بیانیه وزارت خارجه ایران در رد ادعاهای اخیر دبیرخانه سازمان ملل

وزارت امور خارجه هرگونه ادعا درباره واگذاری، اجاره و مدیریت جزایر ایرانی به چین را تکذیب کرد و تکرار اینگونه ادعاهای بی اساس را ضربه شدید به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

به گزارش مشرق، روابط عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) با انتشار اطلاعیه‌ای اظهارات «احمدی بیغش» نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صدا و سیما مبنی بر اینکه «بنا بوده است اختیار جزایر ایرانی به چین  واگذار شود» را از اساس کذب خواند و تکرار اینگونه ادعاهای بی اساس را ضربه شدید به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

روابط عمومی وزارت خارجه با اشاره به پیامدهای اینگونه اظهار نظرهای غیر مسئولانه، از هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خواست نسبت به اینگونه موارد رسیدگی شایسته صورت پذیرد. 

بیشتر بخوانید:

۱۲۱ خبر منفی BBC فارسی و اینترنشنال درباره همکاری ایران و چین +عکس

جزئیاتی درباره همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

روابط عمومی این وزارتخانه، ضمن رد هرگونه ادعا درباره واگذاری، اجاره، مدیریت و یا دیگر اشکال ادعایی در خصوص جزایر ایرانی تصریح کرد: سند همکاری‌های ۲۵ ساله با چین که از اعتماد عالی و روابط جامع راهبردی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین حکایت دارد افتخار آمیز و در راستای منافع ملی است و انتظار این بود که پس از توضیحات مفصل وزیر امور خارجه در نشست هفته گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شاهد تکرار اینگونه مطالب که در عمل ضربه به اعتبار اظهارات نمایندگان محترم مجلس و خدشه به منافع ملی است، نباشیم.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۴ تیر ماه در اظهاراتی در جمع خبرنگاران پس از حضورش در کمیسیون صنایع مجلس درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت‌: چینی‌ها در اسفند ماه پیش نویس سند همکاری ۲۵ ساله خودشان را بر مبنای پیش نویس ما ارائه دادند و ما راجع به اینکه این دو پیش نویس را نهایی و به یک توافق برسانیم الان مذاکره می‌کنیم و در تماس ویدئو کنفرانسی که ۱۰ روز قبل با وزیر خارجه چین داشتم به آنها اطلاع دادم که آماده مذاکره برای نهایی کردن این سند هستیم. زمانی که متن نهایی و مورد توافق قرار بگیرد در مراجع قانونی به تصویب خواهد رسید. براساس محتوای متن و اینکه چه میزان تعهدات مشخص دارد و یا برنامه بیشتر است باید درباره آن تصمیم گیری شود.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز 23 تیر ماه در نشست خبری با خبرنگاران در این باره توضیح داد: در سفری که رئیس جمهور چین در سال ۱۳۹۴ به ایران داشت توافق شد دو کشور یک نگاه راهبردی و درازمدت برای خود تعریف کنند و توافق شد که دو کشور یک نقشه راه برای همکاری‌های راهبردی خود تعریف کنند. در آن سند همکاری‌ها و روابط دو کشور همه جانبه و راهبردی تعریف شد و بعد از آن چند بار پیش نویسی تهیه و ظریف سال گذشته پیشنهادات ایران را برای طرف‌های چینی به چین برد و صحبت‌ مقدماتی داشتند و سند به ایران برگشت و بخش‌ها و نهادهای مختلف روی آن کار کردند، تا اینکه پیش نویس نهایی از سوی ایران آماده شد که بایستی به کشور مقابل داده شود که بعد از آن تفاهم و نهایی شود که طبق نقشه راه قراردادهای مختلف بسته و رابطه ایران با چین با یک ریل گذاری صحیح و اصولی وارد مرحله جدید خواهد شد.

وی گفت: این سند و رابطه راهبردی، برای طرف‌های مختلف غیرقابل باور و غیرقابل قبول است. آنها فکر می‌کنند ایران با این کار، حربه‌های تبلیغاتی، تحریم‌های ظالمانه و فشارهای اقتصادی آنها را بی اثر خواهد کرد که البته بی جا فکر نمی‌کنند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۷ تیر ماه نیز به جوسازی‌ها علیه سند جامع همکاری ایران و چین واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین، یک نقشه راه روشن و ریل گذاری اصولی برای روابط دو کشور مهم در دنیای آینده است...نه از واگذاری جزایر ایرانی خبری است و نه حضور نیروی نظامی و نه سایر موهومات! شگرد کهنه دروغ پردازی و انتشار اطلاعات غلط برای دریافت جزئیات و اطلاعات صحیح که توسط دشمنان منافع دو ملت به جد پیگیری می شود، راه به جایی نخواهد برد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    11 16
    جناب وزارت خارجه تکذیب برای چی هست.؟ درست به مردم توضیح بدهید تا بی اعتماد ایجاد نشود. در ضمن برای این قرارداد اگر ننگین نیست نظرسنجی برگراز کنید. مردم به شدت نگران هستند. مسولین دلسوز نظام وارد شوید .
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      10 9
      طرح هرچی هست میاد مجلس.. شما چرا پیش پیش جوش میزنی؟ فعلا که دلسوزان نظام تعریف کردن از طرح.
    • SE ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      7 10
      تناقض را کیف کنید. اول می گوید مردم نگرانند و بعد می گوید نظر سنجی برگزار کنید! واقعا مردم نگران و زیر بمباران شانتاژ رسانه ها و سلبریتی ها چه نظری دارند؟ تازه مگر شما نبودید که می گفتید رانند تا کسی و لبوفروش نباید نظر بدهند!
    • محمد IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      1 2
      یادتون هست به مخالفای برجام می گفتن دلواپس؟ حالا خوب نگاه کنید دلواپسای واقعی رو می بینید!!!
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    14 4
    اگر قرارداد خوبی هست که منافع میلی ایران را درنظر می گیرندخواهشا محکم پاش وایستن و خدایی یه کم هواسشون به برجام باشه که ازش درس عبرت بگیرند...برجام را بزارن جلو روشون که دیگه اونخطاهارا تکرار نکنند
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    8 8
    این خبرها کار منافقین و اصلاح طلباست. 40 ساله در آرزوی براندازی مغزهاشون رو به زوال رفته ناچار هستن چرندیات تولید کنن
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    9 5
    تو برجام هم این وزارتخونه مجلس و...کلی مسئول گلو پاره کردن و....تهش وطنفروشی بود
    • علی IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      8 7
      چقد بد آدم خودشو به نفهمی بزند.اگر مقام بالاتری بیاید بگویید این قرار داد وطن فروشی نیست یا بقول امام جمعه شیراز بگوید عین عمل به آیه قران است این قرارد. امثال شما ها مثل مگس هستید می گردید ببینید چه چیزی را بهانه کنید بگوید نه حتما کلکی تو کار است.داشتن شعور سیاسی هم خوب چیزی هست
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    5 1
    -با این وضعیت اسفبار -(انواع فسادهاوامتیازات خودیها ووابسته ها،جنایات،خیانتها وقراردادهای غارتگرانه،کالاها ومحصولات نابودکننده چینی وایرانی،بیماریها،تصادفات،خسارات هزینه های جانی ومالی،خرابکاریها،فرارها،دروغها،اطاله ها،نمایشها،تایید وتکذیبهای دروغین،انواع معضلات،ناهنجاریها،تکراراشتباهات،بیکاریها؛بیکاریها،حقوقها ومزایاهای نجومی،بی لیاقتیها،بی عدالتیها،تبعیضها،پارتی بازیها وباندبازیها....) -قیمت واقعی دلار۱۰۰هزارتومان هست ولی حکومت اسلامی با عملیات روانی درسایتها ورسانه های انحصاری بصورت صوری در ۲۵هزارتومان نگهش داشتند
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    5 2
    پس راست گفته بوده
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      0 0
      ساکت
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    4 6
    باید از آقای بیغش سوال شود با چه استنادی آنهم در رسانه ملی سخن از واگذاری کیش گفته . تا معلوم شود اگر نادرست است نسبت به او در هیئت نظارت بر نمایندگان بررسی جدی شود و اجازه داده نشود چنین بر خلاف مصالح ملی حرف بزند و بمانند فردی باشد که سنگی در چاه میاندازد باشد و منظور او از این کار چه بوده است . لطفا مجلس ضمن بررسی نسبت به صحت و سقم یا کذب بودن سخن ایشان نظر خودش را اعلام دارد .
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    3 1
    برجام که تایید سازمان ملل شد چه خاکی به سر مون کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس