اعتراضات آمریکا

در پنجمین شب اعتراض‌ها به تبعیض نژادی و اغتشاشات آمریکا در مینیاپولیس و دیگر شهرهای این کشور، ده‌ها هزار نفر از مردم در سرتاسر آمریکا به خیابان آمدند و تظاهرات به تمام کشور گسترش پیدا کرد.

به گزارش سرویس جهان مشرق به نقل از نیویورک تایمز، آشوب‌ها و اعتراضات به قتل جورج فلوید به دست پلیس آمریکا شب گذشته نیز در سرتاسر آمریکا شدت گرفت و معترضان با واکنش تهاجمی‌تری و وحشیانه‌تری از سوی پلیس و گارد ملی مواجه شدند. مقامات وعده دادند مواضع سخت‌تری در قبال ناآرامی‌ها در خیابان اتخاذ کنند. اعتراضات در ده­ها شهر نیز به خشونت کشیده شد، از جمله در مینیاپولیس، واشنگتن، نیویورک، آتلانتا، هوستون، و چندین شهر بزرگ نظیر هوستون و فورت ورث، نیویورک سیتی، شیکاگو، واشنگتن، دیترویت، کانزاس سیتی، وگاس، شارلوت، سن خوزه، بوستون، ممفیس، کلمبوس، دنور و پورتلند.

معترضان که شامگاه یکشنبه برای پنجمین شب متوالی در مینیاپولیس به خیابان آمده بودند با پاسخ قاطع‌تر مأموران پلیس و نیروهای گارد ملی مواجه شدند. این در شرایطی بود که تظاهرات در ده‌ها شهر در سرتاسر آمریکا بالا گرفت. این امر در پی آن صورت گرفت که مرگ یک مرد سیاهپوست به دست پلیس به خشم و عصبانیت مردم در سرتاسر کشور دامن زد.

در شهر مینیاپولیس بلافاصله پس از آنکه مقررات منع عبور و مرور در ساعت ۸ شب به اجرا درآمد، پلیس بازداشت معترضان را آغاز کرد و گاز اشک‌آور و گلوله به سمت جمعیت شلیک کرد. گارد ملی نیز از بالگرد جهت پاشیدن آب بر روی یک خودروی در حال سوختن استفاده نمود. این واکنش قوی نشان داد که مسئولان مایلند به اعتراضات خشونت‌باری که در پی مرگ جورج فلویدِ ۴۶ ساله به دست یک مأمور سفیدپوست پلیس در مینیاپولیس به سرتاسر کشور گسترش پیدا کرده‌اند، پایان دهند.

گزارشاتی نیز در خصوص خشونت و تخریب همچنان مخابره می‌شوند: آتش‌سوزی بر روی پشت‌بام یک مرکز خرید، شلیک به مأموران توسط یک فرد، و پرتاب اشیا به سمت پلیس توسط گروهی از مردم. اما با اینکه تصاویر هوایی مربوط به مینیاپولیس نشان دادند که پلیس عمدتاً موفق شده تظاهرکنندگان را دور سازد، دیگر شهرها علیرغم وضع سراسیمه مقررات منع عبور و مرور همچنان مملو از جمعیت بودند.

شهرداران در بسیاری از بزرگ‌ترین شهرهای کشور از جمله لس‌آنجلس، شیکاگو، فیلادلفیا، و میامی از مردم خواستند تا خیابان‌ها را ترک کنند. فرمانداران نیز در حداقل هشت ایالت از جمله جورجیا، کنتاکی، اوهایو، کلرادو، و تنسی نیروهای گارد ملی را جهت برقراری نظم فراخواندند، هرچند در این خصوص چندان موفق نبودند.

در ایالت تنسی، ساختمان شهرداری نشویل به آتش کشیده شد. در شهر نیویورک نیز تصاویر ویدئویی نشان دادند که دو خودروی پلیس به میان جمعیت رانده‌اند. معترضان در واشنگتن شیشه ساختمان‌های نزدیک کاخ سفید را شکستند و آنها را به آتش کشیدند. پلیس در ایندیاناپولیس اعلام کرد که سه نفر در جریان اعتراضات تیر خورده‌اند ــ البته نه از جانب پلیس ــ که در اثر آن یکی آنها جان خود را از دست داد. در فیلادلفیا نیز، اداره پلیس اعلام کرد حداقل ۱۳ مأمور در جریان اعتراضات مجروح شده‌اند. تظاهرات حتی پس از آنکه چاوین مأمور سابق پلیس مینیاپولیس که زانوی خود را بر روی گردن فلوید گذاشته بود با اتهام قتل از نوع درجه سه مواجه شد، روز جمعه و یکشنبه شدت گرفتند.

ترامپ به شدت از ناآرامی‌ها انتقاد کرده و ویلیام بار دادستان کل آمریکا روز یکشنبه هشدار داد کسانی که دست به تخریب می‌زنند ممکن است با اتهامات فدرال مواجه شوند. تیم والتز فرماندار ایالت مینه‌سوتا گفته است مردمی که حکومت نظامی را نادیده می‌گیرند و تلاش دارند پلیس را تحریک کنند هدفشان اعتراض به وحشیگری پلیس نیست، بلکه به دنبال بهره‌برداری از مرگ فلوید در راستای انگیزه‌های سیاسی خود هستند.

فوران آتش خشم مردم

اعتراضات روز یکشنبه در سرتاسر کشور شدت گرفتند و به وضع مقررات منع عبور و مرور در بسیاری از شهرها انجامیدند.

ده‌ها هزار نفر از مردم شامگاه یکشنبه در سرتاسر آمریکا به خیابان آمدند و تظاهرات به تمام کشور گسترش پیدا کرد. در نتیجه فوران آتش خشم مردم، ساختمان‌ها به آتش کشیده شدند، کسب‌وکارها غارت شدند، و مسئولان واکنش تهاجمی از خود نشان دادند.

از زمان مرگ فلوید در شهر مینیاپولیس، اعتراضات در حداقل ۴۸ شهر صورت گرفته‌اند و به دروازه‌های کاخ سفید رسیده‌اند. وضع مقررات منع عبور و مرور توسط شهرداران در روز یکشنبه به نظر گسترده‌تر از هر زمان دیگری از زمان ترور مارتین لوتر کینگ در سال ۱۹۶۸ بوده است.

· در ایندیاناپولیس، افراد مسلح به گفته پلیس به سمت معترضان آتش گشودند که در اثر آن یک نفر جان خود را از دست داد و سه نفر دیگر زخمی شدند.

· در شیکاگو، معترضان بعدازظهر یکشنبه با پلیس درگیر شدند و حداقل یک پرچم را به آتش کشیدند و قبل از آنکه پراکنده شوند به سمت هتل و برج بین‌المللی ترامپ راهپیمایی کردند. طبق گزارشات محلی، حدود ۳۰۰۰ نفر در اعتراضات شرکت کردند. برخی از معترضان به خودروهای پلیس آسیب زدند و بر روی ساختمان‌ها رنگ پاشیدند.

· در لس‌آنجلس، یک روز پس از آنکه پلیس ۵۰۰ نفر را بازداشت کرد، اریک گارستی شهردار این شهر مقررات منع عبور و مرور وضع کرد. پلیس از باتوم و گلوله‌های پلاستیکی جهت متفرق کردن جمعیت استفاده کرد و گاوین نیوسام فرماندار ایالت کالیفرنیا گارد ملی را فعال کرد.

· در سانفرانسیسکو، لاندن برید شهردار شهر مقررات منع عبور و مرور وضع کرد و تظاهرکنندگان جهت اعتراض در بیرون منزل وی جمع شدند.

· در شهر میامی‌دِید واقع در ایالت فلوریدا، پس از آنکه حداقل یک خودرو پلیس در نزدیکی اداره پلیس به آتش کشیده شد، کارلوس گیمنز شهردار شهر دستور داد مقررات منع عبور و مرور از ساعت ۱۱ شب به بعد به اجرا گذاشته شود. همچنین، شامگاه یکشنبه از گاز اشک‌آور جهت متفرق کردن جمعیت در جکسونویل و اورلاندو استفاده شد.

· در واشنگتن، گارد ملی در بیرون کاخ سفید مستقر شد. در آنجا مردم با پلیس مخفی درگیر شدند و به خبرنگار شبکه فاکس‌نیوز حمله کردند. در پارک لافایت در مجاورت کاخ سفید نیز آتش‌سوزی‌هایی اتفاق افتاد.

· در فیلادلفیا، معترضان به آتش‌سوزی و خشونت روی آورند و حداقل ۱۳ مأمور پلیس مجروح شدند.

· در نیویورک، هزاران تظاهرکننده برای سومین روز به خیابان آمدند و در هارلم، بروکلین، کووینز، و بیرون برج ترامپ در مرکز شهر منهتن راهپیمایی کردند. در اواخر بعدازظهر، معترضان در منطقه فلت‌بوش بروکلین با پلیس مواجه شدند و بطری‌های خالی و سنگ به سمت مأموران پرتاب کردند. پلیس نیز در پاسخ از باتوم و اسپری فلفل استفاده کرد. یک ویدئوی منتشره نشان می‌دهد که پلیس با خودرو به میان جمعیت رانده است.

· در ریچموند واقع در ایالت ویرجینیا، روزنامه ریچموند تایمز دیسپچ گزارش داد که دو مأمور پلیس در محل مجلس ایالتی در اثر اصابت چوب بیس‌بال و بطری آبجو از ناحیه پا مجروح شده و در بیمارستان بستری شده‌اند. پیش از آن، پلیس گاز اشک‌آور به سمت معترضان پرتاب کرده بود و برخی معترضان اقدام به روشن کردن آتش و شکستن شیشه‌ها کردند.

برخورد میان پلیس و معترضان در پی شعله‌ور شدن آتش در خیابان‌های بیرون کاخ سفید

آشوب در فاصله نزدیکی از کاخ سفید، یعنی جایی که رئیس‌جمهور ترامپ پیشتر خواهان تظاهرات حامیانش شده بود در جریان بود. در عوض، صدها معترض در خیابان‌های پایتخت تجمع کردند و تنش‌ها افزایش یافت. تظاهرات کنندگان اجسامی نظیر بطری‌های آب، مواد آتش‌زا و آجر را به طرف نیروهای پلیس پرتاب کردند و حفاظ‌های مسدودسازی پلیس را سرنگون کردند، و نیروهای پلیس هم با پرتاب گاز اشک‌آور به سمت جمعیت معترضان پاسخ دادند. معترضان با اسپری گرافیتی‌هایی را روی ساختمان‌های بالا و پایین خیابان‌های نزدیک کاخ سفید، از جمله هتل لوکس آدامز، ترسیم کردند.

در همان نزدیکی، ساختمان نیمه‌کاره‌ای واقع در پشت اتاق بازرگانی ایالات متحده، به آتش کشیده شده است. پنجره‌های وردی ساختمان، خرد شده است.

معترضان حوالی ساعت ۱۱، دو خودرو یکی از بلوک‌های مجاور را به آتش کشیدند، و یک بانک محلی تخریب شد، پنجره‌های آن شکسته شد. وقتی افسران پلیس درصدد تأمین امنیت بلوک برآمدند، ابری از دود به هوا برخاست و درختان آن حوالی به آتش کشیده شدند. جمعیت به سمت میدان فاراگوت عقب‌نشینی کرد تا بار دیگر در یکجا تجمع کند، و بالگردها بر فراز جمعیت در پرواز بود، و برخی از آن‌ها به سمت کاخ سفید رفتند.

ناتوانی ترامپ در کنترل اغتشاشات

رئیس‌جمهور ترامپ در طول روز اظهاراتی را مطرح کرده بود که تأثیر چندانی بر کاستن از خشم مردم آمریکا نداشت. وی مقامات مینه‌سوتا را به خاطر این‌که به معترضان اجازه خشونت‌ورزی دادند مورد انتقاد قرار داد، و پیشنهاد کمک نیروی نظامی برای جلوگیری از تظاهرات‌های بیشتر را مطرح کرد.

وی در چندین توئیت خود، تظاهرات کنندگانی که جمعه شب در مقابل کاخ سفید تجمع کرده بودند را «معترض نماهایی که به نحوی حرفه‌ای مدیریت شده‌اند» خطاب کرد و عنوان کرد که حامیانش به خدمت آن‌ها خواهند رسید.

ترامپ در مرکز فضایی کندی در فلوریدا پس از مشاهده پرتاب یک راکت اسپیس‌ایکس، «آنتیفا و دیگر گروه‌های چپ‌گرای رادیکال» را مقصر ناآرامی در شهرهای آمریکا قلمداد کرد، و عنوان کرد که حساب «معترضان مسالمت‌جو» از حساب دیگر تظاهرات کنندگان خشن‌تر جداست.

آقای ترامپ عنوان کرد:

«آنچه اکنون در خیابان‌های شهرهایمان شاهد هستیم هیچ ربطی به عدالت یا صلح ندارد». وی افزود «یاد و خاطره جورج فلوید توسط شورشیان، مهاجمان و آنارشیست‌ها مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرد».

جو بایدن معاون رئیس‌جمهور سابق، نامزد ریاست جمهوری از حزب دموکرات، روز یکشنبه طی بیانیه‌ای خواستار برقراری آرامش شد. وی نوشت:

  «ما ملتی داغ‌دیده هستیم، اما نباید اجازه دهیم این داغ ما را نابود کند... د. ما خشمگین هستیم، اما نمی‌توانیم اجازه دهیم خشممان بر ما غلبه کند. ما به ستوه آمده‌ایم، اما اجازه نخواهیم داد این درماندگی ما را شکست دهد».

حداقل چهار نفر در جریان خشونت‌های مرتبط با اعتراضات کشته شده‌اند

وقتی یک مرد مسلح صبح یکشنبه به سمت معترضان شلیک کرد، یک نفر کشته و سه نفر زخمی شدند و به این ترتیب، تعداد کل افرادی که از روز چهارشنبه در جریان اعتراضات کشته شده‌اند به چهار نفر رسید. مقامات همچنین تحقیقاتی را پیرامون کشته شدن یکی از مأموران کالیفرنیا به ضرب گلوله، صورت داده اند. این افسر، که نیروی امنیتی قراردادی بخش امنیت داخلی است، جمعه شب و در حالی که اعتراضات در شهر به خشونت کشیده شد و معترضان به آتش‌افروزی و مقابله با پلیس پرداختند، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بیرون از محوطه دادگاه فدرال اوکلند در کالیفرنیا کشته شد.

در دیگر مکان‌ها نیز پس از به خشونت کشیده شدن اعتراضات مسالمت‌آمیز، افرادی کشته شدند. مقامات مینیاپولیس روز جمعه کالوین هورتون ۴۳ ساله را به‌عنوان قربانی یک تیراندازی در بیرون از یک مؤسسه غارت‌شده، شناسایی کردند. همچنین روز جمعه در دیترویت، در حالی که صدها نفر از معترضان در خیابان‌ها تجمع کرده بودند، یک مرد ۲۱ ساله که در ماشینش در نزدیکی میدان کادیلاک نشسته بود هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. پلیس اعلام کرد که مرد مسلح احتمالاً قربانی را می‌شناخته و در پوشش آشوب ناشی از تظاهرات‌ها به وی تیراندازی کرده است.

صبح یکشنبه در سن‌لوئیس، پس از این‌که معترضان خیابان اینتراستیت ۴۴ را مسدود کردند و یک کامیون را به آتش کشیدند، یک نفر کشته شد. پلیس اعلام کرد که وقتی راننده کامیون سعی می‌کرد از میان معترضان عبور کند، قربانی بین دو کشنده کامیون گیر کرد و کشته شد.

افزایش تنش‌ها در جریان اعتراضات در لس‌آنجلس، جایی که یاد و خاطره رادنی کینگ هنوز زنده است

اعتراضات در بخش غربی متمول لس‌آنجلس در روز یکشنبه ابتدا مسالمت‌آمیز بود و تا حدود سه ساعت به همین صورت ادامه یافت. فعالان مدنی آب و غذا در دست داشتند، و جمعیت در بولوار بورلی در حرکت بود و شعارهایی را علیه خشونت‌ورزی پلیس سر می‌داد. و سپس خشونت‌ها شروع شد.

ناگهان یک خودروی پلیس سرنگون شد و به آتش کشیده شد، دود سیاهی به هوا برخاست. یک مرد جوان چوب اسکیتش را به سمت یک افسر پلیس پرتاب کرد، و مردان و زنان وحشت‌زده به اطراف پراکنده شدند. بالگردهای پلیس بر فراز جمعیت در پرواز بودند، و نیروهای ویژه پلیس وارد صحنه شدند.

در پی افزایش تنش‌ها در روز چهارم اعتراضات در لس‌آنجلس، شهردار اریک ام. گارستی منع عبور و مرور پس از ساعت ۸ شب را اعلام کرد. آقای گارستی گفت «به خانه بروید. اجازه دهید به آشوب خاتمه دهیم. اجازه دهید از اتفاقات عبرت بگیریم. بیایید دوباره نسبت به هم به‌گونه‌ای انسانی رفتار کنیم».

اما در عصر همین روز، گزارش شد که یک فروشگاه نورداستورم در نزدیکی محل اعتراضات غارت شده و آتش‌سوزی کوچکی در آن حوالی مشاهده شده است.

بنا به گزارش سانفرانسیسکو کرونیکل، در سانفرانسیسکو تجمعی یک هزار نفری اما مسالمت‌آمیز برگزار شد. در اوکلند، شهردار لیبی شاف از تظاهرات کنندگان خواست که در پی خشونت‌ورزی معترضان در روز جمعه، در خانه بمانند.

در ساکرامنتو، نیروهای پلیس ساختمان پارلمان ایالتی را احاطه کردند، و معترضان بطری‌های آب را به سمت آن‌ها و اسب‌هایشان پرتاب کردند.

قبل از شروع خشونت‌ها در لس‌آنجلس در بعد از ظهر یکشنبه، صدها نفر از محلات مختلف شهر – سفیدپوستان، سیاه‌پوستان، لاتین‌تبارها، آسیا-آمریکایی‌ها – به‌گونه‌ای مسالمت‌آمیز تظاهرات کرده بودند.

مرگ آقای جورج فلوید و ناآرامی‌های متعاقب آن یادآور خاطرات دردناکی در لس‌آنجلس است که مربوط می‌شود به ضرب و شتم رادنی کینگ در سال ۱۹۹۱ و شورش‌های سال بعد از آن در پی تبرئه چهار پلیس دخیل در این پرونده.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 23
  • US ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    خودتو جمع کن مشرق اونا اشوب طلب نیستن دارن از حقشون دفاع میکنن دست و پاتو جمع کن بابا
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      47 30
      هنوز فرق معترض با آشوبگر را نمیدونی؟! تو یه سری شهر ها اعتراض هم بوده. اینا دارن توحش میکنن. افتادن به جون هم
    • پویا نوری IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      75 10
      چه تابستانی داغی داره آمریکا، ما منتظر نابودی ایالات متحده آمریکا و تجزیه این کشور هستیم ، تا بعد از اسرائیل را نابود کنیم
    • GB ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      15 29
      خیر. این بیداری مردمی و قیام علیه ظلم نیست. این حرفها بهانه ای است برای شورش طرفداران بایدن علیه ترامپ. تماما هم طراحی باند سوروس است.
    • امیر IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      24 8
      مشرقه دیگ روزنامه ی اصلاحات خخخ کدخداخواه ها ناراحت میشن
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      23 9
      من الان تو خیابان های نیویورک بودم 1500 نفر توسط لباس شخصی های و مزدوران رژیم امپریالیستی کشته شدند. اونجا رودخانه خون راه افتاده بود. به گزارش , come news, voice of America، I & YOU,
    • SE ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      6 5
      کسانی که اقدام به آتش سوزی و تخریب میکنند افراد اجیر شده توسط نژاد پرستان سفید پوست هستند تا به سیاهپوستان انگ شورشی زده و آنها را سرکوب کنند
    • US ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      3 3
      ناشناس 22:37 فرق اشوب طلب و معترض را می دونیم. هرکسی برای احقاق حقش به هر طریقی اقدام بکنه از نظر ما معترض هست و نه اشوب گر. اشوب گر کسی است که باعث شده اینا حقشون رو به صورت خشونت امیز بگیریند.
    • علی IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      8 2
      آمریکا صدها ملیارد دلار برای به آشوب گشیدن شهرها ی گشورمتن هزینه کرد و مکرو ومکر الله اونا دنبال سرنگونی نظام فاسد آمریکا هستند که انشالله بزودی فرو میپاشد.
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      2 4
      ۲۲:۰۷ چه حقوقی اینا یه مشت ولگرد خیابونی هستن اتفاقا مشرق دقیق داره میگه داره بهم ثابت میشه که مشرق بیطرف هست
    • به US ۰۲:۳۳ SE ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      3 2
      یاغیان آبان 98 هم می خواستند با زنده زنده سوزاندن کارگر پمپ بنزین لابد حقشان را بگیرند.
  • موبین IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    25 5
    آشوبگران؟؟؟ عینا تیتر رسانه جریان اصلی را کپی می کنید؟ نگاه انتقادی در تیتر باید رعایت شود
    • ماتادور US ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      8 2
      خخخ. جریانای اصلی که میگن اعتراضات و معترضان. مشرق خیلی خوب و دقیق تیتر زدی. منافقا و برعندازا رو سوزوندی حسابی
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      3 2
      آره واقعا خیلی مشکوک میزنه داره عین خودشون نقل میکنه.
    • GB ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      11 22
      بله آشوبگر هستند. اتفاقا جنس آنها هم همان جنس وحشیگیری های به اسم اعتراض آبان 98 است. یاد بگیریم از توحش دفاع نکنیم.
  • هادی IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    73 3
    واقعل متاسفم برای این تیتر واقعا اینا آشبوگر هستند؟ حداقل یکم از دشمن یاد بگیرید قاتل های منافقین رو انقلابی میدونه اونوقت شما به معترضان به تبیض نژادی میگی آشوبگر؟
    • GB ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      11 18
      برای شما متاسفم که غارت و جنایت را حق طلبی می نامید. خیر. کشته شدن آن سیاهپوست فقط بهانه ای است برای جریان مخالف ترامپ برای راه انداختن شورش.
  • زنده با حق طلب .......آشوبگرخودتی ... IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    26 3
    زنده با حق طلب .......آشوبگرخودتی ...
  • ناخدا IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    26 0
    آشوبگران؟؟؟؟؟معترضان علیه تبعیض نژادی.......مشرق توهم دیگه؟؟؟؟خخخخ
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    23 2
    ابله به این بدبختها که مورد ظلم واقع شدن میگی آشوبگر .
  • سعید IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    12 4
    از کی با آمریکا دوست شدی مشرق که تیتر آشوبگر به مردم حق طلب می زنی
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    18 21
    چرا می گیم رسانه های ما آماتورن و رسانه های آنطرف حرفه ایی ؟ مثالش همین خبره بجای کلمه آشوبگر باید از کلمه هایی مثل معترضان استفاده می شد و بجای تصاویری که پلیس آسیب دیده باید از تصاویر و فیلم هایی استفاده می شد که پلیس در حال زدن مردم ، زیرگرفتن ، اسپری فلفل پاچیدن و ... است آن ها خیلی حرفه ایی بار تک تک کلمات را می فهمند و می دانند از چه تصاویر و ویدئوهایی استفاده کنند .
    • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      2 0
      همه اینایی که گفتی مشرق کار کرده :))
  • جاویدایران US ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    7 8
    آشوبگران؟؟؟؟ اغتشاشگر؟؟؟؟ حتی اگه این هم باشه برای عوض به عوض هم که شده باید وقایع امریکارو معترضان لقب بدیم، چرا؟؟؟؟؟ چون اونها برای حوادث مشابهی که درایران اتفاق میفته میگن معترضان وشهروندان مطالبه گر!!!! الان چطورشمابرای مال اونها آشوبگرمینویشی؟؟؟؟ این چه سیاستیه؟؟ آشوبگر باشن که حق با دولت امریکاست که داره سرکوب میکنه چون آشوبگرواغتشاشگربابدسرکوب بشه، شمابایدرفتاری مشابه امریکاداشته باشید، رفتارامریکادربرخوردباناآرامی ها وآشوبهای ایران چی بود؟؟؟؟؟ تعجب آوره رفتارشما، رسماًجانب دولت امریکاروگرفتیدبا این واژه ها.
    • GB ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      5 3
      فرض حالا ما از این وحشیان آشوبگر دفاع کنیم. ما خودمان روی اره نشسته ایم. فردای که مجددا آشوبهایی بزرگتر از 98 تکرار شد، انتظار داری چه کسی از ما بپذیرد که اینها معترض نیستند و آشوبگرند؟ اگر آمریکا از آشوبگران ایران دفاع می کرد برای آن بود که در کشور خودش واقعا چنین مواردی به این وسعت رخ نداده بود.
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    24 9
    مشرق الان داری عین بلبل خبر مزاری در مئرد آشوبهای امریکا پس آبان98 چرا شما و صداوسیما خفه خون گرفته بودین
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      7 6
      میسوزی توله ترامپ چیزی که عوض داره گله نداره
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      0 0
      ۰۰:۴۶ -بله دیگه ادب از که آموختی از بی ادبان ، شما خودت انگار ... ابلیس لعین هستی
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    9 6
    چرا آشوبگر ؟! حداقل با ندانم کاری رسانه ای در زمین رژیم شیطانی امریکا بازی نکنیم و همصدا نشویم
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    9 5
    آفرین مشرق مه اصلاح کردی و آشوبگر رو جایگزین معترضین کردی ! دوهزاریت افتاد که صلاحیت اخلاقی نداری در مورد امریکا معترض بگی وقتی در مورد معترضین ایران بهشون آشوبگری می گفتی .
  • حسن IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    7 1
    باسلام. مشرق عزیز لطفا تیتر خبر رو اصلاح کنید. آشوبگر؟!!!!
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    6 2
    جای بسی تاسف برای این تیتر مشرق
  • محمدرضا مختاری IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    7 3
    با سلام مشرق چه فرقی با ترامپ حیون داره که میگه اشوبگر.متاسفم هستم که اعتراض به کشته شدن یک بی گناه رو با این لفظ نامگذاری میکنید
  • شهروز برزگر IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    5 3
    واقعا متاسفم برات مشرق !!!! آشوبگران ؟؟؟؟ جریان نفوذ مشرق و هم مال خود کرد
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    8 4
    تو خاک تو سر هم که عین بی بی سی تیتر می زنی ؟!
  • ابراهیم IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    9 4
    یا مغرضید یا ابله وگرنه تیتر آشوبگر نمیزدید حداقل به نظرات مخاطبین احترام بذارید و تیتر رو اصلاح کنید
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      3 0
      باز خوبه نگفته فتنه گر و عوامل سرویس های امنیتی بیگانه!!شماها دیگه چی میگید این وسط؟!
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    6 4
    مشرق احمق اونا آشوبگر نیستن اگه آخرین صحبت های اون فردی که به جرم رنگ پوستش کشته شد رو می شنیدی بد تر میکردی
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    10 2
    یه حسی بهم میگه براندازا سوزش شدید گرفتن
  • GB ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    6 2
    تیتر مشرق منصفانه، عاقلانه و با نگاه به آینده است. جای تاسف است که عده ای خیال می کنند اخلاق نسبی است و آنچه در ایران آشوبگر و وحشی است در آمریکا می شود حق طلب. اصل غارتگری و جنایت محکوم است. اینکه آمریکا از آشوبیگران ایران ححمایت می کرد ماهیت خودش بود. آیا ماهیت شما هم ماهیت آمریکا است که آشوب دفاع کنید؟
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    3 1
    علیزاده چندتا ویدیوی خفن گذاشته خوراک مشرق هست
  • بیب بیب IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    3 0
    تقصیر از مشرق نیست ... مشرق امانت در ترجمه را رعایت کرده . این کار خوبیه . میتونیم موقع خواندن متن توی دلمون کلمه آشوبگر را با معترض عوض کنیم تا نه سیخ بسوزه و نه کباب . ما با هم دوستیم . مگه نه
  • SE ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    8 5
    یک مشت بی سواد در مشرق که اسم روزنامه نگار روی خودشان گذاشتن......واقعا که!!
  • منگول IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    4 2
    ما توی ایران جناح میانه رو خیلی کم افرادی داریم ... یا راست راست ایم و یا چپ چپ ایم . اعتدال و این حرفا هم الکیه .
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    3 0
    بسی در عجبم و متاسفم برای کسایی که ادعا میکنن خیلی میفهمن اما هیچ اطلاعی از پشت پرده حوادثی که داره تو آمریکا میفته ندارن. کاری به اعتراض سیاه پوستا ندارم اما اینا جنگ بین جو بایدن و ترامپه. یه عده وحشی هم ریختن دارن همه چیو آتیش میزنن عین همون وحشی هایی که تو ایران میریزن بیرون اموال عمومی رو تخریب میکنن ....
  • مدبر زمانه US ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    4 1
    سپاه حمله هکری کنه به وب سایت های امریکایی و آتش خشم مردم امریکارو شعله ور کنه تا انتقام خون شهیدان رو بگیره .وزارت اطلاعات و سپاه یا علی بگید و سایت های امریکایی رو حک کنید به چین و روسیه هم بگید به اتش تظاهرات امریکا بنزین بریزن تا نابود بشه انشالله
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      0 0
      این چرتو پرتا چیه...خجالت نمیکشی اسمتو گزاشتی مدبر زمانه...آخه سایت هک کردن قدیمی شده.. خواهشا سنجیده سخن بگید...والا بنزین به آتش شورش گناه حساب میشه
  • robert US ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    8 0
    ما در آمریکا بی پناهیم رژیم در حال سلاخی ما است از گارد پاسداران تقاضای کمک داریم
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      3 5
      منظورت کدام امریکاست؟ ایران ؟ مقامات ایران نسبت به مردم ایران از امریکا بدترند تصور کنید ما داریم خودرو قرعه کشی می کنیمممممممممممممم!!!!!!
  • TR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    1 1
    آمریکا و عربستان و اسرائیل و (یک کشور و کشورک دیگر ) هم کمی شل شوند، پول این 200دلاری ها مزدور آجر شده.
  • حسين DE ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    7 3
    اين آغاز زوال (تمدن) آمريكاست.
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    2 1
    و مکروا و مکرالله فالله خیر الماکرین... ان شاالله که خون این مظلوم سیاه پوست و همه مظلومین قربانی خشونت و نژادپرستی دولت آمریکا هدر نخواهد رفت و بزودی شاهد آزادی امریکا از دست ظالمین باشیم.ان شاالله
  • علی IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    4 1
    آمریکا صدها ملیارد دلار برای به آشوب کگشیدن شهرها ی کگشورمان هزینه کرد و مکرو ومکر الله اونا دنبال سرنگونی نظام فاسد آمریکا هستند که انشالله بزودی فرو میپاشد.
  • US ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    5 5
    بدن سپاه 48 ساعته جمع میکنه والا
  • omid IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    5 3
    براي آمريكا ميشه آتش خشم معترضان ، براي ايران ميشه اراذل و اوباش . خخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    1 4
    کسانی که با برچسب آشوبگری می خواهند صدای سیاه پوستان مظلوم در امریکای وحشی را خاموش کنند با ان پلیس که پایش را روی حلقوم گذاشت فرقی ندارند. او در حیطه پلیسی این کار را کرد همفکرانش در حیطه رسانه ای
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    2 3
    بالاخره خدا مردمش بایک جرقه بیدارکردهرچه آتیش بپا کرد الان دامن خودشون گرفت احمق هی نیرو میاره تومنطقه توچکاره ی کشورها هستی ؟!قابل توجه انونهایی که ازامریکا وحشت داشتند،چوب خدا بیصداست-
  • سید هادی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    2 4
    متاسفم برای مغز های به فنا رفته،به اوباش آمریکایی میگه مبارز؟؟؟!!!!!اینها آنارشیست هستند یعنی طرفداران کشور بی حکومت و بی حساب و کتاب،یعنی کسانی که به دنبال یه بهانه برای آشوب دائمی هستند حتی مثل داعش به دنبال تشکیل حکومت نیستند،والا کسی به خاطر جرج فلوید گل سرسبد فاحشه خانه های ِآمریکا این چنین اعتراض نمیکنه،دوستان انقلابی باید ذهن بازی داشته باشه و حتی دشمنان را خوب بشناسه،اندکی درررک لطفا....!!!!!...
    • رضا IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      1 1
      والا به خدا کو گوش شنوا حاجی!!!!!!......
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    6 3
    الان این مصی علینژاد و شیرین عبادی و ی مشت حال بهم زن دیگه کجان درباره حقوق بشر عر عر کنن
  • اکبر IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    1 2
    دلم خنک شد
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 2
    مشرق واقعا تکی،شما حتی تظرات مخالفت چاپ میکنی !ولی درکل طرفدارنت بسیارند موفق وسربلند درپناه حق تعالی'زحمت کشان مشرق..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس