پرچم نمایه ایران و آمریکا

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا با اشاره به دلایل اعطای معافیت از تحریم‌های محدود به بندر چابهار، بر تداوم فشار حداکثری بر ایران برای آنچه که تغییر سیاست‌های تهران در منطقه خواند، اشاره کرد.

به گزارش مشرق، یک مقام وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با یک شبکه خبری قطری ضمن اشاره به اعطای معافیت ازتحریم‌ها به بندر چابهار برای کمک به هند در تقابل با  نفوذ چین در منطقه و تداوم فشار بر ایران برای آنچه که او تغییر سیاست‌ تهران خواند، تاکید کرد.

 این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که به نام وی اشاره‌ای نشده در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری «الجزیره» درباره معافیت از تحریم‌ها بر «بندر چابهار گفت، پس از ملاحظات گسترده  در نوامبر سال ۲۰۱۸ دولت آمریکا با معافیت از تحریم‌های جزیی برای امکان شمار محدودی فعالیت که از بازسازی و توسعه افغانستان حمایت می‌کند، موافقت کرد.

بیشتر بخوانید:

چند سناریو برای یک مذاکره

درس‌هایی از ۱۷ سال پرونده هسته‌ای

به گفته این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با این اقدام افغانستان در اقدامی حیاتی و  بشردوستانه نه تنها قادر به واردات نفت و کالاهای ساخت ایران  است، بلکه  این بندر در خدمت منافع دیگر آمریکا در منطقه قرار می‌گیرد.

این دیپلمات آمریکایی در بخش دیگر گفت ‌وگوی خود به ادامه تداوم همکاری واشنگتن با هند و افغانستان  و همزمان تداوم فشار حداکثری بر ایران برای آنچه که تغییر سیاست‌های بی‌ثبات کننده رژیم ایران در منطقه و ورای آن خواند، تاکید کرد.

الجزیره در تحلیلی در این زمینه نوشت که هدف آمریکا در اعطای معافیت از تحریم‌ها به بندر چابهار کمک به هند برای مقابله با نفوذ پاکستان و چین در منطقه بوده است. بندر چابهار مسیر امن دیگر جایگزین با بندر «گواتر» در پاکستان است که از سوی چینی‌ها اداره می‌شود.

یک تحلیلگر ایرانی مقیم تهران نیز درباره نقش راهبردی بندر چابهار گفت، یکی از پروژه‌های ایران در استان سیستان و بلوچستان احیا و استفاده از بندر چابهار بود. سیستان و بلوچستان استان مهمی برای ایران و از نظر امنیت ملی بخش حساسی است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.  در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است. منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • NO ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    10 0
    بابا فشار داره به ما مردم بدبخت وارد میشه برا سران که فرقی نداره /خب یه بار سریع حمله کنین حکومت رو عوض کنین تمام دیگه /همتون علیه مردم شدین .
    • علی IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      0 0
      معلومه فیلم‌های هالیوودی زیاد میبینی! بنده خدا نظامیان امریکایی همونایی هستن که وقتی توی خلیج هنیشه فارس دستگیر شدن، مثل بچه گریه میکردن! الان هم برای سرکوب مردم‌شون چهار پنج نفری میریزن سر یه پیرمرد یا یه زن!!! چشماتونو باز کنید و ببینید در موشکباران پایگاهشون در عراق، هیچ غاطی نتونستن بکنن!، و اخیراً هم وجود نداشتن به کشتیهای ما که به ونزوئلا رفتن و برگشتن چپ نگاه کنن! کجان اون سربازان فیلم‌های هالیوودی که بدتر از فیلمای هندی یه نفره ده هزارنفرو حریف‌‌اند؟؟؟؟!!!! بیدار شید بابا حالمونو بهم میزنید
    • علی IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      0 0
      معلومه فیلم‌های هالیوودی زیاد میبینی! بنده خدا نظامیان امریکایی همونایی هستن که وقتی توی خلیج هنیشه فارس دستگیر شدن، مثل بچه گریه میکردن! الان هم برای سرکوب مردم‌شون چهار پنج نفری میریزن سر یه پیرمرد یا یه زن!!! چشماتونو باز کنید و ببینید در موشکباران پایگاهشون در عراق، هیچ غلطی نتونستن بکنن!، و اخیراً هم وجود نداشتن به کشتیهای ما که به ونزوئلا رفتن و برگشتن چپ نگاه کنن! کجان اون سربازان فیلم‌های هالیوودی که بدتر از فیلمای هندی یه نفره ده هزارنفرو حریف‌‌اند؟؟؟؟!!!! بیدار شید بابا حالمونو بهم میزنید
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      1 3
      تو یکی خفه شو و خواهشا خرت و پرت نگو بیان حکومت عوض کنن که چی بشیم مثل عربستان گاو شیرده بشیم نخیر من تا پای جانم پشت امام و آرمان های انقلاب ایستاده ام اگه جنگ بشه خودم آماده جنگم
    • کوروش IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      1 2
      اسکل سیاسی فقط تو هستی و بس! قسمت اول رو درست گفتی ولی دلیلت رو در محاق گفتی؛#امیددانا ،به شدت نیاز فوری داری عزیزم.
    • IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      1 1
      به همین خیال باش
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    23:20 منم همینو به چینیا میگم، بابا یه چند تا بمب اتم بندازین رو آمریکا تا این مردم بدبخت که تحت فشارن راحت بشن گوش نمیکنن!! البته چون من تو ایرانم برام فرقی نمیکنه تو آمریکا چی میشه، شماهم که تو آلبانی هستی سرنوشت ما تو ایران برات مهم نیست!! بیخودی خودتو قاطی ما نکن کاملأ تابلویی!!!!!
  • ش. AE ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    1 3
    وراجیهای همیشگی سیاستمداران امریکا ۴۰ سال کمر به از بین بردن این مرز و بوم کردید در یک یک عرصه ها پوزتون به خاک مالیده شد شما نژاد پرستها همیشه گنده تر از دهنتون صحبت میکنین گوشه چشمی به این خاک داشته باشید مثل پهپاد و عین الاسد تو دهنی خواهید خورد
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 2
    کاش مصلحت اندیشان خشک مغز و اسکل های غرب زده حقیقت زندگی مردم رو درک کنن دود دعواهاشون تو چشم مردم میره اونایی که تو مجلس شعار میدن حواسشون باشه "... و یکاد الفقر کفرا" . مردم مثل شما حقوق میلیونی و در حال افزایش ندارن حواستون باشه خراب ترش نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس