کد خبر 1091654
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
خانه سینما

در این شرایط خانه سینما در موقعیت به شدت شکننده‌ای قرار گرفته و شرایط آن شبیه به انبار باروتی است که هر جرقه کوچکی می‌تواند منجر به وقوع یک بحران بزرگ در آن شود.

به گزارش مشرق، حدود یک ماه پیش بود که انجمن سینماداران سینمای ایران با ارسال نامه‌ای رسمی خطاب به منوچهر شاهسواری مدیرعامل «خانه سینما» اعلام کرد که دیگر به عنوان یک صنف زیر مجموعه این نهاد فعالیت نخواهد کرد و از این به بعد به صورت مستقل به فعالیت صنفی خود ادامه می‌دهد.

این اتفاق یکی از جدی‌ترین چالش‌های خانه سینما در طی سال‌های اخیر است. جدایی یکی از زیرمجموعه‌های مهم خانه سینما اتفاقی است که می‌تواند نشانه و آغازی بر فروپاشی این نهاد صنفی در ادامه فعالیت آن باشد. اگر زمانی اهالی سینما مدعی اعمال نظر و فشار دولت‌ها برای تعطیلی این نهاد صنفی بودند؛ حالا شرایط به شکلی است که گویا خود اهالی سینما دیگر انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت این نهاد با شیوه فعلی مدیریت آن ندارند.

بیشتر بخوانید:

«خانه سینما» ذیل وزارت کار به فرزندی نامشروع تبدیل خواهد شد

 تازه‌ترین نشانه بر این موضوع را باید  استقبال جامعه صنفی تهیه‌کنندگان از خروج «سینماداران» از خانه سینما دانست. در بخشی از بیانیه این نهاد صنفی در حمایت از تصمیم خروج «سینماداران» از خانه سینما آمده است: «اقدام خردمندانه‌ای که اگر به دیگر صنوف کارفرمایی تسری یابد بی شک بهره‌مندی از برکات آن در ابتدا نصیب خانه سینما خواهد شد، خروجی که زمینه را برای حضور پررنگ سایر صنوف کارگزاری در اداره خانه مهیا ساخته و کدام عقل سلیمی است که آن را موجب تحول و شکوفایی خانه آن هم به دست صنوف کارگزاری نداند؟»

بیشتر بخوانید:

بحران بزرگ خانه سینما با اساسنامه جدید/ دریافت بودجه از ارشاد و ثبت در وزارت کار؟! +سند

 این چالش درون صنفی در شرایطی به وقوع پیوسته که خانه سینما در چند ماه اخیر با بخش دولتی سینما نیز چالش‌های جدی داشته است؛ از جمله این چالش‌ها می‌توان به ماجرای تشکیل شورای صنفی نمایش در دوره جدید آن و چالش میان تعدادی از صنوف خانه سینما با مدیران سینمایی وزارت ارشاد اشاره کرد که سرآغاز باز شدن زخم‌هایی قدیمی و حملات تند و تیز کلامی شماری از چهره‌های سینمایی به یکدیگر شد.

  نکته دیگر مسئله اساسنامه جدید خانه سینماست که در آخرین جلسه مجمع عمومی این نهاد به دلیل نقایصی که داشته به تصویب نرسیده است؛ بزرگترین چالش نیز در این حوزه قرار گرفتن صنوف خانه سینما به عنوان زیرمجموعه وزارت کار است که در آن صورت قواعد تولیدی سینمای ایران باید منطبق بر قوانین وزارت کار پیش رود و همین موضوع معادلات تولید در سینمای ایران را با چالش‌های جدی روبرو می‌کند.

منبع: مجله نزدیک/نشریه تلگرامی@nazdikmag

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    0 0
    از اولش هم فروپاشیده بود متاسفانه ۹۰ درصد فعالین در عرصه سینما تاتر حتی تلوزیون از ثبات رفتاری برخوردار نیستند و اون ده درصد بقیه که ثباتی در اونها دیده میشه خودشون را وارد مباحث نمی کنند و کنج عافیت را ترجیح می دهند
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    همش فیلمهای ایرانی شده فیلم فارسی با موضوع عشق مثلثی و خیانت!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس