شیانگ

توافق جامع ایران و چین در بازه زمانی کنونی که دو طرف از سوی آمریکا زیر فشار قرار دارند، اهمیت زیادی از لحاظ منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

به گزارش مشرق، «جین لیانگ شیانگ»، عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای چین ظهر امروز در نشست وبیناری «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های تهران-پکن و چشم‌انداز مناسبات ایران و چین در دو دهه آینده» گفت: رسانه‌های ایران از برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین بسیار یاد می‌کنند، ولی با توجه به مشاهدات خودم، در رسانه‌های چینی این موضوع بسیار آرام‌تر مطرح می‌شود. درست است که افکار عمومی ایران تلاش می‌کنند در این زمینه تکاپو داشته باشند و درباره مناسبات میان ایران و چین رایزنی کنند، ولی شایعه‌سازی و گمانه‌زنی در زمینه یادداشت تفاهم مذکور پدیده مناسبی نیست.

بیشتر بخوانید:

پارک‌های فناوری مشترک راهکار انتقال دانش چین به ایران

روابط ایران و چین پیشاهنگ سیاست خارجی قرن بیست و یکم

تفاهم نامه ۲۵ ساله به ثبات بین المللی ایران و چین کمک می‌کند

وی افزود: به نظر من، ما در برابر همه شایعات و گمانه‌زنی‌ها مسئولیم و باید مقابل انتشار اخبار جعلی بایستیم.

این استاد دانشگاه چینی تصریح کرد: روابط ایران و روسیه و آمریکا با چین ازجمله مواردی است که درباره آن شایعه‌سازی وجود دارد و طبعاً باید مقابل آن ایستاد و نباید به شایعات توجه کرد. یک پژوهشگر حوزه خاورمیانه در مقاله‌ای که پنج روز پیش منتشر شد، نوشت؛ ایران تنها کشوری نیست که خواهان برقراری روابط درازمدت با پکن است. همچنین این توافق به خاطر اقدامات دولت ترامپ نبوده و حتی قبل از دولت ترامپ در سال ۲۰۱۶  مطرح بوده و بر همین مبنا باید گفت توافق ۲۵ ساله واکنشی به فشار حداکثری علیه ایران نیست.

شیانگ گفت: در یادداشت تفاهم ایران و چین بندی وجود ندارد که نشان دهد این توافق تهدیدی علیه منافع دیگر طرفها در منطقه به‌شمار می‌رود و حتی تهدیدی علیه منافع آمریکا نیست.

وی عنوان کرد: همکاری‌های اقتصادی میان ایران و چین همچنان ادامه دارد و مناسبات دو طرف طبق توافقات گذشته پیش رفته است، بنابراین نمی‌توان مناسبات ۲۵ ساله میان ایران و چین را خاص تلقی کرد، ولی توافق جامع ایران و چین در بازه زمانی کنونی که دو طرف از سوی آمریکا زیر فشار قرار دارند، اهمیت زیادی از لحاظ منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس