کد خبر 1101958
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
رضا اردکانیان نمایه

وزیر نیرو گفت: در 7 سال دولت به طور متوسط هر ۳۰ روز یک تصفیه خانه فاضلاب، هر ۵۰ روز یک سد بزرگ ملی و هر ۶۰ روز یک تصفیه خانه آب به مدار بهره برداری رسیده است.

به گزارش مشرق، رضا اردکانیان، وزیر نیرو با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما درباره وضعیت مصرف آب و برق در کشور گفت: اگر آمار حدود ۱۵ سال اخیر را بررسی کنیم در هر سال به طور متوسط اوج بار نسبت به سال قبل ۵ درصد افزایش داشته است.

وزیر نیرو ادامه داد: از دو سال گذشته برنامه مدیریت مصرف را شروع کردیم و در تابستان ۹۷ موفق شدیم ۵ درصد رشد را به زیر ۳ درصد کاهش دهیم و در تابستان گذشته به ۱ درصد رساندیم و نتیجه این برنامه خاموشی صفر در تابستان ۹۸ بود.

بیشتر بخوانید:

راهکارهای وزارت صمت برای کنترل قیمت‌

وی، افزود: در صنعت برق هدف گذاری‌های متعددی از جمله افزایش تولید انرژی داریم که هر ساله حدود ۱ میلیون مشترک جدید به آن اضافه می‌شود.

اردکانیان، ضمن اشاره به امکان صادرات انرژی به کشورهای همسایه، گفت: در قبال افزایش انرژی، امکان صادرات و انجام تعهدات در قراردادهای تبادل انرژی را داریم که منبع ارزی برای صنعت برق محسوب می‌شود.

وی، ادامه داد: یکی دیگر از اهداف صنعت برق کاهش اوج بار است به گونه‌ای که در تابستان خاموشی نداشته باشیم و برنامه افزایش انرژی و صادرات را مدیریت کنیم.

وزیر نیرو، گفت: امسال به نقطه‌ای نرسیدیم که اعلام کنیم اوج بار ۹۹ سپری شده است و با احتمال زیاد امسال اوج بار نسبت به سال قبل از یک درصد تجاوز نخواهد کرد.

وی، افزود: در بخش خانگی حدود ۴۰۰ مگاوات با کمک شرکت‌های دانش بنیان مدیریت کردیم.

او ادامه داد: در سال گذشته حدود یکصد و ۲۰ هزار تفاهم نامه با بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور قبل از فصل گرما به امضا رساندیم که از این محل ۳۵۰ میلیارد تومان پاداش به این بخش‌ها تعلق گرفت و امسال تعداد تفاهم نامه‌ها به ۲۹۴ هزار رسیده است.

*بهره برداری از ۲۵۰ طرح تا پایان سال

وزیر نیرو، در تشریح افتتاح پروژه‌های پویش الف-ب-ایران، گفت:تا پایان امسال قرار است ۲۵۰ پروژه را با سرمایه گذاری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به بهره برداری برسانیم.

اردکانیان، درباره خاموشی در مناطق جنوبی کشور گفت: صنعت برق اولین بار در سال ۹۸ موفق به کسب دستاوردهای خوبی از جمله تک رقمی کردن تلفات انرژی در شبکه توزیع بود و همچنین به رشد اوج بار تا ۱ درصد و در سهم نیروگاه‌های غیرمتکی به سوخت‌های فسیلی به ۲۵ درصد رسید.

وزیر نیرو، تصریح کرد: در 7 سال دولت به طور متوسط هر ۳۰ روز یک تصفیه خانه فاضلاب، هر ۵۰ روز یک سد بزرگ ملی و هر ۶۰ روز یک تصفیه خانه آب به مدار بهره برداری رسیده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه صنعت برق ایران در منطقه از نظر ظرفیت نصب شده رتبه نخست را دارد هم، افزود: در دنیا رتبه چهاردهم را داریم و به سمت تنوع بخشی به منابع انرژی حرکت می‌کنیم و در حال حاضر حدود ۱۶ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده داریم و تا پایان دولت به حدود ۲۰ هزار مگاوات خواهد رسید و ۲۵ درصد مجموع انرژی تولیدی ما از سوخت‌های غیر فسیلی است.

وزیر نیرو، ادامه داد: حدود ۵۸ درصد کل خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به صنعت آب و برق است و شرکت‌های بزرگ ایرانی در قاره آفریقا و آمریکای لاتین برنده مناقصه‌ها می‌شوند و منابع انسانی بسیار خوبی در این صنعت فعال است.

وی، افزود: در صنعت برق به میزان زیادی عدم اتکا به بودجه دولت داریم و بیش از ۶۰ درصد نیروگاه‌ها متعلق به بخش خصوصی است.

این مقام مسئول، ادامه داد: امسال تاکنون بیش از ۴۰ پروژه را با سرمایه گذاری ۳۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افتتاح کردیم و بقیه طرح‌ها بر اساس برنامه تعیین شده تا پایان سال انجام خواهد شد.

اردکانیان درباره موضوع هر خانه یک نیروگاه هم گفت: در بخش خانگی به مشترکین پر مصرف تا حد الگو، برق را تأمین می‌کنیم و کمک خواهیم کرد که پشت بام منزل را برای استفاده سلول‌های خورشیدی به کار ببرند و از برق تولیدی آن بهره برده و در صورت عدم نیاز وزارت نیرو خریداری می‌کند.

*پیگیری منافع ملی در وزارت نیرو

وزیر نیرو درباره اجرای غیر رسمی توافقنامه پاریس، گفت: ما به دنبال منافع ملی کشور هستیم و آنچه که برای ما مطرح است استفاده حداکثری از منابع انسانی کشور، حرکت در سمت کاهش هدر رفت ها، کاهش اوج بار، کاهش تلفات برق در شبکه و همچنین کاهش هدر رفت آب در شبکه‌های آبرسانی است.

وزیر نیرو بیان کرد: اگر واحد تولیدی بدون توافقنامه و هماهنگی دچار کاهش و یا قطع انرژی شده با شماره تلفن ۸۱۶۰۶۶۰۰ و یا ۱۲۱ تماس گرفته و اطلاعات دقیق بدهند تا پیگیری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    2 0
    و هروز قطعی برق داریم و کیفیت آب پایین اومد و اگه از آسمون سیلم بیاد تو جمهوری اسلامی آب کم است خاک بر سر تک تک مسئولینه دزد
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    1 0
    البته هر 50 روز یک سد افتتاح شده که آبی پشت آن نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس