سیگار نمایه

فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه کرونا در افرادی که از دخانیات استفاده می‌کنند عوارض شدیدتری دارد، نسبت به ناقل بودن کودکان هشدار داد.

به گزارش مشرق، دکتر سید محمدرضا هاشمیان با اشاره به اینکه ما فکر می‌کردیم نهایتا آخر خرداد با کرونا خداحافظی کنیم، اظهار کرد: متأسفانه امروز موج کرونا تمام کشور را گرفته است، قسمت‌هایی از کشور آرام شده اما قسمت‌های دیگر با وضعیت بدی مواجه هستند و در حال حاضر از شهرهایی مانند سنندج یا لرستان در بیمارستان مسیح دانشوری بستری هستند؛ در تهران و برخی از شهرها تعداد افراد بستری در آی سی یو کمتر شده اما در بیمارستان‌های مرکزی کرونا این تعداد کم نشده است و عدد مرگ‌ومیر سه رقمی در این فصل از سال عجیب است.

بیشتر بخوانید:

گیاهی که چند برابر پرتقال ویتامین C دارد

هاشمیان با اشاره به اینکه این بیماری در افرادی که از دخانیات استفاده می‌کند عوارض شدیدتری دارد، نسبت به ناقل بودن کودکان نیز هشدار داد و گفت: در ایالت متحده مشاهده شده رانندگان سرویس مدارس کودکان، بیشتر به این بیماری دچار شدند.

وی با بیان اینکه دو نوع دستگاه‌های تهویه مکانیکی در آی‌سی‌یوها داریم، گفت: یک نوع تهویه مکانیکی تهاجمی است که باید لوله‌گذاری انجام شود و یکی روش غیرتهاجمی است که ما بیشتر از این روش استفاده کردیم چون احساس کردیم برای بیماران بهتر است و برای اولین‌بار در کرونا ما این روش را انجام دادیم. اولین مطالعه‌ای که در این زمینه شد در نیویورک بود که در واقع ۸۸ درصد بیمارانی که به آی سی یو رفتند و لوله‌گذاری شدند فوت کردند یعنی از هر ۱۰ نفر یک نفر زنده ماند و در نتیجه آنها هم به سمت روش‌های غیرتهاجمی رفتند.

فوق تخصص مراقبت‌های ویژه تصریح کرد: در دارودرمانی نیز مراحل مختلفی وجود دارد چون ویروس بر اساس شدت بیماری روی اعضای مختلف اثر می‌گذارد؛ در ۸۰ درصد موارد بیمار مبتلا به کرونا بهبود می‌یابد، می‌گویند ۲۰ درصد مردم تهران کرونا را تجربه کردند و در اکثر موارد تجربه سختی نبوده، این مواردی که ما صحبت می‌کنیم موارد سخت و پر خطری است که کشورها را می‌تواند در رنکینگ مرگ‌ومیر قرار دهد، ما در ابتدا به خوبی پیش رفتیم ولی بعداً با اتفاقاتی که افتاد کشوهایی مثل آلمان توانستند مرگ و میر را کم کنند.

وی اضافه کرد: ما در مجموعه درمانی بیمارستان مسیح دانشوری  از چند دارو استفاده می‌کنیم، پروتکلی که داریم فعلا جواب داده و نسبت به روزهای ابتدایی خیلی موفق هستیم. تا امروز کمبود داروی خاصی نداشتیم اما در موارد بدحال آن مقدار تنوع داروهایی که در دنیا استفاده می‌شود نداریم، باید این داروها را استفاده کرده و نتایج را اعلام کنیم، من فکر می‌کنم باید تنوع دارویی بیشتری در این بیماری داشته باشیم.

هاشمیان ادامه داد: فاویپیراویر در چند کشور جهان تست شده است، برخی از بیماران بهبود یافته بودند، دگزامتازون هم جزء پروتکل‌های درمانی ما بود، در اسپانیا در بیماری زجر تنفسی ناشی از عفونت‌های ویروسی با دوز بالا استفاده کردند و جواب خوبی گرفتند، وقتی کرونا آمد، ما شروع کردیم با دوز بالا این کار را کردیم و در انگلستان که آزمایش کردند نشان داد که آنهایی که زیر دستگاه مکانیکی بودند جواب خوبی از این دارو گرفتند، اما نباید کسی از این دارو در منزل و درمانگاه یا خارج از آی سی یو استفاده کند.

هاشمیان در پاسخ به این سؤال که "چرا بعضی‌ها با وجود سن بالا یا بیماری زمینه‌ای بهبود می‌یابند و برخی خیر" به طبیب یادآور شد: همه این‌ها به سطح کیفیت مراقبتی و اینکه فرد زودتر علائم اولیه را متوجه شود و به پزشک مراجعه کند، مرتبط است، بسیاری از موارد وجود داشت که فرد دیر مراجعه کرده و یا مراقبت‌های به موقع انجام نشده و با مشکل مواجه شده است. مهمترین مسئله این است که بیمار در همان لحظه که به درمان احتیاج دارد از آی سی یو استفاده کنیم چون در رابطه با کرونا نمی‌توان صبر کرد. در این بیماری عفونت شدید ویروسی اتفاق می‌افتد و نتایج حمله این ویروس به بدن انسان باعث می‌شود قسمت‌های مختلف بدن درگیر شود، اما باید ببینیم بیمار در چه رتبه‌ای قرار دارد و در چه سطح مراقبتی باید قرار بگیرد و باید از چه دارویی استفاده کنیم.

وی در خصوص ساخت واکسن کرونا نیز اعلام کرد: در این رابطه تمام جهان بسیج شده است و خبرهای خوبی می‌رسد، ایران هم که همیشه در بحث واکسن‌سازی تمرکز علمی مناسبی داشته در حال تحقیقات است، اگر این واکسن کشف شود به ایران هم می‌رسد، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده هر شرکتی که به وضعیت انتهایی رسید به همه اعلام کند، تا همه در همان مسیر حرکت کنند؛ فعلا اعلام شده تا اواخر سپتامبر ساخت واکسن نهایی خواهد شد اما هنوز هیچ درمان موجهی برای ویروس کرونا وجود ندارد.

 فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در پاسخ به این سؤال که «آیا برگزاری کنکور، برپایی کلاس‌های آموزشی و مدارس در این شرایط مناسب است» عنوان کرد: بهتر است در این شرایط قرنطینه موضعی برای برخی شهرهای کشور اتفاق بیفتد، چون در همین شهر تهران مردم ماسک را کنار گذاشتند، انجام هر کاری با احتیاط خوب است، اما اینکه افراد را در فضای بسته قرار دهیم کار مناسبی نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • JP ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    1 0
    من که روزی 2 پاکت بهمن میکشم و هیچ مشکلی هم ندارم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس