کد خبر 1095167
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
تحلیل | در لیبی حق با چه کسی است، حفتر یا سراج؟

تحلیلگری مغربی با بیان اینکه دولت وفاق ملی و حفتر دو روی یک سکه‌اند، آن‌ها را مزدور و دست پرورده قدرت‌های بیگانه دانست و درباره تبعات جنگ در لیبی هشدار داد.

به گزارش مشرق، یکی از تحلیلگران مغربی، علت درگیری‌ها در لیبی را «نفت» این کشور دانست و پیش‌بینی کرد که طرف‌های درگیر در لیبی و حامیان منطقه‌ای آن، تا حذف دیگری خواهند جنگید.

عبدالرحیم التورانی در ابتدا می‌گوید سطحی‌نگری است که حوادث لیبی و درگیری‌ها در این کشور را به درگیری بین «سکولاریسم» به رهبری ژنرال «خلیفه حفتر» و «اخوانیسم» (گرایش به اخوان المسلیمن مصر) به رهبری «فایزالسراج»، رئیس دولت وفاق ملی لیبی تقلیل دهیم؛ درگیری‌ که مصر، امارات، عربستان سعودی و فرانسه از اولی و ترکیه، قطر و سازمان ملل و تا حدودی مغرب نیز از دومی حمایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این نویسنده مغربی، دو طرف درگیر در لیبی را نه متضاد، بلکه متشابه و دارای پیوندهای مشترک بین هم دانست و نوشت که ژنرال حفتر و سراج «دو روی سکه‌ای هستند که با فلز "خودکشی سرسختانه" برای تصاحب تاج و تخت ساخته شده و برای سیطره بر قدرت و چپاول منابع طبیعی به هر قیمتی که شده، رقابت می‌کنند».

به گفته او، هر دو طرف در درخواست از نیروهای بیگانه برای غلبه بر دیگری لحظه‌ای درنگ نکرده‌اند، سراج به ترکیه اجازه داده پرچم این کشور در خاک لیبی به اهتزاز درآید و ناوچه‌هایش در بنادر لنگر اندازد و «مزدوران» را از سوریه به لیبی منتقل می‌کند. از این رو، راه را برای اردوغان که به دنبال احیای مجدد امپراتوری عثمانی است، باز کند.

در مقابل، ژنرال حفتر است با نشان‌های نظامی و سابقه کودتاچی خود، به دنبال جانشینی و خلافت رفیق خود «معمر القذافی»، دیکتاتور سابق لیبی است. قذافی‌ای که ترامپ در موردش گفته است: «دنیا با وجود قذافی و صدام بهتر است».

التورانی می‌نویسد، ژنرال حفتر نیز کمک‌های نظامی هوایی مصر، فرانسه و روسیه برای سیطره بر شهر طرابلس، پایتخت لیبی را داشته و حتی این کمک‌ها در پاره‌ای مواقع از شکست احتمالی او در برابر دولت وفاق جلوگیری کرده است.

بر اساس این یادداشت، اگر کسی حفتر را متهم به «آمریکایی‌ اسرائیلی‌شده» کند، فایز سراج هم چیزی بیش از «عروسک عثمانی» نیست که اتفاقا پدرش، عضو گردان‌های سربازان خلافت «باب عالی» عثمانی و از وزیران دوران پادشاهی لیبی است.

نویسنده مغربی می‌نویسد، همان زمان که سراج با کمک متحدان خود به دنبال ترسیم نقشه جدیدی از شمال آفریقای جدید بود، ژنرال حفتر هم برای اینکه فرانسه به چاه های نفت لیبی برسد، از هیچ کوششی دریغ نکرد؛ فرانسه‌ای که معمر قذافی به دست « نیکولا سارکوزی»، رئیس جمهور این کشور کشته شد.

التورانی درگیری طرف‌های متخاصم در لیبی را به بازی مرگ‌بار «رولت» روسیه تشبیه می‌کند که طی آن دو نفر هفت‌تیر را که تنها یک فشنگ دارد، به سمت شقیقه خود می‌گیرند و با سوت داور بازی، شروع می‌کنند به شلیک کردن تا اینکه یکی زودتر از دیگری از پای درآید.

با این حال او می‌نویسد، شرایط در لیبی بعد از سرنگونی معمر قذافی به‌گونه‌ای شده است که حتی نمی‌توان زنده ماندن یکی از دو طرف را تضمین کرد و احتمال دارد که هر دو طرف از بین بروند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • NL ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    16 3
    تحلیلگر مغربی غلط کرد. هر دو دولت مزدور هستن؟ عجب فشاری به مغز این تحلیلگر وارد شده. مشرق برو به اون تحلیلگر مغربی بگو فرقش اینجاست که دولت وفاق به قوانین بین الملل پایبنده و خبیثه کفتر به قوانین بین الملل پایبند نیست. نمونش گور های دسته جمعی کفتر داعشی.
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    4 0
    در لیبی هم حق با احمدی نژاده
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    19 1
    دولت قانونی به حق است حفتر یک کودتاچیست
    • فرزند ایران IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      2 21
      باید تمام گروه ها در لیبی شراکتی کشور را اداره کنن نه اخوانی ها نه حفتر و دوستانش همه باید مشارکت کنند تا یک حکومت مردمی و قانونی بر سر کار باشد و اجازه دخالت هیچ قدرت خارجی را در لیبی ندهد. لیبی وفاق نوکر ترکیه و لیبی حفتر نوکر مصر است. این طور نمی شود. باید جلوی تجزیه کشورهای اسلامی را گرفت
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      3 1
      جناب فرزند ایران نوکر ترکیه
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    0 1
    خلیفه رجب دون کی شوت در لیبی حقی ندارد.حق او گبی و اورخون است
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    0 1
    الآن که گله رجب بریزم اینجا
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    0 0
    توی این دوره زمونه حق با کسی است که : خیانت می کنه ، دروغ می گه، دزدی می کنه ، فریب می ده ، حرف از انسانیت میزنه ولی خودش حیوانه ، حرف از خدا ودین وعدالت می زنه ولی خودش پیرو شیطانه ، همه خوبیهای ظاهر رو داره اما باطنی متعفن وکثیف داره وبالاخره حق با کسی است که از همه اینها حمایت می کنه.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    0 0
    توی این دوره زمونه حق با کسی است که : خیانت می کنه ، دروغ می گه، دزدی می کنه ، فریب می ده ، حرف از انسانیت میزنه ولی خودش حیوانه ، حرف از خدا ودین وعدالت می زنه ولی خودش پیرو شیطانه ، همه خوبیهای ظاهر رو داره اما باطنی متعفن وکثیف داره وبالاخره حق با کسی است که از همه اینها حمایت می کنه.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    2 3
    اگر عثمانی ها و مزدوران تازی تاتار اردوغان از لیبی بیرون انداخته شوند،سراج ترک‌تبار و نیروهایش در یک روز به دریا پرتاب میشن
  • امیر IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    4 2
    معلومه حق با وفاق هست ، وفاق هیچ وقت به مردم حمله نکرده حتی مناطق جدیدی که آزاد کردن مردم در اون شهر ها جشن گرفتن
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    14 0
    خیلی کم شرفی مشرق چرا نظرمو با قصد خاص جویده منتشر کردی صد رحمت به خوک
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    2 1
    خوب شمال آفریقا و قلب اروپا بخشی از خاک عثمانی بود اما انگلیس و فرانسه به منظور تشکیل اسرائیل آن را تجزیه نمودند از این رو تشکیل عثمانی و احیای ان کار نابودی اسرائیل را هموار می کند
  • a IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    0 0
    اصلا دنبال حق و ناحق نباشید مهمترین مسئله اینه که تو اون کشور جنگ باشه هردو طرف اسلحه بخرن از هردو طرف کشته بشه و دولت قوی سر کار نیاد تا بتونه از منافع و منابع خود و مردمش دفاع کنه تا کسی نباشه جلو غارت ها را بگیره سلطه گران به بهانه های مختلف به هردو طرف کمک میکنند
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    2 1
    حق با دولت وفاق است چون مردم انتخاب کرده اند درست و یا غلط و ایران باید از جریان مزدور در لیبی برای اسرائیل اعلام برائت کند
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    1 0
    ایران باید دولت سراج را به پهبادهای حامل موشک هلفایر مجهز نماید
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    0 0
    منظورت اردوغان که نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس