2845307.jpg

حامیان حفتر پس از حمله هوایی به پایگاه «الوطیه» نشان دادند که صبرشان در برابر ماجراجویی های ترکیه تمام شده و می خواهند قدرت خود را بار دیگر در بزرگترین ترمینال نفتی لیبی به رخ آنکارا بکشند.

سرویس جهان مشرق - از فروردین ماه امسال جنگ قدرت میان دولت های خارجی در لیبی بحران زده وارد مرحله جدیدی شده و شمال غرب این کشور نفت خیز صحنه درگیری های تمام عیار بوده و در گوشه ای از میدان نبرد، نیروهای دولت وفاق ملی (دولت مستقر در پایتخت و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) مستقر هستند و در آن سوی نیز عناصر ژنرال خلیفه حفتر (دولت طُبرُق مستقر در شرق لیبی) حضور دارند.

نیروهای دولت وفاق ملی که از حمایت دولت ترکیه و رژیم قطر برخوردار هستند در ۱۰۰ روز گذشته دست برتر را در میدان نبرد داشتند و ضربات مهلکی را به نیروهای ژنرال خلیفه حفتر (مورد حمایت رژیم های امارات، مصر، سعودی و دولت های فرانسه و روسیه) وارد آوردند و توانستند شمال غرب لیبی را بازپس بگیرند.

دولت وفاق ملی پیروزی های چشمگیر اخیر که منجر به آزادسازی کامل استان های «زواره، الزاویه، العزیزیه، طرابلس (پایتخت)، مرغات» و پاکسازی بخش هایی از استان «مصراته و سرت» شد را مدیون کمک های گسترده دولت ترکیه است که معادلات میدانی را ۱۸۰ درجه تغییر داد.

دولت ترکیه در ماه های گذشته علاوه بر اعزام مستشاران نظامی و ارسال تجهیزات نظامی سنگین، بخشی از توان نیروی هوایی ارتش خود را برای کمک به دولت وفاق اختصاص داده و همچنین هزاران تن از عناصر گروهک های تروریستی را از مناطق اشغالی شمال سوریه برای نبرد با نیروهای حفتر به خاک لیبی منتقل کرده است.

به گزارش مشرق، دخالت آنکارا در تحولات میدانی لیبی باعث شد نیروهای دولت وفاق ملی در آخرین تلاش ها به ورودی شهر بسیار مهم و راهبردی «سرت» نزدیک شوند و در این زمان بود که حامیان خارجی ژنرال حفتر احساس خطر کردند و با انتقال بیشتر تجهیزات و نیروهای جدید به دولت ترکیه نشان دادند که آماده مقابله و درگیری هستند.

زمانی که مقامات ترکیه دریافتند که طرف های خارجی حامی حفتر دیگر اجازه نخواهند داد نیروهای دولت وفاق ملی به بلند پروازی های خود ادامه دهند به متوقف شدن درگیری ها در شمال استان سرت چراغ سبز نشان دادند تا دیپلمات ها برای مذاکره وارد عمل شوند.

البته فروکش کردن درگیری ها به این معنا نبود که ترکیه از ماجراجویی های خود در لیبی دست برداشته و با استقرار سامانه های دفاع هوایی (سیستم پدافندی میان بُرد MIM۲۳) در پایگاه بسیار مهم «الوطیه» در مرکز استان «زواره» به حامیان خارجی حفتر پیغام داد که همچنان به دنبال حمایت از دولت وفاق ملی است.

پایگاه مهم و راهبردی الوطیه در مرکز استان «زواره» واقع شده است که حدود ۱۷۰ کیلومتر با طرابلس (پایتخت) فاصله دارد و از محور غربی به کشور تونس متصل می شود و می تواند بخش وسیعی از مناطق شمال غرب لیبی را به راحتی پوشش دهد.

اردوغان برای این که نشان دهد در تصمیم اش برای حمایت از وفاق مصمم است حتی ارشدترین فرماندهان نظامی خود را به لیبی فرستاد تا از مناطق تازه بازپس گرفته شده شمال غرب این کشور و پایگاه «الوطیه» بازدید و علاوه بر تامین کمبودهای دولت وفاق ملی، راه را برای فرود جنگنده های F۱۶ ترکیه در این پایگاه باز کنند.

مناطق هدف قرار گرفته شده در پایگاه «الوطیه»

به گزارش مشرق، مدتی کوتاهی از استقرار سامانه های دفاع هوایی میان بُرد ترکیه در پایگاه «الوطیه» و خط و نشان کشیدن برای حامیان خارجی حفتر سپری نشده بود که جنگنده های ناشناس در یک عملیات غافلگیرانه به پایگاه حمله و این سامانه ها را منهدم کردند.

تاکنون هیچ کدام از حامیان خارجی ژنرال خلیفه حفتر مسئولیت حمله به پایگاه «الوطیه» و انهدام سامانه های دفاع هوایی ترکیه را نپذیرفته اند اما برخی رسانه های نزدیک به دولت وفاق ملی انگشت اتهام را به سوی روسیه نشانه رفته اند و گروهی دیگر هم اعلام کرده اند جنگنده های رافال رژیم امارات از پایگاه هوایی «البرانی» کشور مصر به پرواز درآمده اند و حمله را انجام دادند.

طرف های دخیل در حمله به پایگاه «الوطیه» به خوبی می دانستند سامانه های دفاع هوایی ترکیه تا حدود ۵۰ کیلومتر از آسمان منطقه پیرامون خود را پوشش می دهند و به همین دلیل عملیات را به گونه ای تنظیم کردند که جنگنده ها از فاصله حدود ۷۰ کیلومتری به سمت اهداف مورد نظر شلیک کنند که البته با موفقیت صورت گرفت.

به گفته منابع میدانی، دولت ترکیه با استقرار سامانه های دفاعی و سایر تجهیزات مرتبط با جنگ الکترونیک در پایگاه «الوطیه» قصد داشت در تمامی سیستم های و سامانه هایی که روس ها و سایر حامیان دولت طُبرُق در مناطق تحت کنترل ژنرال حفتر نصب کرده اند اختلال ایجاد کنند و آنان را کار بیندازند که با این حمله هوایی ناکام ماندند و نتوانستند آنچه را که پیشتر اسفندماه سال قبل در سوریه اجرا کردند (اختلال در سامانه های دفاعی Pantsir-S۱ و Buk-M۲ با جنگ الکترونیک و سپس انهدام پدافند توسط پهپاد) بار دیگر در خاک لیبی تکرار کنند.

آثار به جا مانده از حملات هوایی حامیان حفتر به پایگاه الوطیه

به گزارش مشرق، دولت ترکیه پس از نزدیک به ۴ ماه پیروزی متوالی و چشمگیر در شمال غرب لیبی، نخستین ضربه مستقیم و مهلک را دریافت کرد و حامیان خارجی ژنرال حفتر با این حمله نشان دادند که می خواهند موازنه قدرت را در این کشور به سود خود تغییر دهند.

روند تحولات میدانی نشان می دهد سفر اخیر اردوغان به قطر و همچنین بازدید فرماندهان نظامی ترکیه از از پایگاه «الوطیه» با هدف نفوذ بیشتر در لیبی برنامه ریزی شده و البته در مقابل هم حامیان حفتر نیز در عمل با انجام حمله هوایی ثابت کردند در برابر تحرکات آنکارا منفعل نیستند و سکوت نخواهند کرد.

براساس اطلاعات به دست آمده، با سیطره نیروهای وفاق بر بخش وسیعی از شمال غرب لیبی، دولت ترکیه در تلاش است دو پایگاه نظامی دائمی (پایگاه هوایی الوطیه و پایگاه دریایی در شهر ساحلی مصراته) را در خاک این کشور در دست گیرد و از این طریق به دامنه نفوذ خود در این کشور بیفزاید و البته باید منتظر ماند تحولات در آینده با واکنش احتمالی حامیان ژنرال حفتر به کدام سمت پیش می رود.

به گفته منابع میدانی، هدف قرار دادن سامانه های دفاعی ترکیه در پایگاه الوطیه می تواند بر تحولات میدانی و نتیجه نهایی جنگ در شهر ساحلی «سرت» تاثیر بگذارد و حتی منجر به عقب نشینی نیروهای تحت فرمان آنکارا در این محور شود.

خبرها حاکیست، نیروهای تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر در حال تقویت مواضع در محور «سرت» هستند و مناطق غربی و جنوب غربی حومه این شهر را هم به مین آلوده کرده اند و از سویی دیگر نیز در روزهای گذشته هواپیماهای ترابری روسیه بیش از ۱۱ بار در پایگاه هوایی «القرضابیه» در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر سرت فرود آمده اند و محموله های نظامی را برای نیروهای ژنرال حفتر تخلیه کرده اند.

به نظر می رسد، نیروهای ژنرال خلیفه حفتر و حامیان خارجی اش تصمیم گرفته اند با قدرت در مقابل آنچه که زیاده خواهی های ترکیه می خوانند، مقاومت کنند و اجازه ندهند این شهر به کنترل نیروهای دولت وفاق ملی درآید؛ شهر ساحلی سرت بزرگترین و مهم ترین ترمینال نفتی در لیبی محسوب می شود و از اهمیت و اعتبار بالایی در معادلات اقتصادی برخوردار است.

همزمان رژیم امارات هم با ارائه بسته های مالی جذاب توانسته روسیه و مصر را متقاعد کند که میزان حمایت از ژنرال خلیفه حفتر را به ویژه در محور شهر سرت چند برابر افزایش دهند و به گونه ای عمل کنند که تحولات میدانی به ضرر نیروهای دولت وفاق ملی و ترکیه تمام شود.

از استان وادی الحیاه در محور جنوب غرب لیبی خبر می رسد، دولت روسیه شماری از نیروهای خود را به منظور حمایت از میدان های نفتی «الشراره» به منطقه اعزام کرده تا با کمک نیروهای حفتر از سیطره نیروهای دولت وفاق بر این منابع نفتی جلوگیری کنند.

به گزارش مشرق، جمع بندی روند تحولات میدانی دو هفته گذشته لیبی بیانگر این مطلب است که حامیان خارجی ژنرال حفتر با اتخاذ راهبرد تهاجمی در تلاش هستند در گام نخست از نفوذ نیروهای دولت وفاق ملی جلوگیری کنند و وضعیت را به سمت توافق آتش بس و توقف درگیری ها پیش ببرند و اگر دولت ترکیه زیر بار نرفت حملات را برای تصرف دوباره مناطق تازه از دست داده آغاز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 103
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 22
  • BE ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    بنظر میرسد اردوغان باید بار دیگر حقارت معطل ماندن در ورودی های کاخ کرملین برای بوسیدن پای پوتین را تجربه نماید.
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      71 77
      راسته که میگن کشورهای اسلامی چشم دیدن همدیگه رو ندارن. این بهترین اتفاق برای اجنبی است.
    • ساسان IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      22 20
      همین ترکیه مثلا کشور اسلامی که سنگش به سینه میزنی و قطعا اسلام رو هم بهونه کردی واسه کارت مسئول شهادت جوونهای این مملکت تو سوریه هست
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      30 36
      اتفاقا برعكسش شده.اين روسها هستن كه بايد با ساز تركيه ميرقصن.تا تركيه تاييد نكنه هيچ تفاهمي تو ليبي نميفته.روسها از خداشونه زود اتش بس باشه و از اين بيشتر تحقير نشن ولي تا تركيه تاييد نكنه بايد همينجوري الاف بمونن و منتظر ازاد سازي سرت.
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      36 28
      بدبخت عاریایی نژاد پرست ، احساس حقارت در مقابل ترکیه شما را خواهد کشت ظاهرا ،
    • م LV ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      35 19
      به نظر میاد شما هم نوچه پوتین و کمونیستها هستی
    • NL ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      10 0
      17:41 واقعا چقدر فکر کردی تا به این نتیجه برسی؟؟ خب معلومه تا ترکیه نخواد تفاهمی صورت نمیگیره چون ترکیه خودشم اونجا درگیره! :| وقتی دو نفر تو یه جنگ حضور دارن تفاهم و آتش بسی اگه قراره اتفاق بیفته طبیعتا باید با توافق و تایید هر دو طرف اتفاق بیفته! همه جای دنیا همیشه همین بوده. خیلی مسئله ی واضح و مشخصیه فکر نمیکنم چیز عجیبی باشه که کیف داشته باشه فکر کردن بهش :|
    • علی خدایی IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      18 33
      در پاسخ به 12:36 بدبخت اینقدر که ترکیه را تعریف میکنی آدم شو اینجا ایران هست و ما قبول نمیکنیم که از ترکیه دم بزنی ترکیه باعث وحشیگری در سوریه شده و با رزیم صهیونیستی تقیم شوم کاری کرده در سوریه در خود ترکیه استان مالاتیا روستای کوره جیک پایگاه راداری به اسراییل منحوس داده و در استان کونیا هم
    • NL ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      9 4
      این یارو علی خدایی واقعا بی سواده خخخ
    • بابک IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
      7 2
      بایدروسیه‌پاب‌اردوغان‌و‌ببوسه‌‌
  • US ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    57 14
    وضعیت امروز لیبی یعنی وضعیت آینده ایران تحت ریاست حسن روحانی و دار و دسته اش
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      3 27
      چيزي نمونده، يك سال ديگه دولت جديد اصولگرا مياد و همه مشكلات حل ميشه
    • US ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      39 19
      اتحادیه اروپا نفهم نیست که بزاره منبع انرژیش دست روسیه بیوفته. ترکیه، آلمان، انگلیس و ایتالیا دارن با روسیه در لیبی مقابله میکنن و پیروز خواهند شد. دو تا موشک زدن به پایگاه از خود بی خود شدین خخخ خدا میدونه واسه سقوط الجفره و سرت چه آتیشی میگیرید.
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      11 49
      عزیزی! که با فیلتر شکن پیام گذاشتی دقیقا نشون دادی جاهلی در لیبی فرانسه و ایتالیا ضد ترکیه هستن و روسیه و اروپا در معدود مواردی متحد شدن چون دولت وفاق ملی و اخوانیها در کشتار سوریه و لیبی چهره زشتی از خودشون نشون دادن دیکتاتور لیبی رو بدون دادگاه و محاکمه سلاخی کردن کلا این حزب اخوان فجایعی رو در سوریه و شمال افریقا کردن که حتی اروپا هم پشتشونا خالی کرد منافع اروپا حمایت از حفتره نه وفاق ملی الانم اروپا شدیدا ضد اخوانی ها هستش. برای ایرانم سگ زرد برادر شغاله اما ایران و مقاومت از عملکرد ترکیه در حمایت تروریستهای النصرت و جیش الحر و تحریر الشام ناراحته و گرنه لیبی یک کیکه که قدرتهای جهانی و منطقه ای دنبال تقسیمشن به خاطر نفت عاقبت شورش مردمی در لیبی همینه
    • US ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      31 0
      ۱۶:۵۶ من اصلا فرانسه نگفتم اون رو که همه میدونن رفته زیر بال روسیه. ایتالیا متحد ترکیه تو لیبی هست از بی اطلاعی شما برگام ریخت خخخخ. حقیقت رو بگم دیگه نظرم تایید نمیشه تا همینجا که جهلت معلومه کافیه.
  • ناشناس IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    47 27
    ترکیه در بلند مدت شانسی برای پیروزی در لیبی نداره ترکیه به عنوان مهم ترین متحد دولت وفاق هیچ گونه مرز دریایی و زمینی با وفاق نداره و به همین خاطر نمیتونه در حد نیاز به وفاق کمک برسونه در حالی که مصر به عنوان مهم ترین متحد حفتر هم مرز زمینی با حفتر داره و هم مرز هوایی و دریایی به علاوه مصر در هر حالتی میتونه به حفتر کمک کنه با توجه با این مرزی که با حفتر داره و همچنین انگیزه مصر برای پیروزی در لیبی بیشتر از ترکیس چون سیسی به خوبی میدونه در صورت پیروزی وفاق در لیبی هسته های خفته اخوان المسلمین در مصر بیدار میشن و برای حکومتش دردسر ساز میشن پس هر کاری میکنه تا جلوی وفاق رو بگیره
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      23 15
      ایران هم با سوریه مرز ندارد
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      17 15
      اخوان المسلمین در مصر و لیبی طرفداران زیادی دارد و اکثریت محسوب می شوند سرکوب کردن آنها نشانه دیکتاتوری است که آن هم با اسلام منافات دارد
    • hamed IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      7 1
      در عوض عراق ،لبنان را دارد!!!
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      21 19
      تركيه همين الانش برنده ليبي هست و دولت نزديك ليبي سر كاره و تركيه داره پايگاه نظامي دائمي ميزنه و نفت و گاز ليبي و شرق مديترانه دست تركيه هست و هر وقت بخواد ميتونه عليه حفتر و حاميانش اقدام نظامي بكنه چون دولت رسمي ليبي اونجاست.
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      10 0
      ترکیه با لیبی مرز دریایی داره هر دو کشور مدیترانه شرقی هستند یه جور حرف میزنی انگار لیبی تو کره مریخه از دنیا بی خبر
  • سعید IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    51 22
    واقعا مشرق ادم نمیدونه تو شریک دزدی یا رفیق قافله.یبار میای تعریف ترکیه رو میدی از پیشروی هاش تو لیبی یبار بدشو میگی.بعد دقیقا منظورت از دولت ترکیه و رژیم خطاب کردن قطر چی بود؟
    • آریوبرزن IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      13 34
      خخخخخ حق با شماست بالاخره ما نفهمیدیم طرف ترکیه هستی یا امارات و عربستان!!!!!!
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      2 1
      مشرق نیوز کلا سایت اصولگرا و خوبی است که واقعیات را در مورد تزکیه میگوید .
  • امیر IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    49 60
    وقتی بای جنگنده های ترکیه باز بشه اونوقت بیاید تحلیل کنید دیروز سامانه روسیه توسط بهباد ترکیه نابود شد
    • فرزند ایران IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      23 31
      با جنگنده یا بی جنگنده در آخر همه این ماجرا جویی های اردوغان، اگر غیرت داشته باشد استعفا می دهد. اردوغان نشانه های کامل یکفرد خود کامه را دارد. ترکیه را به سمت تباهی می برد. ترکیه قد و قواره این حرف ها نیست
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      14 42
      دوست عزیز جنگنده های مصر (رافایل فرانسوی) از جنگنده های ترکیه (اف 16 آمریکایی ) سر ترن.
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      39 12
      شايد سرتر باشن ولي استاندارد نيروهاي تركيه و مصر زمين تا اسمون فرق داره.مصر تجهيزاتش از عربستان كه بهتر نيست و بسيار ضعيفتر از اونايت ولي يه هفته هم جلو تركيه دووم نمياره همين عربستان و امارات.تركيه كشتي جنگي فرانسه رو ميگيره و بعدا ازاد ميكنه اونوقت مصر ميخواد چيكار كنه!!!!.
  • امیر IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    47 54
    مشرق کمتر زر بزن و منتظز حمله نیرو هتی وفاق باش شهر سرت و بایگاه جفره مال وفاق میشه
    • سرباز IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      13 29
      بابا نگوووو گرخیدیم که ای عمو اردوغان فدات شه شما اینقدر جوش نزن خب
    • فرزند ایران IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      16 39
      به تو چی میدن. نه ترکی نه عرب. نه سکولاری نه اخوانی، چون فارسی می نویسی. جداً به تو چی میدن. اصلا فردا ترکیه قاهره را هم گرفت که چه. آها تورو برای حفظ سرزمین اصلی ترکیه اسلام رو هم فروخت
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      3 8
      دانیشما تاتار.بوی کباب ترکی همه عالم رو دیونه کرده
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      3 0
      دوستمون همچین نوشته به تو چی میدن، به تو چی میدن، که انگار تا حالا در عمرش ساندیس نخورده!!
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    35 19
    کار به جایی رسیده که فقط چون روسیه تمام قد حامی حفتر هست شما هم طرفدارش شده اید ؟ برای ایران که منافع ان چنانی در لیبی ندارد حمایت از دولت قانونی یعنی تصمیم عقلانی
    • فرزند ایران IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      19 33
      نه دوست عزیز کسی اینجا از حفتر حمایت نمی کنه و طرفدار بی چون و چرای روسیه نیست. اینهایی که چشم به شکست ترکیه خوردن، دنبال دست انتقام الهی از قاتلان نیروهای مقاومت در ادلب هستند
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      4 0
      فرزند ایران امارات و سعودی و بحرین هم قاتلان شیعیان هستند
  • علی IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    53 21
    ترکیه دنبال لاشه است تا کشوری ضعیف و نابسامان شد به بهانه منطقه امن مبارزه با تروریسم یا جلوگیری از نسل کشی یا.....حمله می‌کنه اما لیبی با وجود روس عربستان امارات فرانسه وامریکا دست به عصا است
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    9 6
    گور پدرشون که ملت را کشتید
  • US ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    38 22
    اصلا سیستم جنگ الکترونیک ترکیه تو پایگاه الوطیه مستقر نشده.
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      8 33
      برو بابا ....خاک بر سر تو همه نوکرای احمق اردوغان
    • US ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      23 6
      ۱۴:۴۵ نوکر پوتین خخخخ
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      0 39
      بوی کباب ترکی همه عالم رو دیونه کرده
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    10 7
    مشاور عالی نظامی رهبر میگه ما طرفدار دولت وفاق هستیم اونوقت شما از شکست دولت وفاق خوشحال میشید؟
    • فرزند ایران IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      4 0
      ایشان کار خودشان را انجام می دهند. شما چه؟!!
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    4 0
    بما چه ربطی دارد این اخبار یک پشت پرده دارد میخواهند افکار ملت را از واقعیات که بر کشور میگذرد منحرف کنند
  • متوهم در 4 بعد IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    16 28
    ژنرال ، خلیفه حفتر وارد می شود، آقایان خانم ها معرفی می کنم ژنرال خلیفه حفتر(نوبت به نیروهای حفتر رسیده که پیش روی کنند، لیبی جنگی پایان ناپذیر برای سرقت منابع ملت لیبی)
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    18 6
    شک نکنید ترکیه .سرت ازاد خواهد کرد
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    16 7
    فعلا که ترکیه در لیبی در مقابل کلا حکومتهای عربی غیر دموکراتیک و حاکمان کودتاچی ایستاده و تا حالا هم اشکشان را در آورده که اگر این طور نبود روسیه و فرانسه به حمایت از حفتر و مصر و سعودی وارد میدان نمی شدند
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    4 23
    کفتار میبره + خردوغان میبره -
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      22 4
      این وسط پژاکیم آتیش میگیره :)))
  • علی IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    21 23
    سیستم اخلال گر کورال ترکیه ترکید رفتند سراغ سامانه های اوکراینی ، وقتی وزیر جنگ ترکیه کنار بالگرد روسی غنیمتی رژیم وفاق ملی با خبرنگار cnnمصاحبه می‌کنه باید پای لرزش بنشینه با خرس سیبری درافتاد گرگ خاکستری
    • US ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      20 2
      کورال تو ساحله تو الوطیه نیست.
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      34 8
      برادر تركيه تو سوريه كلا ابرويي برا روسها نزاشت و كل تجهيزات نظامي شو زير سوال برد الانم تنهايي جلو همشون تو ليبي وايساده و غرب ليبي رو دستش داره و از همه مهمتر پايتخت و دولت منتخب ليبي.بزار پايگاههاي نظامي دائميشو بزنه تو ليبي اونوقته كه هر روز حفتر و حاميانش رو ميكوبه عين ادلب كه اسد و حزب الله رو ميزد.
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    37 16
    انشاا..سرت ازاد خواهد شد ..روسیه ومصر وعربستان وفرانسه ویونان وامارات .حامیان حفتر شاهد شکست حفتر خواهند بود
    • خ.صادق.تهرانی IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      12 0
      واقعا مقابله ترکیه با عربستان و امارات و السیسی و فرانسه و روس چای افتخار داره من نمی دانم اینها که خود را ایرانی می دانند چه فکری پس سرشان هست که دشمنان ایران را بر ترکیه ترجیح می دهند و چرا به ترکیه حسادت دارند.قطعا ترکیه فقط با تروریست ها در شمال سوریه مشکل دارد و ملاحظات نظامی امنیتی را الان در شمال عراق هم علیه تروریست ها اعمال کرده است.اما روسیه در آن منطقه منافعی ندارد تا با ترکیه چالشی داشته باشد.
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      4 7
      شما هموطن ما نیستی .. تورکیه پرست هستی .. چرا برای ما کامنت میذاری بوزگورد مغول و تورکیه پرست ؟؟؟؟؟؟
  • رضا IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    3 25
    بعیده ترکیه جنگنده بفرسته لیبی با توجه به حضور نیروی هوایی مصر امارات روسیه شاید فرانسه ترکیه ضعیف است و بایک قرارداد صلح عقب نشینی خواهد کرد ۴۷۷میلیارد بدهی وادار به صلح خواهد شد
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      27 1
      برادر من اين كشورها به طور واقعي نميتونن دخالت كنن.چون تركيه حاميه دولت روسمي ليبي هست و اگه اوضاع بد بشه تركيه نيرو ميفرسته و عين شمال سوريه ميشه ولي تفاوت اينجاست كه تو سوريه روسها حامي دولت رسمي بودن و اينجا تركيه و روسيه و فرانسه نميتونن وارد ليبي بشن و در حد حمايت هست ولي تركيه ميتونه كلا نيرو بفرسته و اونوقت ديگه تا مرز مصر دست تركيه ميفته و مصر هم به فنا ميره.البته تا همين الانشم اختيار ليبي دست تركيه هست.پايتخت و دولت ليبي دست تركيه هست و بقيه طرفها تا تركيه نخواد هيچ كاري نميتونن بكنن.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    14 2
    یک سوالی که هست اینه که پیروزی کدام طرف به نفع ماست؟ لیبی بسیار دورتر از مرزهای ایران هست پس اهمیت فوق العاده برای ایران نداره ولی از سوی دیگر درست در مسیر عبور کشتی های تجاری و نفتکش های ایران هست. بعلاوه لیبی در مجاورت الجزایر هست که یکی از دوستان ایران بشمار میره. بعید میدونم در آینده دولت احتمالی حفتر که تحت حمایت مصر عربستان و امارات هست روی خوشی به ایران نشون بده ولی امکان رابطه با وفاق با توجه به رابطه تاریخی دوستانه ایران و اخوان المسلمین و ایران و ترکیه دور از ذهن نیست.
  • NL ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    65 43
    کم کم دیگه ترکیه ای ها به روسیه باید بگن عمو! تا عموشون اجازه نده هیچ جا هیچ کاری نمیتونن بکنن! کاش توان فهم این رو داشتن که عثمانی مرد و به تاریخ پیوست و دیگه نمیشه کاریش کرد و احیاش کرد دوباره. شرایط دنیای امروز این اجازه رو نمیده. نهایتش اینه که یه جنگ تمام عیار بین کشورهای مختلف و ترکیه و حامیانش درمیگیره و باتوجه به اینکه مجموع قدرت مخالفین و رقیبان ترکیه بسیار بیشتر از اونه، نتیجه ی جنگ هم مشخصه و در انتها بلایی بدتر از آلمان فاشیست و ناتزی سرش میارن. تنها حامیان ترکیه پاکستان و جمهوری آذربایجان هستن که آذربایجان خودش هم ضعیفه و هم موقعیت ژئوپلتیک بدتری داره و پاکستان هم که از همین مشکل رنج میبره و از نظر جغرافیایی در موقعیت بسیار آسیب پذیری قرار داره و هدفش صرفا بر روی دفاع از خودش متمرکزه. کشورهای دیگه ی ناتو هم که علاقه ای به ترکیه ندارن و اتحادشون با ترکیه یک اتحاد ریاکارانه هست. بدتر از همه هم یونان که رابطه اش با ترکیه خصومت آمیزه و حتی احتمال درگیری یک جنگ در آینده بین این دو کشور هست. ترکیه شرایط منطقه ای مناسبی برای پیگیری افکار امپریالیستی نداره. بهترین کار براش اینه که به معیارهای پایه گذارش یعنی آتاتورک پایبند باشه و صرفا به دفاع از مرزهای کنونی خودش بپردازه و دنبال بلندپروازی و قلمروگستری و شرارت در کشورهای دیگه نباشه وگرنه همین سرزمینی که داره رو هم از دست میده. تاریخ و تجربه هم نشون داده که ترکیه اگر تضعیف بشه کشورهای خارجی دست به تجزیه و تقسیم اون خواهند زد. پس بهتره نیرو و قدرت نظامیش رو سر بلندپروازی های مسخره و بیهوده هدر نده
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      33 47
      دوست عزيز همين تركيه تنهايي جلو ارباب پوتين و اسد و حزب الله يه تنه وايساد و تو ادلب نتونستين كاري بكنين.فقط امار تلفات نظامي و نفرات اسد و حزب الله رو بخوني تو جچند روز ميفهمي تركيه چجوري ميجنگه.پوتين كل ساختار نظاميش با پهپادهاي تركيه زير سوال رفت و كل دنيا تحسين كردن تركيه رو .اونوقت شما كشور هاي منطقه و عربها و يونان و مصر رو با تركيه يكي ميدوني!!!وقتي فقط با پهپاد ميتوني تو يه استان منطقه پرواز ممنوع اعلام كني و چندين جنگنده و سامانه روسيه رو به راحتي و روزانه بزني تو اين كشور رو با كي مقايسه ميكني!!!فيلم نيروهاي حزب الله رو برو ببين كه چجوري موندن كجا فرار كنن از دست پهپاد هاي تركيه..تعصب و تنفر الكي اخرش به جايي نرسيده.چه بخوايم چه نخوايم تركيه شده ابرقدرت منطقه از همه لحاظ،چه سياسي چه نظامي چه اقتصادي
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      12 25
      ابر قدرتی هیچ وقت برای منافق و نوکر (ترکیه و عربستان )نبوده نیست و نخواهد بود ایران از سوریه فقط دمشق مونده بود که آزادش کرد بیشترش رو روسیه هم فقط کمک هوایی کرد در چند عملیات
    • NL ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      32 26
      17:38 آمار پروپاگاندای ترکیه رو فقط یه احمق میتونه باور کنه! ترکیه میگه چند هزار سوری رو تو دو روز کشتیم!! خب اگه اینطوره چرا مناطق زیادی از جمله بزرگراه های راهبردی و مهم رو از دست دادن و در نهایت هم اردوغان رفت التماس پوتین رو بکنه که آتش بس ایجاد کنه تا کامل سوریه رو از دست نده؟!! مثل اینه که بگیم یه نفر با اسلحه یکی رو تیرباران کرد ولی خودش دست و پاشو ازدست داد! :/ شما بیگانه پرستها برین دلتونو به همون آمارهاتون خوش کنید. :)) اصلا پانترک های عزیز به همین آمارهاشون معروفن :D همیشه تو آمارها بزرگن کبیرن پیروزن شکست ناپذیرن قهرمانن ابرقدرتن و...! ترکیه توی منطقه ای که هست هم ابرقدرت نیست چه برسه توی دنیا! حتی اگه فرضا ابرقدرت هم باشه تو انگلیسی یه مثلی هست که میگه: victim of his own success یعنی طرف قربانی موفقیت خودش شده! ترکیه داره قربانی بلندپروازی های خودش میشه که انگیزه و اعتماد به نفسش رو از موفقیتهاش گرفته. ترکیه میتونست از قدرت خودش در راه درستی استفاده کنه اما کاری کرد خودش رو با تعداد زیادی کشور دشمن محاصره کنه و امنیتش رو در معرض خطر همیشگی قرار بده.
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      2 13
      کسی که به روسیه و پوتین میگه عمو شمایید که بدون اجازش آب هم نمیخورید و همه جوره افسارتونو دادید دست پوتین
  • دکتر شایقی IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    20 16
    جالب است که طرفدار ژنرال حفتر، عربستان،امارات، اسرائیل،فرانسه ،مصر و روسیه است. در مقابل طرفدار دولت اسلام گرای اخوانی هم دولت اردوغان ترکیه است. رویکرد رسانه های ما هم طرفدار ....شکست ترکیه که در تحریم های ظالمانه غرب،حداقل در طرف ماست
    • علی IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      15 26
      میدونستی ترکیه اولین کشور اسلامی که اسرائیل توش سفارت خانه داره میدونستی اولین کشوری که کوچکترین قوانین اسلامی توش رعایت نمیشه و سواحل ترکیه از اروپا بدتره با تعصبات کورکورانه از دشمن شعیه و اسلام حمایت نکن
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    43 8
    بابا اينا ترمز بكش بودن كه نميزاشتن اينهمه استان و شهر رو دولت ليبي ازاد بكنه.مطمئن باشين تا سرت ازاد نشه تركيه و قطر و ايتاليا ول كن نيستن.تركيه نيرو بفرسته ديگه حفتر بايد بره روسيه و پيش عمو پوتينش
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    39 64
    کباب فقط کباب ترکی.فرقی نمی کنه ایرانی در شمال سوریه بپزدش یا فرانسوی در غرب لیبی
    • ناشناس IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      26 18
      واسه بوی کباب اومدی بوی کباب نیست باباتو داغ میکنن
    • ناشناس IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      12 2
      خودتو پشت ایران مخفی نکن از کی تا حالا فرانسه با ما بهتر از ترکیه بوده؟ مرگ بر تروریست پژاکی
    • NL ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      3 1
      به ناشناس ۲۳:۲۰ خیلی زیبا و به جا فرمودید. ولی نظر بنده این است که این یارو خودش داره میسوزه بوی خودشه خخخخخ
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      0 17
      به ۲۳:۲۰ چرا شماها تو همه عالم به سمبلهای بلاهت معروفید.
    • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      2 6
      خدا خدا میکنم یه ۲۱ آذر ۱۳۲۵ دیگه پیش بیاد و طومار این ارازل را برای همیشه در خاورمیانه ببندیم
    • DE ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      1 3
      ۲۳:۲۰ اون که به ما ... بود کلاغ ... بود.فقط همینمون مونده بود که شما اسگلهای عالم بشریت به ما ایرانیان،دری وری بگید
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      0 6
      ۰۰:۳۰ من روبه میهنم هستم.من سپر بلای میهنم در مقابل شما تاتارها و پژاکیها هستم.فرقی نمی کنه برای کدام قبیله باشید.سهمتان از ایران،یک متر مربع قبر است.از سرنوشت پیشه وری و عباس قصاب ،عبرت نگرفتید
  • ناشناس PL ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    46 27
    به نظر می رسد وفاق ملی همچنان دست بالای دارد امید به پیروزی همچنان بیشتر است نسبت به ژنرال حفتر . امارات متحده عربستان سعودی و روسیه و مصر شکست خواهد خورد چون حق بر باطل همیشه پیروز است .
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    12 26
    شما مشرقی ها ذوق زده نشین ،حملات ایذایی به یه فرودگاه کم اهمیت را به تغییر در تحولات میدانی تعبیر و تیتیر نمی زنند ، مصر یونان و روسیه با سلاح های متعارف در مقابل عظمت و صلابت ارتش ترکیه پشه ای بیش نیستند ، هشیار باشید که غرایز آنتی ترکی تان شما را با اسراییل ومصر و امارات و عربستان و روسیه متحد نکند ،
  • علی IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    13 31
    چند هفته پیش ترکیه ارتباط رادیویی با دو زیر دریایی خود در ساحل لیبی از دست داد احتمال دادندکار امارات و مصر است باعث شد از نیروی دریایی آمریکا در خواست کمک کند مشرق پیگیر نتیجه اش باش
  • CA ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    9 0
    نیروها و سلاحها و مهمات زیادی برای حفتر از کشورهای مختلف فرستادند ولی حاضرم شرط ببندم نتونه سرت رو حفظ کنه چون نیروهای حفتر با اعلام ریاست دائمی نظامی در واقع خیلی از نیروهای داخلی رو از دست دادند و شک نکنید خیلی از همان نیروهای وفادار دیگر حاضر به همکاری با حفتر نیستند و برای همین حفتر حتی با این همه سلاح و مهمات نخواهد توانست پایانه های نفتی مثل سرت رو حفظ کنه. البته سلاح های دولت وفاق نیز بسیار قابل توجه هست و حتی سامانه های هوایی بهتری دارد که می‌تواند نتیجه را تغییر دهد.
  • PL ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    35 15
    به نظر می رسد وفاق ملی دولتی قانون لیبی السراج همچنان در جنگ دست بالای دارد.ترکیه نیز با متحد های خود ناتو در این جنگ دست بالای دارد قطر و ایتالیا در پشت سر ترکیه و دولت سراج ایستاد .به هر حال حق بر علیحه باطل پیروز است.ژنرال حفتر تروریست است و کودتاچی .
  • خ اهری IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    49 24
    نویسنده مشرق فقط آرزوی خود را برای پیروزی حفتر تبیین کند اما ترکیه به تنهایی بر همه دشمنانش با بکارگیری پهپاد ها غلبه خواهد یافت و مواضع پدافند هوایی اش را در چندین نکته تقویت کرد ...در ضمن پیروزی کشور مسلمان ترکیه علیه دشمنانی مانند امارات و عربستان و السیسی و فرانسه و...چرا موجب رنجش نویسنده شرق شده؟؟؟!!!
    • NL ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      24 10
      ترکیه در سوریه و لیبی فلجشون کرده. این ها به چند تا بمب خوشن.
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      2 24
      خ جان بوی کباب ترکی همه عالم رو دیونه کرده.از ایرانی و ارمنی بگیر تا سوری و یونانی و عرب.راستی چرا همه شما رو خ فرض می کنند
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    39 19
    تو ادلب دیدیم تجهیزات روسی و استفاده کننده هاش چه جوری سوسک شدن. اینجا هم اگر حمله ای شده با رافایل بوده که ربطی به عمو پوتینتون نداره!!!! در ضمن کورال اونجا نبوده و دوتا سیستم هاوک بوده که یکیش صدمه دیده به اعتراف خود کفترچی ها. ترکیه تو سوریه پوز پوتین رو زد که براش اهمیت حیاتی داشت اینجا که بیشتر امارات و مصر هستن.
    • NL ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      18 2
      جنگنده نمیتونه بیشتر از 19 کیلومتر ارتفاع بگیره برد پدافند میان برد بیشتر از 50 کیلومتره. از فاصله 70 کیلومتری یه چند تا موشک انداخته در رفتنه. اگه اف 16 ترکیه اونجا بود ساقطش میکرد. رادار های ترکیه تا 500 کیلومتر میتونن هدف رو شناسایی کنن. حفتر دیده میدون خالیه یه نفهمی کرده. اگه جنگنده و رادار های ترکیه در الوطیه مستقر بشه دیگه نمیتونن هیچ کاری بکنن.
    • NL ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      6 13
      جنگنده نمیتونه بیشتر از 19 کیلومتر ارتفاع بگیره برد پدافند میان برد بیشتر از 50 کیلومتره. از فاصله 70 کیلومتری یه چند تا موشک انداخته در رفتنه. اگه اف 16 ترکیه اونجا بود ساقطش میکرد. رادار های ترکیه تا 500 کیلومتر میتونن هدف رو شناسایی کنن. حفتر دیده میدون خالیه یه نفهمی کرده. اگه جنگنده و رادار های ترکیه در الوطیه مستقر بشه دیگه نمیتونن هیچ کاری بکنن.
  • دبیر تاریخ IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    8 1
    در جنگ ها ودرگیری های لیبی،ترکیب های نا همگنی شکل گرفته که با دست بندی ها و ساختار های گذشته کاملا متفاوت است،،،،،انسان یاد لاشه شکاری می افتد، که همه حیونات دزنده بستگی به توان وقدرت خود هجوم می آورند،،،، واقعا کشور های اسلامی،چه دزناک،وغم انگیز دچار درگیری ونزاع وچند دستگی شده اند،،،روشنفکران مسلمان در نجات کشورهای اسلامی،رسالتی بس چدی در نابودی افکار تند روانه وسلفیگری ،وظیفه ای خطیر دارند،،۸ میلیارد انسان همه بنده خدایند،وقابل احترام،،،
  • علی IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    26 24
    چند کارشناس در تلویزیون ترکیه به موضوع لیبی می‌پرداختند گفتند پیشروی سریع وفاق در لیبی به خاطر نبود نیروی زمینی کارآمد حفتر است اما در سوریه حزب ا...وفاطمیون مانع بزرگی در برابر پیشروی نیروهای تروریستی و ترکیه بودن و گفتند باید با روسیه به تفاهم رسید و امتیاز داد ولی انگار مصر زودتر به تفاهم با روس‌ها رسیده
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      1 3
      انصافا ساقیتو عوض کن درصد توهم جنسش بالاست
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    13 15
    کشور ایران هم اگر ضعیف تر بشه به طور حتم ترکیه به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی امن کردن مرزها نمنمک و ارام رام شروع به تجاوز و دست درازی به خاک ایران خواهد کرد قدرت نظامی خوبی دارد اما در حال حاضر به تنهایی توان مقابله با ایران ندارد و به خوبی میداند در صورت تجاوز کشور ترکیه به شدت هر چه تمام تر اسیب خواهد دید خاک ایران ادلب سوریه نیست دوران کشور گشایی تمام شده کشور های قدرتمند هسته ای در زمان بسیار حساس و ضروری گلوی ترکیه را خواهند فشرد خوشبختانه زمان خفه کردن ترکیه نرسیده خوشا به حالشان
  • علی خدایی IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    27 36
    واقعیتش حالا مونده در سوریه بینی ترکیه را به خاک بمالیم چرا که ترکیه رزیم بعثی AKP عردوغان در صدد یکی کردن تمامی گروه های تروریستی هستش که تروریست ها راد گروه های عدی نشان دهد اما ذهنی خیال باطل باید استان ادلب استان عفرین شهرک های جرابلس الباب و عزیز هم پاکسازی بشود از وجود تروریستها و اشغالگران ترکیه خاک سوریه را ترک بکنند یا با زور یا با حرف
  • FR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    36 28
    ترکیه در 4 جبهه سوریه - شمال عراق - قبرس و مدیترانه - لیبی درگیره . آسیاب نوبت به نوبت . کار خلیفه پیر خفتر تمامه . ضمنا ترکیه سامانه موشکی را مستقر کرد
  • US ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    42 26
    ترکیه مثل ارتش زمان شاه میماند، در منطقه توهم ابر قدرتی‌ دارد تا زمانی‌ که فرمنبردار آمریکا باشد. هیچ وقت جرات نمیکند با اسراییل درگیر شود یا علیه منافع آمریکا کاری بکند چون از نظر نظامی و اقتصادی بسیار وابسته و پوشالی است. و الان هر روز اردوقان به ترامپ زنگ میزند تا اجازه بگیرد در منطقه قلدری کند.
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      27 13
      شما اجالتا جرات کنید و جواب اسرائیل رو درقبال حمله سایبری و انفجار سایتهای هسته ایی مارو بدید لازم نکرده دیگرانو زیر سوال ببرید
    • NL ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      32 10
      واسه کوبیدن تروریست های پ ک ک شمال سوریه مگه از آمریکا اجازه گرفت خخخخ نیرو های آمریکایی مونده بودن زیر آتش توپخانه های خودکششی ترکیه، نیرو های آمریکایی فرار کردن بعد جنگنده هاشون اومدن مقر های خودشون رو بمباران کردن تا اطلاعاتی که جا گذاشتن از بین بره.
  • آرمن IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    18 5
    وضعیت کنونی کشور موسوم به ترکیه ،شرایط آزاد‌سازی سرزمین بومیان آناتولی را فراهم کرده.این کشور از چهار طرف با دشمنان چند صد ساله اش طرف است که منتظر انتقام چند قرن اشغالگری و قتل عام بومیانش هستند.
  • US ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    23 9
    دفعه قبل هم تیتر زدن گفتن ترکیه شکست میخوره یه هفته دیگه گفتن نیروهای حفتر از ترکیه شکست سنگینی خوردن .هیچ معلوم نیست این تحلیلگرمون چی میزنه .
  • DE ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    11 24
    از ایرانی و ارمنی و کرد گرفته تا عرب و یونانی و آشوری،یعنی همه مردم خاورمیانه از اینها متنفراند.
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      35 6
      من ایرانی ام متنفر نیستم مطمئننا شما در مکتب پژاک بزرگ شدید اینهمه قومگرائید
    • IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
      1 4
      دوست داری جنایات اجدادت به فراموشی سپرده بشود
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    16 34
    مثل اینکه پس از افزایش دوره حبس عباس قصاب،پان ترکها ،زنجیر پاره کردند
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    1 0
    غیرت داری ؟ کاری کن
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    2 2
    اصلا من موندم شما چرا سر درگیری دوگروه از خدا بی خبر کافر اینقدر بحث میکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس