کد خبر 1082354
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
پرچم نمایه ترکیه

دولت ترکیه طرح ابتکاری مصر برای برقراری آتش بس در لیبی را به مثابه تلاشی برای نجات ژنرال «خلیفه حفتر» رد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از الجزیره، ترکیه طرح پیشنهادی مصر برای آتش بس در لیبی را نپذیرفت و اعلام کرد که هدف از این طرح ابتکاری، نجات ژنرال «خلیفه حفتر» پس از شکست عملیات نظامی ۱۴ ماهه او برای تصرف طرابلس، پایتخت لیبی است.

این در حالی است که مقامات آنکارا از دولت وفاق ملی لیبی به نخست وزیری «فایز السراج» پشتیبانی می کنند. نیروهای تحت فرماندهی السراج در هفته های اخیر حمله های ارتش ملی لیبی به طرابلس را دفع کرده اند. لازم به ذکر است که ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر از پشتیبانی مصر، روسیه و امارات متحده عربی برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

اردوغان: چشم طمع به ثروت‌های لیبی نداریم

اردوغان: درگیری‌ در لیبی تا تسلط بر «سرت» ادامه دارد

گفتنی است که دولت مصر در طرح ابتکاری خود علاوه بر برقراری آتش بس از روز دوشنبه، تشکیل یک شورای رهبری منتخب برای لیبی را نیز پیشنهاد می دهد.

روسیه و امارات متحده عربی از این طرح استقبال کردند اما آلمان اعلام کرد که گفتگوهای تحت حمایت سازمان ملل برای فرآیند صلح از اهمیت کلیدی برخوردار است.

چاوش اوغلو در گفتگو با روزنامه حریت گفت که «تلاش قاهره برای آتش بس محکوم به شکست است. اگر بر سر یک آتش بس توافق شود، باید بر این مبنا باشد که همه گروهها را گردهم آورد. این دعوت برای آتش بس که هدف آن نجات حفتر است، صادقانه و باورپذیر به نظر نمی رسد».

شایان ذکر است که «رجب طیب اردوغان» و «دونالد ترامپ» رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا روز دوشنبه پیرامون لیبی گفتگو کردند.

اردوغان می گوید که دو طرف در مورد «برخی موضوعات» توافق کردند و اینکه دولت وفاق ملی لیبی باید به مبارزه برای خارج کردن شهر ساحلی «سرت» و پایگاه هوایی «الجفراء» از تصرف نیروهای خلیفه حفتر ادامه دهد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت که اردوغان و ترامپ وزرای خارجه و دفاع، رؤسای سرویسهای اطلاعاتی و مشاوران امنیتی خود را مأمور کردند تا در مورد گامهای ممکن در لیبی بحث و گفتگو کنند.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز در گفتگویی جداگانه با شبکه خبری ترکیه گفت که در صورت تداوم شکستهای خلیفه حفتر در میدان نبرد، «نابودی وی حتمی خواهد بود».

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • فرزند ایران IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    6 0
    وقتی درست نجنگی. باید التماس آتش بس کنی
    • ایران SE ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      10 15
      اردوغان اصولا نه مسلمان است و نه ترک ، اگر به بیوگرافی اردوغان که در سفر به گرجستان هم تائید کرد نگاه کنید، اردوغان از اقوام گرجی چرکس ها است که در مهاجرتی بزرگ در دوران عثمانی، به آناتولی مهاجرت کرده اند
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      4 3
      هر چی هم باشه، اولا انسانه دوما به کشور خودش خدمات زیادی کرده. پان پارس بی خود.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    11 2
    ترکیه فریب نمیخورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس