کد خبر 1095401
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
تجهیزات نظامی

در دوره اخیر عربستان سعودی به طرز چشمگیری به سلاح‌ها و سامانه‌های دفاعی انگلیس روی آورده است.

به گزارش مشرق، آمریکا به دنبال حملات گسترده تلافی جویانه یمنی‌ها به تاسیسات نفتی سعودی و تشدید تنش‌های منطقه‌ای، سامانه‌های پاتریوت و ده‌ها پرسنل نظامی و اسکادران جنگنده به عربستان سعودی اعزام کرده بود. اما طولی نکشید که سامانه‌های پاتریوت خود را از ریاض خارج کرد و در همین راستا عربستان به سرعت تلاش کرد تا جای خالی نیروهای آمریکایی که عربستان را ترک کرده بودند پر کند.

بیشتر بخوانید:

انگلیس تجهیزات جاسوسی را به کدام کشورها می‌فروشد؟

«خالد بن سلمان» ، معاون وزیر دفاع عربستان ، ۱۰ ژوئن ۲۰۲۰ اعلام کرد که عربستان برای جبران عقب‌نشینی آمریکا از ریاض درصدد انعقاد قراردادهای نظامی با انگلیس و تقویت همکاری با اعزام نیروها و تجهیزات نظامی انگلیس به عربستان است.

عربستان اعزام نیروها و تجهیزات نظامی انگلیس به این کشور را عاملی برای تقویت همکاری میان دو کشور در زمینه امنیت و ثبات منطقه ای دانست؛اما عربستان قصد دارد این تجهیزات نظامی را برای تشدید حضورش در منطقه و مقابله با انصارلله به کار بگیرد.

بیشتر بخوانید:

تمرین مین روبی آمریکا، انگلیس و عربستان سعودی در خلیج فارس

معاون وزیر دفاع عربستان در تماس تلفنی که از سوی «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس دریافت کرده بود، درباره روابط دوجانبه و منحصربه‌فرد و تاریخی میان دو کشور به ویژه در مسائل دفاعی گفت‌وگو و مراتب تشکر عربستان از دولت انگلیس برای همکاری در ارسال نیروهای ارتش و سامانه‌های دفاعی این کشور به عربستان را اعلام کرد.

مقامات انگلیس در ۷ جولای سال جاری مجوز صادرات سلاح به عربستان را بعد از اجرای حکم قضایی سال گذشته میلادی مبنی بر عدم فروش سلاح به ریاض اعلام کردند. درحالی‌که عربستان این سلاح‌ها را در جنگ یمن و علیه غیرنظامیان به کار می‌گیرد.

بر اساس گزارش روزنامه «گاردین» «لیز تروس»، وزیر تجارت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعهد دولت انگلیس در زمینه عدم صدور مجوز جدید برای صادرات سلاح و تجهیزات نظامی دیگر به عربستان به قوت خود باقی نیست و طبق حکم دادگاه تجدیدنظر در ۲۰ ژوئن دولت تصمیماتی که جای بازنگری قضایی به لحاظ قانونی داشته را مجددا بررسی کرد.

اما دولت انگلیس با دعوت ریاض به یک نمایشگاه اسلحه‌ای در لندن نشان داد که فروش اسلحه به عربستان را متوقف نکرده است.

پیش از این نیز لندن دعوتنامه رسمی برای شرکت در نمایشگاه تجهیزات دفاعی و امنیتی برای ریاض ارسال کرده بود.

بیشتر بخوانید:

عذرخواهی لندن از ریاض پس از تحریم مقامات سعودی

بنابراین بعد از یک سال تعلیق٬ انگلیس فروش اسلحه به عربستان را از سرگرفت و نیروها و تجهیزات خود را وارد این کشور کرد و اکنون ریاض تبدیل به بازار خوبی برای فروش اسلحه برای لندن شده است؛چرا که حجم فروش و خدمات تسلیحات انگلیس به ارتش سعودی ، بین سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ ، بالغ بر ۱۵ میلیارد پوند بوده است .

بر اساس گزارش‌ها شرکت اسلحه انگلیس در سال ۲۰۱۹ مبلغ ۲.۵ میلیارد پوند (۳ میلیارد دلار) اسلحه به ارتش سعودی فروخته است.

عربستان امسال نیز روند خرید اسلحه انگلیس را ادامه داد. بر اساس گزارش روزنامه گاردین ، معامله ای میان دو طرف درمارس گذشته به ارزش ۵/۳ میلیارد پوند (۶ میلیارد دلار) منعقد شد که شامل خرید اسلحه ، بمب هوشمند و سیستم ردیابی از انگلیس بود.

عربستان بزرگترین خریدار سلاح‌های انگلیس است ، تاجایی که حجم معاملات نظامی آنها میان سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ از ۱۳ میلیارد پوند (۱۵ میلیارد دلار) فراتر رفت که بیشتر این معاملات ، مهمات و تجهیزات نظامی بود .

عربستان ۴۳ درصد از اسلحه انگلیس را در طی یک دهه گذشته خریداری کرده است.

بیشتر بخوانید:

انگلیس فروش سلاح به عربستان را از سر می‌گیرد

«یوسف الشرقاوی »، کارشناس مسائل امنیتی و نظامی اظهار داشت که متوسل شدن عربستان به نیروهای نظامی و سیستم‌های دفاعی انگلیس و آوردن آنها به خاک خود، دلایل مختلفی دارد که برجسته ترین دلیل این اقدام جهت مقابله با انصارالله یمن است که شرکت آرامکو و تاسیسات نفتی عربستان را در سپتامبر۲۰۱۹ مورد هدف قرار دادند و این حملات منجر به خسارت‌های اقتصادی قابل توجهی برای عربستان شد.

شرقاوی در ادامه تاکید کرد که عربستان در صدد حضور بیشتر نیروهای انگلیس در ریاض است؛چرا که آمریکا اقدام به خروج سامانه های ضدموشکی پاتریوت از عربستان کرده و این اقدام شکست توافق‌ ریاض با واشنگتن بوده است و همچنین خزانه مالی عربستان نیز متحمل خسارت‌هایی می‌شود.

این کارشناس نظامی در خصوص توانایی پدافند هوایی انگلیس برای مقابله با هرگونه حملات انصارالله به تاسیسات حیاتی عربستان ، از جمله فرودگاه ها ، شرکت های نفتی یا پایگاه های نظامی خاطرنشان کرد که ممکن است توانایی های انگلیس در مقابله با موشک های انصارالله تا حدی موفقیت‌آمیز باشد ولی حتمی نیست.

الشرقاوی در ادامه افزود که پدافندهای هوایی انگلیس ۱۰۰٪ در عملکرد خود به موفقیت‌ نمی‌رسند همانطور که حملاتی به تاسیسات سعودی توسط انصارالله صورت گرفت.

به گفته این تحلیلگر نظامی ، سامانه‌های پدافند هوایی انگلیس با قابلیت موشک‌های پیشرفته با اسکنر مادون قرمز و یک پردازنده اطلاعاتی که در تشخیص و تعیین اهداف کمک می‌کند ، متمایز می‌شود و موشک‌ها را به‌طور خودکار به سمت هدف هدایت می‌کند.

بر اساس نظرات متخصصان نظامی، سیستم‌های پدافند هوایی انگلیس ، تفاوت چندانی با سیستم‌های آمریکایی ، فرانسوی یا غربی ندارند وهمه این کشورها در تولید این سلاح‌ها با کمی تغییر در قابلیت‌ها مشابه هستند.

به گفته الشرقاوی، انگلیس و ایالات متحده برای سرمایه گذاری نظامی و اقتصادی در عربستان ز زمان کشف نفت این کشور و ثروت مالی آن با هم رقابت می‌کنند ، بنابراین واشنگتن عربستان را به انگلیس واگذار نکرده و برای حفظ نیروهای خود در آن تلاش خواهد کرد.

در حال حاضر دلیل عربستان برای استفاده از سیستم‌های پدافند هوایی در شرایط تنش در منطقه خلیج فارس ترس از تهدیدات انصارالله در یمن است.

همچنین عقب‌نشینی آمریکا از ریاض با خارج کردن سامانه پاتریوت٬ یک تهدید جدی برای عربستان است؛ چرا که این کشور را بیشتر در معرض حملات موشک‌های بالستیکی انصارلله قرار می‌دهد. همانطور که در سال ۲۰۱۹ تاسیسات نفتی ریاض مورد حملات پهپادی انصارلله قرار گرفت.

منبع: پایگاه خبری خلیج آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عبدالله مومن IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    13 4
    چون حقوق بشرش. علفی تر است
  • Bndboy IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    1 0
    حداقل یه تفنگ پلاستیکی رو خودتون بسازید
  • خلیج پارس iran IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    1 0
    سعودی های قبیله عربستان دوباره بسوی ارباب قدیمی شان انگلیس بریتانیای صغیر بازگشتند ...
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    1 0
    چون آمریکا بهش گاو شیرده میگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس