کد خبر 1089732
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
نمکی در بیمارستان جماران: "مدیریت جهادی" و وفاق ملی عامل توفیق برابر کرونا بود

وزیر بهداشت با بیان "در ساخت واکسن مدل‌های حیوانی را پاس کرده‌ایم"، گفت: در آینده بسیار نزدیک برای کارآزمایی بالینی این واکسن وارد عمل خواهیم شد.

به گزارش مشرق،  دکتر سعید نمکی امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فارمکس در هتل المپیک تهران اظهار کرد: سال گذشته سال پرافتخاری برای کشور ما بود و عزیزانی که در صنعت دارو و تهیه مایحتاج مردم زحمت کشیدند در ایجاد این افتخار سهم بزرگی داشتند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران سال گذشته با وجود همه فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه توانست با حدود 600 میلیون یورو کاهش ارزبری سال 98 را با افتخار به‌سر ببرد. با توجه به اینکه ما در سال 98 گرفتاری آنفلوآنزا و سیلاب‌ها را داشتیم؛ زائرین اربعین را پذیرایی کردیم و در آخر سال کووید19 را داشتیم پیش‌بینی این بود که 50 درصد ارزبری بیشتر در زمینه دارویی داشته باشیم اما حمایت‌هایی که بنده با همکاری همکاران سازمان غذا و دارو و شرکت‌های داخلی داشتیم توانستیم با 20 درصد کاهش ارزبری و افزایش 30 درصد تولید داخل و ممنوعیت واردات داروهایی که برای لگدمال کردن تولید داخلی بودند توانستیم سال را به‌گونه‌ای سپری کنیم که حتی یک بیمار سرگردان داروخانه‌های کشور برای داروهای اساسی نشود.

بیشتر بخوانید:

نمکی تصریح کرد: چین، هند و تولیدکنندگان منطقه‌ای مواد اولیه دارویی دوره‌هایی را پشت‌سر گذاشته‌اند و یک‌شبه به اینجا نرسیده‌اند و بنابراین بحث مواد اولیه دارویی سرمایه‌گذاری است. حمایت از تولیدکننده داخل گرچه ممکن است در مدتی هزینه‌بر باشد اما در طولانی‌مدت سرمایه‌گذاری بزرگ ملی است.

وی ادامه داد: یکی از غصه‌های من همواره این بود که چرا ما باید پتروشیمی داشته باشیم؛ بنزن را داشته باشیم و آن را با ارزانترین قیمت به کشورهای دیگر صادر کنیم و بعد اینترمدیت با 20 تا 100 برابر قیمت وارد کنیم و پروسس کنیم؛ در سال جهش تولید در یکی از مهمترین عرصه‌های تولید مواد اولیه دارویی گام نهادیم و تردید ندارم که ایران با شرکت‌های دانش‌بنیان در آینده بسیار نزدیک به‌عنوان صادرکننده مواد اولیه دارویی در زمینۀ‌های‌ تک و کمیکال خواهد بود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: این خبر خوش را به مردم عزیز کشور بدهم که در زمینه ساخت واکسن کرونا گامهای مؤثری برداشته‌ایم و امروز با استفاده از تجربیات جهانی دانشمندان کشور ما به‌سرعت گام برمی‌دارند؛ امروز در ساخت واکسن اکثراً  مدل‌های حیوانی را پاس کرده‌ایم و ان‌شاءالله در آینده بسیار نزدیک برای کارآزمایی بالینی این واکسن وارد عمل خواهیم شد.

وی تصریح کرد: کووید19 گرچه برای دنیا بلا بود اما درس‌های بزرگی نیز به دنیا آموخت؛ نخستین درس این بود که ما در عین ادعای آگاهی بسیار ناآگاهیم و یک اتفاق می‌تواند اقتصاد، فرهنگ و زیربناهای کشورها را تحت تاثیر قرار دهد؛ درس دوم این بود که برخی کشورها علیرغم اعلام بضاعت و قابلیت‌ها، آن‌گونه که می‌گویند قدرتمند و دارای بضاعت نیستند و کشورهایی مانند جمهوری اسلامی در اوج تحریم و با دست‌های بسته می‌توانند در این اقیانوس شنا کنند. 

نمکی اضافه کرد: با حمایت تولیدکنندگان داخلی در کمتر از 60 روز از واردکننده به تولیدکننده و سپس به صادرکننده اقلام مبارزه با کوووید19 تبدیل شدیم؛ نکته دیگری که کرونا به جهان آموخت این بود که برای غلبه بر کووید19 همه دنیا باید در کنار هم قرار بگیرند تابتوانند با ساخت دارو و کشف پدیده‌هایی که می‌توانند در پیشگیری از بیماری موثر باشند بر این بیماری فائق آیند. 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: خوشحالم که امروز جمهوری اسلامی را در صنعت دارویی کشور در تکوین زنجیره تولید می‌بینم و در سال جهش تولید جمهوری اسلامی ایران را در اوج تنگناهای ناشی از تحریم، در طراز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و درآینده نزدیک صادرکننده مواد اولیه دارویی می‌بینم. 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    24 6
    این خبر تا الان 10 دفعه تکرار شده
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      23 7
      حتی تکرارشم قشنگه ان شاالله با رعایت مردم وتلاش مسئولین این نیز بگذرد
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      11 5
      من خودم تست کرونام مثبت شده ولی خیلی وقت بود داروی امام کاظم علیه السلام استفاده میکردم به خاطر همین علائم که هیچ،مشکلی اصلا ندارم فقط به خاطر ناقل بودن قرنطینه کردم. علم امام ناشی از حضرت حقه وشوخی نیست. توسل به حضرت كاظم عليه السّلام به جهت جميع دردها بگويد: «اللهم بحق وليك موسى بن جعفر كاظم عليه السّلام إلا سلمتَنى جوانحى ما ظهر منها و ما بطن، يا جوادُ يا كريمُ و صلى الله على محمد و آل أجمعين» کتاب خزائن ملا احمد نراقی
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      6 5
      تاثیر داروی امام کاظم سلام الله علیه شگفت انگیزه. من چیزی به اسم سرماخوردگی و آنفولانزا رو چندین ساله فراموش کردم. منتهی مشخص شد خیلی هم مردم ما اعتقاد راسخ به ائمه سلام الله علیهم ندارند و صرفاً در حد یک قسم خوردن یا اشک ریختن بها میدن.
    • محمد IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      1 1
      من چند ساله طب اسلامی و مزاج شناسی تا حدودی یاد گرفتم. پسوریازیس داشتم خودم درمان کردم افسردگی مزمن داشتم خیلی بهترشدم. از همون ایتدا دکتر نرفتم. علم پزشکی و ساختار بهداشت و درمان به شدت به ویرایش اساسی نیاز داره! داروی امام کاظم ع هم بسیار مفیده
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    17 14
    امیدهای واهی ندید بخدا وضع خیلی خراب است
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      6 4
      بر خر مگس معرکه لعنت خرمگسی که میشنه رو زخم نمیتونیم و نمیشه!
  • DK ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    14 13
    این همه دروغ شنیدیم اینم روش
  • احمد IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    10 0
    600 میلیون یورو صرفه جویی شده، البته با فشار به مردم بیمار، در همون زمان زنگنه دو میلیارد دلار خسارت زده در قرارداد گاز با ترکمنستان.
  • ناشناس IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    5 13
    بهتراست از طب سنتی اسلامی ایرانی خودمون استفاده کنیم.
  • حسين IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    7 3
    اگر مدعى درس آموز بودن كرونا براى جهان هستيد، چرا به سلطه FDA آمريكا بر تصميم گيرى ها و تاييديه هاى دارو و درمان در جمهورى اسلامى پايان نمى دهيد؟ كاش مشرق يك گزارش در مورد سلطه گايدلاين ها و پايگاههاى استنادى خارجى بر ذهن اساتيد و پزشكان ايرانى و نيز سلطه FDA آمريكا بر ذهن نهادهاى مديريتى پزشكى ايران تهيه مى كرد تا معلوم شود حضرات مدير چقدر از دوران كرونا درس گرفته اند.
    • BE ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      3 1
      آفرین -- آفرین که نکته بزرگی را مطرح کردید. این بنگاهها ا who و FDA -- همشون پیرو خط بنگاه راکفلر هستند -- علم پزشکی بخصوص در مورد بیماریهای ویروسی منحرف شده است
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    6 0
    اینم مثل هیدروکسی کلروکینه که به عنوان داروی قطعی کرونا خبرش رو منتشرکردین
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      0 1
      این که ادعای ترامپ بود برادر من!
  • خالد GB ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    2 2
    امیدوارم جهان سرمایه داری بخاطر پول درآوردن ی فکر دیگر بکند تا اینکه برای کسب پول کثیف مریضی و جنگ را به مردم تحمیل کند
  • علی IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    5 0
    سلام در مناطق مرزی خراسان رضوی مسائل بهداشتی رعایت نمی شود آنها مساجد را نبستند و نماز جمعه ها را می خوانند ضمنا آنها در روز پنج بار به مسجد می روند اگر دلتان برای خراسان می سوزد واضح تر بگویید تا مردم با مبلغان اهل سنت همکاری نکنند بلکه با کادر بهداشت و درمان همکاری کنند دکتر مرادی
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    6 3
    برای حیوانات واکسن ساختید اما برای حیوان هوشمند خیر ؟؟
    • صدر IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      4 0
      دوست عزیز واکسن برای حیوانات ساخته نشده بلکه قبل از انسان روی حیوانات آزمایش میشه تا اگه جواب داد روی انسان آزمایشات و تائید نهائی انجام بشه.
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    0 2
    جناب آقای دکتر نمکی ضمن سپاسگزاری از جنابعالی و همه همکاران در دیگر بخشهای پزشکی و علوم پزشکی که علاوه بر افتخار موجب آرامش خاطر بخاطر سعی و تلاش و خدمت بخاطر تامین دارو در شرایط تحریم ( که متاسفانه تکرار تحریم نزد اغلب فقط مبدل به یک کلمه شده و از چگونگی تنگناها و عبور از آن هم که نیاز به مهارت و دقت میباشد) آگاهی صحیح و کاملی ندارند و دیگر تلاشها برای خودکفائی در محصولات استراتژیک داروئی و پژوهش ها که آخرین آن حول کرونا که اکنون مطلب و مساله اساسی کشورها شده مثل دارو و کیت ها و روش های درمان و واکسن و تولید ماسک و اکسیژن ساز و ضد عفونی کننده ها که کافیست به بعضی از کشورها از جمله برخی همسایگان بعلت نداشتن همین تجهیزات که چه مشکلاتی ببار آورده نگاهی انداخته شود بواقع جهاد خود کفائی در سال جهش تولید را مشاهده میشود کرد و برای هر فرد آگاه و عاقل ایرانی با درک این دستاوردهای بزرگ جای بسی افتخار و امتنان دارد . و متوجه ایم با رعایت ضوابط بهداشتی ضمن حفظ سلامتی خود کمک خوبی به همکارانیکه شبانه روز و بیش از پنج ماه از آسایش خود و خانواده شان زده اند و با کوشش و تلاش خود تا حد امکان مبتلایان و بیماران را با سلامتی از بیمارستان ترخیص نمایند باشیم . ضمن سپاسگزاری توفیقات روزافزون و سلامتی همه شما را از درگاه خداوند کریم خواستاریم
  • جوجه تیغی بدنساز IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    11 1
    نمکی گوله نمکی با این قمپز در کردنات. واکسن کرونای ایرانی بزنید تا جنون گاوی بگیرید
    • آرش کمانگیر IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      0 1
      فعلا که شما جنون خوکی گرفتید
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    5 1
    مثل قضیه ماهواره ها نشه صلوات....
  • محمد IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    5 0
    یه خدا دروغ میگی
  • DE ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    7 4
    با کدام بودجه و دانشمند پزشکی و ویروس شناس زبده ؟؟؟ اروپا و آمریکا میلیون ها دلار در اختیار محققان و دانشمندان دنیا گذاشته اند که این واکسن را کشف کنند و هنوز موفق نبوده اند . نه آقا اینطور نیست که مثل آن کاسه بشقاب ، شما هم ادعای کشف واکسن بکنی !
    • محمد IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      2 0
      واقعاً چقدر خود کوچک بینی.یعنی واقعا امکان نداره دانشمندای ما با بودجه کمتر واکسنو درست کنن.مگه همه چی به بودجس.هنوزهم هستند متخصص هایی که به عشق وطن کار میکنم نه مثل بعضی ها با خدا تومان پول.خودت ناامیدی حداقل این امیدو از مردم نگیر.با نشستن و حسرت خوردن هیچ کاری درست نمیشه.هوش ایرانی و دست کم نگیر.یطور میگی اروپا انگار شاخ و دم دارن.روش های کشف یکیه.به خدا ما میتونیم .فقط کافیه خودمون و باور کنیم وصدالبته کار کنیم.تو زمین دشمن بازی نکن هم وطن.
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    وزیر محترم بهداشت خیلی زحمت کشیدند حیف که دستانش را بستند و کنترل اوضاع را از حوزه مدیریت وی خارج کردند....
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    3 0
    مشرق جان پیگیری کن لطفا ببین دستگاه ویروس یاب مستعان سپاه چی شد؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس