کد خبر 1083390
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
‏عکس دختر و پسر شهید ‎جواد اَلله کَرَم با پیکر تازه تفحص شده‌ ی پدرشان

مادربزرگ آن روز روزه بود اما غصه می‌خورد. فکر کنم آدم غصه که بخورد روزه‌اش می‌شکند. من حتی صدای شکستن‌اش را شنیدم.

به گزارش مشرق، آن روز که عمه آمد کنار مادربزرگ نشست و در چشم‌هایش گریه داشت تو هم آمده بودی. آنجا کنار در ایستادی و به من نگاه کردی. مادربزرگ پرسید چه شده؟ عمه گریه‌هایش را قایم کرد. یک چیزی را به سختی توی گلویش قورت داد. بعد آرام گفت آقا جواد باز مجروح شده‌اند. تو را می‌گفت. من می‌دانم مجروح یعنی چه. یعنی مثل آن دو سه دفعه قبل گلوله‌هایی که از تفنگ‌های آدم‌های بد شلیک شده‌اند یک جایی از بدنت را زخم کرده‌اند. اما بدن تو سالم بود. ایستاده بودی و به من نگاه می‌کردی.

مادربزرگ به عمه نگاه کرد. حالا دیگر مادربزرگ هم گریه داشت. گفت من می‌دانم جواد شهید شده. از صبح به‌ من تلقین شده بود که امروز خبر شهادتش را می‌شنوم... مادربزرگ آن روز روزه بود. کسی که روزه می‌گیرد یعنی از صبح تا شب چیزی نمی‌خورد. اما وقتی همه با لباس‌های سیاه آمدند خانه ما و مادربزرگ یک گوشه ساکت نشسته بود، عمه همه‌اش نگران بود و می‌گفت غصه می‌خورد.

مادربزرگ آن روز روزه بود اما غصه می‌خورد. فکر کنم آدم غصه که بخورد روزه‌اش می‌شکند. من حتی صدای شکستن‌اش را شنیدم. ناگهان صدای هق هق داد و مادربزرگ چادرش را روی صورتش کشید. تو اما کنار در ایستاده بودی و لبخند می‌زدی.

من می‌دانم پرچم یعنی چه. حتی می‌دانم هر کدام از رنگ‌های پرچم ما چه معنایی دارد. مثلا سبز یعنی سرسبزی. سفیدش یعنی صلح و دوستی. قرمزش یعنی خون شهید. من می‌دانم شهید یعنی چه. تو خودت به‌ من گفتی. همان شبی که آمدم به تو که روی طاقچه، کنار قرآن، داخل قاب عکس نشسته بودی گفتم شهید یعنی چه؟ همان‌طور که توی قاب عکس لبخند می‌زدی گفتی این را از کجا شنیدی؟ گفتم آن آقای ریش‌دار به آن یکی حاج آقا من را نشان می‌داد و می‌گفت فرزند شهید است. بعد تو مثل همیشه توی قاب عکس آن‌قدر خندیدی که دندان‌هایت پیدا شد بعد برایم توضیح دادی که شهید یعنی چه.

حالا این جعبه‌ را که رویش را با پرچم پوشانده‌اند آورده‌اند و می‌گویند تو توی آن خوابیده‌ای. می‌گویند از چند تکه استخوان آزمایش دی‌.ان‌.ای گرفته‌ و فهمیده‌اند که تویی. من نمی‌دانم آزمایش دی‌.ان‌.ای چیست. اما مگر شناختن تو آزمایش می‌خواهد؟ همه دارند می‌بینند دیگر. تو مثل همیشه دراز کشیده‌ای. خواهرم را بغل گرفته‌ای و او مثل همیشه توی بغلت خوابش برده و من مثل همیشه سرم را چسبانده‌ام به سرت و با ریش‌هایت بازی می‌کنم. استخوان که آغوش ندارد. این خود تویی که برگشته‌ای.

*جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    29 1
    شهید همیشه زنده است و به گفته قران کریم نزد خدا روزی میخورد.
  • 1 IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    21 3
    سلام بر شهیدان و خانواده این عزیزان و درود بر تو ای نویسنده این متن زیبا
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    7 2
    :(((((((((
  • مهدی حسینی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    3 0
    بسیار متن زیبای بوده
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    2 0
    شهیدان تا آخر زنده اند، یاد و خاطرشان برای آیندگان باقی خواهد ماند، و ما در بستر مرگ از بیماری و یا ... خواهیم مرد و برای همیشه بدون نام و نشان خواهیم رفت.
  • بنده خدا DE ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    37 1
    خدا لعنت کنه اونایی رو که به خون شهدا خیانت میکنن
  • ebi IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    8 1
    امان از دل زینب ..... روح همه شهدا شاد و لعنت خدا بر بانیان جنگ و خونریزی در جهان ....
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    4 0
    در وصف این تصویر که از صبح دیدم چه میتوانم بنویسم . همینقدر که آتشم زد . اشک ها بی اختیار جاری و بغض امانم را بریده . این تصویر باید در هر منزلی قاب گرفته و هر روز زیارتش کنی تا همه حتی فرزندانمان بدانند که مدیون که هستیم و قدر بدانند
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    4 0
    انشاءالله خدا به عظمت حضرت رقیه سلام الله علیها به دل دختران شهدا در هر سنی از این دختر عزیز شهید الله کرم تا دختر شهید سلیمانی صبر بده
  • سید یونس IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    5 0
    خودم بچه دارم .یک دنیا حرف در عکس... خدوندا ما را شرمنده شهدا مکن
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    1 0
    این تصویر ادمو اتیش میزنه....
  • مهرداد IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    9 0
    پسر ودختر دسته گلم امیدوارم همون خدای شهدا محافظ شما باشه و این سرزمینی که پدران شما برای حفظ اون راضی به ترک شما شدن تا حفظ شود را هر چی سریعتر زالوهایی بره در باطن گرگ صفت هم دستشون از این سرزمین کوتاه باشه که این شیر مردان برای آزادی کل مردم ایران پا به عرصه این جنگها گذاشتن ونه برای یه عده زالو صفت چاپلوس برای چپاول ثروت این سرزمین همچون طبری؛ زنجانی و.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس