کد خبر 1098179
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
آمریکا: توافق ایران و چین را به دقت رصد می‌کنیم

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه گفته دولت این کشور توافق همکاری میان ایران و چین را به دقت رصد می‌کند.

به گزارش مشرق، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه گفته دولت این کشور توافق همکاری ایران و چین را به دقت رصد می‌کند.

«استفن بیگان»، معاون وزیر خارجه آمریکا در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا که با موضوع بررسی رقابت میان آمریکا و چین برگزار شد این اظهارات را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید:

بیگان گفت: «علاوه بر این، ما به دقت در حال رصد شراکت جامع اقتصادی و امنیتی بین ایران و چین هستیم. این توافق، در صورت نهایی شدن می‌تواند به ایران برای افزایش هزینه در زمینه بلندپروازی‌های نظامی و فعالیت‌های مخرب خود در منطقه خاورمیانه کمک کند.»

سند توافق همکاری ایران-چین این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی رسانه‌ها و تحلیلگران آمریکا و همچنین مقام‌های دولت این کشور تبدیل شده است.

پیش‌نویس «برنامه ۲۵ ساله همکاری های جامع ایران و چین» چندی پیش به تصویب هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران رسیده و وزارت خارجه مأمور انجام اقدامات نهایی تا امضای این سند با طرف چینی شد.

این سند  حوزه‌های  سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و ... را شامل می‌شود.

یکی از مفاد این سند، توافق بر سر تجارت با ارزهای ملی است. همچنین در این سند بارها به طرح بزرگ چین به نام «یک کمربند- یک راه» (طرحی بر بستر مسیر جاده ابریشم) اشاره شده و این که ایران می تواند ضمن مشارکت فعال در این طرح جهانی،  از فواید اقتصادی و صندوق اعطای وام این طرح نیز بهره مند شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    2 0
    کار دیگه ای از دستتون برنمیاد. اینقدر رصدکنید تا رصددونتون بترکه خخخخخخخخخخ
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    0 0
    ور ور نکن عوضی شلوارک خیس کن
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    0 0
    برین به درک دوران انزوای ما به سر رسیده و توافق با چین نشان دهنده این است که شما دیگر روی مذاکره با ما را نخواهید انشاالله با به درک فرستادن نمایندگانتون از ایران اقتدار و قدرت ما را خواهید دید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس