بینگ

بینگ با اشاره به تحریم‌های علمی غرب علیه ایران گفت: می‌توانیم علوم پزشکی و روباتیک را به ایران ارائه کنیم و پارک‌های علم و فناوری و بیمارستان‌های مشترک ایجاد کنیم.

به گزارش مشرق، وو بینگ بینگ عضو هیئت علمی دانشگاه‌ پکن در نشست بررسی توافق ۲۵ ساله ایران و راهبردهای دو دهه آینده مناسبات ایران و چین، درباره توافق ۲۵ ساله ایران و چین گفت:از نظر چین، ایران یک قدرت منطقه‌ای و با نفوذ در جهان است. نگاه چین به ایران راهبردی و بلند مدت بوده و معتقدیم می‌توانیم شرکای مهمی برای هم باشیم.

وی افزود: ایران تامین‌کننده اصلی انرژی درجهان است، از این رو چین برای روابط خود با ایران، رویکردی دوجانبه تنظیم کرده است. بعضی می‌گویند ایران از روی ناچاری رو به ارتباط با چین آورده است، درصورتی که چنین چیزی درست نیست چرا که ایران یک کشور مستقل است و همکاری‌ها به نفع دوطرف خواهد بود. درواقع هر دو کشور مستقل هستند و ضدیکجانبه‌گرایی عمل می‌کنند، و برای همین چین در موضوع برجام از ایران حمایت کرد.

بیشتر بخوانید:

روابط ایران و چین پیشاهنگ سیاست خارجی قرن بیست و یکم

تفاهم نامه ۲۵ ساله به ثبات بین المللی ایران و چین کمک می‌کند

بینگ ادامه داد: باید بین دو کشور اعتمادی ایجاد شود تا به اعتماد استراتژیک برسیم. نکته بعدی درباره مسیر همکاری است. چین و ایران روابط دوستانه‌ای دارند و باید تلاش کنیم آن را بلند مدت کنیم. بستر آن ازطریق دیپلماسی، تجار با تجار و ملت با ملت است و باید در سطوح مختلف تقویت شود.

این استاد دانشگاه پکن ادامه داد: روابط کنونی به اندازه کافی گرم نیست، باید شورا و کمیته مشترکی بین دو کشور شکل بگیرد و سازوکار دوجانبه‌ای داشته باشیم. بدون این مکانیزم‌ها برنامه‌ها در حد حرف باقی خواهد ماند.

وی افزود: ایران باید شرکت‌های متوسط و کوچک چینی را بپذیرد که این امر می‌تواند همکاری‌ها را افزایش دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: در رسانه‌های اجتماعی بحث‌های زیادی مطرح می‌شود و باید در این بستر بیشتر کار کنیم.آمریکا تلاش می‌کند ایران را نابود کند، ولی این اتفاق نخواهد افتاد چراکه ایران یک کشور مستقل است، به همین دلیل باید روی توسعه تمرکز داشته باشیم و روی یک حوزه بلندمدت کار کنیم.

وی با اشاره به تحریم‌های علمی غرب علیه ایران گفت: همچنین تکنولوژی‌های های‌تک می‌تواند به توسعه ایران کمک کند، می‌توانیم علوم پزشکی و روباتیک را به ایران ارائه کنیم و  پارک‌های علم و فناوری و بیمارستان‌های مشترک ایجاد کنیم.

بینگ افزود: همکاری‌های آموزشی را نیز باید تقویت کنیم. دانشجوهای ایرانی زیادی در چین تحصیل می‌کنند. مبادلات فرهنگی دوکشور نیز کم است و باید آن را توسعه‌ بدهیم. باید آثار چینی را به فارسی ترجمه و در ایران توزیع کنیم. چراکه کتاب‌های فارسی زیادی به چینی ترجمه شده ولی بلعکس این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: در بحث گردشگری نیز باید تمرکز کنیم تا ملت‌های دو کشور با یکدیگر ارتباط بیشتری پیدا کنند.همچنین ایران و چین می‌توانند در حوزه منطقه‌ای همکاری کنند و با مبارزه علیه تروریسم ثبات منطقه‌ای بیشتری را ایجاد کنند.

وی در پاسخ به سوال دکتر فواد ایزدی در زمینه سایر راهکارهای توسعه فرهنگی تاکید کرد: بله. در دانشگاه پکن دانشجویان ایرانی زیادی تحصیل می‌کنند که می‌توانند شناخت عمیقی از چین پیدا کرده و به ایران ارائه کنند.

وی ادامه داد: همچنین در شبکه‌های اجتماعی باید فعالیت بیشتری صورت گیرد و با محوریت شناخت فرهنگی دو ملت کانال و گروه‌هایی ایجاد شود تا شناخت‌ها از یکدیگر بیشتر شود و با شایعات و خبرهای جعلی که در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد، مقابله صورت گیرد. برای مثال در چین خبرهای جعلی زیادی علیه ایران وجود دارد که باید با آن مقابله شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    3 0
    فکر خوبیه
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    0 4
    حالا نمیشه جاش مک دونالد رو از آمریکا وارد کنیم؟ آخه آمریکائیه؟؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس