کد خبر 1095604
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
واقعیت انفجار ناو آمریکایی، پشت تکنیک «بازی پوچ» پنهان شد

پنهان‌کاری، عدم شفافیت و بسنده کردن به ارایه اطلاعات آشکار که امکان پنهان سازی ندارد شیوه مرسوم اطلاع رسانی آمریکا در رابطه با موضوعات حساس به ویژه درباره اتفاقات نظامی-امنیتی است.

به گزارش مشرق، با گذشت چند روز از انفجار و آتش‌سوزی گسترده در ناو آمریکایی «یو اس اس بونهام ریچارد» در بندر «سن‌دیگو» کالیفرنیا، ابعاد اصلی و دلیل این حادثه همچنان در هاله‌ای از ابهام است و مقامات ایالات متحده با پنهان‌کاری حاضر به تشریح حقیقت ماجرا نیستند.

اگرچه رسانه‌های آمریکایی با ارایه برخی آمار و ارقام مجروحین و استفاده از تکنیک جابجایی اخبار با تکیه بر متن‌های خبری بسیار کوتاه که متضمن حقایق اصلی نیستند سعی در ارایه تصویری از شفافیت رسانه‌ای در آمریکا در مورد این حادثه دارند اما واقعیت این است که تاکنون هیچ اطلاعات شفاف و متقنی از دلایل و عوامل اصلی انفجار و حدود واقعی خسارات مادی و جانی این رخداد ارایه نشده است.

بیشتر بخوانید:

پنهان‌کاری، عدم شفافیت و بسنده کردن به ارایه اطلاعات آشکار که امکان پنهان سازی ندارد شیوه مرسوم اطلاع رسانی آمریکا در رابطه با موضوعات حساس به ویژه درباره اتفاقات نظامی ـ امنیتی است.

از آن جمله می‌توان به مواردی چون تلفات ناشی از شلیک موشک‌های ایرانی به پایگاه نظامی آمریکایی عین‌الاسد در عراق و سقوط هواپیمای جاسوسی آمریکا در ولایت غزنی افغانستان اشاره کرد.

تکنیک «بازی پوچ» به معنای پنهان کردن حقیقت یک واقعه پشت اطلاعات آشکار و سوخته با روش اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی که معمولا از سوی آمریکایی‌ها در مورد رخدادهای حساس استفاده می شود، عملا چیستی، چرایی و چگونگی اصل واقعه را مشمول مرور زمان کرده و حواس افکار عمومی را از ماهیت رخداد منحرف می‌کند.

در رخدادهای مهم یک سال گذشته که ذکر آن رفت نیز همچون انفجار در ناو بونهام ریچارد، کاخ سفید و رسانه‌های آمریکایی تنها به ارایه اطلاعاتی ناقص، کلی و غیر قابل کتمان و تولید گزارشهای انبوه بر اساس همین اطلاعات بسنده کردند و در انتها کسی از حقیقت اصلی ماجرا مطلع نشد.

به طور مثال هنوز معلوم نیست تعداد دقیق کشته‌شدگان در عین‌الاسد و میزان خسارات وارده چقدر بوده و یا افرادی که در هواپیمای جاسوسی آمریکا در افغانستان حضور داشتند دقیقا کدام یک از مدیران آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده بودند.

در ماجرای انفجار ناو نیز هنوز سوالات زیادی از جمله چرایی خاموش نشدن آتش پس از چهار روز، عامل یا عوامل احتمالی وقوع این حادثه، آمار دقیق تلفات و خسارات و... در ذهن افکار عمومی داخل و خارج آمریکا وجود دارد که به هیچ‌یک از آنها پاسخی داده نشده است.

سئوال مهمی که در این خصوص مطرح است این است که آیا این شیوه پنهان‌سازی واقعیت‌های رخداد به انفجار و آتش‌سوزی غیر قابل مهار و شبهات زیادی که پیرامون این موضوع وجود دارد مربوط است؟ آیا ارتباطی میان اعلام نکردن آمار دقیق کشته‌های ناو و اسامی آنها با اعلام ناگهانی کشته شدن یک سرباز آمریکایی در رخدادی غیرجنگی در قندهار افغانستان که می‌تواند ادامه نیز داشته باشد وجود دارد؟

چرا پس از آن که «سی‎ان‌ان» در روز اول رخداد از انتشار دود سمی حاصل از آتش‌سوزی در ناو خبر داد به یک‌باره این خبر سانسور شد و در هیچ‌یک از بخش‌های خبری دیگر تکرار نشد؟

این مجموعه سوالات و گمانه‌ها مواردی است که کاخ سفید و پنتاگون سعی می‌کنند با استفاده از تکنیک «بازی پوچ»، هم‌چون گذشته از پاسخ به آن طفره بروند.

منبع: نورنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    9 39
    تعداد دقیق کشته های عین الاسد ؟ کی گفته حالا کشته داده ؟
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
      40 9
      15:05 نیروهای نظامی ما گفتن کشته داده، پس حتما داده!! سوال دیگه ای هم هست!!!
    • سرباز IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
      45 6
      هیچی عزیزم سربازای آمریکایی که اصلا نمیمیرن همشون ضد گلولن مرد آهنی هستن حداکثر فقط ضربه ملایم مغزی میشن
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
      3 3
      ظاهرا خودشون گفته بودند و بعد سانسور شد
    • ناشناس IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
      2 3
      خخخخخخخ من گفتم کشته داده؟ حرفیه؟120 تا کشته داده؟ کمه بزارم روش؟ پیر البانی نشین . وقتی سرت رو کردی تو بتن معلومه نمیفهمی کی گفته :)) .
    • سید۲ IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      1 2
      بله حتی ترامپ هم گفت کشته نداده ! کی گفته کشته داده !! فقط چند نفر ضربه مغزی ملایم شدند که برای جلو گیری از سرایتش ، اون چند نفر رو در یکی از قبرستانهای اطراف کاخ سفید دفن کردیم .توی کلاهک ۱۳ تا موشک ایران باد پر کرده بود !!
    • ميراحمد IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      0 0
      بر اثر موشك نمردن اسهال خوني كشتتشون بپا تو هم نگيري
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    23 6
    درسته که آمریکاییها همینطورن که نوشتین ولی اگه ماهم یه جاهایی همین طوربودیم خوب ولازم بودولی برای مهمترین چیزها دادار ودودور راه میندازیم وهر کسی اطلاعات ارائه میکنه وخصوصا درمذاکرات منحوس برجام به نام اعتمادسازی و....همه اطلاعات مالی واقتصادی و....راتقدیم دشمن کردندتا برای اعمال فشارحداکثری لنگ نمونه ویامثلا ساخت دارو و واکسن کرونا و....هنوز قطعی نشده میره تو بوق وکرنا!!! پنهان کاری برای مسئولان ما دربرابر این همه دشمن وخائن ونفوذی واقعا لازم وضروریه!
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    37 4
    اگه رسانه قوی داشتیم با همین خبر کاری میکردیم که همه فکر کنن آمریکا ضعیفه ( که البته هست )
    • سرباز IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
      0 2
      برای این کار باید ماهواره مخابراتی داشت نمیشه که با ماهواره دشمن خاکش کرد که
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    22 6
    خوبی امریکا اینه مزدوران وطن فروش نداره که فشار بیارن روش. اگه یک هزارم این اتفاقات در ایران بود الان هزار تا سلبریتی و یک میلیون ضد انقلاب به صف شده بودند
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      4 3
      دقیقا همینه تو ایران دنباله رو آمریکایی زیاده
  • آرش کمانگیر IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    3 2
    به نام خدا . سلام . ناو ویژه عملیات آبی خاکی بونهام ریچارد به دلیل شدت و مدت آتش سوزی عملا از رده عملیاتی خارج گردیده و بازسازی آن هم غیر اقتصادی است و باید به اوراقچی های مخصوص شناورها فروخته شود اما یک نکته قابل توجه در این ناو وجود دارد که امیدوارم مورد توجه صنایع کشتی سازی ما بویژه نداجا و ندسا قرار گیرد و آن فناوری به کار رفته در مخازن مهمات و سوخت این ناو است که علیرغم چهار روز آتش با حرارت بیش از 500 درجه سانتیگراد به مدت طولانی نه دهها تن مهمات موجود در این ناو منفجر گشته و نه هزاران گالن سوخت و بویژه چند تن بنزین بالگردهای این ناو آتش گرفته است ! این فناوری میتواند در ناوهای ساخت کشورمان هم به کار رود .
    • محمد IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      0 0
      TNT و بقیه مواد منفجره دیر شکن تا هنگامی که با چاشنی یا موج انفجار قوی از نزدیک تحریک نشوند منفجر نمی شوند و فقط مانند مواد پلاستیکی می سوزند به همین علت در مواقع غیر عملیاتی همواره چاشنی ها و دیگر مواد زود شکن را از آنها دور نگه می دارند که در کشور ما هم رعایت می شود به هر حال اگر این ناو هدف یک موج انفجار سنگین قرار گرفته بود مواد منفجره داخلش با شدت بسیار زیاد منفجر می شد و خسارت بسیار سنگین تری به وجود می آورد
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    5 5
    دشمن بسیار آسیب پذیر شده است سنگ های ملت های مظلوم یکی یکی به کاخ شیشه ای استکبار پرتاب میشود
  • US ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    5 5
    بازی پوچ رو که از شما یاد گرفتند
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    4 0
    همونجوری که شما خودیا از جمله سانچی رو میزدنید و همه چی ماست مالی میشه
  • رضا IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    1 3
    ما زدیم یو اس اس بوهوم ریچارد یک میلیارد دلاری ما زدیم ، حملات سایبری اسراییل ام کار ماست و بزرگترین کارخونه فولادتونم ما زدیم اینم جوابتون هنوز ادامه داره منافقین بیشرف :)
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    0 0
    ایران در حمله به عین الاسد و همچنین دفع حمله موشکی آمریکا در چند روز بعد از عین الاسد و سقوط هواپیمای مایک شاهکار اطلاعاتی و تکنولوژیکی بسیار قوی ای خود نشان داد که آمریکا واقعا در آن روزها از وحشت و شگفتی به حالت خفه و سکوت در آمده بود. برای همین هم سعی دارد که زودتر آن تیر آخر خود که همان فتنه و جنگ داخلی با تمام قوا را شروع کند که دنبال فرصت میگردد که به لطف خدا و زحمت سربازان گمنام امام زمان(البته از نوع سپاه نه وزارت) هر روز به نوعی این کار مختل میشود. امیدوارم که خدا در فتنه پیش رو ما را کمک کند و از بلایا و انحرافات حفظ کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس