کد خبر 1102477
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶

النترا، سدان کامپکت سایز متوسط هیوندای کره است که از سال 1990 میلادی در این کشور تولید می‌شود. این خودرو که در کره و کشورهای آسیای غربی النترا نامیده می‌شد، در ایران به آوانته معروف بود. 

این خودرو که تاکنون شش نسل از آن به جهان عرضه شده، اولین بار با نسل سه خود به کشور ما راه یافت. مونتاژ النترا نسل سوم یا آوانته در سال ۱۳۸۴ شمسی در ایران توسط کرمان‌موتور آغاز و تا سال ۹۰ ادامه داشت. اما به دلایل بسیاری مانند طراحی نه چندان جذاب و هیجان‌انگیز، کابینت خسته کننده و تکراری و تجهیزات کم مورد استقبال جدی قرار نگرفت و هیچ‌گاه در تیراژ بالا مونتاژ نشد.

پس از آن کرمان‌موتور با همکاری آسان‌موتور اقدام به واردات هیوندای النترا کردند. این نسل که بالاخره در ایران نیز با نام النترا خوانده شد، نسل پنجم تولیدی توسط کره بود که از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ به جهان عرضه شد. 

پس از آن به دنبال استقبال عمومی از النترا برخلاف آوانته، کرمان‌موتور اقدام به مونتاژ نسل بعدی هیوندا از ۲۰۱۷ کرد. این خودرو که به مدت کمتر از دو سال در کشور مونتاژ شد، ازسدان‌های محبوب ایرانیان است. اکنون می‌خواهیم این دو نسل به صورت اجمالی بررسی کنیم.

النترا نسل پنجم

النترا نسل پنجم، که در فاصله ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ در کشور ما حضور داشت، تنها به صورت وارداتی به ایران وارد شد و هیچ نمونه مونتاژی در کشور دارد. در این رابطه در divar.ir و دیگر سایت‌های مرتبط با خودرو به تفصیل بخوانید.

این خودرو که به دلیل طراحی به روز و امکانات و تجهیزات خوب مورد توجه قرار گرفته بود، در ایران با تویوتا کمری، کیا سراتو و مزدا تری، رقابت می‌کرد که البته موفق هم بود. 

این خودروی دیفرانسیل جلو از یک موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ بهره می‌برد با سقف توان ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر. صفر تا صد آن ۱۰.۲ ثانیه است و سقف سرعتش ۲۰۰ کیلومتر در ساعت. 

جذابیت‌های فنی النترا با گیربکس شش سرعته اتوماتیک و مصرف ترکیبی هفت لیتر در هر صد کیلومتر ادامه می‌یابد. بررسی همین مشخصات چرایی موفقیت و استقبال از النترا را توجیه می‌کند. اما تکمیل کننده برتری‌های النترا با شش کیسه هوا و سیستم ترمزهای ABS- DBE- SBA - SCT - CSE –MSV ادامه می‌یابد. 

از تجهیزات رفاهی مهم النترا نیز می‌توان به کروز کنترل، دوربین دید عقب، دی‌لایت، روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها، کامپیوتر سفری، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و خروجی AUX و USB و IPAD، صفحه نمایش ۷ اینچی و سیستم تنظیم ارتفاع فرمان اشاره کرد.

النترا نسل ششم

اما نسل بعدی النترا که از ۲۰۱۷ به ایران وارد شد، تجربه مونتاژ در ایران را نیز سپری کرد. این خودرو که اکنون تحت فیس‌لیفتی جدید توسط هیوندای قرار گرفته، از نسل پنجمش نیز در ایران محبوب‌تر شد و فروش بالایی را در کشور ما تجربه کرد. 

النترا نسل ششم که از ۲۰۱۶ تا کنون در جهان تولید و عرضه می‌شود در فاصله سال‌های ۹۶ تا ۹۸ در ایران به صورت وارداتی و مونتاژی حضور داشت و پس از آن با منع واردات خودرو، به اسطوره‌های کارکرده موجود در ایران پیوست. 

رقبای این نسل النترا در ایران، کیا سراتو و تویوتا پریوس بودند که شاید بتوان پریوس را برتر دانست. اما سراتو برای جا نماندن در این رقابت کار سختی داشت. 

النترا نسل ششم یک موتور دو لیتری چهار سیلندر خطی۱۶ سوپاپ داشت با توان تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۲۴ نیوتن‌مترگشتاور. گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک تیپ‌ترونیک این خودرو نیز با شیفتر پشت فرمان از دیگر مزایای آن است. صفر تا صد این خودرو ۹.۵ ثانیه و سقف سرعتش ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. 

النترا ۲۰۱۷ در هر صد کیلومتر ۱۰.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. این نسل در تعداد کیسه هوا و نوع آن‌ها و سیستم‌های ترمز و پایداری با نسل قبل تفاوتی ندارد. اما در بخش امکانات رفاهی استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع دو کاناله اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی راننده با قابلیت تنظیم گودی کمر، تنظیم برقی آینه‌های جانبی با قابلیت جمع شوندگی خودکار سرد کن و گرمکن صندلی‌های جلو نسبت را به نسل قبلی بیشتر دارد. 

برای اطلاع از بازار هر دو نسل النترا در ایران به خرید و فروش و قیمت خودرو هیوندای النترا دیوار مراجعه کنید.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس