با توجه به مأموريت فرستاده سازمان ملل در مسئله سوريه، به نظر مي‌رسد طرح صلح سازمان ملل با توجه به نقاط ابهام قابل توجهي كه شامل مي‌شود، نه تنها به نتيجه نمي‌رسد بلكه طرحي براي وارد كردن ناتو و حمله نظامي به اين كشور باشد.

به گزارش خبرنگار بين‌الملل مشرق، چندي است "كوفي عنان" دبير كل سابق سازمان ملل با حكم اين سازمان به عنوان نماينده در مسئله سوريه راهي خاورميانه شده است.

عنان با در دست داشتن طرحي 6 ماده‌‌اي خود وارد سوريه شد و بعد از ديدار با سران ارشد سوريه و "بشار اسد" رئيس جمهور اين كشور در گزارشي موافقت سوريه با كليات اين طرح را اعلام كرد؛ كليات طرح عنان شامل در قدرت باقي ماندن بشار اسد، آغاز مذاكرات بين طرف‌هاي درگير، آزادي زندانيان سياسي و قبول آتش‌بس ميان طرف‌هاي درگير بوده است.

در كنار موافقت سوريه و قابل توجه بودن ظاهر طرح صلح عنان، موارد مبهم بسياري در اين طرح و نتيجه آن به چشم مي‌خورد كه بي طرف بودن طرح صلح فرستاده سازمان ملل را در هاله‌اي از ابهام قرار مي‌دهد.

به عنوان مثال در اين طرح طرف‌هاي درگير به وضوح مشخص نشده است حال آنكه مي‌بايست به وضوح مشخص شود طرف مقابل حكومت سوريه چه گروه‌ها و كشورهايي هستند؟

  • آيا مخالفين نظام سوريه تنها شماري از مردم سوريه هستند يا گروه‌هايي همچون القاعده، مزدوران عرب، جاسوسان موساد، سيا و يا كشورهايي همچون عربستان، تركيه، فرانسه، قطر، آمريكا، انگليس و ... هستند؟

بنابر گزارش وبسايت گلوبال ريسرچ[1]، در اواخر ماه فوريه سال جاري، 13 افسر فرانسوي در شهر حمص توسط ارتش سوريه دستگير شدند؛ از سوي ديگر، وبسايت خبري ديلي استار[2] در خبري افزود: اين افسران قسمتي از يك شورش بزرگ توسط نيروهاي ويژه فرانسه در كمك به ارتش آزادي خواه سوريه هستند لكن معلوم نيست چه زماني و چگونه وارد سوريه شده‌اند ولي با توجه به اسناد در دست، اين 13 نفر قسمتي از گروه 100 نفره‌اي بوده‌اند كه وارد سوريه و شهر استراتژيك حمص شده‌اند.

وزير دفاع فرانسه در واكنش به اين خبر اعلام كرد: فرانسه هيچ اظهار نظري مبني بر رد و يا تأييد اين خبر ندارد.

همچنين وبسايت انگليسي ديلي استار[3] در خبر ديگري افزود: نيروهاي ويژه ام آي 6 و سازمان سيا به طور وسيع در سوريه پراكنده شده و به دنبال ارزيابي وضعيت حكومت و شرايط مخالفان براي اقدامات آينده هستند.

اين نيروهاي اطلاعاتي در ارتباط با مخالفين حكومت سوريه به دنبال شناسايي و ارزيابي نيازهاي آنها براي حمايت‌هاي بيشتر از سوي دولت‌هاي غربي و عربي به خصوص انگليس و آمريكا هستند.

  • آيا در صورت پروپاگانداي رسانه‌اي و يا عدم قبول اين طرح از سوي مخالفين بشار اسد، باز هم راه حل ديپلماتيك و شيوه گفتگو براي حل مسئله سوريه به كار گرفته مي‌شود؟

وبسايت خبري گلوبال ريسرچ همچنين در ادامه گزارش خود درباره طرح صلح عنان در سوريه نوشت: به دنبال قبول كليات طرح 6 ماده‌اي عنان توسط حكومت سوريه، با حمله ارتش آزادي بخش سوريه و عكس‌العمل حكومت، موج جديدي از پروپاگانداها عليه حكومت سوريه و شخص بشار اسد شروع شد به گونه‌اي كه تمام رسانه‌هاي غربي حكومت سوريه را مقصر شكسته شدن آتش‌بس معرفي كردند و رئيس حقوق بشر سازمان ملل بلافاصله و در زمان مأموريت عنان، حكومت سوريه و شخص اسد را به عنوان مجري حمله وحشتناك به زنان و كودكان بي‌گناه معرفي مي‌كند.

  • دكترين آر تو پي (R2P)طرحي براي حمله نظامي به ظاهر مشروع ناتو به سوريه

با توجه به سوابق كوفي عنان و رابطه نزديك ميان وي و ناتو و همچنين تلاش عنان براي تصويب طرح "اصل مسؤليت حمایت" (Responsibility to Protect)، به نظر مي‌رسد طرح صلح عنان گام‌هايي براي استفاده از آر تو پي براي وارد شدن رسمي ناتو و غرب و همچنين حمله همه جانبه به كشور سوريه و تغيير حكومت است.

اصل مسؤليت حمایت (آر تو پی) پس از حوادث دردناکی که در رواندا در سال ۱۹۹۴ روی داد در دستور کار نمایندگان سازمان ملل قرار گرفت و کوفی عنان به عنوان يكي از طراحان اصلي، برای اجرایی شدن آن تلاش زیادی کرد. ده سال بعد در سال ۲۰۰۶ شورای امنیت سازمان ملل آنرا در دو پاراگراف (پاراگرافهای ۱۳۸ و ۱۳۹ ) تصویب کرد.

اصل مسؤليت حمایت (آر تو پی) درواقع می‌گوید: یک حکومت نباید بر ضد مردم خود باشد. اما این ضدیت آنگاه می‌تواند به دخالت نظامی منجر شود، که به یک کشتار دست جمعی‌، جنایت جنگی، پا کسازی نژادی یا قومی یا جنایت علیه بشریت باشد. از نظر بیرونی چنین حکومتی خطری جدی برای دیگران است که باید با آن مقابله کرد.

در دخالت ناتو دروقایع لیبی به وکالت شورای امنیت و حمله روسيه به گرجستان، همه به آر تو پی متوسل شدند و عنوان شد R2P یک اصل است که اقدامات اجباری را قانونی می‌داند.

از نكات مبهم طرح 6 ماده‌اي عنان براي ايجاد صلح و يا آتش‌بس ميان طرف‌هاي درگير، تنها حكومت سوريه به عنوان يكي از طرفين مشخص شده است در حالي كه با توجه به شواهد، در كنار اقليتي از مخالفين سوري، دولت‌ها و گروه‌هاي بيگانه ديگري وجود دارند كه در طرح عنان هيچ اشاره‌اي به آنها نشده است و به نظر مي‌رسد چنين طرح ناقصي نتيجه‌اي قابل قبولي به دنبال نخواهد داشت زير طرح صلح واقعي در صورتي قابل اجرا خواهد بود كه تنها طرفين درگير پاي گفتگو حضور پيدا كنند لكن در مسئله سوريه تنها ارتش آزادي بخش حضور ندارد.

  • آمريكا، ناتو و اتحاديه عرب در حمايت و يا رد طرح 6 ماده‌اي صلح عنان چه نقشي را ايفا مي‌كنند و به دنبال چه برنامه‌اي هستند؟

وبسايت نيروهاي برگزيده انگليس[4] نوشت: نيروهاي ويژه بريتانيا با اعضاي ارتش آزادي بخش سوريه ديدار كرده و به دنبال برپا كردن ارتش شورشي توامند و قابل قبولي است تا در عمليات‌هاي آينده از آن استفاده شود همچنين بسياري از نيروهاي ارتش آزادي بخش توسط نيروهاي ويژه بريتانيا و فرانسه در قسمت‌هايي خاك ليبي، تركيه و حتي شمال لبنان آموزش مي‌بينند.

از سوي ديگر، وبسايت عبري زبان دبكافايل[5] در خبري مي‌افزايد: ناتو با همكاري عربستان و قطر، اقدام به استخدام مزدوران و جهادگران مسلمان براي مبارزه عليه حكومت سوريه كرده است و اين گروه‌ها مستقيم زير نظر تركيه تعليم ديده، مسلح مي‌شوند و تحت الحفظ وارد خاك سوريه مي‌شوند.

همچنين در نشست موسوم به دوستان سوريه، "شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی" نخست وزیر قطر در این نشست مدعی شد تلاش برای برقراری صلح در سوریه در سایه خشونت ها در این کشور اقدامی نامعقول است و اعلام كرد در صورتی که شورای امنیت برای توقف کشتار در سوریه اقدامی جدی اتخاذ نکند جامعه جهانی راهی جز حمایت از حق دفاع ملت سوریه نخواهد داشت.

"احمد داود اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه نيز در پایان کنفرانس گروه موسوم به دوستان سوریه در استانبول تصریح کرد، این کنفرانس خواستار شورش نیروهای دولتی سوریه علیه نظام این کشور شد.

در ارتباط ميان ناتو و حمله مستقيم به خاك سوريه، وزير دفاع انگليس در اظهاراتي اعلام كرده است كه اين كشور در حال برنامه‌ريزي براي طرحي است تا بتواند تاكتيك منطقه پرواز ممنوع را توسط ناتو در سوريه اجرا كند ولي براي اجراي اين طرح نياز به مجوز شوراي امنيت سازمان ملل دارد و از سوي ديگر، احتمالا چين و روسيه با اين طرح مخالفت مي‌كنند لكن در صورت افزايش كشتار در سوريه در مقايسه با وضعيت فعلي، سازمان ملل و شوراي امنيت با فشارهاي شديدتري عليه سوريه اقدام خواهند كرد.

در همين راستا، گلوبال ريسرچ در خبري نوشت: شاخه نظامي عمر فاروق القاعده با هدايت نيروهاي مزدور عراقي و ليبيايي اقدام به ترور و قتل عام غير نظاميان در حمص كرده است به گونه‌اي كه تك تيراندازان عابرين پياده و هر موجود زنده‌اي را مورد هدف قرار داده و پياده نظام مزدور اقدام به قتل‌عام، غارت و ربودن غير نظاميان مي‌كنند.

به نظر مي‌رسد با توجه شواهد و اخبار كافي مبني بر قرار گرفتن ناتو و ديگر كشورهاي بيگانه همچون آمريكا، قطر، عربستان، تركيه و ... پشت مسائل سوريه، طرح صلح 6 ماده‌اي عنان، طرح عمليات رواني ناتو و متحدانش براي تسهيل هجوم به ظاهر رسمي به خاك سوريه و تغيير نظام فعلي اين كشور باشد.



[1] http://globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=30031

[2]  http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2012/Mar-05/165514-13-french-officers-being-held-in-syria.ashx#axzz1qXfEx2tE

[3]  http://www.dailystar.co.uk/news/view/227911/Syria-will-be-bloodiest-yet/

[4]  http://www.eliteukforces.info/uk-military-news/0501012-british-special-forces-syria.php

/21255/[5] http://www.debka.com/article

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    0 0
    امریکا ناتو و ترکیه چنان سوریه و بمباران کنند..و شخم بزنن.. و بعد حزب الله رو چنان محاصره کنند و حمله کنند... و بعد نظام ایران ..........
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    0 0
    تحلیل بسیار جامع و پخته ای بود، با توجه به سوابق جاسوسی و مبهم عنان، به نظر می رسد به صورت گام به گام در حال وارد کردن ناتو به داخل خاک سوریه هستند از سوی دیگر، با تبلیغات گسترده ناتو، عملا مسئله سوریه در صدر اخبار قرار گرفته و کشتار مردم بحرین در سایه قرار گرفته است
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    0 0
    قابل توجه بود
  • تحلیلگری از غرب ایران ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    0 0
    زمان آن فرا رسیده است بشار اسد موشکهای خود را به سوی تل آویو نشانه گیری کند وجبهه جدیدی را بازکند باید قلب دشمن رانشانه گرفت در صورت چنین اقدامی غرب از کناره گیری بشار اسد دست خواهد کشید و اردوگاه حامیان مخالفان دولت سوریه را با بحران روبرو خواهد کرد
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    0 0
    عنان عضو یکی از برجسته ترین کلوب های فراماسونری جهانه و نمیتونه خارج از چارچوب خواسته های شیطان بزرگ عمل کنه.
  • حسن ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    0 0
    خواب ديدي خير باشه!!!
  • مبشر گمنام ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    0 0
    سلام مشرق جان! خوب ما هم که دو ساله داریم همینو میگیم... امضا: یکی از اعضای گروه مبشران ظهور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس