نجبا

جنبش نُجَباء با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: قابل قبول نیست که در اجرای فوری این قانون به‌خاطر فشار طرف تأخیر بیفتد تا ترامپ از آن به‌عنوان موفقیت انتخاباتی استفاده کند.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز ارتباطات و امور رسانه‌ای نُجَباء در ایران، جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء با صدور بیانیه‌ای در ۹ بند، مذاکرات موسوم به "گفتگوهای راهبردی آمریکایی ـ عراقی" را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد.

نُجَباء با اشاره به اینکه تاریخ معاصر عراق در سخت‌ترین و خطرناک‌ترین مرحله خود قرار دارد، خاطرنشان ساخت: بارها و به تکرار اعلام کردیم که حاکمیت، آزدی و استقلال تنها راهی است که تمامیت ارضی عراق را تضمین خواهد کرد و باعث وحدت، همبستگی و اعتماد ملت عراق از همه مذاهب، اقوام و ادیان خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این بیانیه می‌افزاید: قبول هرگونه نیروی خارجی در کشور که تصمیمات خود را بر عراق تحمیل کند، نتیجه‌ای غیر از افزایش درگیری، دشمنی و سیطره‌طلبی بر ملت از سوی برخی جناح‌های مرتبط با نیروهای نامشروع نخواهد داشت.

مقاومت اسلامی نُجَباء با ذکر مقدمه فوق، طی ۹ بند به بیان نکاتی مهم درباره آنچه "گفتگوهای راهبردی آمریکایی ـ عراقی" قلمداد می‌شود پرداخت که مشروح آن از قرار ذیل است:

۱- آمریکا جدول زمانی و موضوعات مورد بحث را خود به‌تنهایی معین کرده است. این مسأله از موضوعات طرح‌شده که اغلب آن‌ها در مورد وضعیت آمریکا در عراق است، آشکار می‌شود.

۲- در خصوص موضوع اخراج نیروهای آمریکایی قبلا صحبت شده و ملت عراق با تظاهرات میلیونی این تصمیم را اعلام کرد. پارلمان نیز به قانون اخراج نیروهای بیگانه از کشور رأی داد و دولت عراق هم به شکل رسمی این قانون را به آمریکا ابلاغ کرد. این قانونی است که دیگر نمی‌توان از آن عقب نشست و دوباره بر سرش مذاکره کرد.

۳- در گفتگو راجع‌به بازبینی استقرار نیروهای  بیگانه، آمریکا تلاش می‌کند که از طریق فشار به مذاکره‌کنندگان عراقی، شیوه‌ای را برای حفظ آبروی خود تحمیل کند. این برخلاف چیزی است که همه بر آن اتفاق نظر دارند؛ زیرا وظیفه تیم عراقی حسب تصمیم قبلی که رسما نیز اعلام شده، تسریع خروج اشغالگران و همه نیروهای خارجی است. بنابراین قابل قبول نیست که در اجرای فوری این قانون به‌خاطر فشار طرف آمریکایی تأخیر بیفتد؛ زیرا آمریکا در حال حاضر نمی‌خواهد از عراق خارج شود و تلاش می‌کند خروج نیروهایش را تا آستانه انتخابات داخلی خود عقب بیندازد و از آن به‌عنوان موفقیتی برای جنایتکار دوران یعنی «ترامپ» استفاده کند.

۴- پیش‌تر هشدار دادیم که اعضای کمیته مذاکره‌کننده باید کاملا شجاع باشند و در برابر اراده آمریکا و دیکته خارجی‌ها سر فرود نیاورند؛ و اعلام کردیم که این کمیته باید مستقل باشد تا بتواند حاکمیت و ثبات عراق را حفظ کند و اهمیتی به خواسته طرف آمریکایی ـ که عراق را تخریب و دچار فساد کرد ـ ندهد.

لذا نصحیت می‌کنیم که این کمیته باید شامل شخصیت‌های پارلمانی، رسانه‌ای و یا مدنی معروف باشد تا حقیقت آنچه در دالان‌های مذاکرات می‌گذرد را به ملت عراق اعلام کنند. اعضای کمیته نباید جزو افرادی باشند که ارتباطات محکم یا مواضعی هم‌راستا با طرف آمریکایی دارند. اما در حال حاضر کمترین چیزی که در مورد این افراد می‌توان گفت این است که هیچ اهمیتی به مبانی فکری، عقیدتی و اجتماعی ملت عراق نمی‌دهند؛ به‌ویژه آنکه در سوی مقابل، دولت آمریکا چهره‌های سیاسی تندرو را برای عضویت در تیم دیپلماتیک خود انتخاب کرده است.

۵- با توجه به تصویب قانون اخراج نیروهای بیگانه در پارلمان، کاملا غیرمنطقی است که گفتگوها به عقب برگردد و در مورد نیاز کشور به نیروهای آمریکایی مذاکره شود. این امر، دور زدن قانون عراق به‌حساب می‌آید... طرف عراقی چگونه می‌تواند از طرف آمریکایی که قدرت دفاع از نیروهای خودش را هم ندارد، بخواهد که نیروهای امنیتی کشور را آموزش دهد و از آنان حفاظت کند؟! و چگونه اعضای کمیته از فرزندان کشور خود می‌خواهند که از اشغالگران حمایت کنند؟!

۶- مسأله عجیب و شرم‌آور این است که گفتگوها مسائل داخلی عراق از قبیل پروژه‌های مرتبط با آموزش جوانان و ورود آنان به برنامه‌هایی خارج از مراقبت خانواده و دولت را شامل شده است؛ برنامه‌هایی که با هویت، سنت‌ها و آداب جامعه سازگار نبوده و ممکن است جامعه متعهد عراق را به‌سمت نابودی بکشد.

۷- عجیب است که طرف آمریکایی به موضوع سلاح و انحصار آن در دست دولت و تسلط بر وضع امنیت داخلی کشور ورود کرده است؛ در حالی که اغلب ملت عراق بر این امور توافق دارند و این مسأله از امور داخلی و حاکمیتی عراق به‌شمار می‌آید. طرح این موضوع در مذاکره با کشوری خارجی، پرسش‌های زیادی را برمی‌انگیزد که اغلب پاسخ‌هایش به‌نفع کشور، حاکمیت، امنیت و استقلال آن نیست.

نمی‌توان دخالت یک کشور خارجی در اینگونه مسائل دقیق را پذیرفت چراکه از اموری است که ملت عراق خود به‌تنهایی باید انجام دهد.

۸- منطقی نیست که طرف آمریکایی، دولت عراق را مجبور کند تا نیروهایی را که علیه اشغالگران مقاومت می‌کنند تعقیب کرده و آنان را جنایتکار به‌حساب آورد؛ در حالی که نیروهای اشغالگر حاکمیت عراق بر آسمان و زمین خود را نقض می‌کنند، فرماندهانی را که پیروزی و آزادی را برای کشور به ارمغان آوردند آشکارا ترور می‌کنند و مراکز و نیروهای ارتش عراق و الحشد الشعبی و فرودگاه کربلا و اماکن دیگر را بمباران می‌کنند.

۹- سستی در این امور که به حاکمیت، وحدت و اسقلال کشور در برابر بیگانگان مرتبط است، باعث می‌شود که راه برای دخالت کشورهای دیگر ـ اعم از همسایه و غیره ـ باز شود.

دلیلی روشن‌تر از هجوم ترکیه به مرزهای عراق و زیر پا گذاشتن حاکمیت کشور وجود ندارد. کار به جایی رسید که نیروهای متجاوز ترکیه بر برخی شهرها و اراضی کشور مسلط شدند، در حالی که سکوت فاجعه‌بار و مواضع سست طرف عراقی موجب شد ترکیه با زورگویی به تجاوز ادامه دهد و کشورهای مدعی دوستی و حمایت از دولت عراق نیز ساکت شده‌اند.

بر پایه این بیانیه، مقاومت اسلامی نُجَباء در بخش پایانی بیانیه خود، سه مطالبه را مطرح کرده است:

۱- نظارت کمیته‌ای پارلمانی (متشکل از شخصیت‌هایی که مواضع میهن‌دوستانه دارند) بر مذاکرات با طرف آمریکایی و بررسی نتایج آن؛ زیرا یکی از وظایف پارلمان عراق طبق قانون اساسی، نظارت بر اینگونه موارد است. همچنین این کمیته باید نتایج مذاکرات را به ملت عراق اعلام و آنچه مخالف قانون اساسی یا دیگر قوانین کشور است، رد کند.

۲- از نخست‌وزیر به‌عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق می‌خواهیم که اقداماتی بازدارنده در برابر نیروهای اشغالگر ترکیه اتخاذ کند؛ به‌گونه‌ای که تمامیت ارضی عراق، حفظ و تا آخرین وجب خاک کشور از اشغال نیروهای متجاوز ترکیه آزاد شود.

۳- تسریع در اجرای مصوبه قانونی پارلمان عراق و شروع اخراج همه نیروهای خارجی از کل خاک عراق و بستن همه پایگاه‌های نیروهای بیگانه در مرزهای عراق و الزام همه طرف‌ها، استان‌ها و اقلیم کردستان به این امر؛ زیرا تصمیمات حاکمیتی در حیطه صلاحیت‌های اقلیم نیست، بلکه از شئونات دولت فدرال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    2 0
    آمریکا بیرون نمیرود از منطقه تا وقتی که لوله اسلحه رو بزاریم رو سرش. راه حل همین است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس