حاشیه‌های جلسه امروز هیات دولت

مصوبه اخیر دولت در زمینه مشروط شدن پرداخت یارانه نقدی به فرزندان متولدشده خانوارهای یارانه‌بگیر، با انتقادات نمایندگان مجلس مواجه شده است.

سرویس اقتصاد مشرق- طبق مصوبه هیات وزیران، پرداخت یارانه نقدی به فرزندان متولدشده خانوارهای یارانه‌بگیر، مشروط به تأیید وزارت کار و وجود منابع است، در حالی که پیش از این با تولد فرزند، یارانه نقدی بدون هیچ شروطی واریز می‌شد. این اقدام دولت در شرایط کنونی و با عنایت به سیاست‌های جمعیتی کشور اقدامی ضد جمعیتی محسوب می‌شود.

بر همین اساس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، این مصوبه جمعیتی دولت را برخلاف بندهای یک و دو از سیاست‌های کلی جمعیت و بند ۴۵ از سیاست کلی برنامه ششم توسعه دانسته است.

نمایندگان مجلس هم نسبت به این مصوبه واکنش نشان داده‌اند و خواستار لغو آن شده‌اند. از آنجا که مصوبات دولت باید توسط هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس تأیید شود، انتظار می‌رود این هیات مانع از اجرای مصوبه دولت شود.

تصمیم بسیار غلط

احمد نادری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص مصوبه جدید دولت مبنی بر اعطای یارانه مشروط به موالید جدید گفت: مصوبه جدید دولت برای اعطای یارانه به موالید جدید به صورت مشروط به لحاظ راهبردی و استراتژیک تصمیم بسیار غلطی است و مخالف سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران برای فرزندآوری است.

وی افزود: در روابط بین‌الملل، علوم سیاسی و خصوصاً انسان‌شناسی سیاسی یک بحث جدی که در مورد قدرت وجود دارد این است که عناصر قدرت در فضای بین‌الملل و فضای داخلی درواقع چندین عنصر است که از شکل توپوگرافیک و ژئوپولتیک کشورها تا وضعیت ژئو اکونومیک، اکونومیک و جمعیت کشورها را در برمی‌گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمعیت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت یک کشور است به این ترتیب که بیشتر کشورهای قدرتمند دنیا دارای جمعیت بیشتری هم نسبت به سایر کشورهای جهان هستند و نسبت قدرت و جمعیت کشورها بسیار معنادار است.

نادری اظهار نمود: لذا سیاست‌هایی که مرتبط با فرزندآوری و افزایش جمعیت در کشور است، باید مورد توجه و در دستور کار ارکان کلی نظام قرار گیرد به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در سالیان اخیر تاکید ویژه‌ای روی این موضوع داشته‌اند و تمامی قوا اعم از مجریه، مقننه و قضائیه مکلف و موظف هستند به لحاظ قانونی و شرعی خودشان را ذیل این فرمایش رهبری بگنجانند.

وی افزود: این امر زمینه را برای افزایش جمعیت و افزایش قدرت کشور فراهم می‌کند، بنابراین این تصمیم دولت بسیار اشتباه است و مسئولین امر باید در این زمینه تجدیدنظر کنند در غیر این صورت مجلس شورای اسلامی به این امر ورود می‌کنند.

در قانون بودجه، مشروط شدن یارانه نوزادان وجود ندارد

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: متاسفانه مصوبه اخیر دولت در خصوص مشروط شدن اعطای یارانه به موالید جدید مبنای قانونی ندارد.

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم افزود: در بودجه ۹۹ این موضوع آورده نشده است به طوری که در تبصره ۱۴ بودجه آمده است که ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان باید به پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها و ۱۵ هزار میلیارد تومان هم برای کاهش فقر مطلق و ۵ هزار میلیارد تومان برای کاهش هزینه‌های مستقیم سلامت اختصاص یابد ولی حرفی از حذف یارانه موالید جدید نیاورده شده است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: حتی باید سه دهک بالای جامعه نیز یارانه اعطا نکرد بنابراین دولت نباید با عدم اعطای یارانه به موالید جدید، آینده کشور را به خطر بیندازد.

حاجی دلیگانی در ادامه یادآور شد: بدون هیچ شکی این کار دولت خلاف قانون است و ما در مجلس شورای اسلامی به جد با اجرای آن برخورد خواهیم کرد، چون همه کشورهای جهان از افزایش جمعیت خود به انحای مختلف حمایت کرده تا کشورشان از هر لحاظی پیشرفته و قدرتمند شود.

وی در پایان گفت: سیاست‌های کاهش جمعیت که در گذشته دور تا به حال در کشور وجود داشته سیاستی اشتباه بوده که توسط نهادهای غربی همچون بانک جهانی در قالب مشاوره‌های مختلف به کشورمان تحمیل شده لذا باید هر چه سریع‌تر جلوی آن گرفته شود.

بازخوانی سخنان رهبر معظم انقلاب

از آنجا که به گفته کارشناسان، مصوبه دولت با سیاست‌های افزایش جمعیت کشور تناقض دارد، ضروری است سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ضرورت افزایش جمعیت را بازخوانی کنیم.

۱۳ مرداد سال ۱۳۹۸ رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از زوج‌های جوان گفتند:   امروز در دنیا آن کشورهایی که جمعیّت‌های زیادی دارند، به برکت آن به خیلی امکانات دست یافته‌اند؛ چین یک نمونه‌ است، هند یک نمونه‌ است؛ با اینکه مشکلاتی هم دارند امّا در عین حال خود این جمعیّت زیاد به عنوان یک ارزش اجتماعی، ارزش سیاسی، یک ارزش بین‌المللی برای آنها توانسته موفّقیّتهایی را به وجود بیاورد. بنا بر این نسل باید افزایش پیدا کند؛ اینکه من تکرار میکنم، تأکید میکنم، به خاطر این است.

و البتّه امروز در کشور ما مردم گوش میکنند، حرفی ندارند؛ آن کسانی که این حرف به آنها میرسد، حرفی ندارند و گوش میکنند منتها مسئولینی که بایستی عملاً دنبال کنند و زمینه‌ها را فراهم کنند، آن کار لازم را انجام نمیدهند. البتّه مسئولین [رده] بالا میگویند قبول داریم امّا مسئولین میانی درست عمل نمیکنند؛ به هر حال افزایش فرزند باید به صورت یک فرهنگ دربیاید. شما ببینید، در بعضی از کشورهای غربی ــ مثلاً در آمریکا ــ خانواده‌ای پانزده تا بچّه دارند، بیست تا بچّه دارند و از این قبیل، تشویق [هم] میشوند و هیچ کس مذمّتشان نمیکند. امّا نوبت به کشور ما که میرسد، این طرف قضیّه تشویق میشود، [یعنی] کم‌فرزندی و مانند اینها. بنابراین این هم یک نکته است که ان‌شاءاللّه باید مورد توجّه باشد.

رهبر معظم انقلاب در دوم خرداد سال ۱۳۹۷ در  دیدار مسئولان نظام در این باره گفتند: بدانیم نسخه‌های غربی برای ما قابل اعتماد نیستند. من نمیگویم بکلّی رد کنیم؛ نه، بسنجیم. تسلیمِ بی‌بروبرگردِ نسخه‌های غربی نمیشود شد؛ نه در زمینه‌ی اقتصاد، نه در زمینه‌های دیگر مثل مسئله‌ی جمعیّت. قضیّه‌ی جمعیّت یکی از همان نسخه‌های غربی است. اخیراً دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیسِ خبیث تجویز نسخه هم کرده که ایران برای سی میلیون جمعیّت، خیلی کشور خوبی خواهد بود! چشمتان چهار تا! ان‌شاءالله این جمعیّت به ۱۵۰ میلیون هم خواهد رسید. سیاستهای جمعیّتی کشور -آنهایی که دنبال میکردیم- سیاستهای غلطی بود. قبلاً این را من گفته‌ام؛ البتّه اوّلش درست بود؛ شروع درست بود، [ولی] ادامه‌اش درست نبود و غلط بود و ما غفلت کردیم در این زمینه؛ باید جبران بکنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    3 1
    تأسف برای کشوری که نگاه همه به ۴۵۵۰۰ تومان معادل دو دلاره
  • رامین IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    7 2
    بخدا بدبخت ترین مردم جهان هستیم هر بلایی دوسدارین سرمون بیارین خدایا خوت جوابشون رو بده ما بریدیم
    • سرباز IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 3
      خوب شما از خودت شروع کن خودت بکش بالا کم کم جامعه هم پیشرفت می کنه البته هممون باید این کار رو بکنیم
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      4 0
      پیشرفت و ترقی در این مملکت امکان نداره رشوه د ادارجات علنی شده یک کاری در یک ادارهاغیر قانونی توسط رابط های خیابانی با میلیونها رشوه انجام میشود رشوه رشوه رشوه
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    4 0
    جوری حرف میزنن که انگار مشکل یارانه بچه س. مشکل اصلی بی کاری گسترده قشر جوانه. یه فکری واسه بیکاری کنید، نرخ ازدواج و فرزند آوری خودش بالا میره.
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      2 0
      خودشونو زدند به ،،،،،،، از من و تو بهتر میفهمند در غیر اینصورت ارباب ما نبودند
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    4 0
    قطع کنید مهم نیست ولی آرزوی افزایش جمعیت رو با خوتون به گور ببرید
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    0 0
    خبر بد فوری و محرمانه: دیواندری که در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به 20 سال حبس محکوم شده است، دستگیر و برای اجرای حبس به زندان منتقل شد اما فردای آن روز به دستور دادستان تهران به مرخصی اعزام شد!!!!!!!! چرا؟؟؟؟؟ آیا نفوذی صورت گرفته؟ طبق ماده 520قانون آیین دادرسی کیفری، اعطای مرخصی به این محکومین، قبل از تحمل یک سوم محکومیت، ممنوع است‌؛ مگر در زمان فوت یا بیماری بستگان درجه یک زندانی یا حداکثر یک هفته مرخصی برای اخذ رضایت شاکی. پس سوال اینجاست که مبنا و مستند قانونی اعطای مرخصی به چنین محکومی، در فاصله زمانی کوتاهی از شروع حبس وی، چیست؟!!! طبق قانون هیچ کس حق جلوگیری از اجرای حکمی که قطعی است را ندارد، اجرای حکم متوقف نمی‌گردد، مگر در جایی که اعاده دادرسی مورد قبول قرار گرفته باشد؛که در این پرونده این اتفاق نیافتاده است.
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    0 1
    دهه60 در مدرسه 4نفر روی یک میز مینشست دهه 60در دانشگاه مجبور شد سهمیه ای از هر4نفر یک نفر قبول بشه بره چون زیاد بودیم دهه60 با بیکاری مواجه شد چون جمعیت زیادی بودیم دهه60 در جنگ به دنیا اومد دهه60 محدودیتها دید دهه60 کلا زجر کشید برای همین شعورشون میرسه که اولا ازدواج نکنن و اگر متاهل شدن یه بچه رو مثل خودشان بدبخت نکنن برای کدوم آینده؟کدوم کار؟کدوم اقتصاد؟کدام آزادی بچه دار شویم؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس