کد خبر 1088710
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶

مخزن اسید چیست ؟ مخزن اسید منبعی است به منظور نگهداری و حمل و نقل اسید های مختلف که غالبا از جنس پلی اتیلن ، کامپوزیت ، اسیتل و یا هر ماده که در مقابل اسید های مثل سولفوریک ، نیتریک ، کلریدریک ، فسفریک از خود واکنشی نشان ندهد می باشد. به این نوع مخزن ها مخزن ضد اسید نیز گفته می شود

انواع مخزن اسید از نظر جنس :

  • مخزن اسید پلی پروپیلن
  • مخزن اسید پلی اتیلن دوجداره
  • مخزن اسید فایبر گلاس
  • مخزن اسید کربن استیل
  • مخزن اسید استیل

انواع مخزن اسید از نظر شکل :

  • مخزن اسید افقی
  • مخزن اسید عمودی
  • مخزن اسید مکعبی
  • مخزن اسید ته قیفی

بررسی آلیاژ انواع مخزن اسید :

در زیر به بررسی انواع آلیاژ و مواد به کار برده شده در مخزن اسید می پردازیم.

مخزن اسید پلی پروپیلن :

پلی‌پروپیلن گسترش یافته یا EPP حباب یا لایه‌ای از پلی‌پروپیلن است که دارای ویژگی فشاری خوبی است که ناشی از سختی و سفتی پایین آن است و به آن اجازه می‌دهد که بعد از اعمال فشار به حالت اولیه خود برگردد و به‌طور گسترده‌ای در صنایع هوافضایی و وسایل کنترل رادیویی به‌کار می‌رود که این ویژگی ناشی از قدرت جذب فشار است.

مخزن اسید پلی اتیلن دوجداره :

پلی‌اتن‌ها یا پلی‌اتیلن‌ها خانواده‌ای از گرمانرمها می‌باشند که از طریق پلیمریزاسیون گاز اتیلن  به‌دست می‌آیند. از طریق کاتالیست و روش پلیمریزاسیون این ماده می‌توان خواص مختلفی همچون چگالی، شاخص جریان مذاب بلورینگی، درجه شاخه‌ای و شبکه‌ای شدن، وزن مولکولی و توزیع وزن مولکولی را در آن‌ها کنترل کرد. پلیمرهای با وزن مولکولی پایین را به عنوان روان‌کننده به‌کار می‌برند. پلیمرهای با وزن مولکولی متوسط واکس‌هایی امتزاجپذیر (مخلوط پذیر) با پارافین می‌باشند و نهایتاً پلیمرهایی با وزن مولکولی بالاتر از ۶۰۰۰ در صنعت پلاستیک بیشترین حجم مصرف را به خود اختصاص می‌دهند. پلی اتیلن شامل ساختار بسیار ساده‌ای است، به‌طوری‌که ساده‌تر از تمام پلیمرهای تجاری می‌باشد.

مخزن ضد اسید فایبر گلاس

فایبر گلاس کامپوزیتی از الیاف شیشه با مواد پلیمری است که از پشم شیشه به عنوان مادهٔ تقویت کننده و از مواد پلیمری به عنوان مواد زمینه استفاده می‌شود.

در ساخت مخازن بکار می‌رود. انواع رزین‌ها در ساخت مخازن فایبرگلاس عبارتند از: پلی استر، وینیل استر، اپوکسی می‌باشد. پلی استرها ضعیف در برابر خوردگی بوده و ونیل استر مقاومت خوب در برابر خوردگی داشته و اپوکسی مقاوم در برابر خوردگی و دما می‌باشد. چگالی فایبر گلاس در حدود ۱۸۵۰-۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

مخازن اسید کربن استیل

کربن استیل نوعی فولاد است که مشخصا دارای حداکثر 2/1 % کربن می باشد اما مابقی عناصر موجود در آن میزان مشخصی نداشته و با کم و زیاد کردن هر یک از آن ها نوع خاصی از کربن استیل تولید می شود. با افزایش درصد کربن، فولاد از طریق عملیات حرارتی سخت تر و قوی تر می شود و در مقابل، انعطاف پذیری آن کاهش پیدا می کند. همچنین، میزان کربن بالاتر باعث کاهش نقطه ذوب می شود.

 مخزن اسید استیل

در متالوژی، فولاد زنگ‌نزن یا فولاد ضدزنگ یا استنلس استیل که Inox نیز خوانده می‌شود، آلیاژی از فولاد می‌باشد، که اصلی‌ترین عناصر تشکیل دهنده آن آهن، کروم و نیکل است که حداقل درصد جرمی کروم در آن ۱۰٫۵ درصد و حداکثر درصد جرمی کربن آن ۱٫۲ درصد می‌باشد.

از چه نوع مخزن ضد اسیدی استفاده کنیم ؟

این مخزنها باید از نظر وزن مخصوص اسید، رتبه بندی شوند. نکته بسیار مهم دیگر انتخاب مناسب اتصالات و واشرها با توجه به نوع اسید و بررسی سازگاری آن با موارد اشاره شده می‌باشد.

برای دمایی کمتر از 68 درجه سانتی گراد بهترین گزینه پلی اتیلن می باشد. و برای دما های بالای 68 درجه تا 108 درجه سانتی گراد می توان از مخزن اسید پلی پروپیلن استفاده کرد. و در نهایتا باید برای دمای 108 درجه تا 148 درجه سانتی گراد می بایست از مخزن استیل استفاده کنیم .

توجه : به علت خاصیت خوردگی زیاد اسید ها در دمای بیشتر از این حد از فلزات گرانبها همچون پلاتین و تیتانیوم استفاده می کنند. امروزه از مخازن جی آر پی نیز برای نگهداری اسید استفاده می کنند.

قیمت مخزن اسید

قیمت مخزن اسید با توجه به نوع آن متغییر می باشد ولی ملاک انتخاب مخزن قیمت نیست و بیشتر نوع اسید برای نگهداری نوع مخزن را تعیین می کند. ولی عواملی چون دانسیته اسید ، نوع اسید ، جنس بدنه ، دمای اسید درون مخزن ، دفنی یا غیر دفنی بودن مخزن ، اتصلات ، ترکیب یا عدم ترکیب اسید با آب درون مخزن در قیمت یک مخزن اسید تاثیر گذار می باشد.

بررسی مخازن پلی اتیلن دوجداره برای نگهداری اسید :

در زیر سه اسید را برای نگهداری توسط مخزن پلی اتیلن دو جداره مورد بررسی قرار می دهیم. عموماً مخازن پلی اتیلن برای ذخیره سازی آب با چگالی 1 طراحی و تولید می شوند. به همین دلیل مخزن پلی اتیلن دوجداره  ذخیره سازی اسید ها باید بتواند با چگالی این مواد نیز سازگاری کامل را داشته باشد.

مخزن اسید سولفوریک :

اسید سولفوریک خاصیت خورندگی بالایی دارد. ضمن اینکه در غلظت های بالا دارای خاصیت قوی خشک کنندگی و اکسید کنندگی است. چگالی این ماده برابر باg/cm3  1.84 است در نتیجه مخزن اسید سولفوریک باید بتواند در برابر موارد بیان شده سازگاری و مقاومت کافی داشته باشد.

مخزن اسید هیدروکلریک :

اسید هیدروکلریک خاصیت خورندگی دارد و باید در ظروفی نگهداری شود که مناسب این کار باشند.

مخزن اسید نیتریک :

اسید نیتریک خاصیت خورندگی دارد. البته خورندگی آن به نسبت سایر اسیدهای خورنده بسیار کمتر است.  ولی با این وجود باید در ظروفی نگهداری شود که مناسب این کار باشند.

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس