کد خبر 1085715
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
افشاگری «خمیس الخنجر» درباره انتقام‌گیری سعودی‌ها در عراق

بازرگان معروف و شخصیت سیاسی سنی‌مذهب عراق جزئیاتی از دخالت‌های ریاض در امور داخلی این کشور و انتقام‌گیری در بغداد در جریان انتخابات پارلمانی سال 2018 فاش کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «خمیس الخنجر» رئیس حزب «المشروع العربی»(طرح عربی) و از شخصیت‌های سیاسی سنی عراق، جزئیاتی جنجالی درباره نقش عربستان در عراق و دخالت‌های آن در تشکیل ائتلاف‌های سنی فاش کرد.

وی که نهم دسامبر سال گذشته میلادی به همراه سه شخصیت عراقی دیگر از سوی آمریکا تحریم شد، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «میدل ایست آی» توضیح داد که عربستان سعودی زمانی که در رساندن مجدد «حیدر العبادی» به پست نخست‌وزیری ناکام ماند، تصمیم به انتقام گرفت.

بیشتر بخوانید:

ممنوع السفر شدن هزاران خانواده در عربستان

پایگاه خبری «المعلومه» به نقل از میدل‌ایست آی نوشت که خنجر در این مصاحبه گفت: «ثامر السبهان» سفیر سابق عربستان سعودی در عراق از من خواست که در رقابت‌های انتخابات ۲۰۱۸ میلادی شرکت نکنم و گفت که شمار کمی از رهبران اهل سنت نباید در این انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: من به او گفتم، ما از شما اجازه نخواستیم و شما یاران و دوستان عراق نیستید. عربستان سعودی، تمام آن سالها ما را رها کرد تا کشته شویم. مردم در مناطق ما (سنی‌نشین)، آواره و از مشارکت سیاسی محروم ماندند. نقشه شما چیست؟ طرح شما چیست؟

الخنجر ادامه داد: آنچه که احساس کردم، این بود که او اصلا اهمیتی به این امر نداد. تمام آنچه که وی از ما می‌خواست، اتخاذ موضعی مخالف با اخوان المسلمین، قطر و ترکیه بود. [ریاض] زمانی‌که امید خود به آمریکا را از دست داد،  جذب شخصیت‌های حاشیه‌ای سنی را آغاز کرد. شخصیت‌هایی که خود تصمیم‌گیرنده نیستند و تنها به آنها (سعودی‌ها) گوش دهند و به فرمان‌های آنها عمل کنند.

این شخصیت سیاسی و اقتصادی عراق در ادامه گفت: هدف سعودی‌ها که در آن با آمریکایی‌ها توافق داشتند، ابقای العبادی در قدرت بود. تا جایی که السبهان ما را تهدید کرد که اگر العبادی به قدرت نرسد، ما نیز به شما به عنوان اهل سنت و عراقی‌ پشت خواهیم کرد. زمانی که طرح سعودی‌ها در ابقای العبادی و نخست‌وزیری مجدد او شکست خورد، عربستان تصمیم گرفت، انتقام بگیرد.

اخیرا در پی شکاف ایجاد شده میان احزاب سنی حاضر در ائتلاف پارلمانی «القوی العراقیه» تحت ریاست «محمد الحلبوسی»، شماری از نمایندگان عضو ائتلاف از آن جدا شدند و به ائتلاف «نواب المدن المحرره» (اشاره به شهرهای آزاد شدن از دست داعش)، به ریاست الخنجر پ‍یوسته‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس