خودت با خودت فک کنی اینم رادار گریز نباشه ار کیو 170 چی اونم رادار گریز نبود؟؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      12 5
      تحلیل گرتون هنوز نمیدونه ترجمه واژه انگلیسی battery معدل واژه آتشبار هستش خخخخخ
    • ناشناس IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      1 2
      عزیزم اینیکه شما میگی رادار گریز نبود این حاصل تخیلات خود شما بوده . یکم مقاله بخون چیزی حالیت بشه بعد بیا نظر بده.
  • ف GE ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    ترکیه عددی نیست...یک قرن باید پشت دروازه اروپا گدایی کند
    • NL ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      63 19
      مطلب برای ترکیه نیست پژاکی اشتباه اومدی.
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      29 19
      ترکیه همسایه ماست منافع مشترک زیادی داریم بنابراین منافقین و غربیا کامنت های تفرقه افکنانه میزارن.
    • علی IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      13 9
      ترکیه در خوش بینانه ترین حالت و در بدبینانه ترین حالت دشمن ایران است کم از پشت خنجر نزده است مثال زنده در سوریه و عراق و....
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    10 15
    مثل چند سال پیش در تی فور هنوز سیستم ها راه اندازی نشدن صهیونیستها میزننشون ارسال پدافند به سوریه بدون توان مراقبت از ان کار اشتباهی است روسیه هم سیستم در سوریه نصب کرده با صهیونیستها اتمام حجت کرده برای همین نه جنگنده ای از اسراییل را میزند ونه انها به سیستم های روسیه حمله میکنند
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      10 6
      تی فور رو که زد ۸ایرانی شهید شدن ولی بعدش اسرائیل ۵۰تا راکت و موشک نوش جان کرد تا دیگه از این غلطا نکنه دیگه از اون روز به بعد یه تیر به تی فور نزده
  • جاویدایران NL ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    25 41
    من نمیفهمم جمهوری اسلامی حتی نمیتونه مقامات خودش روکنترل کنه؟؟ الان بی بی سی تیتر زده به نقل از عضو ستادمبارزه با کرونا گفته تعداد فوتی ها و بیمارانی که رسماًاعلام شده یک بیستم آمار واقعی هست!!!! میدونی یعنی چی؟؟ یعنی الان بالای ۳۶۰ هزار نفر کشته داشتیم اما حکومت مخفی کرده!! باز آمار خود بی بی سی بهتر بودکه گفته بود ۴۲ هزار نفر!!!!! حکومت نمیتونه دهان آدمای خودش رو هم ببنده که کمتر چرت گویی کنن؟؟؟؟؟ آبروی مملکت رو‌بردن اینا، من نمیفهمم کی اینارو توی ستاد کرونا وارد کرده اینا اصلاً مزدور هستن، واقعاًنیروهای امنیتی ما دارن چیکار میکنن؟؟؟؟؟ ما تاحالا امریکا رو مسخره میکردیم در آمار بالای فوتی ها، اما حالا دیگه تودهن مخالفان میفته که ایران با جمعیت یک چهارم امریکا اما تعداد فوتی های بیش از دو برابر امریکا رو داشته. واقعاً اینا کی هستن توی ستاد که حرف زدن بلدنیستن؟؟؟؟؟؟؟ این چیزها آدم رو به این فکر میندازه که مملکت بی صاحب شده هرکسی هرچی دلش میخوادمیگه. واقعاً هیچ گزینشی وجودنداره برای عضویت افراد در دولت و ستادها و این چیزها؟؟؟؟؟ اینجوری میشه که توی نطنز نفوذمیکنن بمب میذارن دیگه
    • فرزند ایران IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      24 8
      از کی تا حالا بی بی سی منبع شده. به جلو فرار نکنید. با استقرار پدافند هوایی ایران در سوریه و خرید های هوایی بعد از پایان دوره تحریم تسلیحاتی اسرائیل یک قدم دیگر به نابودی نزدیک می شود. دشمنان ایران از این لحظه به دنبال سوراخ موش باشند
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      12 11
      میشه بگین اون آدم کدوم مسئول رسمی بوده احمق اینهمه کشته که میگی میفهمی یعنی چی یعنی باید تو شهرهامون هر روز شاهد فوت همشهریامون باشیم مایی که تو شهر کوچک و با وضعیت قرمز که تقریبا ثابت زندگی میکنیم همچین چیزی ندیدم درضمن من خودم کادر بیمارستان هستم بیخود آمارسازی نکنید
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      13 6
      معلوم از کفتارهای پیر البانی هستی و درضمن خیلی هم نادان تشریف داری
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      9 3
      واقع احمقی که به BBC اعتماد داری
    • جاویدایران NL ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      4 3
      یکی گفته آلبانی!! اگه بامن هست بهتره کامنتم رو دوباره بخونه تا متوجه بشه من چی گفتم، اگه متوجه شدی باید تو هم حرف منو بزنی و اعتراض کنی به کسی که در ستاد ملی مبارزه با کروناست و اومده این حرفهارو گفته، اما اگه داری دانسته این حرف رو میزنی پس تو خودت از آلبانی هستی و خائنی برای همین سوختی از حرفهای من. تعجب میکنم از بعضی ها که انگار حتی سواد ندارن کامنت رو بخونن متوجه بشن چی گفتم، خیال کردی من دارم از بی بی ‌سی حمایت میکنم؟ یاخیال کردی این حرفهایی که درباره کروناگفتم حرفهای خودمه؟! حرفهای خودم نیست اینارو بی بی سی گفته به نقل از یک مقام ستادمبارزه باکرونا و من دارم اعتراض میکنم که چرا مسئولان ما در ستاد کرونا حرف زدن بلد نیستن و بهانه به دست بی بی سی ها میدن.
    • سعید IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      5 4
      اونی که فکر میکنی ماییم, خودتی. بی بی سی به نقل از یک منبع در ستاد کرونا.خخخخخ.
    • رومان RO ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      بی بی سی به دروغ میگه از فلان شخص میگم عقل داشته باش دروغ دشمنان ایران را سند قرار نده
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    14 32
    سامانه سوم خرداد همان بوک ام دو است که به وفور در سوریه است وسیستم ها جمینگ جنگنده های اسراییل میتواند حتی روی اس ۴۰۰اخلال ایجاد کند تا حالا صدها موشک از انواع مختلف به جنگنده های اسراییل در این ده سال بمبا ان بدون وقفه انها در سوریه شلیک شده وتنها یک موفقیت داشته که انهم صهیونیستها میگویند به دلیل اشتباه خلبان وشیرجه نرفتن به پایین جنگنده در هنگام نزدیک شدن موشک ضد هوایی بود وهردو خلبان اخراج شدند ان طوری که در خبرها آمده بود حالا اگر ما سامانه های پدافند که اغلب گران قیمت هستند به سوریه ببربم عقلانی هست یا خیریهو دشکن یک هارم یا دلیله یا جی دم یا جی بی یو ۳۹بهش شلیک کنه
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      45 6
      احسنت بر تو که چیزایی میدونی که سرلشکر باقری و متخصصین دفاعی کشور نمیدونن بهنره طی تماس تلفنی مطلعشون کنی که این اشتباه رو انجام ندن!!! زودتر این کار رو انجام بده!
    • سعید IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      8 6
      سامانه سوم خرداد همان بوک هست؟؟؟ تا دیروز فکر میکردم بوک برد کوتاهه و سوم خرداد برد بلند. در ضمن چرا از وقتی حرفش شده آمریکا و اسرائیل دارن پاره میکنن خودشونو؟؟
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    32 11
    دم ایران گرم که دفاع موشکی چندلایه داره ایجاد میکنه
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      5 18
      قراره از این به بعد هواپیماهای مسافربری تو سوریه هم نقص فنی پیدا کنن و سقوط کنن
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    5 11
    این کشورهای مداخله گر خصوصا آمریکا چنان عمل کرده اند که مردم راضی به معمر قذافی دیکتاتور مقتولشان شده اند . چون متوجه شده اند که منافع هر کدام از آنها ارجحیت دارد بر حاکمیتی قوی و سرتاسری در لیبی که چتر حمایتی کامل و توانائی داشته باشد . و هر حکومتی تابع نظر یک و یا جمعی از کشورهای خارجیست که قادر به اتحاد کامل لیبی نیستند
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    5 4
    مطلبی نوشتم که مربوط به لیبی بود که اشتباها در این مکان صورت گرفته چنانچه قابل اصلاح و جابجائی هست لطفا محبت کنید و در غیر این صورت تقاضای حذف آن را دارم . ممنون و پوزش طلبی
  • خوزستان IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    33 18
    درودبررزمندگان ایران لبیک یا خامنه ای
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    1 8
    مقاله خوبی بود ببینیم دولت مردان کدام گزینه را انتخاب میکنند
  • CA ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    29 33
    مثله همیشه متوهمانه و غیر واقعی، مشرق عزیز الان اصل قصه تو لبنان ه و باید با خلع سلاح حزب الله کنار بیایید در چند وقت آینده
    • امیر IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      23 13
      هرگز حذب الله رو نمتوانند خلع سلاح کنن تو که هیچی گنده تر از تو مزدورم نتوانستن .هنوزم توی معادلاتون حل نشده که چطور بشار موند با اون همه هجمه برعلیه مقاومت. .پاینده باد ایرانم.پاینده باد راه شهدا .پاینده باد راه مقاومت
    • سروش IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      6 6
      مزدورانی مثل تو باید خلع سلاح شوند که نه بتوانند تو فضای مجازی حرفی بزنند و افکار جامعه رو دگرگون کنند و نه توان کاری داشته باشند، چرا باید مردان حق خلع سلاح باشند مزدوران و نوکران و کنیزکان شیطان بخوانید کدخدا و سلبریتی هاشون باید توسط مردمان حق طلب خلع سلاح شوند، وعده خداوند نزدیک است پیروزی حق علیه باطل.
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    8 12
    الکی مثلا ما تا حالا پدافند هوایی به سوریه ندادیم
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      0 3
      دادیم که دادیم ناز شستمون
  • DE ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    9 5
    از این جریان سوریه فقط باید یاد بگیریم که این صهیونیسم جهانی نه فقط به امریکا بلکه به روسیه هم فرمان میده و در آینده این را در نظر داشته باشیم .
  • وحید IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    10 14
    سلام دوستان بدون توهین هم میشه نظر داد.هر دو طرف توهین میکنین به هم دیگه. قشنگ نیست
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    3 7
    ببین چه طور در قالب تحلیل دروغ هاشون رو هم به خورد میدن
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    11 4
    ترجمه واژه انگلیسی battery معدل واژه آتشبار هستش!
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    11 3
    دیگه همه دنیا از شکارچی برایتون میترسن. چون میدونن مدرن ترین و مخفی کار ترین پهباد دنیا برایتون بوده! چه کردی سوم خداد.
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      4 0
      برایتون نه! ترایتون
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    5 3
    سال ۲۰۰۷ ایالات متحده سامانه های تاد رو با پول امارات ولی به کام خودش در اونجا مستقر کرد و به رادارهای دریاپایه خودش در خلیج فارس لینک کرد . در اسراییل هم از پول اضافه ای که از اعراب گرفته بود کمکهای شایانی به سیستم پدافندی اونها کرد . در نهایت در عربستان و چند تا کشور عربی دیگه هم که این سیستم ها مستقر بشه نهایت بهره برداری رو اول خودش خواهد کرد و در نهایت ممکن است یک ابر شبکه پدافندی بین همه ی این کشورها راه بیاندازد . ایران میبایست از سال ۲۰۰۷ این کار رو شروع میکرد . به هر جهت هزینه هایی که برای این منظور میشود بهتر است از اینکه چهار روز دیگر دیوانه ای پیدا شده و هوس برش داره یه غلطی بکنه که اونوقت برمیگردیم ۵۰ سال پیش . این دیوانه ممکن است هر کسی باشد ولی هدف دراز مدت ایالات متحده رو در رو قرار دادن ایران و برخی کشورهای عربی است که هوس هایی دارند . ما نباید با هر عنوانی خودمون رو ضعیف نگه داریم
  • وطن پرست DE ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    2 4
    چقدر وقیح رسما داره می گه که از ظرفیت مجموعه غیرنظامی باید سواستفاده کرد و بر بخش های نظامی فشار اورد. اون وقت این حیون ها ادعای حقوق بشر هم دارند.
  • mohsen IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    11 1
    در بخش نظرات چرا هرکس با نظرات شما مخالفه سریع بهش برچسب آمریکایی و پژاکی و آلبانی و .... می زنید.
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      2 4
      نظر مخالف داریم تا مخالف میتونی بهتر 9636 بگی برای چی مخافم
  • حسین IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    4 4
    دوستان من کارشناس نیستم. ولی به نظرم بازدارندگی که حزب اله ایجاد کرده بهترین بازدارندگی در برابر صیهونیسم است. نیروهایه مقاومت در سوریه جدا از استقرار پدافند هوایی،باید باهر حمله رژیم اسراییل،حملات دقیق موشکی انجام دهند. در کل پوشش چند لایه پدافندی به نفع نیروهای مسلح کشورمان است.
  • بیسیمچی IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    3 2
    به گمان بنده این تحلیل که موضع مشخص ضد ایرانی داره فاقد عمق کافیست. انقلاب اسلامی تجهیزات و امکانات صرفا لجستیک نیست که با یک به اصطلاح موشک باران، یا جمینگ و ... نابود بشه. گمشده ی این تحلیل و تحلیل هایی از این دست، توان عقیدتی نیروهای اسلام است. توانی که از اطمینان به وعده حضرت حق نشات می گیرد و مغز و بنیه ی دفاعی ما همین قوای جهادی ماست. بی تردید ما در یک نابرابری هوایی و پدافندی نسبت به دشمن قرار داریم، اما آیا هدف نهایی ما شلیک کردن چند موشک و تیر و ترقه است؟ آیا مقاومت به حفظ وضعیت شکننده کنونی راضی خواهد بود؟ نخیر هدف اسلام محو استکبار از چهره ی عالم است و این مهم تحقق نمی یابد جز با استقرار توامان تجهیزات و ادوات در وهله ی دوم، و با اولویت و اهمیت بیشتر نفوذ نیروی زمینی ما به قلب دنیای استکبار یعنی فلسطین اشغالی. شاید برخی دوستان نظر بنده را خالی از واقعیت با ایده آلیستی تصور بفرمایند. عیبی هم نداره. اما به زودی متوجه می شیم که این مجاهدان و رزمندگان مقاومت هستند که با فتح بلندی های جولان باب فتوح معجزه آسای دیگر در سرزمین های اشغالی و از آن پس در همه عالم را خواهند گشود. خلاصه اینکه قطعا استقرار تجهیزات برای پوشش نیروها و امکانات لازم و ضروری است، اما آنچه تعیین کننده و سرنوشت ساز است نیروی زمینی قدرتمند خواهد بود. یا علی
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    8 2
    اون ترایتون که رادار گریز نبود. الکی چرا از خودتون قصه تعریف میکنید. این حادثه چندتا علت میتونه داشته باشه مثل آمارگیری از پدافند یا مظلوم نمایی یا اصلا یه اشتباه کوچک تو هدایت اون. وقتی f117 تو صربستان زده میشه یعنی حتی رادارگریز هم احتمالا زدنش هست. اون هم علتش آماردادن یه افسر یونانی عضو ناتو به هم کیش های ارتودوکس صرب بود و همکاری چند دیده بان با تجهیزات که پرواز رو از ایتالیا تا صربستان رصد کرده بودن. حادثه اف ۱۶ اسرائیلی هم احتمالا همین بوده. شلیک دهها موشک برای افزایش احتمال برخورد. ولی این باعث میشه زرادخانه خالی بشه. وقتی شما دنبال اس ۳۰۰ هستی که اونم معلوم نیست کار بکنه ادعای خودکفایی تو این زمینه واقعا ارزشی نداره. وقتی ترکیه تونست در حضور خود روسها پدافند رو تو ادلب و لیبی بزنه شک نکنید اسرائیل و آمریکا با فن آوری بهتر برای کور کردن پدافند دارن. برای اونا جون سرابازهاشون مهمه. میخوان کمترین تلفات رو بدن. برعکس ایران که حتی زره پوش برای مرزبانهاش تهیه نمیکنه که هر هفته شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم. این مقالات بیشتر برای تنش زایی هستن الکی دلخوش به این مقالات نباشید.
  • US ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    6 9
    ایران قدرت پدافتدی نیست ..خود ایران برای پوشش اسمان خودش به شدت ضعف دارد پیشرفته ترین ایران ..اس ۳۰۰هست ..این سیستم روسی هست اف ۳۵ به راحتی از عبور می کند ..درجریان کشتن ۳۳ نظامی ترکیه در ادلب ..ترکیه انتقام سختی از نیروهای سوری وسامانه روسی گرفت .ترکیه به کمک پهیاد های پیشرفته خود توانست .سه جنگنده ودهها تانک ودهها زرهی ..از همه جالب تر هست ..انهدام سامانه های موشکی وپدافندی سوری (روسی) بود تصاویرش به راحتی همگان بود پوتین اعتراف کرد سامانه های روسی درلیبی ..توسط پهپادهای ترکیه نابود شدند ..
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      3 2
      ترکیه در زمینه فناوری پدافند هوایی سالها با ایران فاصله داره...! نئوعثمانی ها حالا حالاها حتی تو خواب هم نمیتونن سامانه هایی مثل سوم خرداد و باور 373 بسازن برای همینه که در زمانی که ما داریم چنین سامانه های پیشرفته ای را خودمان میسازیم ترکیه برای محافظت از آسمان خودش از روسیه اس-400 خریداری میکنه! در لیبی هم دیدیم که چقدر راحت ابر سامانه های پدافندی ترکیه با حمله هوایی از بین رفتن و رویای اردوغان برای سیطره بر لیبی پودر شد!!!
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      1 2
      داداش ایران هنوز سامانه نفرستاده قرارداد بستن بعد از لغو تحریم تسلیحانی فرستاده میشه ولی به هر حال شماها انقدر پر رویید که همه ی پرنده ها و موشک های امریکایی توسط سامانه های ایرانی زده بشن بگید ایران قدرت پدافندی نیست وقتی توپ ضد هوایی سعیر موشک کروز تام هاوک امریکایی رو بزنه خودت حساب سامانه های پدافندی رو بکن
    • رومان RO ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      ایران اس 300 را پانزده سال پیش خیریده بود که خودمون دافند هوایی ارتفاع متوسط داشتیم نه بیشتر . وقتی اس سیصد ندادن رفتیم خودمون انواع سامانه ها را ساختیم خوب بعد از سالها باید یا اس سیصد را باید میدادن یا پولش راکه روسیه دید بهتر از اس سصد ساختیم مجبور شد خودش را بده . ترکیه هم کل پهپادهاش در سوریهه منهدم شده بیش از پانزده تا پهپاد . که افتضاح هست برای ترکیه
    • رومان RO ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      ایران اس سیصد را زمانی سفارش داد که فقط دفاع هوایی ارتفاع متوسط میساخت اون هم مال پانزده سال پیش حدودا وقتی روسیه نداد رفتیم خودمون انواع سامانه ها را ساختیم روسیه هم دید داریم خودمون میسازیم دو انتخواب داشت یا پول را بده یا سامانه را . دیگه ربطی نداره که میگی ما وایسته هستیم به اس سیصد . ایران سامانه باور سیصد و هفتاد و سه را ساخته که در نمونه جدیدش به برد سیصد کیلومتر رسیده که بردش دو برابر اس سیصد هست به لحاظ قدرت راداری هم برابر اس چهارصد هست . واسه همین روسیه گفته بیاید اس چهارصد بخرید ایرن رد کرده گفته بهتر داریم میسازیم
  • ۱۳:۵۸ GB ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    3 3
    فرقی نداره اصطلاح باتری هم ایرادی نداره. مثل اینه که بگیم بالستیک اشتباهه باید معادل فارسیش استفاده شه
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    2 3
    برخی ها خواب بودند تجهیزات خیلی وقت پیش منتقل شد ودماغ آمریکا و کودک کشها کاملا سوخته. هنوز خیلی بچه اید که مقاومت را دریابید.
  • محمد IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    3 3
    حداقلش اینه که سیستمهای پدافندی ساخت داخل تو میدان جنگ واقعی در مقابل خلبانهای حرفه ای و جنگنده های پیشرفته تست میشن، بازی دو سر برد
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    1 3
    دستگاه دیپلماسی ما خوابه؟ به پاراگراف آخر دوباره نگاه کنید! الان دستگاه دیپلماسی ما باید بیانیه بده که "ما به محافظت از هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی در برابر اقدامات مداخله‌جویانه غیرقانونی» تأکید می کنیم و با رجوع به استانداردهای مندرج ، ممانعت از حضور غیرقانونی جنگنده های ائتلاف امریکا در آسمان سوریه که پیشاپیش تهدیدی برای هوانوردی غیرنظامی هستند (نزدیک شدن خطرناک و غیر حرفه ای جنگنده های آمریکایی به هواپیمای غیرنظامی مسافربری ماهان که منجر به زخمی شدن مسافران شد) را هدف خود می دانیم!
  • مسعود IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    3 0
    خدمت مترجم محترم متن عرض می کنم که کلمه باتری به مفهوم آتشبار است لطفاً اصلاح بفرمایید
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    3 2
    مباید یک بازدارندگی ببینیم هرچی خواستند که تحریم گردند سربازان اسلام را کشتند وفقط میگیم انتقام وانتقام-بازدارندگی یعنی انتقام !؟
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    3 2
    شما دلتون خوشه که جنگ مستقیم ندارید-ولی اسم انتقام ومقابله با این همه تحریم که ازچندتا جنگ بدتره ...را گذاشتید بازدارندگی که سربازان اسلام وتسایحاتمان را هرروز منفجر ونابود میکنند!؟
  • علی IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 3
    هنوز مونده که سیاست برون مرزی رو درک کنی . هر سیاست ایران که امریکا و اسرائیل داخل بوغ و کرنا کردن اونوقت بفهم اون سیاست درسته
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    3 3
    ایران داره باور ۳۷۳ می بره سوریه که از s400 بمراتب بهتره
  • ناشناس IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    2 1
    اون عزیزانی که هی بحث زدن هواپیمای اکراینی رو مطرح میکنن . بهتره برن یکم امار در بیارن از منابع مختلف داخلی و خارجی بعد بیان هزیون بافی کنن. سریعترین کشوری که خبر زدن رو داده ایران هستش با رتبه اول اونم 3 روز بعد ایران 8روز هستش . برا خودتون توهم نزنین. بعد برین ببینین کدوم کشور ها همچین اتفاقاتی رو افتاده براشون باز امار جالب و درخور توجهی بدست میارید . که ممکن به خودتون هم اعتماد به نفس پیدا کنین . قبل توهم زدن مطالعه کردن خیلی خوب جواب میده :)))) .
  • محسن IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    به خدا قسم اروپا از این میترسه که دوباره مسلمونا متحد شوند چون یک بار تا اسپانیا رفتن عثمانی را تیکه تیکه کردن از این ور هم امدنند ایران را نژاشتتد کمکش کنه ال سعود هم از این موقعیت فزصت طلبی گرد این شد اسلام را تکه تکه کردن
  • مجتبی IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    0 0
    خاک بر سر افرادی که دست به خود تحقیری می‌زنند...چقدر یه انسان میتونه حقیر و پست و فرومایه باشه که ملت و کشور خودش رو تحقیر میکنه و مجیز دشمنان جمهوری اسلامی ایران رو میگه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس