کد خبر 108147
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۲

گلعلی بابایی می‌گوید: نقطه‌ای که 120 شهید «والفجر مقدماتی» را پیدا کردیم، یک گودی بزرگی و جان‌پناهی برای رزمندگان و مجروحان و حتی پیکرهای شهدا بود؛ وقتی منطقه به محاصره دشمن درآمد، عراقی‌ها به برخی مجروحان تیرخلاص می‌زنند و بعضی‌ها از آنها را با خودشان به اسارت می‌برند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، یکی دو سال بعد از اجرای قطعنامه 598، دوستانی از جمله حسین الله‌کرم، سعید قاسمی، احمد کوچکی، جعفر رسولی، قاسم دهقان و محمد جهانبخش که از مسئولان اطلاعات عملیات «والفجر مقدماتی» بودند و دقیقاً منطقه را می‌شناختند، گفتند «پیکر شهدای این عملیات در فکه شمالی جا مانده است که باید آنها را به عقب برگردانیم».

به همراه آقای محمودوند، پازوکی، میرطاهری و جعفر ربیعی به منطقه رفتیم؛ موثق‌‌ترین فردی هم که همراه ما بود و می‌دانست پیکر شهدا کجاست، آقای «جعفر ربیعی» فرمانده گردان تخریب لشکر27 بود چون وی بعد از 5 ـ 6 روز محاصره در بیابان فکه به اسارت عراقی‌ها درآمد و دقیقاً مقتل شهدای فکه را می‌شناخت.

بنابراین به قتلگاه فکه، همان مکان مشرف به تپه دوقلو رفتیم و از طریق ایشان شهدا را پیدا کردیم؛ شهید محمودوند نیز از جمله افراد مطلعی بود که شب عملیات «والفجر مقدماتی» تخریب‌چی گردان حنظله بود، باید کانال سوم و چهارم را نشان می‌داد چون بچه‌های گردان حنظله و کمیل نیز در این کانال‌ها مانده بودند. آقای محمودوند ذهن خوبی داشت و با راهنمایی‌های او محل شهادت شهدای گردان‌های حنظله و کمیل شناسایی شد.

در نتیجه با راهنمایی‌های جعفر ربیعی و آقای الله‌کرم، قتلگاه 120 شهید معلوم شد و با راهنمایی‌ شهید قاسم دهقان که در عملیات «والفجر یک» حضور داشت، محل شهادت شهدای این عملیات در فکه شمالی شناسایی شد.

این اتفاقات به قدری جالب بود که وقتی شهید آوینی از این موضوع مطلع شد، تیمش را به منطقه آورد و بعد از مرحله اول شناسایی، گفت «اینجا، جای کار زیاد دارد و حتماً چند برنامه برای اینجا می‌سازم»؛ در همین جریان وقتی شهید آوینی برای دومین بار با سعید قاسمی، شهید قاسم دهقان و آقای شفیعی به منطقه آمد در چندقدمی قتلگاه شهدای فکه به شهادت رسید.

نقطه‌ای که 120 شهید «والفجر مقدماتی» را پیدا کردیم، یک گودی بزرگی بود که وقتی در این عملیات در محاصره دشمن قرار گرفتیم، مجروحان را به این نقطه امن می‌آوردند و امدادگران آنها را مداوا می‌کردند؛ پیکر شهدا را نیز به این نقطه منتقل می‌کردند تا در صورت شکسته شدن خط، آنها را به عقب ببرند؛ رزمندگانی هم که می‌خواستند در تیررس دشمن قرار نگیرند، در این نقطه بودند؛ در واقع گودال قتلگاه جان‌پناه رزمندگان بود.

وقتی منطقه به محاصره دشمن درمی‌آید، عراقی‌ها شهدای داخل قتلگاه را در همان مکان نگه می‌دارند، حتی به برخی از مجروحان تیرخلاص می‌زنند و بعضی‌ از آنها را مانند آقای ربیعی، با خودشان به اسارت می‌برند.

به این ترتیب شهدای «والفجر مقدماتی» از سال 61 تا 71 در میان رمل‌های فکه ماندند، و در عملیات‌های تفحص منطقه، پیکرهای مطهر شهدایش یک به یک به شهرهایشان باز می‌گردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • یوسفی ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    5 0
    پس چرا ازبرادرم سید محمد رضا یوسفی فرمانده گردان انشراح امیدیه زمان ولفجر مقدماتی خبری نشد
  • غلام حسین محبی پور ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    2 0
    به نام خدا یاد وخاطر شهدا ورزمندگان هرگز فراموش نخواهد شد بچه های ایران زمین در همه جا گل کاشتند وبا تمامی وجود از خاک کشورشان دفاع کردن چند روز پیش در اواخر اسفند 93 بعد از طوفان اهواز برای تفحص به منطقه فکه مشهد عزیزان والفجر مقدماتی رفتیم اونجا هنوز کامل پاک سازی نشده و بوی شهدا را می ده پیکر شهیدی را پیدا کردیم که از ذهنم و جلوی چشمان بیرون نمی ره شهیدی در آرامش و...... روحش شاد. چند کیلومتر جلوتر جسد متلاشی چند درحه دار عراقی که آنها راهم برای تبادل به مرکز آوردیم.
  • با سلام ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    2 0
    سلام ودرود بر شهیدان من فکه رفتم خیلی جای عجیبی است به نظرم صدای شهدا را میشنیدی گویا با شهدای کربلا هم ناله بودند
  • سید داوود کاظم زاده قصاب ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    4 0
    با سلام عموی من در سال 61 در منطقه فکه به درجه شهادت رسیده است ولی چرا تا کنون اثری از پیکرش به دست ما نرسیده است شهید مفقودالاثر سید محمد کاظم زاده قصاب از کاشان
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    4 0
    سلام و درود بر شهید ابراهیم هادی عزیز،پرستوی گمنام کانال کمیل.
  • محمد ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    5 1
    سلام, وقت بخیر لطفا عکس های تیپ المهدی رو کامل بزارید
  • جلیل اذر IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    2 0
    شهدا فکه خیلی مظلوم وغریبن یادشهدا گردان خیبر لشگر ۲۷ به خیر صلوات برروح شها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس