کد خبر 1082264
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
ازدواج اجباری

آیا امکان دارد در هزاره سوم خبری منتشر شود بدون آنکه منبع را شناخته باشند! چگونه طرحی که در عالم واقع وجود خارجی ندارد و اساسا در مجلس نیز چنین موضوعی مطرح نشده است چنین دست به دست می‌شود؟

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی عصر هوشمندی دررابطه با پُر شدن فضای مجازی از موضوعی بنام طرح ازدواج اجباری  نوشت:

چند روزی است که فضای رسمی و غیر رسمی شبکه‌های اجتماعی پر شده است از کلیدواژه «طرح ازدواج اجباری»؛ موضوعی که علاوه بر اینکه در کانال‌های سرگرمی مستمسک ساختن لطیفه و محتواهای طنز گوناگون قرار گرفته است، در فضای جدی‌تر نیز منتقدانی پیدا کرده است. طرحی که در عالم واقع وجود خارجی ندارد و اساسا در مجلس نیز چنین موضوعی مطرح نشده است.

اما اصل ماجرا چه بوده است و این هیاهو چگونه به راه‌ افتاده است؟ متنی با عنوان «قانون دوازده‌گانه برای تسریع و شتاب ازدواج» اولین بار در سال ۱۳۹۷ بدون داشتن نام نویسنده در یک سایت منتشر شده بود و یک رسانه اخیرا آن متن را بازنشر داده است.

چگونه می‌شود که در هزاره سوم و عصر جامعه شبکه‌ای و در زمانه‌ای که امکان راستی آزمایی انواع محتواهای رسانه‌ای وجود دارد؛ بازهم شایعات، فیک‌نیوزها و اخبار دارای اطلاعات غلط و گمراه کننده ما را به‌گونه ای اسیر خود می‌کند که واقعیت را علی‌رغم ظاهری شفاف، نادیده گرفته و در شیپور محتوای غلط می‌دمیم؟!

آنچه می‌تواند به عنوان دیواری بلند در برابر اخبار و اطلاعات نادرست و گمراه کننده رسانه‌ها، مردم و مسوولان را مصون نماید، تجهیز به دانش و مهارت سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی است. مهارتی که به مخاطبان می‌آموزد بررسی «منبع» دارای اهمیت برای پذیرش یا عدم قبول یک محتواست و آنها را در راستای کشف «منبع‌معتبر» یار می‌رساند. به مخاطبان می‌آموزد به محض قرار گرفتن در معرض یک محتوا نباید اصل را بر صحت تام و تمام آن بگذارند و باید آن را از سه رسانه معتبر و اصلی نیز راستی آزمایی کنند.

مخاطبان دارای سواد رسانه‌ای می‌دانند شایعات دارای چه نشانه‌هایی هستند و از فوریت بخشی‌های ساختگی داخل متون رسانه‌ای آگاه هستند. مخاطبان دارای سواد رسانه‌ای می‌دانند در عصر سرریز اطلاعات احتمال ساخت محتوای فریبنده که احساسات آنها را برانگیخته سازد، زیاد است و مخاطب اساسا به عنوان کالایی جهت کسب سود (چه اقتصادی و چه سیاسی و فرهنگی و...) تلقی می‌شود و از این رو فاصله و نسبت خود را با رسانه به درستی تنظیم می‌کنند. مخاطبان دارای سواد رسانه‌ای می‌دانند کثرت‌اطلاعات و فراوانی پخش یک محتوا لزوما به معنای صحیح بودن آن نیز قلمداد نشده و هر محتوایی بدون ارجاع مشخص به منبع معین، فاقد اعتبار لازم است.

به هر روی در زمانه‌ی فیک‌ها و شایعات رسانه‌ای بسر می‌بریم و بستر مناسب توسعه این دست از اطلاعات نیز شبکه‌های اجتماعی هستند. امکان و ابزاری که این روزها فراگیر شده و حتی برخی مواقع از رسانه های اصلی نیز سبقت می‌گیرد و همین سبقت نیز بازار اخبار دروغ را علی رغم زیست در عصر شفافیت، داغ می‌کند تا جایی که موضوعی در عالم واقع وجود خارجی ندارد اما برایش میزگرد برگزار می‌کنند، در تاکسی و مترو همه درباره‌اش صحبت می‌کنند و عده‌ای نیز به لطیفه‌هایش می‌خندند. این وضعیت یعنی سواد رسانه‌ای منجر به خرد_و_تربیت_رسانه‌ای از نان شب هم واجب‌تر است.

معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سوادرسانه‌ای

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    9 10
    ازدواج براي پسران و دختران بايد به محض رسيدن به سن بلوغ اجباري شود و در صورت تخطي از اين قانون مجازاتي نظير حبس و شلاق اعمال شود .
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      5 3
      بی شعور اول شغل و مسکن مهمه .
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      3 3
      منتظر دستور بودیم!
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    6 1
    به خاطر شعور کم!!!
  • سرباز امام زمان NL ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    8 1
    دولت می خواهد درآمد کسب کنه دنبال ازدواج جوانان نیست چرا نگفت به کسانی که ازدواج کنند تا 28 سالگی شغل خوب میده فقط میگن باید مجرد جریمه بده
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 0
    پول نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس