کد خبر 1102735
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
image-20200804104436-1.jpeg

مزوتراپی یکی از روش‌های غیرتهاجمی جوان‌سازی و زیبایی پوست است که با تزریق مواد مغذی و تحریک پوست به کلاژن‌سازی موجب بازسازی و شادابی مجدد پوست می‌شود.

یکی از دغدغه‌هایی که برای اکثر افراد به‌ویژه خانم‌ها با افزایش سن مطرح می‌شود، بروز آثاری مانند چین و چروک، خط اخم پیشانی یا خطوط لبخند و.. در پوست است. امروزه پیشرفت تکنولوژی در زمینه شیوه‌های جوان‌سازی پوست به قدری گسترده و متنوع شده که انتخاب بین آنها دشوار است. از جمله شناخته‌شده ترین راهکارهای جوان‌سازی پوست می‌توان به مزوتراپی و بوتاکس اشاره کرد. مزوتراپی و بوتاکس دو شیوه متفاوت جوان‌سازی پوست است که با  تزریق ژل  و مواد مغذی انجام می گیرد. اگر در انتخاب بین این دو شیوه سردرگم هستید، برای درک بهتر تفاوت مزوتراپی و بوتاکس، بهتر است این دو روش جوان‌سازی پوست را از جنبه‌هایی مختلفی مانند نوع عملکرد، موارد کاربرد، مدت ماندگاری و عوارض جانبی مقایسه کنید.

تفاوت در نوع عملکرد

اگر می‌خواهید بدانید بوتاکس و مزوتراپی با چه مکانیسمی باعث جوان‌سازی پوست می‌شوند، در ابتدا لازم است تعریفی ساده و مختصر از بوتاکس و مزوتراپی ارائه دهیم.

مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی یکی از روش‌های غیرتهاجمی جوان‌سازی و زیبایی پوست است که با تزریق مواد مغذی و تحریک پوست به کلاژن‌سازی موجب بازسازی و شادابی مجدد پوست می‌شود. کلاژن مهم‌ترین عامل جوانی پوست است که با افزایش سن میزان ساخت آن کاهش پیدا می‌کند. البته علاوه بر کاهش میزان کلاژن بر اثر افزایش سن، عوامل دیگری مانند تغذیه نامناسب، عدم حفاظت از پوست در برابر تابش آفتاب، آلودگی هوا، استرس و… بر سلامت و جوانی پوست تاثیرگذار هستند. مواد تزریق شده به پوست در مزوتراپی انواع آمینواسیدها، آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که یکی از مهم‌ترین آنها هیالورونیک اسید می‌باشد..

بوتاکس چیست؟

بوتاکس نیز مانند مزوتراپی از روش‌های غیرتهاجمی برای زیبایی و از بین بردن چین و چروک پوست به‌شمار می‌رود. در تزریق ژل بوتاکس، ماده‌ای به نام سم بوتولینم به زیر پوست تزریق می‌شود. این ماده نوعی سم ضعیف شده است که در دوز کم منجر به فلج موضعی در ناحیه تزریق می‌شود.

مزوتراپی و تزریق بوتاکس هر دو با تزریق ژل یا مواد مغذی انجام می‌شود، اما در مزوتراپی مواد مغذی تزریق شده به زیر پوست روند کلاژن‌سازی پوست را مجددا تحریک می‌کند. در این حالت پوست ترمیم می‌شود، زیرا عامل چین و چروک که کاهش کلاژن سازی پوست بوده است را برطرف می‌کند. در حالی که عملکرد بوتاکس به این شکل است که با فلج کردن عضلات حرکتی در ناحیه تزریق، مانع از ایجاد چین و چروک در این بخش می‌شود.

تفاوت‌ در موارد کاربرد بوتاکس و مزوتراپی

بوتاکس و مزوتراپی در زمینه‌های بسیار متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند و تنها در برخی موارد کاربرد مشابه دارند. از جمله اصلی‌ترین کاربردهای مشابه بوتاکس و مزوتراپی می‌توان به جوان‌سازی پوست اشاره کرد.

مزوتراپی علاوه بر تاثیری که بر رفع چین و چروک دارد، در رفع پف یا تیرگی زیر چشم، رفع غبغب و روشن شدن پوست نیز تاثیرگذار است. اما بوتاکس صرفا در مواردی که به دنبال لیفت و رفع چین و چروک هستند، موثر خواهد بود. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که مزوتراپی در رفع چین و چروک‌های سطحی و ریز می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد، اما برای چین و چروک زیاد و عمیق بوتاکس راهکار موثرتری است. همچنین در از بین بردن خط لبخند تزریق ژل و چربی با روش بوتاکس نتیجه‌بخش است، اما مزوتراپی در این مورد تاثیر چندانی ندارد. البته برخی افراد نسبت به بوتاکس مقاوم هستند و نمی‌توانند از این روش نتیجه‌ای بگیرند.

در مجموع می‌توان گفت فاکتورهای تعیین کننده در انتخاب بوتاکس یا مزوتراپی برای جوان‌سازی پوست شامل نوع پوست، سن، شرایط افراد، کاربرد مورد نظر و.. است که بنابر تشخیص پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماندگاری مزوتراپی یا بوتاکس

وقتی از شیوه هایی مانند مزوتراپی و بوتاکس استفاده می کنیم، باید به خاطر داشته باشیم که این روش‌ها درمان قطعی و بدون بازگشت برای جوانی پوست و مقابله با پیری نیست.  هر دو این روش ها بسته به سن افراد، ناحیه مورد درمان و بسیاری عوامل دیگر نیاز است که در دوره های زمانی که توسط پزشک مشخص می‌شود، تمدید شوند تا اثر آن ماندگار بماند. البته محافظت و رسیدگی بیشتر برای پوست با کرم‌های مغذی و ویتامینه نیز می‌تواند به افزایش دوره زمانی برای انجام مجدد مزوتراپی یا بوتاکس کمک کند.

استفاده از روش‌های ترکیبی در جوان‌سازی پوست

اگر جزو کسانی هستید که در انتخاب روش جوان‌سازی پوست بین مزوتراپی و  تزریق بوتاکس  مردد هستید، جالب است بدانید که امکان ترکیب این روش‌ها وجود دارد. به طور مثال افراد می‌توانند تحت نظر پزشک خود در حین مزوتراپی با وقفه‌های چند هفته‌ای از روش های دیگر مانند بوتاکس، پی‌آرپی و لیزر نیز استفاده نمایند.

مزوبوتاکس متدی جدید برای جوان‌سازی پوست

اگر جزو افرادی هستید که هم به دنبال نتایج مشهودتر بوتاکس در از بین بردن چین و چروک‌های صورت هستید و هم از مصنوعی و ماسکه شدن صورت به خاطر انجام بوتاکس نگران هستید، مزوبوتاکس متدی کاملا جدید و جالب برای شما خواهد بود. مزوبوتاکس شیوه‌ای است که می‌توان آن را ترکیب مزوتراپی و بوتاکس دانست. در این متد مواد تزریقی بوتاکس را به شیوه‌ای خاص رقیق کرده و در واحدهای خیلی کوچک و ریز روی صورت تزریق می‌کنند. به این ترتیب پوست چهره شما در عین حال که صاف و شاداب می‌شود، کاملا طبیعی  است و حالت مصنوعی ندارد.


** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس