هیات دولت نمایه

دولت روحانی ضعیف‌ترین عملکرد را از لحاظ شاخص رشد اقتصادی کشور به جای گذاشته است.

سرویس اقتصاد مشرق-  بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۸ به منفی ۷ درصد سقوط کرده که پایین‌ترین رشد اقتصادی کشور در سه دهه اخیر محسوب می‌شود.

نکته دیگر در مورد آمار رشد اقتصادی این است که دولت آقای روحانی تنها دولتی است که از ابتدای دهه هفتاد تاکنون سه سال در دوره آن رشد اقتصادی کشور منفی شده است.

رشد اقتصادی مهمترین شاخص ارزیابی پیشرفت و توسعه هر کشور محسوب می‌شود. از آنجا که دولت فعلی با تقبیح همیشگی رشد اقتصادی منفی در سال پایانی دولت قبل بر سر کار آمد، مقایسه آمارهای دو دولت نشان می‌دهد که دولت فعلی عملکرد به مراتب ضعیف‌تری از دولت احمدی‌نژاد داشته است.

در سال ۱۳۹۲ در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم، مسئولان ارشد دولت تقریباً در هر جایی که سخنرانی می‌کردند به رشد منفی ۵ تا ۶ درصدی سال ۱۳۹۱ اشاره می‌کردند و آن را نشانه ناتوانی مدیریتی دولت دهم می‌دانستند.

مثلا ۱۳ مهر ۱۳۹۲ محمد نهاوندیان در این باره عنوان کرد: چگونه می‌شود ایران دو سال پیاپی و بلکه سه سال به جای رشد، افول کند. کلمه رشد منفی، به اندازه کافی تلخی موضوع را منتقل نمی‌کند، اینکه ما ۵.۴ درصد تولید ناخالص داخلی‌مان افول کند با این همه توانایی که داریم باید در ما بیداری ایجاد کند. کجای کار اقتصاد، اشکال اساسی دارد که علی رغم این تلاش‌ها درمجموع این کاروان به جای اینکه جلو برود، دو سال است که عقب‌رفته است، این سؤال جدی است.

حسن روحانی هم بارها به منفی شدن رشد اقتصادی کشور اشاره کرد؛ مثلا ۶ آذر ۱۳۹۲ در گزارش صدروزه خود خطاب به مردم گفت: شما در سال ۹۱ می‌بینید که شرایط رشدمان منهای ۵.۸ دهم است و از سوی دیگر، تورم ما بالای ۳۰ درصد است، در آن شرایطی که ما دولت را تحویل گرفتیم، شرایطی بود که تورم درمجموع ۴۰ درصد بود، بنابراین وضعیتی که این حد رکود و تورم با هم داشته باشد، در تاریخ ۵۰ ساله کشور بی‌سابقه است.

اسحاق جهانگیری هم رشد اقتصادی منفی ۶ درصدی سال ۱۳۹۱ را در نیم قرن اخیر بی‌سابقه می‌دانست و این موضوع را بارها تکرار کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • اسی خطر IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    8 43
    جدای از گند کاریاش، خداییش این دولت بد شانس ترین دولت بود
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      14 0
      رکورد منفی هم خودش یک جور هنره!! خسته نباشند
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    3 0
    این آقای رییس جمهور و تیم اقتصادیشان از روز شروع کارشان در سال 1392، سیاست اصلیشان را بر مبنای اقتصاد انقباضی و با نیت خارج ساختن نقدینگی دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد گذاشتند. (سیاست انقباض اقتصادی در اقتصاد امروز جهان امری شکست خورده است، چنان که در رکود 2008 اروپا و آمریکا؛ دولتهای مذکور مردم را با نوید روزهای بهتر ، تشویق به خرید میکردند تا صنایع خُرد و به تبع آن مشاغل ار بین نروند) ولی این سیاست باعث نابود شدن اقتصاد خُرد و کارگاههای کوچک شد. چراکه با خروج نقدینگی جریان پول از اقتصاد خارج شده و حجم خرید و مبادله کالا کاهش می یابد. و جالبتر اینکه هنوز هم به این سیر ادامه میدهند. و دوباره جالبتر اینکه این کار ایشان نه تنها جواب نداد بلکه حجم نقدینگی کشور را از حدود 300 هزار میلیارد تومان به 1700 هزار میلیارد تومان رساند. به نظر من باید بعد از این دوره ریاست جمهوری، از ایشان و تیمشان بابت تصمیم های غلطشان در صحن مجلس گزارش خواسته شود.
    • ایرج IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 0
      جالبش اینه که روحانی ایراد میگرفت که 50 هزار میلیارد تومن هزینه ساخت مسکن مهر شده که احمدی نژاد از بانک مرکزی گرفت و باعث افزایش نقدینگی شد. اما خود روحانی که 300 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی گرفت و 6 برابر نقدینگی رو افزایش داد هرگز جواب نداد این پول شش برابری که چاپ کرد کجا خرج شد؟!
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    10 0
    شما وقتی بنیان اقتصادت را از روز اول کاری به مدت 7 سال ، یک طرح شکست خورده به نام خروج نقدینگی و انقباض اقتصادی گذاشته باشی نباید منتظر رشد اقتصادی باشی.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    6 2
    فقط فرقش این هست که احمدی نژاد قبل تحریم ۲.۵ میلیون بشکه نفت متوسط ۶۵ دلار میفروخت.
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      2 0
      عزیزم اون عرضه داشت می فروخت این عرضه نداره حتی بازارهای دیگه را هم از دست داده نمونه گاز زعفران خاویار و ...
    • احمد IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      0 0
      اینا که می خواستن با برجام در فروش نفت احمدی نژاد رو پشت سر بذارن. پس چی شد؟
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    7 2
    انشاالله سر پل صراط باهاشون تصویه حساب می کنیم
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    5 0
    کلا مملکت رو ول کردن واین سال آخری دارن جیباشون رو پرمیکنن تا برن
  • شکیبا IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    2 0
    خیلی ها به طرفداران و اصولگرایان طعنه می زنند که شما به روحانی رای دادید. در حالیکه دولت قبل روحانی هم مشکلات فراوانی برای کشور در دور دوم به وجود آورد اما نکته اساسی بدو خوب بودن اینها نیست موضوع اصلی بر مسائل دیگریست از جمله عدم سنجش توان مدیریت یک رئیس جمهور . ضعف در قانون اساسی و عدم نظارت برعملکرد دولتهاست که اینها بخش کوچکی از این معضلات است . از همه مهمتر عدم معرفی دقیق یک کاندیدا و دروغ پردازی به جای شفاف گویی
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    5 20
    خیلی بی وجدانی مشرق! به فرمایش امام حسین(ع): اگر دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید بالاترین فشارها را عمدا باند شما، سهوا قضا و قدر بر این دولت وارد شد و حالا ناجوانمردانه اینگونه قضاوت می کنی؟
    • سرباز IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      7 0
      عروس بلد نیست برقصه میگه زمین کجه
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    2 0
    ما که هوا نداریم اما هواش داریم عجیب اما کودتاگران فتنه ۸۸ جیکشون درنمیاد یا همین معاون اول یادش نمی آید نامه به رهبر بزنه بگه وضع بحرانی کلا علی برکت الله
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      0 0
      کودتا آخه؟کودتا اصلا می‌دونی چیه؟
  • شاهین IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 0
    سلام باتوجه با اینکه دولت روحانی بدشانس تریم دولت هاست شکی نیست ولی عدم مدیریت و سازماندهی اقتصاد بحثی دیگری دارد ولی با تمام اوصاف این مردم هستند که دارایی وسفره خود را هر روز کوچکتر می‌بینند و فشار زیادی را باید تحمل کنن. اگر به اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب چندین ساله گوشزد میکنن باید اقتصاد بلای 2درصد داشته باشیم ولی دلایل زیادی هم تاثیر داشتن مثل کرونا وتحریم وعدم مدیریت وسازماندهی
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 0
    این منفی بودنها منجر به خلاصی از اقتصاد نفتی بشود خوبه
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    1 0
    ما که کلا دیگه خسته شدیم.
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 0
    بعداً بگید تحریم ها هیچ اثری تو اقتصاد کشور ندارن به نمودار اگه نگاه کنی متوجه میشی که سالهایی که تحریم ها بیشتر شدن چه اثری گذاشتن که این دو حالت داره یا واقعا اثر داشته یا اینکه کسانی از این تحریم ها استفاده کرده و به بهانه تحریم اقتصاد رو فلج کردن در صورتی که اگه مدیریت قوی داشتیم باید بهترین استفاده رو از سالهای تحریم می‌بردیم ولی حیف که به رهنمودهای رهبری گوش نکردیم
  • اسلاح تلب باشناصنامه وباصوات IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 1
    همه باهم بایک صداروحانی متشکریم روحانی متشکریم
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 0
    این هم عاقبت مذاکره
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 0
    رکورد داران مذاکره، رکورد داران تورم
  • اسهال طلب بی شناصنامه IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 0
    همه با هم روحانی مچکریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس