کد خبر 1078739
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
محمدبن سلمان نمایه

یک روزنامه چاپ ترکیه از فشار همزمان لابی آمریکایی و قانون‌گذاران اروپایی برای آزادی شاهزاده «سلمان بن عبدالعزیز» که حدود دو سال است در بند مقامات ریاض است، خبر داد.

به گزارش مشرق، تلاش ۲ میلیون دلاری لابی‌های آمریکا و دادخواست‌های قانون‌گذاران اروپایی ریاض را برای آزادی یک شاهزاده که دو سال است در پی تشدید سرکوبگری از سوی دولت عربستان، بدون اتهام در حبس است، تحت فشار قرار داده است.

به گزارش روزنامه ترکیه‌ای «دیلی صاباح»، بازداشت شاهزاده «سلمان بن عبدالعزیز» و پدرش از ژانویه سال ۲۰۱۸ بخشی از تلاش‌های سرکوبگرایانه تحت حکومت ولی‌عهد سعودی است که نه تنها رقبای سیاسی را درو کرده بلکه افرادی را که چالش آشکاری برای قدرت او به حساب نمی‌آیند را هم شامل شده است.

بیشتر بخوانید:

بازی خطرناک قدرت در پادشاهی عربستان، اعضای خانواده «سعد الجبری»، دستیار سابق یک شاهزاده بازداشتی دیگر و مقام ارشد اطلاعاتی سابق را هم که به کانادا فرار کرده و از اسرار مهم حکومتی باخبر است، بی‌نصیب نگذاشته است.

بنابر این گزارش، بعیدترین هدف این بازی اما، شاهزاده سلمان، فارغ‌التحصیل ۳۷ ساله چند زبانه از دانشگاه سوربن فرانسه بود که به نظر می‌رسید به لحاظ سیاسی ادعایی ندارد و بودجه پروژه‌های توسعه‌ای را در کشورهای فقیر تامین می‌کرد.

یکی از وابستگان این شاهزاده به خبرگزاری فرانسه گفت: این تنها یک آدم ربایی غیرقانونی نیست، دزدی در روز روشن است. یک ناپدید شدن اجباری است.

چند منبع به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که این شاهزاده بعد از آن که حدود یک سال در زندان فوق‌امنیتی «الحائر» نزدیک ریاض و بعدها در یک ویلای شخصی با پدرش شاهزاده «عبدالعزیز بن سلمان» محبوس بود، ماه مارس به یک بازداشتگاه مخفی منتقل شد.

سه نفر از منابع مذکور گفتند که او هفته گذشته به شکلی مرموز به ویلا بازگردانده شد تا به پدرش بپیوندد. مشخص نیست چرا وی به بازداشتگاهی مخفی منتقل شده بود. این منابع گفتند اطلاعات سعودی تلفن‌های وی با خانواده‌اش را شنود می‌کند.

به نوشته روزنامه ترکیه‌ای دیلی صاباح، بازگشت وی شاید نشانه این باشد که فشارهای بین‌المللی برای آزادی او اثر کرده است. مقامات سعودی به درخواست اظهارنظر در این خصوص پاسخ نداده‌اند.

هیئتی از پارلمان اروپا در سفر به ریاض در ماه فوریه از مقامات سعودی درخواست کردند شاهزاده‌های تحت بازداشت را از جمله شاهزاده سلمان آزاد کنند. «مارک ترابلا»، نایب رئیس هیئت پارلمانی اروپا برای روابط با شبه‌جزیره عرب در نامه‌ای به کمیسیون اروپا نوشت: پارلمان اروپا خواستار اطلاعات درباره این مورد در نامه‌ای خطاب به ولی‌عهد سعودی، محمد بن سلمان شده که هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

وی افزود: می‌خواهم از شما خواهش کنم این مسئله را با بالاترین مقامات ذی‌ربط در عربستان سعودی برای آزادی شاهزاده سلمان در میان بگذارید. مطمئنم این آزادی، بر روابط پارلمان اروپا با عربستان سعودی تاثیری مثبت خواهد داشت.

بنابر سند وزارت دادگستری آمریکا که به رویت خبرگزاری فرانسه رسیده، به طور جداگانه، «رابرت استریک»، لابی‌گر پیشرو در گروه سیاسی «سونوران» در ماه مه قراردادی ۲ میلیون دلاری را برای حمایت از آزادی این شاهزاده با آمریکا، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا امضا کرد.

بنابر این سند بایگانی شده، استریک که گفته می‌شود با دولت دونالد ترامپ رابطه نزدیکی دارد از سوی «هاشم مغول»، یکی از افراد نزدیک شاهزاده سلمان که در پاریس مستقر است، استخدام شده است. این فرد تبعه پاکستان است و پیش از این مشاور مالی شاهزاده سعودی بوده و مبلغ ۲ میلیون دلار را از ثروت شخصی خود و دوستان این شاهزاده جمع‌آوری کرده است.

دیلی صاباح نوشت: این تلاش بین‌المللی نوعی قمار است که می‌تواند در ارتباط با پادشاهی‌ای که حاکمان مستبد آن به شدت از انتقاد عمومی بیزار هستند، نتیجه عکس دهد. اما در دورانی که پادشاهی عربستان با رکود اقتصادی ناشی از بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و در میانه مخالف با سیاست‌های تهاجمی بن سلمان در واشنگتن، شاید تنها امید برای آزادی این شاهزاده سعودی باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    1 0
    لابی آمریکایی و قانون‌گذاران اروپایی بی پول شدن اینو بهانه کردن برای دوشیدن گاو...!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس