کد خبر 1096382
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
شبکه های اجتماعی نمایه

حتما باید نظام متحمل هزینه های هنگفت ۸۸ و ۹۶ و ۹۸ بشود تا این بار کسی فکری به حال اینستاگرام و توئیتر بکند؟

مشرق - در زمستان سال ۹۸ اغتشاشاتی در شهرهای مختلف کشور صورت گرفت که به گفته وزیر کشور دامنه آن به ۱۰۰ شهر رسید. و خسارات فراوانی به کشور زد. دهها نفر از هموطنانمان از دنیا رفتند. دهها پمپ بنزین، صدها بانک و خودرو آسیب دید، دهها پایگاه انتظامی مورد تعرض واقع شد... ماهها بعد سه نفر از اخلال گرانی که نقش موثر در تشدید آن ناآرامی ها دستگیر شدند و طی روال قضایی به اعدام محکوم شدند. صبح سه شنبه ۲۴ تیرماه سخنگوی قوه قضائیه از تایید حکم اعدام این سه نفر خبر داد. بلافاصله اعتراض به این حکم با هشتک هماهنگ اعدام نکنید در توئیتر و اینستاگرام آغاز شد و همان روز و با فاصله چند ساعت ترند اول جهان شد.

در مقابل عده ای با هشتک اعدام کنید سعی کردند با این جریان مقابله کنند. گروه دیگری با تحلیل داده های موجود، اعلام کردند اساسا ۹۰ درصد کاربرانی که از این هشتک استفاده کرده اند، فیک هستند. این خبر البته بیش از آن که موجب امیدواری باشد موجب نگرانی است. زیرا چه کاربران فیک باشند و چه واقعی آنچه مهم است آن است که توانستند مساله اعدام این سه جوان را به خبر اول کشور تبدیل کنند و جو کشور را به هم بریزند و مهمتر آن که این اتفاق را در کمتر از یک نیم روز رقم زدند. معنای این سخن آن است که از زمانی که دشمن ما اراده کند مساله ای را به مساله اول و مهمترین اولویت کشور تبدیل کند تنها نیم روز زمان نیاز دارد، یعنی پیش از آن که اعضای شورای عالی امنیت ملی فرصت کنند دور هم جمع شوند و برای مدیریت فضا تصمیم گیری کنند.

در ضلع چهارم عده ای از جمله آقای رسایی نماینده سابق نوشت: هر دو هشتک، مطالبه‌ای غلط است وقتی هنوز در مسیر پرونده امکان دادرسی مجدد هست قانون را اجرا کنید. و اجازه دادرسی مجدد بدهید.»

حق با آقای رسایی است ولی قانونی که اجرایش مهم تر است نه اعدام یا عدم اعدام این سه نفر بلکه قوانین مرتبط با فضای مجازی است.

به چند نکته توجه کنید:

در حال حاضر اعدام شدن یا نشدن این سه جوان چندمین اولویت مسائل کشور است؟ ارزش پول ملی به شدت سقوط کرده است، بازار مسکن به شدت متلاطم است، پرونده های مفاسد اقتصادی مهمی در حال رسیدگی است، ... آیا می توان اعدام این سه نفر را حتی اولویت دهم مسائل کشور دانست؟ چرا هرگز آن فضای رسانه ای و مطالبه عمومی ای که برای اعدام این سه جوان اتفاق افتاد برای این امور اتفاق نیفتاد؟ چه تفاوتی بین مساله اعدام این سه جوان با مسائل دیگری که ذکر شد وجود دارد؟

دقیقا مشابه همین اتفاقات در اغتشاشات ۸۸ و ۹۶ و ۹۸ تکرار شده بود. یعنی مساله ای که مساله اول کشور نبود به مدد شبکه های اجتماعی به مساله اول کشور تبدیل شد. و به دنبالش جو رسانه ای شدید و اغتشاش و تخریب و ...

هشتک اعدام نکنید چه آثاری به همراه داشت؟ هنوز حکم اجرا نشده است اغتشاشاتی در چند شهر شروع شده، چند تیم تروریستی توسط اطلاعات دستگیر شده که اگر نمی شد آنها هم قصد اغتشاش داشتند، چهره قوه قضائیه که به سبب اقدامات جسورانه در مبارزه با فساد به چهره مثبت و امیدوار کننده ای تبدیل شده بود به شدت آسیب دید. با جو رسانه ای موجود هزینه مبارزه با مفاسد امنیتی به شدت بالا رفته است.

اگر شبکه ملی اطلاعات جدی گرفته شده بود، اگر مردم در پیام رسانی که ما هیچ اختیاری در کنترل آن نداریم رها نشده بودند آیا این اتفاقات می افتاد؟ در جریان تلاطم های ارزی سال ۹۶ که اغتشاشاتی به همراه داشت رئیس کل بانک مرکزی به وزیر ارتباطات گفت آتش این تلاطم ارزی از دو کانال تلگرامی است. آنها را مسدود کنید. وزیر جوان به صراحت گفت: نمی توانم. مشابه همین اتفاق و عجزِ بالاترین مقام مسئول فضای مجازی کشور را در ماجرای مسدود کردن کانال آمد نیوز شاهد بودیم. بی عملی در تقویت پیام رسانهای داخلی و باج دادن روزانه به پیام رسانهای خارجی با چه منطقی سازگار است؟

در حال حاضر با توجه به فشارهای بی سابقه آمریکا بر اقتصاد کشور و فشار روز افزون بر مردم زمینه برای متشنج کردن فضا و به میدان آوردن عناصر فرصت طلب و آشوبگر زیاد است، جرقه این آتش هم همچون دفعات گذشته استفاده بهینه دشمن از سلطه اش بر شبکه های اجتماعی است. حتما باید نظام متحمل هزینه های هنگفت ۸۸ و ۹۶ و ۹۸ بشود تا این بار کسی فکری به حال اینستاگرام و توئیتر بکند؟ دشمن در این سالها در زمینه شبکه های اجتماعی بسیار پیشرفت کرده است.

اگر پیش تر برای شکل دادن یک اعتراض به یک هفته یا چند روز زمان نیاز داشت، امروز به جایی رسیده است که  از زمانی که اراده کند فضای رسانه ای کشور را به دست بگیرد و اغتشاشاتی را سامان دهد، کمتر از نیم روز زمان نیاز دارد. با توجه به لشکر فیک ها، آنها برای ساماندهی چنین فضایی حتی به نیروی انسانی چندانی هم نیاز ندارند و این زنگ خطر بسیار مهمی است.

علاج کار هم صرفا عزم جدی بر تقویت شبکه های اجتماعی داخلی است. سوق دادن مردم از اینستاگرام و توئیتر به واتس آپ و لاین و ... اشتباه مضاعف است چون با توجه به سلطه دشمن بر این شبکه ها دوباره چند سال بعد باید مساله واتس آپ را حل کنیم. همان طور که پیشتر تلگرام مساله امنیتی ما بود و امروز اینستاگرام و توئیتر.

*حجت الاسلام حمید وحیدیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • پویا US ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    8 2
    تویتر فیلتر هست دیگه! میخواید چیکارش کنید؟ :)
  • روزبه IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    2 2
    روسها بعد افشاگری های اسنودن سریع به سمت اینترنت داخلی رفتن، چه افشاگریهایی که اسنودن از فضای سایبر کرده که روسها به سرعت دست به کار شدن.
  • علی IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    18 5
    الان نصیحت شمااینه که همه پیام رسانها مسدود شود تاکسی متوجه گندکاری آقایان وهرکاری خواستن بکنن هستش تاکی محدودیت مگراینجا کره شمالیه آقای نویسنده معلومه خیلی ازفضای آزادورسانه ایی هراس داری گیریم اونم محدودشد بادست طبیعت وچوب خداچه میکنید اونم قابل مسدود شدنه متاسفم برای افکارپوچت
  • پ IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    اینکه اعدام چند نفر فقط بخاطر فضای مجازی هست سادگی محض مردم ما مردم 40 سال پیش نیستن نظام هم همین طور تمام روش های جنگ شخصیت و فهم مردم عوض شده مردم به عبارتی با نظام تو یک امتحان یا فرصت قرار گرفتن برای ق.ق مستقل و هر دوی اونا در بهترین حالت نه جنگ روانی بهشتی و نظام اجازه ترور در زمان حال!!!!! را نمیده پس ب نظرم همه چیز و همه کس دنبال یک هدف هستن
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    12 5
    توییتر که فیلتره دیگه چه کارش کنند.به جای اینکه علت رو درمان کنید مشغول معلول شدید؟!
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    10 4
    در این دولت عزمی دیده نمی شه علی الخصوص برای فضای بی در وپیکر مجازی
  • IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    11 1
    روی کار آمدن دولت حسن روحانی بزرگترین خسارت بود
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    13 3
    قرار بود ژاپن اسلامی بشیم!!حالا ببین از قطع فضای مجازی صحبت میشه یعنی سومالی اسلامی! واقعا ممنون زحمت میکشین!
  • رضا IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 2
    حقیقتاً در مورد این دولت فقط باید دست به دعا برداریم تا هر چه زودتر به پایان برسد. بی دولتی بسیار بهتر از این دولته. هر روزِ این دولت خسارت محض برای مملکته. یکسال پر تنش پیش رو داریم، یکسالی که تا اتمامش جونمون به لبمون میرسه.
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    15 5
    اولا اعتراضات بود نه اغتشاشات ثانيا#اعدام نكنيد
    • ناشناس IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      1 1
      حتما تو هم جزو همون اشوبگر هایی اگر ماشین تو رو اتیش زده بودند این حرفها رو میزدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • SE ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    12 1
    عمو مشرق توئیتر فیلتر است. مثل اینکه خبر نداری؟؟ نکند منظورتان بستن کل اینترنت است. یعنی کره شمالی؟
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    1 4
    چرا نميفهميد که اين اعدامها فقط يک نقشه برای خراب کردن رئيسی بود.
  • علیرضا IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    0 0
    به نظر بنده اگر میخواهیم این مشکلات به صورت ریشه ای حل شود باید در وحله اول سطح آگاهی مردم را افزایش دادتا بفهمند دشمن خیرخواه آنها نیست وقصدش فقط بر هم زدن آرامش کشورمان است وگرنه بستن شبکه های اجتماعی معاند که دسترسی به آنها با فیلتر شکن بسیار آسان است،دردی را دوا نمیکند اگر فضا برای مردم شفاف شود ومردم احساس بیگانگی با مسئولین نداشته باشند به راحتی در دام عنکبوتی شبکه های اجتماعی گرفتار نشده واز آن پشتیبانی نمیکنند.
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    3 13
    این انگل های اجتماع باید اعدام و به درک واصل گردند!
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    1 0
    اگر فضای مجازی مدیریت می شد احتمالا همین سه جوان هم فریب نمی خوردند و وحشی گری نمی کردند که به این سرانجام برسند. اقای وزیر ارتباطات جوان خام شما هم در این مساله متهمید؟ البته اگر از اشپزی و بچه داری و شوی لباس فارغ شدید؟
  • حسین IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    0 0
    بنظر بنده این 3متهم رو بیارید توی رسانه ملی تا خودشان به جرمشان اعتراف کنند تا هیچ حرف وحدیسی تو افکار عمومی ومعان هم پیش نیاید
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    1 0
    وقتی فضای رسانه ای و مجازی دست یه مشت ولنگار به اصطلاح خودشون روشنفکر است خب معلومه دشمن هر وقت اراده کنه کشور رو آچمز میکنه ، تا الان هم خدا به ما رحم کرده اتفاق غیر قابل جبران و نابودگری برای مملکت نیوفتاده ، ابنستاگرام آزادانه داره واسه خودش تو ذهن و باور اکثریت ایرانیان می گرده بدون اینکه مزاحمی داشته باشه ، میلیون ها دلار از طریق همین اینستاگرام به انواع ترفند کلاهبرداری از کشور خارج میشه... بسیاری زندگی های جوانان دختر و پسر رو نابود کرده... بسیاری دختران و پسران رو به فساد کشونده... فرهنگ کشور رو به یغما برده... و خیلی دیگه... برای چی؟؟ برای اینکه یک هزارم ضررها منفعت اقتصادی و تجاری داره!! واقعا مسخرست چون به سادگی می شه با تشکیل یک نرم افزار ارتباطی و تجاری با تبلیغات درست همین منفعتی که ما در اینستا دنبالش هستیم رو خیلی بیشتر ، چند ده برابر کسب کنیم و هزینه ی گزافی هم برای مقابله با جنبه های منفی اون نداشته باشیم... در ضمن اشتغالزایی هم میشه... اما سوال اصلی اینجاست که چرا اقدامی صورت نمیگیره ؟؟ دو دلیل میتونه داشته باشه اولی بیخیالی و ولنگاری مطلق مسئولین و دومی که مهمتره ، بده بستان با مروجین و در یک کلمه خیانت...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس