به گزارش مشرق به نقل از فارس، به رغم تمام وعده های وزیر آموزش و پرورش و تأکید مسئولان این وزارتخانه، اما نوروز امسال نیز برخی مدارس با تکالیف سنگین، ایام عید و به خصوص روزهای پایانی را به کام دانش آموزان تلخ کردند.
حمیدرضا حاجیبابایی، وزیر آموزش و پرورش اسفند 90 درباره برنامه ایام نوروز دانشآموزان اظهار داشت: اعتقاد ندارم تعطیلات نوروز برای تربیت تعطیل است بلکه تربیت هیچگاه تعطیل نیست.
وی با بیان اینکه قصد نداریم در ایام تعطیلات نوروز برنامههای خستهکننده به دانشآموزان ارائه دهیم، گفت: به عنوان مثال ورزشکاری که برای یکهفته به تعطیلات میرود، برای آنکه روی فرم باقی بماند، یکسری نرمش و ورزش را در روز انجام میدهد اما تمام وقتش به ورزش کردن نمیگذرد.
حاجیبابایی با تأکید بر اینکه در طول ایام نوروز نیز برای دانشآموزان برنامههای ارائه میشود که ایام درس و مدرسه یادآوری شود، ادامه داد: بهترین نوع تربیت، زمانی است که خانوادهها با هم هستند و اقوام همدیگر را میبینند؛ حضور دانشآموزان در کنار والدین بهترین نوع تربیت محسوب میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این وعده را میدهید که در طول ایام نوروز تکلیف اضافی و سنگین به دانشآموزان داده نشود، بیان کرد: بنده در تحول بنیادین از کتاب سنگین، از ساعات سنگین، از روزهای سنگین و برنامههای سنگین عبور کردهام؛ در تحول بنیادین به طور مستقیم به «متناسبسازی حجم و محتوای کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توانمندیها و ویژگیهای دانشآموزان» اشاره شده است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: لذا بنده اعتقاد به برنامه زیاد ندارم بلکه دانشآموز باید از حفظ محوری به سمت فکر و اندیشه برود.
* از نوشتن مشق شبانه تا ثبت خاطرات روزانه
به رغم وعده های وزیر آموزش و پرورش اما امروز که آخرین روز از تعطیلات نوروزی است هنوز برخی تکالیف دانش آموزان که باید در ایام عید انجام می شد، به پایان نرسیده است و برخی خانواده ها نیز از سنگینی تکالیف گله مند هستند.
پدر یک دانش آموز پنجم ابتدایی که فرزندش امسال پیک نوروزی نیز دریافت کرده است، گفت: وقتی در رسانه ها از قول وزیر آموزش و پرورش اعلام شد که ایام نوروز سال 91 از مشق سنگین خبری نیست، بسیار خوشحال شدیم اما در عمل اتفاق دیگری افتاد.
وی ادامه داد: در کنار پیک نوروزی، تکالیف دیگری نیز به فرزندم داده شده است که نوشتن هر شب دو صفحه دیکته و پاسخ به بخشی از سوالات کتاب کمک درسی ریاضی بخشی از این تکالیف است، ضمن اینکه معلم از دانش آموزان خواسته است که دفترچه خاطراتی خریداری کرده و اتفاقات هر روز را در آن بنویسند.
این پدر اضافه کرد: اما نکته جالب خود پیک نوروزی است که تمام ایام عید را لازم است تا به سوالات و درخواست های مطرح شده در آن، پاسخ داد به عنوان مثال در صفحه 9 پیک نوروزی از دانش آموز خواسته است که آزمایشی را انجام دهد و در ابتدا از او پرسیده است که اگر پوست تخم مرغ در سرکه قرار گیرد، چه اتفاقی می افتد، سپس خواسته است که دانش آموز، آزمایش را انجام داده ، دو فرضیه پیشنهاد دهد، اتفاق انجام شده را شرح داده و نام گاز تولید شده را بنویسد.
وی افزود: شما بگویید، آیا دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی می تواند به تنهایی دو فرضیه پیشنهاد کرده، کل انجام آزمایش را دقیق بنویسد و بگوید چه گازی تولید شده است؟
* سوالاتی برای تمام عید
این کارمند که دو فرزند مدرسه ای دارد، بیان کرد: در صفحه پنجم پیک نوروزی فرزندم، از دانش آموز خواسته شده است که عکس "سه در چهار" 3 چهره ماندگار را بر روی پیک چسبانده و درباره آن افراد، دو جمله بنویسد؛ حال شما بگویید عکس "سه در چهار" 3 چهره ماندگار از کدام مجله یا کتاب بریده شود؟
وی با بیان اینکه سوال های سخت از دیگر موارد پیک نوروزی است، گفت: من برخی از سوالات پیک را از همکارانم می پرسم و جالب است که نمی توانند پاسخ دهند؛ یک نوجوان 12 ساله چگونه پاسخ دهد و باید چند کتاب را برای جواب دادن مطالعه کند؟
این پدر اضافه کرد: در صفحه 12 پیک نوروزی که عنوان «هنر در تعطیلات» را دارد، از دانش آموزان خواسته شده است که نقاشی از درخت به صورت قرینه کشیده و جمله ای از امام رضا (ع) در کادر نوشته شود ضمن اینکه یک کاغذ را نقاشی کرده و برای معلم یا پدر و مادر پیام تبریک سال نو بنویسند؛ همین یک صفحه یک روز وقت دانش آموز را می گیرد.
وی تصریح کرد: با این روند می بینید که وقت برای صله رحم باقی نمی ماند و دانش آموز باید تمام زمانش را برای انجام تکالیف عید بگذارد و اگر هم به صله رحم برسد، در روز سیزدهم نوروز باید با گریه و استرس و کمک دیگران، تکالیف را به پایان برساند.
پدر یک دانش آموز دیگر در شهر تهران نیز اظهار داشت: متأسفانه بعد از تعطیلات نوروز، برخی معلمان حتی تکالیف دانش آموزان را با دقت مطالعه نمی کنند و اصلا مهم نیست که آنها در ایام نوروز چه کرده اند، فقط باید تکالیفی را با خود به همراه داشته باشند.
وی ادامه داد: هنوز برای ما سوال است چرا عالی ترین مقام آموززش و پرورش حرفی که می زند، در مدرسه بر عکس آن انجام می شود.
* خانواده ها می توانند شکایت کنند
علی فرهادی، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز در این خصوص 24 اسفند 90 به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» بیان کرد: ما اعلام کردیم که تولید و توزیع پیک نوروزی در اختیار ادارات کل آموزش و پرورش استانهاست ضمن اینکه تهیه پیک نوروزی اجباری نیست.
وی ادامه داد: استانها میتوانند به دانشآموزان پیک نوروزی دهند اما نباید به جای پیک نوروزی، به آنها تکالیفی دهند چرا که صله رحم در کنار خانواده، امر "تربیتی" بسیار مهمی است.
فرهای با بیان اینکه دانشآموزان در کنار خانواده مفاهیم تربیتی بسیاری از جمله تکریم میهمان، احترام به بزرگتر و صله رحم را میآموزند، گفت: در صورتی که برخی مدارس به دانشآموزان تکالیف سنگین دهند، خانوادهها میتوانند به ادارات آموزش و پرورش مناطق و شهر مراجعه کنند که به سرعت به این موارد رسیدگی خواهد شد.
هر چند مسئولان عالی رتبه آموزش و پرورش بر نداشتن تکالیف سنگین نوروزی تأکید کرده اند اما در نهایت این موضوع در برخی مدارس محقق نشده است و امروز که آخرین روز از تعطیلات نوروزی است، باز هم سنگینی و استرس انجام تکالیف به همه خانواده منتقل شده است.
حمیدرضا حاجیبابایی، وزیر آموزش و پرورش اسفند 90 درباره برنامه ایام نوروز دانشآموزان اظهار داشت: اعتقاد ندارم تعطیلات نوروز برای تربیت تعطیل است بلکه تربیت هیچگاه تعطیل نیست.
وی با بیان اینکه قصد نداریم در ایام تعطیلات نوروز برنامههای خستهکننده به دانشآموزان ارائه دهیم، گفت: به عنوان مثال ورزشکاری که برای یکهفته به تعطیلات میرود، برای آنکه روی فرم باقی بماند، یکسری نرمش و ورزش را در روز انجام میدهد اما تمام وقتش به ورزش کردن نمیگذرد.
حاجیبابایی با تأکید بر اینکه در طول ایام نوروز نیز برای دانشآموزان برنامههای ارائه میشود که ایام درس و مدرسه یادآوری شود، ادامه داد: بهترین نوع تربیت، زمانی است که خانوادهها با هم هستند و اقوام همدیگر را میبینند؛ حضور دانشآموزان در کنار والدین بهترین نوع تربیت محسوب میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این وعده را میدهید که در طول ایام نوروز تکلیف اضافی و سنگین به دانشآموزان داده نشود، بیان کرد: بنده در تحول بنیادین از کتاب سنگین، از ساعات سنگین، از روزهای سنگین و برنامههای سنگین عبور کردهام؛ در تحول بنیادین به طور مستقیم به «متناسبسازی حجم و محتوای کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توانمندیها و ویژگیهای دانشآموزان» اشاره شده است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: لذا بنده اعتقاد به برنامه زیاد ندارم بلکه دانشآموز باید از حفظ محوری به سمت فکر و اندیشه برود.
* از نوشتن مشق شبانه تا ثبت خاطرات روزانه
به رغم وعده های وزیر آموزش و پرورش اما امروز که آخرین روز از تعطیلات نوروزی است هنوز برخی تکالیف دانش آموزان که باید در ایام عید انجام می شد، به پایان نرسیده است و برخی خانواده ها نیز از سنگینی تکالیف گله مند هستند.
پدر یک دانش آموز پنجم ابتدایی که فرزندش امسال پیک نوروزی نیز دریافت کرده است، گفت: وقتی در رسانه ها از قول وزیر آموزش و پرورش اعلام شد که ایام نوروز سال 91 از مشق سنگین خبری نیست، بسیار خوشحال شدیم اما در عمل اتفاق دیگری افتاد.
وی ادامه داد: در کنار پیک نوروزی، تکالیف دیگری نیز به فرزندم داده شده است که نوشتن هر شب دو صفحه دیکته و پاسخ به بخشی از سوالات کتاب کمک درسی ریاضی بخشی از این تکالیف است، ضمن اینکه معلم از دانش آموزان خواسته است که دفترچه خاطراتی خریداری کرده و اتفاقات هر روز را در آن بنویسند.
این پدر اضافه کرد: اما نکته جالب خود پیک نوروزی است که تمام ایام عید را لازم است تا به سوالات و درخواست های مطرح شده در آن، پاسخ داد به عنوان مثال در صفحه 9 پیک نوروزی از دانش آموز خواسته است که آزمایشی را انجام دهد و در ابتدا از او پرسیده است که اگر پوست تخم مرغ در سرکه قرار گیرد، چه اتفاقی می افتد، سپس خواسته است که دانش آموز، آزمایش را انجام داده ، دو فرضیه پیشنهاد دهد، اتفاق انجام شده را شرح داده و نام گاز تولید شده را بنویسد.
وی افزود: شما بگویید، آیا دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی می تواند به تنهایی دو فرضیه پیشنهاد کرده، کل انجام آزمایش را دقیق بنویسد و بگوید چه گازی تولید شده است؟
* سوالاتی برای تمام عید
این کارمند که دو فرزند مدرسه ای دارد، بیان کرد: در صفحه پنجم پیک نوروزی فرزندم، از دانش آموز خواسته شده است که عکس "سه در چهار" 3 چهره ماندگار را بر روی پیک چسبانده و درباره آن افراد، دو جمله بنویسد؛ حال شما بگویید عکس "سه در چهار" 3 چهره ماندگار از کدام مجله یا کتاب بریده شود؟
وی با بیان اینکه سوال های سخت از دیگر موارد پیک نوروزی است، گفت: من برخی از سوالات پیک را از همکارانم می پرسم و جالب است که نمی توانند پاسخ دهند؛ یک نوجوان 12 ساله چگونه پاسخ دهد و باید چند کتاب را برای جواب دادن مطالعه کند؟
این پدر اضافه کرد: در صفحه 12 پیک نوروزی که عنوان «هنر در تعطیلات» را دارد، از دانش آموزان خواسته شده است که نقاشی از درخت به صورت قرینه کشیده و جمله ای از امام رضا (ع) در کادر نوشته شود ضمن اینکه یک کاغذ را نقاشی کرده و برای معلم یا پدر و مادر پیام تبریک سال نو بنویسند؛ همین یک صفحه یک روز وقت دانش آموز را می گیرد.
وی تصریح کرد: با این روند می بینید که وقت برای صله رحم باقی نمی ماند و دانش آموز باید تمام زمانش را برای انجام تکالیف عید بگذارد و اگر هم به صله رحم برسد، در روز سیزدهم نوروز باید با گریه و استرس و کمک دیگران، تکالیف را به پایان برساند.
پدر یک دانش آموز دیگر در شهر تهران نیز اظهار داشت: متأسفانه بعد از تعطیلات نوروز، برخی معلمان حتی تکالیف دانش آموزان را با دقت مطالعه نمی کنند و اصلا مهم نیست که آنها در ایام نوروز چه کرده اند، فقط باید تکالیفی را با خود به همراه داشته باشند.
وی ادامه داد: هنوز برای ما سوال است چرا عالی ترین مقام آموززش و پرورش حرفی که می زند، در مدرسه بر عکس آن انجام می شود.
* خانواده ها می توانند شکایت کنند
علی فرهادی، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز در این خصوص 24 اسفند 90 به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» بیان کرد: ما اعلام کردیم که تولید و توزیع پیک نوروزی در اختیار ادارات کل آموزش و پرورش استانهاست ضمن اینکه تهیه پیک نوروزی اجباری نیست.
وی ادامه داد: استانها میتوانند به دانشآموزان پیک نوروزی دهند اما نباید به جای پیک نوروزی، به آنها تکالیفی دهند چرا که صله رحم در کنار خانواده، امر "تربیتی" بسیار مهمی است.
فرهای با بیان اینکه دانشآموزان در کنار خانواده مفاهیم تربیتی بسیاری از جمله تکریم میهمان، احترام به بزرگتر و صله رحم را میآموزند، گفت: در صورتی که برخی مدارس به دانشآموزان تکالیف سنگین دهند، خانوادهها میتوانند به ادارات آموزش و پرورش مناطق و شهر مراجعه کنند که به سرعت به این موارد رسیدگی خواهد شد.
هر چند مسئولان عالی رتبه آموزش و پرورش بر نداشتن تکالیف سنگین نوروزی تأکید کرده اند اما در نهایت این موضوع در برخی مدارس محقق نشده است و امروز که آخرین روز از تعطیلات نوروزی است، باز هم سنگینی و استرس انجام تکالیف به همه خانواده منتقل شده است.