اخبار ویژه روزنامه ها

عضو فراکسیون بدنام و بی‌کفایت امید در مجلس دهم مدعی شد نمایندگان مجلس جدید دنبال بازگشت دوران احمدی‌نژاد هستند اما کتمان می‌کنند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

تودهنی به آمریکا و زهر چشم گرفتن از اسرائیل در توافق ایران و سوریه

یک روزنامه منطقه‌ای می‌گوید توافق نظامی- سیاسی جدید ایران و روسیه، قواعد بازی در حریم هوایی سوریه را بر ضد خواست رژیم صهیونیستی و آمریکا تغییر می‌دهد.

روزنامه رأی‌الیوم با اشاره به امضای قرارداد نظامی میان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و وزیر دفاع سوریه نوشت: منابع آگاه می‌گویند مهم‌ترین موضوع این قرارداد، مجهز شدن سوریه به پدافند هوایی «باور 273» و «سوم خرداد» است.

این موضوع بدین معناست که طرفین سوری و ایرانی تصمیم گرفتند قواعد بازی را در حریم هوایی سوریه تغییر دهند و با حملات هوایی مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه مقابله خواهند کرد.

منابع مذکور تأکید دارند که هدف دمشق و تهران بسیار فراتر از مقابله با حملات هوایی صهیونیست‌هاست.

ایران با این اقدام، جبهه‌های متعددی را تقویت خواهد کرد تا برای مقابله فراگیر در منطقه آماده شود و استقرار این پدافند هوایی در همین راستا است.

رأی‌الیوم درباره بعد سیاسی این قرارداد می‌نویسد: این بعد مربوط به تلاش و فشارهای مداوم آمریکا و رژیم صهیونیستی برای خارج کردن ایران از سوریه است تا بتواند ائتلاف راهبردی بین این دو کشور را از هم گسسته و دمشق را از محور مقاومت خارج کند؛ زیرا این مسئله، شرط اصلی آمریکا در لغو محاصره سوریه، بازگشت آوارگان و آغاز بازسازی این کشور است.

توافق نظامی سوریه و ایران، پیام محکمی به چنین تلاش‌هایی است و نشان داد که این ائتلاف، قدرتمند است. این مسئله، پیامی از سوی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه است که خواسته آمریکا را رد کرد و ایران نیز تأکید کرد که بنا به خواست دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارد و این کشور را از نظر نظامی تقویت خواهد کرد.

اعتراف دیرهنگام شما برای مردم مسکن می‌شود؟!

سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه دولت در بخش مسکن عقب افتاد، مورد نقد و ارزیابی مطبوعات طیف‌های مختلف قرار گرفت.

روزنامه جام‌جم ذیل تیتر «رئیس‌جمهور به عقب‌ماندگی دولت در موضوع مسکن اذعان کرد، ولی حالا چرا؟»، نوشت: این اعتراف تلخ در حالی صورت گرفت که کمتر از یک سال به پایان عمر دولت باقی مانده است و حتی اگر اجرای طرحی در حوزه مسکن در دولت به تصویب برسد قطعا تا پایان عمر دولت به فرجام نخواهد رسید.

عباس آخوندی تا سال اول دولت دوازدهم در راس وزارت راه و شهرسازی بود و در پنج سال فعالیت خود با ثبت رکوردی عجیب سالی یک‌بار برای استیضاح راهی مجلس شد و البته هر پنج بار از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفت.

حالا هفت سال از عمر دولت گذشته است و حسن روحانی در سال پایانی اعتراف می‌کند در دولت یازدهم یعنی سال‌های حضور عباس آخوندی در راس وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن یک عقب‌ماندگی اتفاق افتاده است. اظهارنظری که از نظر کارشناسان کمی دیر است و دیگر زمان زیادی برای جبران این عقب‌ماندگی وجود ندارد.

روزنامه وطن امروز نیز در گزارشی با عنوان «اعتراف به عقب‌ماندگی» به بررسی عوامل ناکامی دولت پرداخت و نوشت: اولین خطای دولت تدبیر در نقد طرح دولت قبل رخ داد. عباس آخوندی به عنوان سیاستگذار دولت تدبیر در حوزه مسکن، مسکن مهر را عامل 2 برابر شدن نقدینگی عنوان کرد. خطای سیاستی دیگر دولت تدبیر به‌ویژه در زمان صدارت آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، امتناع از ورود به موضوع ساخت مسکن است. امتناع دولت از ورود به حوزه ساخت مسکن در حالی بود که طبق آمارها و شواهد متعدد، بازار مسکن به وضعیت شکست رسیده بود و طی ماه‌های اخیر با رشد شدید قیمت مسکن و اجاره‌بها، این وضعیت بحرانی‌تر هم شده است.

روزنامه همشهری نیز تیتر زده «توجه دیرهنگام به مجلس» و نوشته است: کم‌لطفی به حوزه مسکن در دولت نخست روحانی حقیقتی است که اکنون رئیس‌جمهور هم به آن معترف شده و بر لزوم رفع این عقب‌ماندگی تاکید می‌کند؛ اما همچنان مباحثی که برای رفع کمبود مسکن مطرح می‌شود همان برنامه‌هایی است که از یک سال پیش از سوی وزارت راه و شهرسازی در قالب طرح اقدام ملی تولید مسکن ارائه شده و در مقایسه با مقیاس عقب‌ماندگی‌های حوزه مسکن و وضعیت متقاضیان مصرفی آن چندان کارگشا نیست.

روزنامه آفتاب یزد هم در گزارشی با عنوان «اعتراف دیرهنگام روحانی به عقب‌ماندگی در بخش مسکن» به نقد عملکرد دولت در این حوزه پرداخت و نوشت: این پرسش بدون پاسخ مانده است که تاوان این عقب‌ماندگی مسکن، چه تعداد جوان ایرانی را سرخورده و مایوس کرده است و اگر قرار بود با تحویل احتمالی قریب به یک میلیون هکتار زمین از سوی جهاد کشاورزی به وزارت راه و شهرسازی و چند دستور شفاهی بلندبالا مسئله مسکن حل و فصل شود؛ چرا چنین دستور «تعادل‌بخشی» در همان آغاز به کار دولت یازدهم صادر نشد تا امروز دولت تدبیر و امید به این ببالد که دولتش را با صاحبخانه کردن قشر کثیری جوانان بی‌خانمان سرخورده از عشق و ازدواج و شادابی وداع خواهد کرد؟! آیا این اقرار برای افکار عمومی متضرر از گرانی اجاره‌بها و مشتاق داشتن سرپناهی امن و آسوده، یک اعتراف دیرهنگام و سوخته برای دولتی که فقط یک سال از ادامه کارش باقی مانده است تلقی نخواهد شد!؟

تفاهم‌نامه‌ای بیش نیست اما شما بگو «مخاطرات یک قرارداد»!

در حالی که روزنامه غربگرای شرق مشغول تردیدافکنی درباره همکاری اقتصادی با چین است، دیگر روزنامه‌های حامی دولت نگاه مثبتی به این همکاری‌ها دارند.

روزنامه شرق، تفاهم‌نامه و سند همکاری 25 ساله ایران و چین را «قرارداد» جا زده و ذیل تیتر «مخاطرات یک قرارداد» نوشت: برنامه همکاری‌های جامع (25 ساله) ایران و چین بار دیگر تبدیل به نگرانی عمومی در سطح جامعه شده است. ابعاد مختلفی که در پیش‌نویس نهایی آن به نگارش درآمده و به بیرون درز کرده است، نگرانی‌هایی جدی در مورد شیوه همکاری ایران و چین ایجاد کرده است.

شرق در عین حال لابه‌لای تحلیل خود اذعان کرد: کارشناسان و متخصصان هشدار می‌دهند که اگر نسبت به مواردی که در این پیش‌نویس آمده (این پیش‌نویس را ایران تهیه کرده و هنوز به تأیید چین نرسیده است. بنابراین نمی‌توان آن را نهایی قلمداد کرد) اصلاحات جدی صورت نگیرد و دقت کافی به کار گرفته نشود، می‌تواند به زیان ایران تمام شود. ادله اصلی این سخن، شرایط کنونی ایران در بازپرداخت بدهی، عدم توازن بین ایران و چین و همچنین سابقه چین در قراردادهای خود با ایران و دیگر کشورها بیان می‌شود. هر چند نمی‌توان نادیده گرفت که وجود توافق‌نامه‌های راهبردی و بلندمدت بین دو کشور، امری مطلوب شناخته می‌شود و می‌تواند چشم‌انداز برنامه‌ریزی‌های آتی محسوب شود. با این حال، اما و اگرها در این زمینه کم نیست. یکی از مهم‌ترین مسائلی که بهانه نگارش این گزارش شد، سرمایه‌گذاری‌هایی است که در این توافق‌نامه در بخش‌های اقتصادی ایران به ویژه بنادر در نظر گرفته شده است. از این مورد البته عامه مردم «فروش جزیره کیش» یا مصادره بنادر ایران یاد می‌کنند.

برخلاف این فضاسازی روزنامه شرق که مستند به هیچ خبر و سندی نیست، روزنامه ایران نوشت: مدیرعامل منطقه آزاد کیش و استاندار هرمزگان به ادعای واگذاری کیش و قشم به چینی‌ها را تکذیب کرد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی این اخبار جعلی را جوسازی‌ علیه سند جامع همکاری ایران و چین خواند و اعلام کرد: «نه از واگذاری جزایر ایرانی خبری است و نه حضور نیروی نظامی و نه سایر موهومات! شگرد کهنه دروغ‌پردازی و انتشار اطلاعات غلط برای دریافت جزئیات و اطلاعات صحیح که توسط دشمنان منافع دو ملت به جد پیگیری می‌شود، راه به جایی نخواهد برد.» دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم شایعات مبنی بر «واگذاری بخش‌هایی از سواحل جنوبی کشور و جزیره کیش به چینی‌ها» را تکذیب کرد.

این دبیرخانه اعلام کرد: «این اخبار هیچ منبع و منشأ مستندی ندارد و سوابق این کذبیات در صفحاتی متعلق به افراد وابسته به بیگانگان در فضای مجازی بوده که به دفعات تکذیب شده است.

غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش هم به «ایران» می‌گوید: متأسفانه دشمنان این شایعه‌ها را هر چند ماه به طرز ماهرانه‌ای منتشر می‌کنند تا به اهداف مشخص خود برسند. در سال گذشته که این شایعه خیلی بر سر زبان‌ها افتاده بود بالاخره مجبور شدیم از پلیس فتا کمک بگیریم. پس از پیگیری‌های پلیس فتا مشخص شد سرمنشأ این شایعه یکی از سایت‌های منتسب به سلطنت‌طلبان در خارج از کشور است. امسال هم در شرایطی که از یک سو با تحریم‌های ظالمانه و از سوی دیگر با کرونا درگیر هستیم، این شایعه را بار دیگر داغ کرده‌اند ولی قاطعانه می‌گویم هیچ بحثی در این مورد نبوده است.

روزنامه آرمان نیز به قلم یک استاد دانشگاه نوشت: سند همکاری 25 ساله ایران و چین مورد توافق کل قرار گرفته است.

در نگاه اول با توجه به شرایط فعلی کشور درحالی‌که ایران از اروپا قطع امید کرده و با تحریم‌های شدید آمریکا روبه‌رو است؛ اروپایی‌ها درصدند تا ایران را از پیگیری و اجرای برنامه‌های خود در منطقه منصرف نمایند. انگلیسی‌ها در قرن 19 میلادی چهار هدف را همواره درخصوص ایران پیگیری می‌کردند، که یکی از این سیاست‌ها این بود که ایران نباید به تعامل با کشورهای دیگر پرداخته یا به خودی‌خود هیچ‌گاه به میزانی از قدرت دست پیدا کند.

هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند به دور خود حصار بکشد. وقتی در چنین شرایطی که مسیرهای واردات و صادرات جهت رفع نیازهای کشور به واسطه تحریم بسته شده، برای برون‌رفت از این موضوع ناخودآگاه دریچه‌هایی به سمت شرق باز می‌شود، این از بدیهیات در روابط بین‌المللی هر کشوری به حساب می‌آید.

اشکال یا ایرادی در ماهیت کلی سند فی نفسه وجود ندارد، زیرا دلیلی ندارد مانع آن شویم که چین به‌عنوان سرمایه‌گذار وارد شود و در صنایع مختلف در کشور سرمایه‌گذاری کند. ما در گذشته نیز چنین قراردادهایی را با شرکت‌های نفتی فرانسوی و همچنین شرکت (شل) و حتی خود کشور چین داشتیم.

 چین با ‌توجه به رویکردهایی که اخیرا در تقابل سیاسی و بین‌المللی مخصوص رفتار با ایالات ‌متحده انجام شده به دنبال این است که با چنین قراردادهای بلندمدتی در موضوع انرژی ورود پیدا کند.

گفتنی است مخاطره خواندن یک تفاهم‌نامه و سند همکاری با چین از سوی روزنامه شرق - در حالی که تبدیل به قرارداد نشده و به تصویب مجلس هم نرسیده- در حالی است که همین روزنامه به بزک برجام و تضمین خواندن امضای وزیر خارجه آمریکا و همچنین دور کردن بررسی توافق برجام از نظارت مجلس اصرار داشت.

شما در فراکسیون امید خیانت کردید مجلس جدید باید پاسخگو باشد؟!

عضو فراکسیون بدنام و بی‌کفایت امید در مجلس دهم مدعی شد نمایندگان مجلس جدید دنبال بازگشت دوران احمدی‌نژاد هستند اما کتمان می‌کنند.

احمد مازنی به روزنامه آرمان گفته است: حدود یک ماه از آغاز به کار این مجلس گذشته و تا به حال هیچ طرح مدون شفاف و روشنی برای برون‌رفت از مشکلات معیشتی را از این مجلس شاهد نبودیم و از طرفی حاشیه‌هایی هم که از سوی این مجلس شاهد آن هستیم بیش از متن دوره یازدهم مجلس است، نهایتا خروجی عملکرد نمایندگان این رفتار سیاسی و جناحی و مغرضانه بوده است.

به نظر می‌رسد که جمعی از نمایندگان بیشتر به دنبال شوآف سیاسی هستند تا اینکه قصد داشته باشند بر رفتار دولت نظارت کنند.

وی می‌افزاید: برجام برای حل و فصل رفتار نسنجیده دولت‌های نهم و دهم تنظیم شد و هنوز هم مشکلات آن دولت گریبانگیر کشور است اگر دوستان می‌خواهند به همان شرایط برگردند که باید بدانند مردم تجربه آن سبک زندگی را دارند اگر هم حرف تازه‌ای دارند باید با مردم شفاف در میان بگذارند که حرف تازه آنها چیست.

برجام حداقل سه نتیجه محسوس داشت. یکی از نتایج مهم برجام این بود که ملت ایران را مردمی با فرهنگ و اهل گفت‌وگو به دنیا شناساند که با شش قدرت مسلط دنیا که 5 کشور حق وتو در سازمان ملل دارند گفت‌وگو کردند و به یک تفاهم و یک قرارداد بین‌المللی رسیدند که تمام تحریم‌های گذشته را از دستور کار خارج و لغو کرد. مزیت دوم برجام این بود که از خطر جنگ جلوگیری کرد و مانع تهدید کشور ایران شد و در نهایت اینکه همین اخیرا شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه آمریکا را رد کرد و از 15 عضو شورای امنیت چهارده عضو به نفع ایران رای دادند از برکت برجام بوده است و این همان شورای امینی است که در زمان‌های قبل از برجام علیه ایران رای می‌داد و همه تسلیم او بودند اما امروز آمریکا برای تحریم ایران در شورای امنیت تنها و منزوی است و همه این مسائل از برکات برجام است.

سخنان عضو فراکسیون امید از چند جهت نامربوط و مردود است. نخست؛ نمایندگانی که 4 سال درمدت حضور در مجلس کوتاهی کرده و سهیم در سوءمدیریت برخی دولتمردان هستند، نمی‌توانند مجلس جدید را در ماه اول شروع فعالیت خود (دوره تشکیل کمیسیون‌ها و هیئت‌رئیسه و...) مؤاخذه و ملامت کنند. همچنان که نمی‌توانند آثار تخلفات و خیانت‌های خود در زندگی مردم را به مجلس نوپا نسبت دهند.

ثانیا کسانی که نهایت هنرشان، گرفتن عکس یادگاری با موگرینی (مسئول سیاست خارجی اروپا) در اوج بدعهدی‌های اروپا بوده و ضمنا وزیر بی‌کفایت راه و شهرسازی را در هر نوبت استیضاح، با رای بالاتر به وزارت برگرداندند و تورم سنگین را به مردم تحمیل کردند، چگونه رویشان می‌شود درباره شوآف مجلس جدید حرف بزنند؟!

ثالثا مردم آثار پرخسارت برجام را در زندگی خودشان می‌بینند و عجیب است که عضو فراکسیون بی‌کفایت امید همچنان از برجام دم می‌زند. برجام همان توافقی است که به هنگام ابطلال و نقض از سوی آمریکا و اروپا، طرف ایرانی نمی‌تواند برخورد متقابل کند. آیا این افتخار دارد یا شرمندگی؟! برجام به گونه‌ای تنظیم شده که طرف ایرانی رویش نمی‌شود به شورای امنیت شکایت کند و به جای آن، آمریکا طلبکار می‌شود.

اما درباره ادعای این که مجلس جدید دنبال بازگشت احمدی‌نژاد است باید گفت افراطیون مدعی اصلاحات بهتر از هر کس می‌دانند که امکان بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه سیاست وجود ندارد، به همان دلایلی که امکان بازگشت امثال خاتمی نیست. اما عمدا اصرار دارند کشور را مجبور به انتخاب میان روحانی و احمدی‌نژاد کنند. البته دولت ائتلافی روحانی آن قدر بد عمل کرده که عملکرد دوره احمدی‌نژاد با وجود همه تخلف‌ها و انحرافات سه سال قبل وی و برخی اطرافیانش باز هم در حوزه اقتصادی بهتر از دوره روحانی در ذهن مردم ارزیابی می‌شود. اما در آینده قرار نیست کشور متوقف نوع سیاست‌ورزی روحانی یا احمدی‌نژاد متوقف بماند.
 

ایران

تکذیب خبر انفجار در غرب تهران

خبر اول اینکه، بامداد جمعه اخباری مبنی بر شنیده شدن صدایی شبیه انفجار در غرب استان تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. پس از آن برخی رسانه‌های معاند هم نسبت به برجسته‌سازی این خبر اقدام کردند تا در نهایت مسئولان شهرستان قدس در گفت‌وگوهای مختلف آن را تکذیب کرده و خاموشی مقطعی برق در این نقطه از تهران را اتفاقی عادی بدانند. نماینده شهریار و شهر قدس در مجلس یازدهم تأکید کرد که هیچ گونه انفجاری در این منطقه رخ نداده و فقط به سبب فعالیت اداره برق، قطعی برق در شهرستان قدس داشته‌ایم. حسین حق‌وردی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی از سوی برخی از کاربران مبنی بر وقوع انفجار در منطقه غرب استان تهران و شهر قدس، گفت: در حوزه انتخابیه بنده هیچ‌گونه انفجاری نداشته‌ایم. فرماندار شهرستان قدس هم نسبت به شایعه انفجار و قطعی گسترده برق واکنش نشان داد و گفت: خبر انفجار بامداد جمعه در این شهرستان تأیید نمی‌شود. لیلا واثقی در گفت‌وگو با ایرنا اضافه کرد: حتی خبرهای مربوط به قطعی گسترده برق هم صحیح نیست و قطعی برق به مدت چند دقیقه، مربوط به بیمارستان ۱۲ بهمن شهرستان بوده است. حمیدرضا گودرزی معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران هم به ایلنا گفت: موضوع خاص امنیتی در این مناطق نبوده و وضعیت در این مناطق کاملاً عادی است. وی درباره قطعی برق گفت: یکی از ترانس‌ها از مدار خارج شده و باعث قطعی برق شده بود که بعد از نیم ساعت مشکل برطرف شد.

روسیه: قطعنامه ضد ایرانی امریکا هیچ شانسی ندارد

خبر دیگر اینکه، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل درباره پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت که این اقدام امریکا هیچ شانسی برای موفقیت‌آمیز بودن ندارد. نبنزیا در ادامه گفت: این قطعنامه چشم‌اندازهای بسیار ناراحت‌کننده‌ای دارد. به گزارش ایسنا طبق گفته نبنزیا، روسیه به محض آنکه امریکا روی این قطعنامه شروع به فعالیت کرد، به این کشور گفت که قطعاً هیچ شانسی برای مورد قبول واقع شدن ندارد. او همچنین گفت: تصویب چنین قطعنامه‌ای به برجام پایان خواهد بخشید. واضح است که ایران هیچ‎وقت این را نخواهد پذیرفت و حق دارد.

حمایت حزب اتحاد ملت از ظریف

شنیدیم که، در جلسه شورای مرکزی حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت، به ریاست علی شکوری‌راد -دبیرکل حزب- نسبت به توهین و هتک حرمت برخی نمایندگان مجلس یازدهم علیه وزیر امور خارجه ابراز تأسف شد. به گزارش روابط عمومی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، در این جلسه که به شکل آنلاین برگزار شد، اعضا با ارزشمند خواندن مجموعه تلاش‌های محمدجواد ظریف در قامت وزیر امور خارجه و تأکید بر نقش مهم و حیاتی وی در نوک پیکان دیپلماسی کشور، تقویت جایگاه وی و اعتماد به دانش و تلاش‌ها و راهبردهای کارشناسی او و همکارانش در وزارت خارجه را به سود منافع ملی و تخطی از این اصل را به ضرر منافع ملی دانستند.

امیدواری هوک برای ادامه تبادل زندانیان ایران و امریکا

دست آخر اینکه، کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان امریکا طرح بودجه عملیات خارجی وزارت خارجه امریکا برای سال مالی ۲۰۲۱ را به تصویب رساند. این طرح که از حمایت نمایندگان هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برخوردار شد، حاوی مفادی در حمایت از رژیم صهیونیستی و علیه برنامه هسته‌ای ایران است. به گزارش تابناک، لابی صهیونیستی آیپک ضمن استقبال از لحن ضد ایرانی این طرح از اختصاص بودجه برای آنچه «جلوگیری از ساخت سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران» خوانده شده خبر داده است.

این در حالی است که «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای مدعی شده ایران با امتناع از آمدن به پای میز مذاکره با امریکا، فرصت‌های خود را برای رسیدن به یک توافق بهتر با امریکا از دست می‌دهد. او مدعی شده ترامپ مدت‌هاست درهای دیپلماسی را به سوی ایران گشوده و این ایران است که از آمدن به پای میز مذاکره امتناع می‌کند.هوک با ابراز امیدواری برای ادامه روند تبادل زندانیان با ایران گفت امیدوار است این روند به سایر موضوعات اختلافی بین طرفین هم تسری یابد. او گفت: من درخواست گفت‌وگوی مستقیم کنسولی بین دو کشور را داده‌ام اما بعید می‌دانم مقامات ارشد ایران حاضر به انجام چنین مذاکره مستقیمی با ما باشند. مادامی که گفت‌وگوهای مستقیم شکل نگرفته، واشنگتن همچنان برای تبادلات دیپلماتیک با ایران، به دولت سوئیس به عنوان حافظ منافع خود در تهران تکیه و اعتماد خواهد کرد.

خراسان

روایت یک مسئول از نقش بانک مرکزی در گرانی حبوبات

گزارش روزهای اخیر یک مقام مسئول دولتی به تعدادی از مدیران و نهادهای مسئول در حوزه اقتصادی حاکی از آن است که محموله های برخی واردکنندگان حبوبات حدودسه  ماه است در صف تایید بانک مرکزی معطل مانده و این موضوع علاوه بر انباشت کالا در تعدادی از گمرکات کشور، باعث به هم خوردن نسبت عرضه و تقاضای این محصول در بازارهای داخل کشور و سودجویی برخی عرضه کنندگان از این فضای ملتهب شده است.

آرمان

بهاره رهنما کرونا گرفت

پس از بازیگرانی چون لیلا بلوکات و کیانوش گرامی نوبت به بهاره رهنما رسیده است تا با بیماری کرونا دست به گریبان شود. او در اینستاگرام در این باره اطلاع‌رسانی کرده است. بازیگر «پژمان» در این باره نوشته است:‌ روز هفتم قرنطینه و روز چهاردهم علائم بیماری کرونا رو با لطف ‌و یاری خداوند، دعای مادرم و خانواده و همسر مهربانم، دوستان و نزدیکانم و الطاف ائمه و فرشتگان در منزل می‌گذرانم.

پلمب یک تالار پذیرایی در ملارد

رئیس اتاق اصناف شهرستان ملارد درباره پلمب یک تالار پذیرایی‌ گفت: یکی از تالارهای این شهرستان به دلیل توجه نکردن به مصوبه ستاد مبارزه با کرونا اقدام به برگزاری مراسم ختم کرده بود که با هماهنگی فرمانداری و با حضور پلیس اماکن پلمب شده است. فرمانداری ملارد در برخورد با تالارهای متخلف که دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد مقابله با کرونا را اجرا نمی‌کنند هیچ گذشتی نخواهیم کرد؛ چرا که سلامت مردم قابل معامله نیست. سیدطاهر میرحسن‌زاده، رئیس اتاق اصناف شهرستان ملارد گفت: اگر در این شهرستان اقدامی برای تعطیلی تالارها و اصناف انجام می‌شود برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و قرار نگرفتن در وضعیت قرمز است.

در مقابل کرونا تنها نیستید

باقری‌لنکرانی وزیر اسبق بهداشت و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت با بیان اینکه از برخی اساتید کشور که در حوزه ایمنی عمومی، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی آدرس غلط داده‌اند، گله‌مندم، گفت: بدانید شما تنها نیستید. سرمایه بزرگی از کارکنان و کارشناسان نظام سلامت هستند که می‌توانند در طراحی‌ها و تحلیل‌ها و اقدامات اجرایی روزآمد و... اثرگذار باشند. این سرمایه را به میدان بیاورید.

محکومیت رئیس‌جمهور سابق کره

حکم زندان «پارک گئون هی» رئیس‌جمهوری پیشین کره جنوبی که پیش از این دو بار به 25 و 32 سال زندان محکوم شده بود در دادگاه تجدیدنظر 20 سال اعلام شده است. این در حالی است که تابناک در این باره نوشت، دادگاه تجدیدنظر سئول جمعه اعلام کرد خانم پارک باید علاوه بر زندان، 20 میلیون وون جریمه نیز بپردازد. گفتنی است دادگاه تجدید نظر کره‌جنوبی پیش از این خانم پارک را در پرونده فساد به 25 سال حبس محکوم کرده بود اما دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرده و دستور داده است پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارجاع شود. خسارت به منابع دولتی و دخالت در انتخابات پارلمانی 2016، دریافت رشوه، سوءاستفاده از قدرت و تهدید از جمله جرائم خانم پارک است.

کارگران با چقدر پس‌انداز خانه می‌خرند؟

یک کارشناس اقتصادی در مورد خرید خانه کارگران گفت: کارگران دست‌کم باید 10 سال پس‌انداز کنند و هیچ‌گونه هزینه‌ای نداشته باشند تا شاید بتوانند خانه‌های 25 متری خریداری کنند. این در حالی است که دستمزد کارگران کفاف 10 روز اول برج را می‌دهد. خانه‌هایی که در شمال شهر خالی از سکنه هستند و به انتظار فروش مانده‌اند، خریدار ندارند چه برسد به اینکه کسی قدرت اجاره آنها را داشته باشد.

پیشنهاد جدید برای کنکور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بحث سهمیه‌های کنکور گفت: بخشی از سهمیه‌های کنکور مصوبه مجلس است که با همکاری مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توان آن را ساماندهی کرد. سعیدرضا عاملی در ادامه بیان کرد: بخشی از سهمیه‌های کنکور نیز مصوبه شورای عالی ‌انقلاب فرهنگی است. سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دغدغه اصلی جامعه دانش‌آموزی در ارتباط با شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس، موضوع کنکور و بحث سهمیه‌های کنکور است. عاملی با اشاره به پیشنهاد وزارت علوم مبنی بر حذف 16 سهمیه کنکور از 19 سهمیه فعلی تصریح کرد: ضرورت دارد این موضوع با مشارکت و تعامل با مجلس ساماندهی شود.

مهدی قائدی در خطر!

مهدی قائدی در روزهای گذشته همراه با هرویه میلیچ و مسعود ریگی تمرین کرده است. گفتنی است بعد از آنکه جواب آزمایش کرونای بعضی بازیکنان استقلال مثبت اعلام شده، او همراه با ریگی و میلیچ از سایر بازیکنان جدا شده‌اند و تمرینات اختصاصی خود را زیر نظر یک مربی برگزار کرده‌اند. حالا مشخص شده ریگی و میلیچ واقعا به کرونا مبتلا شده‌اند و قائدی هم در روزهای اخیر با آنها تمرین کرده است. این در حالی است که وضعیت این بازیکن هم به نوعی در خطر است و باید دید جواب تستی که او و سایر بازیکنان داده‌اند، چه خواهد بود.

پیاده‌روی اربعین منتفی است

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به فعالیت هلال‌احمر در مورد پیاده‌روی اربعین گفت: امداد و نجات هلال‌احمر ایران در ستاد مرکزی اربعین فعالیت می‌کند و این موضوع به این معنا است که جمعیت هلال‌احمر به صورت مستقل از ستاد مرکزی اقدام را خاصی انجام نمی‌دهد. گفتنی است کریم همتی‌ در ادامه سخنانش درباره برگزاری راهپیمایی اربعین بیان کرد: آنچه مشخص است این است که برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین تا این لحظه منتفی شده است، مگر آنکه اتفاق خاصی رخ دهد، اما جمعیت هلال احمر این آمادگی را دارد که اگر فردا هم مرزها باز شوند کار خود را انجام دهد، اما به احتمال زیاد اربعین امسال همانند حج برگزار نشود.

شکایت دانشگاه‌های مهم آمریکا

دو دانشگاه مهم آمریکا با شکایت از دولت این کشور به دستور خروج دانشجویان خارجی در صورت برگزاری کلاس‌های مجازی واکنش نشان داده‌اند. گفتنی است دانشگاه هاروارد و ام‌آی‌تی در واکنش به دستور خروج دانشجویان خارجی از این کشور در صورت برگزاری کلاس‌های آنلاین، با شکایت از دولت ترامپ خواستار توقف اجرای آن از سوی دادگاه فدرال شده‌اند. این در حالی است که این دو دانشگاه روز چهارشنبه 18 تیر شکایت خود را به دادگاه ماساچوست ارائه کرده‌اند. اداره مهاجرت و گمرک آمریکا روز دوشنبه اعلام کرده در صورتی که دانشگاه‌های این کشور کلاس های خود را به صورت آنلاین برگزار کنند، دانشجویان بین‌المللی که در آمریکا تحصیل می‌کنند باید کشور را ترک کنند.

کرونایی‌های مجلس معرفی شدند

طبق گفته محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس هفته گذشته از بیش از 100 نماینده مجلس تست کرونا گرفته شده که نتیجه برخی از آنها مثبت بوده است. طبق اعلام رسمی نمایندگان 9 نفر از آنها به کرونا مبتلا شده‌اند که اسامی آنها به شرح زیر است: 1- محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان، 2- وحید جلال‌زاده نماینده ارومیه، 3- عیسی جعفری نماینده بهار و کبودرآهنگ، 4- منصور آرامی نماینده بندرعباس، 5- محمد طلامظلومی نماینده بهبهان، 6- سیدمحمد موحد نماینده کهگیلویه، 7-حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، 8- علیرضا ورناصری نماینده مسجد سلیمان و 9- حبیب آقاجری نماینده بندر ماهشهر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عبدالله مومن IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    4 0
    اصلا دولت چیزی را گذاشته است که ارزان بماند که فقط حبوبات را گران کرده باشد ؟! هههههههههههههههههههههه
  • علی IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    4 0
    کل اون مجلس قبلی بدنام بود دیگه. چه بازدهی داشتند؟ هرچه تصویب کردند نوبخت مالید به..... اینها هم عرضه برخورد نداشتند یا حق حساب رسیده بود. یه مشت کاسبکار جمع شده بودند. هرچند به این مجلس هم امیدی نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس