کد خبر 1098810
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
سهم ناچیز ورزش ایران از کرسی‌های بین‌المللی| صدیقی: نیاز به برنامه‌ریزی و تعامل بهتر با سازمان‌های بین‌المللی داریم

رئیس فدراسیون ووشو گفت: می‌توان با برنامه‌ریزی و ایجاد تعامل بهتر با سازمان‌های بین‌المللی ورزشی و برخی مسائل دیگر، صاحب کرسی‌های مهم و مناسب شویم.

به گزارش مشرق، در صد و سی و ششمین نشست کمیته بین‌المللی المپیک دو نایب رئیس جدید و همچنین دو عضو هیئت اجرایی انتخاب شدند و پنج نفر دیگر نیز به عضویت کمیته بین المللی المپیک در آمدند و به اصطلاح IOC memeber شدند.

بیشتر بخوانید:

رئیس فدراسیون ووشو انتخاب شد

انتشار این خبر در رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی در حالی بود که هیچ فرد ایرانی در این نهاد بزرگ ورزشی حضور ندارد و حتی یکی از مسئولان کشورمان هم عضو کمیته بین‌المللی المپیک نیست. این در حالی است که سابقه نشان داده داشتن یک نماینده در IOC می‌تواند در بزنگاه‌ها کمک زیادی به ورزش ایران کند و شأن و جایگاه ورزش کشورمان را بالا ببرد.

امیر صدیقی رئیس فدراسیون ووشو و کارشناس ارشد حقوق ورزشی درباره اهمیت کسب اینگونه کرسی‌ها اظهار داشت: امروزه قدرت ورزشی فراتر از میادین و مسابقات و در واقع قدرت یک کشور در توانایی آن کشور در خارج از زمین مسابقه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این شرایط داشتن کرسی‌های مهم در سطوح مختلف در سازمان‌های بین‌المللی و لابی‌های پرقدرت تصمیم‌ساز، ملاک امروزی قدرت یک کشور در عرصه بین‌المللی و دیلپماسی ورزشی است.

وی ادامه داد: در تحقیقاتی که در سال 2015 انجام شد، آمریکا با داشتن کرسی‌های مختلف در سطوح بالا و کسب 309 امتیاز در این باره، در رأس کشورهای دارای نفوذ در عرصه بین‌المللی ورزش قرار دارد و فرانسه با 209 امتیاز، انگلیس با 200 امتیاز، ایتالیا با 196 امتیاز و آلمان، کانادا، چین، روسیه، اسپانیا و استرالیا در رده‌های دوم تا دهم هستند. نکته مهم اینکه ایران در میان 50 کشور برتر در این تحقیقات جایگاهی ندارد، این در حالی است که نام کشورهای آسیایی همچون چین، ژاپن، کره جنوبی، قطر و کویت در میان 30 کشور برتر و صاحب نفوذ دیده می‌شود.

این کارشناس ارشد حقوق ورزشی گفت: این تحقیقات براساس بررسی کرسی‌های موجود در فدراسیون‌ها و سازمان‌های بین‌المللی از سال 2010 تا 2014 و امتیازدهی به کرسی‌های مختلف در سطوح بین‌المللی براساس نقش، قدرت نفوذ و تاثیرگذاری آنها صورت گرفته است. در بخشی از روش‌های محاسبه امتیاز برای کشورها، برای ریاست کمیته بین‌المللی المپیک 10 امتیاز، ریاست هیئت‌ها و فدراسیون‌های جهانی 8 امتیاز، عضویت در کمیته بین‌المللی المپیک یا همان IOC MEMBER  6 امتیاز، عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون‌های بین‌المللی تابستانی 6 امتیاز، ریاست فیفا به تنهایی 9 امتیاز، ریاست انوک 9 امتیاز و ریاست فدراسیون‌های جهانی غیر المپیکی 4 امتیاز در نظر گرفته بودند.

صدیقی عنوان کرد: امروزه همگان در کشور اذعان دارند و عنوان می‌کنند که فاصله کشورمان از سطح اول دیپلماسی بین‌المللی ورزشی فاصله زیادی است. فکر می‌کنم می‌توان با یک برنامه‌ریزی و ایجاد تعامل بهتر با سازمان‌های بین‌المللی ورزشی و استفاده از ظرفیت‌های موجود و همچنین مزیت‌های نسبی که در خیلی از رشته‌ها داریم، بتوانیم در سطوح بالاتر در فدراسیون‌ها و نهادهای بین‌المللی که در حوزه ورزش فعال هستند، ما هم صاحب کرسی مهم و مناسبی شویم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس