پیگیری دستور دادستان کل کشور در گمرک شهید رجایی/ ترخیص محموله بزرگ دستکش و مواد ضدعفونی

صادرات غیرنفتی کشور در دو ماه اول سال جاری تحت تاثیر محدودیت های کرونا، نسبت به سال گذشته تقریبا نصف شد.

سرویس اقتصاد مشرق - صادرات غیرنفتی کشور در دو ماه اول سال جاری تحت تاثیر محدودیت های کرونا، نسبت به سال گذشته تقریبا نصف شد.

بر اساس آمار گمرک، در دو ماه نخست امسال ۴.۳ میلیارد دلار کالای غیرنفتی از کشورمان صادر شد در حالی که در مدت مشابه سال قبل میزان صادرات غیرنفتی به ۸.۴ میلیارد دلار رسیده بود.

از لحاظ وزنی هم صادرات غیرنفتی کشور در سال جاری نصف شده است. در دو ماه نخست سال گذشته ۳۰.۲ میلیون تن کالای غیرنفتی از کشور صادر شده بود که این رقم در دو ماه نخست امسال به ۱۴.۵ میلیون تن رسیده است.

آمار گمرک نشان می‌دهد میزان واردات کالا به کشور هم دردو ماه نخست امسال کم شده اما نه به همان سرعت صادرات غیرنفتی. در دو ماه نخست امسال ۵ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۶.۷۶ میلیارددلار کالا به کشور وارد شده بود.

از لحاظ وزنی، حجم واردات به کشور نسبت به سال قبل افزایش یافته و از ۵.۶ میلیون تن در دو ماه نخست سال ۱۳۹۸ به ۶.۵ میلیون تن در دو ماه نخست ۱۳۹۹ رسیده است. افزایش وزن واردات هم‌زمان با کاهش ارزش آن به معنای واردات کالاهایی است که ارزش وزنی آنها کمتر از میزان واردات در سال قبل است.

ارزش تجارت خارجی کشور در دو ماه نخست امسال ۹.۳ میلیارددلار بوده که نسبت به رقم ۱۵.۱۷ سال گذشته کاهش نزدیک به ۶ میلیارددلاری نشان می‌دهد.

نکته مهم دیگر منفی شدن تراز تجاری کشور درسال جاری است، در حالی که سال گذشته همین زمان تراز تجاری کشور مثبت بود  زیرا ارزش صادرات غیرنفتی ۱.۶  میلیارددلار بیشتر از واردات بود.

سقوط تجارت خارجی کشور قطعا ناشی از بحران کرونا است که موجب بسته شدن مرزهای ایران و بسیاری ازشرکای تجاری آن در ماه‌های اخیر شد. به هر صورت کاهش صادرات غیرنفتی در زمانی که درآمد نفتی کشور نیز به شدت کم شده، نگرانی نسبت به تامین ارز در سال جاری را افزایش خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 1
    مدیریت مهدی جهانگیری و حسین فریدون چی میخای بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس