کد خبر 1084238
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۰
نماینده دادستان: آقای طبری در سال‌های ۸۳ تا ۸۴ چه قراردادی نوشت که ۸ میلیارد تومان سود کرده است؟

برای پیدا کردن نسبت مفسدان با نظام تنها کافی است به سیره و اصول زندگی وحکمرانی رهبران آن نگاهی بیندازیم تابه خوبی دریابیم امثال طبری‌ها در انتهای بی‌نسبتی و بیگانگی با جمهوری اسلامی هستند.

به گزارش مشرق، «مجتبی باجلان» در یادداشت روزنامه «کیهان» نوشت:

ماجرای محاکمه «اکبر طبری» از مدیران ارشد سابق قوه قضائیه این روزها به یکی از موضوعات اصلی کشور تبدیل شده و مردم کوچه و بازار هم کلیپ‌های مربوط به جلسه دادگاهی و قرائت موارد اتهامی او توسط نماینده دادستان را با بهت توام با ناراحتی و تاسف دست به دست می‌کنند یا در بخشهای مختلف خبری تلویزیون یا دیگر رسانه‌ها همراه با تحلیل‌ها و تفسیرهای گوناگون می‌بینند.

بیشتر بخوانید:

بررسی واکنش‌های کاربران توییتر به محاکمه طبری +نمودار

فیلم/ دفاعیات وکیل طبری: موکلم ۲۰ سال بی‌مشکل کار کرده

۱۸ خرداد ۹۹ اولین جلسه دادگاه طبری و چندین نفر دیگر از متهمان برگزار شد که در طی آن نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست متهمان را به «تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا» متهم کرد. طبری مدیرکل مالی و اداری و معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه با سوءاستفاده از موقعیت و جایگاه خود توانسته بود شبکه‌ای از فساد و رانتخواری در این قوه ایجاد کند و در پرونده‌های زیادی نظیر اختلاس و رشوه و... هم دست داشته است. طبری همچنین متهم است که با اخذ رشوه دفترش را تبدیل به کانون متهمان برای مسکوت ماندن پرونده‌ها کرده بود.نکته قابل تامل اینکه طبری به واسطه سالها حضور در قوه قضائیه و آشنایی کامل با مسائل حقوقی و قضائی، بسیار ماهرانه و با شگردی خاص موارد اتهامی را مرتکب می‌شده تا اتهام و جرمی به او مترتب نشود. طبری ۷ روز بعد از اینکه آیت‌الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه رسید با دستور شخص وی بازداشت و راهی زندان شد.

در اینکه وجود چنین فسادی آن هم در قوه‌ای که قرار است ملجاء و پناه مردم از دست مفسدان و ظالمان باشد و از آنها رفع ظلم کند بسیار تلخ است، شکی نیست و در وهله اول باید به مردم به خاطر واکنش‌هایی از روی دلخوری و ناراحتی حق داد. چه آنکه حساب این مردم از مغرضان و عنودانی که به‌دنبال کوچکترین بهانه‌ای برای عقده گشایی علیه این نظام و انقلاب هستند جداست.

 اما شاید یکی از پرتکرارترین سؤالاتی که این روزها پرسیده می‌شود این است که چرا در نظام اسلامی ما باید شاهد پرونده‌های متعدد فساد آنهم در بین مدیران ارشد منسوب به آن باشیم؟

 پیش از پاسخ دادن به این پرسش لازم است بگوییم که به دلیل آنچه که در بالا شرح آن رفت ما بارها در هر دستگاهی و در هر سطحی که فسادی رخ داده آن را بدون کمترین ملاحظه‌ای فریاد زده و خواستاراشد مجازات برای مفسدان در هر سطح و رده و پست و مقامی بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود. اما نکته ظریف و در عین حال بسیار عمیقی در این پرسش وجود دارد که عدم توجه به آن موجب انحراف در بسیاری از تحلیل‌ها و تفسیرهای ما درباره وجود فساد در نظام خواهد شد که آن نکته ظریف و عمیق عبارت است از «نسبت مفسدان و امثال طبری‌ها با جمهوری اسلامی»، که با ذکر مقدمه‌ای کوتاه به سراغ پاسخ آن خواهیم رفت.

واقعیت آن است که از آنجا که فساد امری نفسانی است و هر انسانی (بجز معصومین(ع))که برایش لوازم و شرایط ارتکاب آن فراهم شود امکان لغزیدن دارد، پس قدرت با فساد رابطه‌ای اجتناب ناپذیر پیدا می‌کند و از کارگزار دستگاه خلافت امیر المومنین(ع) گرفته تا جمهوری اسلامی و دیگر دولت‌ها و نظامهای عالم هیچ کدام مصون از فساد نبوده و نخواهند بود. اما وجه تمایز در اینجا نوع برخورد و مواجهه با فساد است که نشان می‌دهد که آیا کل یک نظام و ساختار آن آلوده به فساد است یا خیر.

وقتی از مهدی هاشمی پسر مرحوم هاشمی رفسنجانی گرفته تا حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور فعلی ، مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس‌جمهور ، حمید بقایی معان اول رئیس‌جمهور قبلی تا برخی نمایندگان مجلس و همین آقای طبری از دانه درشتهای قوه قضائیه پس از محرز شدن فسادشان به پای میز محاکمه کشیده شده و مجازات می‌شوند و به عبارتی در همین سیستم با مفسدان در هر رده‌ای و هر جناحی برخورد می‌شود یعنی در این نظام فساد سیستمی نیست و اتفاقا این نقطه قوت این نظام است نه نقطه ضعف آن. برخلاف بسیاری از دولت‌ها و نظامهای عمدتا غربی که ساختارشان بر پایه فساد تشکیل شده و اساسا فساد در این نظامها به جای استثناء به قاعده و قانون تبدیل شده است.

اما برای پیدا کردن نسبت مفسدان با نظام و انقلاب اسلامی تنها کافی است به سیره و اصول زندگی و حکمرانی رهبران آن نگاهی بیندازیم تا به خوبی دریابیم امثال طبری‌ها در انتهای بی‌نسبتی و بیگانگی با جمهوری اسلامی هستند و سرانجام آنها نتیجه انحراف از اصول اساسی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. آن از بنیانگذار بزرگ انقلاب اسلامی که ولو به اندازه «استفاده عنوانی» برای خود از داشتن مسئولیت در این نظام هم حذر داشت و خود را در مقابل ملت شماتت می‌کرد که اگر روزی بخواهد آن را مرتکب شود ، و این از خلف صالحش، رهبر فعلی انقلاب که حتی وزیر متواری دولت اصلاحات (عطاالله مهاجرانی ) در جمع اپوزیسیون و مخالفین نظام هم در پاکدستی او شهادت می‌دهد که اگر کل زندگی اقتصادی او و خانواده و اقوامش را بگردید حتی یک نقطه خاکستری و نه سیاه هم نمی‌توان یافت. از طرفی هم امام و هم رهبری انقلاب در این سالها همواره و مکرر کسانی را که در پی پست و مقام در این نظام بوده‌اند، نسبت به صیانت نفس، سوءاستفاده از جایگاه و مسئولیت خود و آلوده شدن به فساد انذار داده‌اند که بحمدالله وجود خیل عظیمی از مدیران شریف و پاکدست در سرتاسر کشور عزیزمان گواه آن است که بخش قابل توجهی از مسئولان جمهوری اسلامی بر همین صراط هستند و نمی‌توان تخلف و فساد تعدادی مدیر فاسد و نالایق را به کلیت نظام و حاکمیتی که خروجی آن امثال مجید شهریاری‌ها، احمدی روشن‌ها ، حسن تهرانی مقدم‌ها، قاسم سلیمانی‌ها و هزاران مدیر پاکدست دیگر است تعمیم داد.

بنابراین به عنوان یک روزنامه نگار طرفدار جمهوری اسلامی که از مشاهده پرونده‌های فساد در بین برخی مسئولان به شدت رنجیده خاطر می‌شویم، معتقدیم که فهمیدنِ نسبت و رابطه مسئولان فاسد با جمهوری اسلامی نیازمند یک فرمول ساده است: از مبداء سیره و اصول حکومتداری رهبران جمهوری اسلامی هرچه دورتر شویم به امثال اکبر طبری‌ها می‌رسیم و هرچه به آن نزدیک‌تر شویم به قاسم سلیمانی‌ها خواهیم رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    13 3
    واقعا که یعنی اینقدر ما هالوییم
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      0 0
      تو که آره با اون تفکرت
  • IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    3 1
    جالب بود.
  • IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    13 0
    طبری چطوری وچگونه توانسته ۲۰ سال در قوه قضائیه این چنین جرم های رو انجام بده!! مگردستگاهها وارگانهای نظارتی خواب بودند به نظر این حقیر این مفسدفی الارض تنهایی نمی توانسته این جرم ها رو انجام بده حتما همدستانی هم داشته چه در بالا بالاها وپائینی ها بایدابعادپنهانی این پرونده مرموز بررسی بشه؟! متشکریم رئیسی تومحبوب قلبهایی باقوت این مفسدهارودرچنگال قانون اسیرکن ما پشتیبان حضرتعالی هستیم
  • رضا IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    2 4
    وزير متوارى ؟! چقدر عقده داريد نسبت به اصلاحات ! به تمام مقدسات سوگند وجود همون وزير متوارى به مراتب براى مملكت سودمندتره تا شما شامورتى ها !
  • امیر IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    14 3
    زیاد خودتونو تطهیر نکنید. طبری و امثال وی دست پرورده جمهوری اسلامی هستند
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      2 0
      اونوقت حاج قاسم رو کی پرورش داده؟!
    • مریم IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      4 0
      دست پرورده جمهوری اسلامی امثال رئیسی و دادستان های جوانشه که این مفسدین رو محاکمه می کنن. دادستان دادگاه طبری متولد 63 هست. اینها دست پروده های انقلابن
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      1 0
      خوب تو صد ها خونه هم دو تا برادر تنی یکی انقلابی شد یکی منافقین و مجاهدین خلقی فرزندان بزرگانی هم چنین شدند مثل برادر جهان ارا یا بچه های گیلانی توی یه خونه یه بچه دکتری خدمتگذار میشه یکی دزد و قاچاقچی کلا مثل اینکه شما ها اختیار و ازادی انسان را منکرید ؟ فقط به لختی بازی که میرسه ادعای ازاد بودن دارید ؟ بله اگر هر زمان جرم امثال طبری ها و مهدی رفسنجانی ها مشخص شد و برخورد نشد انجا جای گلایه است یا حمایت از انها و همرا هی شان تا زندان و باز به امر بیبیسی به اینها رای دادن که دیگر واقعا تحفه است از مردمی که مدعی فساد هستند
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    8 0
    سوال : اگر امثال طبری‌ها در انتهای بی‌نسبتی و بیگانگی با جمهوری اسلامی هستند پس چطور در راس امور ممکلت قرار دارند؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      0 0
      در راس؟؟؟
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    3 0
    خادمان راستين كم توقع كه در جهت منويات مسئولان بالاترشان عمل كردندو پيشمرگ روساي خود شدند
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    5 0
    مشرق ماست مال
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      0 0
      کافر همه را به کیش خود پندارد
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    6 0
    حالا هی آفتابه بردار و برو آب بکش.
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    2 0
    علت اصلی بروز فساد حمایتهای بی حد و حصر یا همان روابط بجای ضوابط و علیل بودن دستگاههای نظارتی است که جز هدر دادن بودجه هیچ هنر دیگری ندارند
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    7 0
    اینکه نسبتی با اسلام ندارند کاملا درست است ولی اینکه بگوییم نسبتی با جمهوری اسلامی ایران ندارند اشتباه است چون اگر نسبت نداشتند بیست سال در چنینی جایگاهی نمی نشستند راستی طبری قبل از قوه قضائیه کجا بود؟؟ نکن کونگ فو کار بود؟!!!!!!!
  • US ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    5 2
    ماله کش آخه کدومشون زندان رفتن که بهشون سخت بگذره مثل هتل دو روز میرن بعد بر می گردن حال و هول
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      0 0
      سوختیا آمریکایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس