سال هاست که یکی از مهم ترین شروط برای انجام بسیاری از کارهای اداری، در اختیار داشتن کارت پایان خدمت است. به طور مثال مهاجرت، دریافت گواهی نامه و حتی دریافت بیمه بیکاری از مواردی هستند که داشتن کارت پایان خدمت برای انجام هر یک از آن ها الزامیست.

در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به بررسی موضوع الزام وجود کارت پایان خدمت برای دریافت بیمه بیکاری بپردازیم. در نهایت نتیجه گیری کلی برای وضعیت بیمه بیکاری افراد فاقد کارت پایان خدمت را بررسی می کنیم.

اهمیت داشتن کارت پایان خدمت برای استخدام

در سال های گذشته استخدام فرد فاقد کارت پایان خدمت بسیار سختگیرانه بود. شدت حساسیت و سختگیری به حدی بود که شرکت ها حاضر بودند مدت زمانی را بدون نیرو بمانند اما برای استخدام انواع نیرو متخصص مانند کارشناس نرم افزار فروشگاهی، منشی، مدیر مالی و هر نیروی دیگر، افراد فاقد کارت پایان خدمت را استخدام نکنند.

 همین حساسیت برای دریافت بیمه بیکاری توسط افراد فاقد کارت پایان خدمت نیز وجود داشت اما اکنون تبصره ها تغییر کرده اند.

به صورت کلی، بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می گیرد؟

در حال حاضر بیمه بیکاری به افراد فاقد کارت پایان خدمت نیز تعلق می گیرد اما این اتفاق به تازگی افتاده است. بیمه بیکاری به افراد مشخص شده ای تعلق می گیرد. اما تا چندی پیش اشخاص فاقد کارت پایان خدمت در این لیست نبوده اند.

در این قسمت اشاره ای کلی به دریافت کنندگان بیمه بیکاری می پردازیم و سپس جزئیات بیشتر مربوط به دریافت بیمه بیکاری اشخاص فاقد کارت پایان خدمت را بررسی می کنیم.

· افرادی که در سه گروه بازنشستگان و از کارافتادگان کلی، مشاغل آزاد و بیمه اختیاری و اتباع خارجی قرار ندارند، در دسته اول دریافت کنندگان بیمه بیکاری هستند. به صورت کلی دسته اول بر اساس تبصره ماده یک قانون بیمه بیکاری شکل گرفته است.

· فردی که واقعا بیکار باشد! طبق ماده 2 قانون بیمه بیکاری، فرد بیکار کسی است که با میل شخصی و اراده خود بیکار نشده باشد. به بیانی ساده تر در صورتی که کارفرما نام یک کارمند را قبل از ارسال لیست بیمه از طریق اینترنت حذف کند، قرار داد را تمدید نکند یا کارمند را اخراج کند، فرد مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهد بود.

شرایط قطع مقرری بیمه بیکاری چیست؟

در این قسمت به بررسی شرایط قطع مقرری بیکاری خواهیم پرداخت. اولین موردی که به عنوان شرایط قطع مقرری بیمه بیکاری عنوان می شود، این است که فرد بیمه شده مجددا به کار مشغول شود و با هدف پرداخت بیمه نام او در سیستم حسابداری شرکت یا سازمان ها ثبت گردد. شرایط بعدی قطع مقرری بیمه بیکاری شامل موارد زیر است:

· فرده بیمه شده فوت شود.

· فرد بیمه شده بیکار بدون دلیل موجه، در دوره های کارآموزی یا سواد آموزی شرکت نکند.

· فرد بیمه شده بیکار، از شروع فعالیت در شغل تخصصی خود و یا مشاغل مشابه که در انجام آن ها توانایی لازم را دارد، سر باز کند.

· بیمه شده، مشمول استفاده از مشتمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی باشد.

· شرایط بازگشت به کار اولیه با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی برای بیمه شده فراهم شود.

· مدت زمان استحقاقی بیمه شده برای دریاقت مقرری بیکاری خاتمه پیدا کند.

چرا ارائه کارت پایان خدمت در مدارک بیمه بیکاری دیگر الزامی نیست؟

همه چیز از شکایت دو فرد متقاضی بیمه تکمیلی از هیات عمومی دیوان عدالت اداری شروع شد! این دو فرد خواستار ابطال بخشنامه شماره 231777 بوده اند. این بخش نامه که در تاریخ اول اسفند سال 94 به ثبت رسیده بود، با در نظر گرفتن ماده 10 قانون کار و ماده 1 قانون بیمه بیکاری و همچنین قانون نظام وظیفه عمومی، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، داشتن کارت پایان خدمت الزامی بوده است.

شاکیان با ارائه دو دلیل اصلی خواستار خود را برای ابطال این بخشنامه اعلام کردند که در این قسمت به بررسی این دو دلیل می پردازیم.

· دلیل اول مربوط به این بود که در ماده 10 قانون نظام وظیفه؛ الزام پایان خدمت برای دریافت مققری نیست و این الزام تنها برای دریافت مستمری است.

· دلیل دوم نیز عدم صلاحت مرجعی است که بخشنامه را صدور کرده است. اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری صلاحیت وضع قوانین و مقررات را ندارد.

آنچه که در نهایت عملی شد، تصمیم هیات عمومی دیوان عدالت اداری بود که در تاریخ 18 دی ماه سال 97 این بخشنامه ابطال شد.  

نکته ی مهمی که در این قسمت وجود دارد و باید نسبت به آن آگاه باشید این است که دیوان عدالت اداری بخشنامه دریافت بیمه بیکاری را از حیث عدم صلاحیت مقام صادر کننده ابطال کرده و ماهیت و محتوا را قابل ابطال ندانسته است.

در این مقاله قصد داشتیم به صورت کامل به مبحث بیمه بیکاری بدون کارت پایان خدمت بپردازیم. با این حال در صورتی که هنوز سوال خاصی در این باره دارید می توانید از قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه حسابداری و قوانین بیمه از محتواهای بلاگ سایت سپیدار سیستم برای مطالعه کمک بگیرید.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد RO ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    33 6
    سلام من کارت پایان خدمت ندارم واز شرکتی که کار میکردم اخراج شدم بهم بیمه بیکاری تعلق میگیره تا یه کار دیگه پیداکنم؟واینکه باید خودم از ریئسم نامه بگیرم که اخراج شدم یا خود مسولای بیمه تقاضای نامه و علت میکنن؟
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      10 3
      من کارت پایان خدمت ندارم دارای زن و یک فرزندهستم بیمه بیکاری تعلق میگیردبهم
  • سالار IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    22 9
    سلام من کارت پایان خدمت ندارم میتوانم بیمه بیکاری بگیرم
  • سالار IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    10 2
    سلام من کارت پایان خدمت ندارم میتوانم بیمه بیکاری بگیرم
    • جلا ل ده شخ زاده IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      4 2
      خدمت نر فتم بیمه بیکای بهم تعلق میگری بیکار شودم ؟ مغازه اتش گرفت ورشکشت شوده؟
  • جلا ل ده شخ زاده IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    2 0
    بیمه بیکاری بیمه قصن
  • جلال ده شخ زاده IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    3 1
    بیمه قص کارت پا یای حدمت ندارم بیمه بیکاری تعلق میگرد ؟
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    7 4
    سلام من کارت پایان خدمت ندارم بیمه بیکاری میتونم بگیرم لطفاراهنمایی کنین
  • حسین سوداگر IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    3 1
    ببخشید منم پیش پرداخت خرید خدمت رودادم ولی نتونستم قسط شوپرداخت کنم الان بیکارهستم می تونم اقدام کنم برابیمه بیکاری ممنون
  • سیدحجت مهدیزاده IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    3 0
    سلام من کارت پایان خدمت ندارم.یعنی اصلا ثبتنام هم نکردم.و35سالمه که ازدواج هم کردم.میخوام کمکم کنید که خودمو بیمه بکنم.ممنون
  • خسرو IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    9 0
    سلام دوست عزیز شما که میگین بیمه بیکاری کارت پایان خدمت نمیخواد من امروز رفتم سراغ بیمه بیکاری میگن اول کارت پایان خدمت بیار خب این یعنی چی من چیکار کنم ۱۱ سال بیمه ریختم
  • محمد IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    7 2
    سلام من تازه اخراج شدم پایان خدمت ندارم بیمه بیکاری تعلق به من میگیره
  • رضا IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    5 6
    سلام میگین پایان خدمت حذف شده بازم اخه میخوان
  • مهدی فتحی IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    9 4
    سلام دوازده ساله تو بازار کار کردم اخراج شدم بیمه برام نریختن بدون پایان خدمت بهم تعلق میگیرد
  • وریا فلاحی IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    7 1
    تو شرکت اخراجم کردان می خواهم بیمه بیکاری بگیرم. اما کارت پایان خدمت ندارم ایا می توانم از بیمه بیکاری استفاد کنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس