علی آقامحمدی

عضو مجمع تشخیص درباره سند همکاری های ۲۵ساله ایران و چین گفت: چین در سال های گذشته در ایجاد زیرساخت ها برای ما کوتاهی نکرده و حتی در تحریم ها کانالی برای جلوگیری از قطع شدن روابط ایجاد کرد.

به گزارش مشرق، علی آقامحمدی درباره سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین در گفتگو با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: در ۱۵ سال آینده چین از نظر اقتصاد و برخی فناوری‌ها رتبه نخست جهان را خواهد داشت و در سال‌های گذشته در ایجاد زیرساخت‌ها برای ما کوتاهی نکرده است و حتی در تحریم‌ها کانالی برای جلوگیری از قطع شدن روابط ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید:

چین امسال با پشت سر گذاشتن آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌شود

وی گفت: برای سرمایه گذاری و افزایش نرخ رشد کشور نیازمند سرمایه گذاری ازجمله سرمایه گذاری خارجی هستیم و چون چین مازاد منابع دارد از این جهت برای ما مهم است.

آقای آقامحمدی با بیان اینکه بازار چین برای ما اهمیت دارد و ۱۰ درصد مردم چین سرمایه‌ای بیش از اروپایی‌ها دارند، افزود: کالاهایی که در گذشته به اروپا صادر می‌شد باید این کالاها به بازار چین ارسال شود.

وی گفت: سند همکاری اقتصادی ایران و چین در همه حوزه‌های برنامه ریزی اقتصادی ما ازجمله نفت و گاز، صنایع الکترونیک، حوزه‌های دانش بنیان و … است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید ظرفیت تولید نفت کشور را برای حذف نشدن از بازار نفت به حدود ۱۰ میلیون بشکه برسانیم و در این زمینه به مشتری راهبردی نیاز داریم، افزود: چین یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت و از مشتری‌های راهبردی ما در این زمینه است.

آقای آقامحمدی گفت: البته در روابط اقتصادی، توافقات و همه برنامه ریزی ها؛ راهبرد ما خام فروشی نیست.

وی درباره دلایل تأخیر اجرایی شدن سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین افزود: عده‌ای چشمشان به غرب بود و گمان می‌کردند غربی‌ها راه را باز می‌کنند اما متوجه شدند این نگاه اشتباه است و عملکرد غرب نیز این را ثابت کرد.

آقای آقامحمدی گفت: اکنون کسانی که می‌گویند با غرب و ترامپ حرف بزنیم؛ کم فروغ و کم تعداد شده اند.

وی افزود: در مقطعی برای اجرای این سند پیش رفتیم اما در حالی که بسیاری از زیرساخت‌ها طراحی شده و ساز و کارها آماده بود، عده زیادی مانع شدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در آن زمان قرار بود موضوع سایناشور منابعی در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار را در خود داشته باشد اما جلوی کار را گرفتند.

آقای آقامحمدی افزود: در سال ۸۹ همه کارها در این زمینه انجام شد اما دولت وقت با برداشت اشتباهی که داشت مانع اجرای آن شد.

وی گفت: البته غربی‌ها و انگلیسی‌ها و برخی هم در داخل بسیار فعالند که این میدان باز نشود.

آقای آقامحمدی با بیان اینکه روسیه و چین محورهای کلیدی برای روابط هستند، افزود: اکنون همه متوجه شده اند ضعف روابط با شرق کار اشتباهی بوده است و به این نتیجه رسیده اند که باید با کشورهای این منطقه کار جدی انجام دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا شمس IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    3 0
    استخراج نفت را ده ميليون بشكه در روز برسانيم ؟! خدا وكيلى تو باغى حاجى ؟! ميفهمى چى ميگى ؟! مگه چين بعد از تحريم هاى اخير واردات خود از ايران را به نود و دو هزار بشكه نرسونده ؟! چطور حاضره ده ميليون بشكه از ما واردات داشته باشه ؟! حتماً يه زد و بند عظيمى پشت پرده وجود داره كه به ملت نميگيد اگر قراره سى درصد زير قيمت جهانى بهش بفروشيد و پولش را بعد از دو سال از چين بگيريد بدونيد اين يك خيانت آشكار به ملت و مملكته . از همينجا به نماينده هاى مجلس يازدهم ميگم كه بجاى خوشحالى از تنظيم اين سند شرعاً و قانوناً موظفيد بر تك تك موارد اين قرارداد نظارت داشته باشيد و اجازه نديد اموال ملت و مملكت تون توسط چين به غارت بره .
  • حسن US ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    3 1
    کسانیکه فکرمیکردن به غرب وامریکا میشه اعتمادکنی مملتو به نابودی وعقب ماندگی سوق دادن
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    5 0
    خدا حودش رحم کنه استعمار کمونیست نشیم ما برای این انقلاب خون دادیم
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    4 6
    مرگ بر احمدی نژاد که با حماقت هاش میخواد آشوبی تو کشور ایجاد کنه این ویروس احمدی نژاد باید زودتر از کرونا از بین بره
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
      1 2
      مرگ بر تو که حالیت نیست . اتفاقا احمدی نژاد اولین شخصی بود که نسبت به این توافق 25 ساله اعتراض کرد و به گوش مردم رساند . این دولت آقای روحانی و عواملش هستند که این قرارداد را بستند و به اطلاع مجلس هم نرساندند . الان هم عوامل این حادثه در حال ماله کشی و آرام کردن جو جامعه هستند . یک ترکمنچای بدی در راه است .
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    4 4
    احمدی نزاد هم یه جوری دیوانه بود
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
      1 2
      خودت دیوانه ای . این آقا که مصاحبه شده است ، ماله کش روحانی است .
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    0 0
    اگر غرب گداها بزارن کاری انجام بشه برای آینده مملکت خوبه ولی پورسانت پژو و بوئینگ بدجوری مزه کره ول کن نیستن!!
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    1 1
    اشکال دارد و مشکل دارد این نوع تفاهم محرمانه . بدون اجازه مجلس و تایید مردم نمی توان قرارداد خطرناکی مثل این انجام داد . مراقب ترکمنچای دیگر باشید . خسته شدیم از بس که گفتیم و شنیدیم .
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    3 0
    پس لطف کنید دیگه جایی از قرداد های ننگین ترکمنچای و گلستان و ... صحبتی نشه. حالا کجاها رو بخشیدید به چین ؟
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    1 0
    فقط مثل برجام نشه چین با این طرفند خیلی از کشورها را مقروض کرده.ضمنا به هیچکس اطمینان نکنید.اروپا یی ها که ول معطلند.قبول ولی چینی ها هم زیاد جالب نیستند.
  • عباس GB ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    0 0
    فقط مراقب باشید که قرارداد ترکمنچای دیگری اتفاق نیفتد امارات متحده نقشه شومی برای جزایر کیش و قشم و...کشیده که از طریق چین به اهداف چندین سال خود خواهد رسید.امارات با قرار داد 400میلیارد دلاری چین رو همراستای اهداف خود کرده.مراقب باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس