کد خبر 1095255
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
کفاشیان: نگران نامه فیفا نباشید/ قیاس فدراسیون با کمیته المپیک اشتباه است

بازگشت عجیب و غیرقانونی رئیس سابق و محروم فوتبال ایران یک بی قانونی بزرگ محسوب می شود و مشخص نیست چرا وزارت ورزش و جوانان در قبال آن سکوت کرده است.

به گزارش مشرق، اتفاقاتی که این روزها در فدراسیون فوتبال رخ می دهد، مصداق بارز بی قانونی و دهن کجی به قانون است. فدراسیون فوتبال که ماه‌هاست با چالش تعیین و تصویب اساسنامه رسمی‌اش دست‌وپنجه نرم می‌کند، صاحب یک نایب‌رئیس جدید شده. نایب‌رئیسی که البته نامش اصلاً غریب نیست و فوتبال ایران بارها دست‌پخت آش‌های او با چند وجب روغن را چشیده. علی کفاشیان در شرایطی به اتاقش در ساختمان سئول برگشت که حتی شاید دوستان سابق و همکاران فعلی‌اش به هیچوجه از وجودش در ساختمان فدراسیون خوشحال نباشند و شاید نیز از این همه دوگانگی و ساختارگریزی در بدنه فوتبال متعجب شوند.

در خوش‌بینانه‌ترین حالت بازگشت آقای همیشه خندان فوتبال ایران به یک پست مدیریتی را موکول به عدم می‌دانستیم. کفاشیان ورای عملکرد مشعشعی که طی سال‌های ریاستش در فدراسیون فوتبال داشت، مورد عنایت قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان در پست‌های دولتی قرار گرفت تا حضورش در فدراسیون فوتبال و سایر مناصب ورزشی به نقطه پایان برسد. بازنشسته ای که البته مثل همه همتایان خودش اعتقاد دارد بازنشسته نیست و شیفته خدمت است و از همین رو بازگشته تا خدمت کند!

کفاشیان حتی اگر مشمول قانون بازنشسته‌ها نیز نمی‌شد؛ عمر ریاستش مدتهاست که به سر آمده. قراردادهای عجیبی که زمان ریاست او با سرمربیان تیم‌های ملی بسته می‌شد و عملکرد ضعیف مجموعه تحت امرش در مجامعی بین‌المللی مثل فیفا و AFC باعث شد تا از او به‌عنوان یکی از ضعیف‌ترین مدیران تاریخ فدراسیون یاد شود.

بیشتر بخوانید:

آغاز دور جدید تلاش‌ها برای سرپرستی کفاشیان

هنوز یادمان نرفته که چرا کفاشیان به تبعید اجباری و محرومیت از حضور در فوتبال محکوم شد. رئیس سابق فدراسیون فوتبال که پرونده مفقود شدن مبلغ قرارداد حق پخش بازی های تیم ملی در انتخابی جام جهانی متهم شناخته شده شد و از سوی کمیته اخلاق محرومیت 5 ساله برای او به همراه داشت و هرگز مشخص نشد مبلغ فوق کجا رفته و چه کسانی آن را به جیب زده اند.

محرومیت کفاشیان اما نه‌تنها 5سال طول نکشید؛ بلکه با چرخش عجیب وزارت ورزش و نهادهای ذی‌ربط او پس از یک‌سال محرومیت بار دیگر به دفترکارش برگشته تا پس از استعفای مصلحتی مهدی تاج، زمام امور فدراسیون را در دست بگیرد. کارنامه مدیری که هیچ جای دفاعی از خود برجای نگذاشته اما ظاهرا هنوز در وزارت ورزش مدافعانی سرسخت و مستحکم دارد. مدیری که ماموران نهادهای نظارتی به دفترش هجوم می‌برند و کامپیوتر و کلیه مدارک فدراسیون را ضبط کرده و آقای مدیر را چند ساعتی مهمان خود می کنندقطعاً جای هیچ‌گونه دفاعی ندارد مگر آن‌که مدافعان نیز از این حمایت صاحب منافع مهمی شوند.

کفاشیان در امور فدراسیون به سازشکار معروف است. مدیری که در مهم‌ترین نهاد مدیریتی فوتبال قصد و اراده ایستادگی در برابر فسادها را نداشته و حتی خود نیز به این‌گونه ناپاکی‌ها تن بدهد اما هنوز در فوتبال ایران جا دارد. ظاهرا فوتبال کج‌ساختار و شبهه‌ناک ایران بیش از هر کسی برای این‌گونه افراد جا دارد؛ برای کسانی که یک‌باره دچار بیماری قلبی می‌شوند و می‌روند تا درمورد ویلموتس بازخواست نشوند و برای کسانی که فرمایشی به فوتبال ایران باز می‌گردند.

کفاشیان بلافاصله پس از بالاگرفتن تب اصلاح اساسنامه و احتمال ورود کمیته انتقالی فیفا به فدراسیون برای اصلاح و تعیین اساسنامه به طرزی کاملا مشکوک و عجیب وارد گود شد تا هم نص صریح قانون را نقض کند و درعین بی‌قانونی و ساختارشکنی، به شکل چراغ خاموش دوباره عهده دار مسئولیت این فوتبال ورشکسته شود و با بازگشت دوباره به فوتبال به ریش قانون بخندد!

ماجرای فوق و ماجراهای دیگر نیازمند ورود مستقیم نهادهای نظارتی به این فساد کلان در نقض قانون کشور است، اگر همتی هست که بی‌قانونی رواج پیدا نکند.

احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس به‌کرات از لزوم ورود مجلس و دیگر نهادها به بی‌قانونی‌های مکرر وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال شده اما هنوز خبری از یک اقدام عملی یا یک روزنه امید نیست. هاشمی وزیر ورزش را ناقض نص صریح قانون کشور و مسئول مستقیم ساختارشکنی در فدراسیون فوتبال می‌داند.

هاشمی مجموعه وزارت ورزش را هادی و نویسنده سناریوی بازگشت یک مدیر محکوم به فوتبال ایران می‌داند و حضور کفاشیان را در هرجای بدنه ورزش ایران یک بی‌قانونی محض تلقی می‌کند. طراحی‌ها و سناریوپردازی‌های مجموعه وزارت ورزش احتمالاً برای خواباندن آتش عظیم اساسنامه و ماجرای ویلموتس به بی قانونی تن داده و وزیر ورزش باید پاسخگوی این قانون‌شکنی در مجموعه تحت فرمانش باشد.

منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    7 0
    به حضرت عباس کل فوتبال تعطیل شه بهتر از اینه که این برگرده...
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    7 0
    لعنت بر این فودیال بی صاحاب ایران
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    1 5
    رفتن به جام جهانی در زمان او الان برای ما ارزوست
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    0 0
    انقدر این ادم نچسب هست که من ندیدیم حتی یکنفر از بودنش در فوتبال ابراز امیدواری کنه -

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس