بایدن

دستیار ارشد نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در یادداشتی نوشت، تصاحب کاخ سفید توسط نامزد دموکرات انتخابات آمریکا تأثیر منفی چندانی بر منافع تل‌آویو نخواهد داشت.

به گزارش مشرق، «زِو چفرتس» ستون‌نویس نشریه «بلومبرگ» و دستیار ارشد نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی، در یادداشتی به تأثیرات ریاست جمهوری احتمالی «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات امسال آمریکا بر روابط واشنگتن و تل‌آویو پرداخت.

بیشتر بخوانید:

بایدن: در صورت پیروزی در انتخابات چین را تحریم خواهم کرد

در این یادداشت آمده است، بسیاری دیگر از متحدان آمریکا، با کنار رفتن «دونالد ترامپ» از ریاست جمهوری نفس راحتی خواهند کشید اما چنین اتفاقی برای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تا حدی پیچیده‌تر خواهد بود.

چفرتس می‌نویسد، ترامپ در این چهار سال هدایای زیادی به نتانیاهو بخشید که از جمله آن‌ها می‌توان به بلندی‌های جولان، انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، اعطای پنهانی مجوز جنگ با ایران و لغو برجام و طرح ایجاد یک کشور کوچک فلسطینی در کرانه باختری اشاره کرد. ترامپ در سه کارزار انتخاباتی پیاپی در فلسطین اشغالی به سختی تلاش کرد نتانیاهو را در دفترش نگه دارد. اکنون که ترامپ به دنبال انتخاب مجدد در آمریکا است، انتظار لطف متقابل نتانیاهو را دارد.

بیشتر بخوانید:

نتایج داغ نظرسنجی جدید مجله فوربز در مورد انتخابات آمریکا

او در ادامه می‌افزاید، اما قدرشناسی و وفاداری، در اخلاقیات نتانیاهو جایگاهی ندارد. نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد محبوبیت ترامپ نسبت به بایدن به شدت افت کرده است. از سوی دیگر گفته می‌شود دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی در واشنگتن می‌گویند در حال گفت‌وگو با جمهوری‌خواهان فاقد روحیه و دموکرات‌های هیجان‌زده هستند.

در این یادداشت آمده است، پیروزی بایدن به «ماه عسل» ترامپ و نتانیاهو پایان خواهد داد اما لزوماً برای دولت رژیم صهیونیستی به منزله یک فاجعه نخواهد بود. بایدن تمام عمرش یک صهیونیست بوده و زمانی که سناتور بود از حامیان رژیم صهیونیستی به شمار می‌رفت. همچنین بایدن در دوران معاونت رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و زمانی که توافق هسته‌ای با ایران منجر به نزاع لفظی میان تل‌آویو و واشنگتن شد، توانست مانع از تعمیق اختلاف میان دو کشور شود.

چفرتس می‌نویسد، بایدن به عنوان یک رئیس‌جمهور دموکرات میانه‌رو اقدام به تهدید قطع کمک نظامی به رژیم صهیونیستی نخواهد کرد؛ همچنین بعید است که اشغال جولان یا انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را معکوس کند. با این مخالفت‌هایی درخصوص نحوه مقابله با ایران و مسئله فلسطین وجود خواهد داشت اما این موارد نیز رفع شدنی است.

وی می‌نویسد، هر اندازه که ترامپ در هنگامه انتخابات تا چه حد ضعیف ظاهر شود، نتانیاهو تا پیش از مشخص شدن نتایج آن، فاصله گرفتن از ترامپ را علنی نخواهد کرد زیرا رئیس‌جمهور آمریکا چنین کاری را خیانت تلقی کرده و دست به انتقام خواهد زد. حتی اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد از حمایت طرفداران و دنبال‌کنندگان حساب توئیتری‌اش بهره‌مند خواهد ماند. بنابراین اگر قرار باشد میان این دو جدایی اتفاق بیفتد، نتانیاهو ترجیح می‌دهد آن را با ملایمت انجام دهد.

او می‌افزاید، در صورتی که بایدن رئیس جمهور آمریکا شود، نتانیاهو سه هدف را دنبال خواهد کرد. اول اینکه در خلال رکود جدی در فلسطین اشغالی، حمایت مالی واشنگتن را جلب کند، دوم اینکه دیدگاه دولت جدید آمریکا درباره ایران را با دیدگاه خود که معتقد است تهران دشمن کینه‌توز مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی است مطابقت دهد و سوم این‌که «توافق صلح ترامپ» را حفظ کند.

چفرتس می‌نویسد، نتانیاهو ممکن است هدف اول را محقق کند زیرا اسرائیل همچنان از حمایت فراحزبی قابل توجهی در کنگره آمریکا برخوردار است اما احتمالاً در دستیابی به هدف دوم شکست بخورد زیرا [تغییر دادن سیاست تهران از طریق] مصالحه با ایران یکی از ستون‌های سیاست خارجی دموکرات‌های میانه‌رو در آمریکا است. در مورد هدف سوم احتمالاً فقط نام آن از «معامله قرن ترامپ» به «راه‌حل دو کشوری معقولانه» یا چیزی شبیه به آن تغییر کند.

او در پایان می‌نویسد، نتانیاهو به اندازه‌ای که دوست دارد خودش در کاخ سفید باشد، خواهان پیروزی ترامپ در انتخابات است. جدایی از ترامپ برای او دشوار است اما «همیشه نمی‌توانی آنچه می‌خواهی به‌دست آوری، گرچه اگر کارت‌هایت را درست بازی کنی ممکن است به آنچه می‌خواهی دست پیدا کنی».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس