کد خبر 109656
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۷

صدها آلمانی در راه‌پيمايي‌هاي سنتي عيد پاک براي صلح، از انتقادهای برنده جايزه نوبل ادبيات درباره سياست‌هاي امريکا و اسرائيل در خاورميانه، حمایت کردند.

به گزارش مشرق به نقل از پرس تی وی، حدود هزار آلماني روز شنبه (۱۹ فروردين، ۷ آوريل) با برگزاري تظاهرات خياباني در برلين، خواستار پايان تهديدهاي رژيم اسرائيل عليه ايران شدند.

گونتر گراس، نويسنده و برنده جايزه نوبل ادبيات در شعر اخير خود که چهارشنبه گذشته منتشر شد، اسرائيل را به توطئه چيني عليه ايران متهم کرد.

روي پلاکاردهايي که تظاهرکنندکان در شهر برمرهاون واقع در شمال آلمان در دست داشتند، جملاتي از قبيل "گونتر گراس راست مي‌گويد" و "گونتر گراس، از تو متشکريم" نوشته شده بود.

تظاهرات در شهر برمرهاون يکي از ۷۰ تظاهرات سازمان داده شده در آلمان بود.

ويلي ون اوين، سخنگوي سازمان دهندگان اين تظاهرات گفت، همچنين سخنراني‌هايي در حمايت از گراس در شهر اشتوتگارت، جايي که ۱۰۰۰ نفر تظاهرات بر پا کرده بودند، انجام گرفت.

ون اوين با اشاره به تهديدهاي رژيم اسرائيل عليه برنامه انرژي هسته‌اي ايران، گفت: "تهديدها و تمهيدات جنگي جو سياسي را مسموم مي‌کند."

بر پايه اين گزارش، حدود ۴۰۰ نفر در شهر مونيخ واقع در جنوب آلمان و همچنين ۱۰۰ تن نيز در شهر لايپزيگ در شرق اين کشور تظاهرات کردند.

ايران شعر گراس را يک اثر ادبي بر مبنای مسئوليت تاريخي و انساني توصيف کرده است.

گراس در مصاحبه با روزنامه زودوديچه زيتونگ که اين شعر را منتشر کرد، "گروه روزنامه نگاراني" را که گفته مي‌شود به دنبال کنترل و محدود کردن آزادي بيان وي هستند، هدف اعتراض و انتقاد قرار داد.

گراس، که يک فعال چپ‌گراي قديمي محسوب مي‌شود، در شعر خود اسرائيل را به تهديد صلح جهاني متهم کرد.

راهپيمايي‌هاي روز عيد پاک از سال ۱۹۶۰ ميلادي در آلمان غربي سابق برپا شده است ؛ در این راهپیمایی ها از درگيري‌هاي مسلحانه، قدرت هسته‌اي و تهديدي که اين مسئله براي بشريت دارد، انتقاد مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس