کرونا

در مبارزه با همه‌گیری کرونا همواره حفظ سلامتی و جان مردم اولویت اصلی چین بوده است و در عمل مفهوم ارزش‌های حقوق بشری مبنی بر «اول مردم و اول زندگی» را به اجرا گذاشته است.

به گزارش مشرق، رادیو بین‌المللی چین روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: پس از شیوع ویروس کرونای که در مقایسه با دیگر رویدادهای مربوط به بهداشت عمومی، سریع‌ترین و گسترده‌ترین میزان شیوع و دشوارترین مسیر مقابله را از زمان تأسیس جمهوری خلق چین داشته است، چین تحت رهبری «شی جین پینگ» رئیس جمهور این کشور توانست امنیت جانی و سلامت مردم را در جایگاه اول قرار دهد و برای نبرد عمومی پیشگیری و کنترل همه‌گیری بیماری تمام نیروهای کشور را بسیج کند و به‌خوبی مفهوم حقوق بشر با محوریت مردم را نشان دهد.

بیشتر بخوانید:

تشدید و تغییر علائم بیماران کرونایی

بعدازظهر روز ۱۶ آوریل، «شو مینگ» ۹۵ ساله وارد شعبه «هان یانگ» بیمارستان طب چینی شهر ووهان شد و از «جانگ جون» معاون گروه مراقبت‌های ویژه این بیمارستان و سایر کارکنان تشکر کرد. هنگامی که شو مینگ به این بیمارستان منتقل شد، سطح اکسیژن خونش بسیار پایین بود و به خاطر کاهش غلظت سدیم و کلرید در خونش، عوارض کرونا در بدنش در حال شدیدتر شدن بود. جانگ جون، معاون بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان با اشاره همین موضوع گفت: ما هیچ بیماری را رها نمی‌کنیم! سالخوردگان در ساختن کشور سهم زیادی داشته‌اند و ما حق نداریم به آنان بی‌توجه باشیم.

در مبارزه با همه‌گیری کرونا همواره حفظ سلامتی و جان مردم اولویت اصلی چین بوده است و در عمل مفهوم ارزش‌های حقوق بشری مبنی بر «اول مردم و اول زندگی» را به اجرا گذاشته است. به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس، روز ۲۳ ژانویه، تردد وسایل نقلیه از جمله اتوبوس‌ها، متروها و کشتی‌های شهر ووهان به‌طور موقت به حالت تعلیق درآمد؛ فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه‌آهن ووهان به‌طور موقت بسته شدند. به این ترتیب «دکمه ایست» در این شهر ۱۰ میلیون نفری که همواره یکی از محورهای اصلی تردد در چین بوده زده شد. بررسی‌های ۱۵ موسسه برتر تحقیقاتی در جهان نشان می‌دهد که «قرنطینه شهری» ووهان بزرگترین قرنطینه در تاریخ بشر به شمار می‌رود و باعث شده از ابتلای بیش از ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت چین به کرونا جلوگیری شود. «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد که مردم چین «با فدا کردن زندگی عادی خود، توانستند در حفظ جان بشر سهم داشته باشند.»

پس از قرنطینه ووهان، ۳۴۶ گروه پزشکی شامل ۴۲۶۰۰ نفر پزشک و پرستار از مناطق مختلف کشور و ارتش به امدادرسانی در استان «هوبئی» شتافتند. ۱۰ گروه برتر دانشگاهی چین در خط مقدم جنگیدند و تقریباً یک‌دهم نیروی اصلی مراقبت‌های ویژه در کشور به میدان نبرد رفتند. بهترین منابع و نخبه‌ترین نیروها در میدان جنگ متمرکز شدند و یک عامل نیرومند برای حفظ جان و سلامت بیماران به شمار می‌رفتند. به گفته اداره ملی بیمه پزشکی چین، میانگین سرانه هزینه‌های پزشکی بیماران بستری به ۲۱ هزار و ۵۰۰ یوان می‌رسد و میانگین هزینه سرانه درمانی بیماران حاد بیش از ۱۵۰ هزار یوان بوده است. قسمتی از این هزینه‌ها توسط بیمه پزشکی بازپرداخت شده و بقیه نیز با یارانه دولت تأمین می‌شود.

در سوی دیگر بسیاری از کشورهای جهان در مواجه با کرونا، لحظاتی بسیار تلخ و تاریک را تجربه کردند. تدابیر چین باعث شد بیشتر کشورها همان حسی را داشته باشند که مسافران یک قایق دارند و ناچار از کمک به یکدیگر هستند. چین بلافاصله وضعیت کرونا را به سازمان جهانی بهداشت گزارش داد و به‌سرعت اطلاعات خود درباره دنباله ژنتیکی ویروس را با این سازمان و سایر کشورها به اشتراک گذاشت و همکاریبا کارشناسان پیشگیری و کنترل بیماری‌های همه‌گیر از سراسر جهان را آغاز کرد. چین با خریدن زمان و دادن یک فرصت ارزشمند به دیگر کشورهای جهان، مسئولیت خود را به‌عنوان یک کشور بزرگ به‌خوبی انجام داد.

در شرایطی که چین سخت‌ترین لحظات مبارزه با کرونا را تجربه می‌کرد، بیش از ۱۷۰ کشور جهان و بیش از ۴۰ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای همدردی و پشتیبانی خود را از مردم چین اعلام کردند و از سراسر جهان با شیوه‌های مختلف به آنان روحیه دادند ... مردم چین این دست دوستی و صمیمیت را هرگز فراموش نخواهند کرد.

هجدهمماه مه، نشست ویدیویی هفتاد و سومین مجمع جهانی بهداشت برگزار شد. در این نشست، چین با اتخاذ مجموعه‌ای از تصمیمات عملی متعهد شد که پس از ساخت واکسن برای ویروس کرونای جدید، این محصول را در اختیار تمام مردم جهان قرار دهد؛ در عین حال متعهد شد که یک انبار و مرکز برخورد با حوادث فوری بشردوستانه جهانی در چین راه‌اندازی و سازوکار همکاری میان ۳۰ بیمارستان چین و آفریقا را برقرار کند؛ «پیشنهاد تعلیق بازپرداخت بدهی کشورهای کم‌درآمد» را مطرح کرد ... سفارت ایران در چین این ابتکارات را اقدامات کارآمد و عملی و نشانگر روحیه ارزشمند بشردوستانه بین‌المللی ارزیابی کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس