قدرت موشکی ایران

یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید پرتاب فضایی و حملات موشکی اخیر ایران نشان می‌دهند که این کشور از آمریکا و متحدانش هراسی ندارد و قادر ‌است به سامانه‌های دفاع موشکی آنها نفوذ کند.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده آمریکایی مرکز صوفان در گزارشی به ارزیابی پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور پرداخت و نوشت: پرتاب ماهواره توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که روز ۲۴ آوریل ۲۰۲۰ صورت گرفت، نشان می‌دهد که شاید ایران قصد دارد از قابلیت پرتاب فضایی در راستای اهداف نظامی بهره گیرد. فناوری پرتاب موشکی و فضایی ایران طی سال‌های اخیر به میزان چشمگیری پیشرفت کرده و ایران را به یک قدرت منطقه‌ای روزافزون تبدیل نموده است. گسترش قابلیت‌های موشکی توانمند ایران بر توانایی این کشور در زمینه قدرت‌نمایی در خاورمیانه می‌افزاید. حملات موشکی اخیر ایران نشان می‌دهند که این کشور از آمریکا و متحدانش هراسی ندارد و قادر است به سامانه‌های دفاع موشکی آنها نفوذ کند.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


در این گزارش آمده است: ایران همچنان دستاوردهای غیرمنتظره‌ای در حوزه تولید موشک‌های پیشرفته بومی و فناوری‌های پرتاب فضایی مربوطه از خود به نمایش می‌گذارد. این پیشرفت‌ها موجب شده‌اند ایران بیش از پیش به‌ عنوان یک قدرت منطقه‌ای مطرح شود. متأسفانه، توانمندی‌های ایران شاید به حدی رسیده‌اند که کاستن از گستره نفوذ راهبردی این کشور از طریق تحریم یا انزوای سیاسی اکنون دیگر کاری بسیار سخت و دشوار است. قابلیت موشکی دوربرد ایران عامل مهمی در برنامه‌ریزی راهبردی این کشور به شمار می‌رود و نیروهای مسلح این کشور را قادر می‌سازد تا به جای تکیه به شبکه‌ای از عوامل نیابتی که به سامانه‌های کوتاه‌برد تأمین‌شده توسط ایران مجهزند، از داخل خاک خود دست به حملات تلافی‌جویانه بزنند. آمریکا و متحدانش در منطقه، از جمله اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس، ارزیابی‌شان این است که ایران به لطف قابلیت‌های هدایتی دقیق خود می‌تواند سامانه‌های دفاع موشکی و راکتی آنها را اشباع نموده و به آنها نفوذ کند. این کشورها در راستای دفاع از خود در برابر حملات موشکی از طرف ایران و عوامل نیابتی‌اش به سامانه‌های دفاعی مذکور متکی‌اند.

این اندیشکده آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت: جدیدترین مورد از نمایش قابلیت‌های فنی ایران به روز ۲۴ آوریل ۲۰۲۰ مربوط می‌شود. طی آن روز، سپاه پاسداران اعلام کرد که ماهواره نظامی نور را با استفاده از یک موشک سه مرحله‌ای سوخت جامد جدید به نام قاصد به مدار پرتاب کرده است.

اگرچه مقامات نظامی آمریکا این دستاورد را مردود شمرده و مدعی شدند ماهواره نور صرفاً یک «وبکم معلق» است و نمی‌تواند اطلاعات چندانی در اختیار ایران بگذارد، اما پرتاب مذکور کارشناسان آمریکایی و هم‌پیمان آمریکا را بار دیگر غافلگیر ساخت و این کارشناسان در تلاشند تا نیات و توانایی‌های ایران را ارزیابی کنند.

قصد و نیت ایران از آن جهت زیر سؤال رفت که این اولین بار بود که سپاه، و نه سازمان فضایی ایران، دست به پرتاب فضایی می‌زد. پرتاب مذکور نمایانگر قابلیت‌های فزاینده ایران در حوزه موشک‌های سوخت جامد بود. این موشک‌ها در مقایسه با سامانه‌های سوخت مایع نیازمند فرآیند آماده‌سازی و هشدار زودهنگام کمتری هستند. مشارکت سپاه که نیروی هوافضای آن مسئول برنامه موشکی ایران است، خیلی زود به این احتمال دامن زد که ایران تلاش دارد یک موشک بالستیک قاره‌پیما (با بُرد ۳۴۰۰ مایل یا بیشتر) از طریق فناوری پرتاب فضایی طراحی کند. چنین کاری ناقض تعهدات غیررسمی سپاه مبنی بر عدم ساخت موشک با بُرد بیش از ۱۲۰۰ مایل است. مقامات آمریکایی پرتاب مذکور را «تحریک‌آمیز» خواندند. با وجود این، برخی کارشناسان این تهدید را کم‌اهمیت شمردند. آنها معتقدند استفاده از فناوری پرتاب فضایی در راستای تولید موشک‌های بُرد بلند کار ساده و آسانی نیست.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: این پرتاب فضایی چند ماه پس از آن اتفاق افتاد که ایران بیش از بیست موشک بالستیک بُرد متوسط از داخل خاک خود به سمت پایگاه عین‌الاسد واقع در عراق شلیک کرد. پایگاه مذکور محل استقرار نیروهای آمریاگرچه آمریکا در بدو امر هیچگونه تلفاتی اعلام نکرد، اماکا در عراق است. حمله مذکور به تلافی حمله روز ۳ ژانویه ۲۰۲۰ آمریکا که به ترور [سردار] قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه صورت گرفت، با توجه به مسافت طولانی طی شده توسط موشک‌ها دقیق‌تر از آن چیزی بود که انتظار می‌رفت. چند ساختمان در محل پایگاه در پی حمله مذکور ویران شدند و بعداً مشخص شد که بیش از ۱۰۰ نفر از پرسنل نظامی آمریکا در اثر شدت انفجارها دچار آسیب مغزی شده‌اند. قبل از آن نیز، موشک‌های کروز ایران روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ به زیرساخت‌های حساس عربستان در بخش انرژی واقع در خریس و بقیق اصابت کردند و بواسطه دقت بالایشان، آمریکا و کشورهای منطقه را بر آن داشتند تا در ارزیابی خود از قابلیت‌های فناورانه نظامی ایران تجدیدنظر کنند. سامانه‌های دفاع موشکی که توسط آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس نصب، نگهداری، و به‌روزرسانی شده‌اند، هیچکدام از این حملات را رهگیری نکردند.

مرکز صوفان در پایان اینگونه نتیجه‌گیری می‌کند که: حملات موشکی و پرتاب فضایی اخیر ایران دلیلی برای ارزیابی مجدد راهبرد موشکی ایران قلمداد می‌شوند. ایران در گذشته برای آنکه قدرت خود را به نمایش بگذارد، موشک‌های کوتاه‌برد بالستیک و کروز در اختیار متحدان و عوامل نیابتی خود نظیر حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن قرار داده است. کارشناسان تصورشان این است که ایران ترجیح می‌دهد از طریق عوامل نیابتی خود در منطقه دست به حمله موشکی بزند، زیرا چنین حملاتی را می‌توان با دقت بالا به اجرا گذاشت و ایران را از هرگونه تقصیر مصون دانست.

توانایی و تمایل فزاینده ایران در خصوص دست زدن به حملات موشکی از داخل خاک خود نشان می‌دهند که قابلیت‌های این کشور در حوزه موشک‌های هدایت‌شونده به میزان چشمگیری پیشرفت کرده‌اند و اینکه ارزیابی ایران این است که این امر دشمنانش را از حمله به ایران بازداشته است. این قابلیت‌های ایران شاید نشان‌دهنده آن باشند که سامانه‌های دفاع موشکی و راکتی ساخت آمریکا و اسرائیل در راستای بی‌اثر ساختن تهدید ناشی از موشک‌ها و راکت‌های شلیک‌شده از طرف ایران و عوامل نیابتی‌اش دیگر کفایت نمی‌کنند. روشن است که سیاست فشار حداکثری آمریکا در قبال ایران مانع پیشرفت‌های فناورانه چشمگیر تهران نشده است، پیشرفت‌هایی که مؤید جایگاه ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای روزافزون هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 85
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • حسن IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    44 4
    آمریکا از میوه ها به توتی نرسیده است . باش تا صبح دولتت بدمد
    • US ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      تحلیل درست و دقیقه و کمی مشکوک . اما فقط در شرایط صلح و عدم درگیری با آمریکا . اگر به هر علتی جنگ بشه اون ها با هسته ای میزنن . ما با موشک 2 هزار کیلومتری جواب میدیدم . شما اسم این رو میگذارید اقتدار ؟ بازدارندگی ؟ ما همین الان سر فرکانس های 700 و 800 مگا هرتز که مالکیتش دست صدا وسیماست جنگ سرد راه افتاده . بین مخابرات و صدا و سیما . یعنی سر فرکانس با هم درگیر شدیم .آمریکا دیروز از شرکت خصوصی فضا پیما فرستاد هوااا . کمی واقع بین باشیم و به نوشابه هایی که خود امریکایی ها به دلایل مختلف برامون باز میکنن دلخوش نباشیم . بازدارنگی فقط سلاح هسته ای و بس .
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      31 20
      سلاح هسته ای که هیچ شما با ۱۲تا ۱۳ تا موشک هیچ غلطی نمی کنید برید از پاتریوت حرف بزن
    • H IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      43 5
      هر علم و تکنولوژی فرقی نمی کنه چه نظامی یا غیر نظامی مراحل داره که باید طی بشه. وقتی توو یه مرحله موفقیت کسب بشه انگار پا گذاشتی توو مرحله دیگه. ایران از صفر شروع کرده به اینجا رسیده با وجود تحریمها. حرف شما مثل این می مونه که انگار ادعا کنی مادرت شمارو یهویی ۲۰ ، ۳۰ ساله به دنیا آورده.
    • مظلوم IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      30 21
      باز این آواره های در بدر از اینجا رانده و از اون جا مانده بعد از چند روز سرشون رو از تو سوراخ های کثیف شون آوردن بیرون و میخوان برای ارباب دم تکون بدن . ما احتیاج به سلاح هسته ای نداریم . چون دلاوران شجاع مون هر کدام روحیه رشادت و شجاعت بی اندازه دارن حالا برید. بمیرید
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      30 3
      بازی بین ایران وآمریکا هدفش جنگ بزرگ نیست بلکه ایران میخواهد به آمریکابگوید مردم ما باید نفس بکشند واین باید با اراده وسرسختی تمام دارای پشتوانه است پشتوانه ای که سود - هزینه رابرای آمریکا درحدغیرقابل تحملی بالا برده است . هم ایران وهم آمریکا میدانند خط قرمز آمریکا تاکجاست بنابراین موازنه قدرت باتوجه به باکس اهداف آمریکا ووابستگان آمریکا درمنطقه آنقدر زیادوباارزش هست که آمریکا فهمیده دوران تلاش برای جنگ متعارف هم گذشته است . عبور کشتیهای ایران ازاقیانوس اطلس بدون هیچ مشکلی دلیلی براین نظر است که سایه جنگ برای همیشه رفته مگرآنکه آمریکا تحت شرایطی فریب پیروزی ظاهرا دردسترس رابخورد که بازهم آن جنگ اتمی نخواهدبود چراکه خواسته آمریکاکسب سود درجنگ است نه ورود به جنگی که میتواند دنیا را وارد جنگ اتمی کند . ایران میخواهد آزادانه درمنطقه وجهان برای ملتش تجارت کند کسب منفعت کند وحرف ازاتم زدن عین نادانی است امایک جنگ کنترل شده وکوتاه مدت درشرایط خاص ردنمیشود اما درسطح کلی دنیای پساکرونا آمریکا غرق درمشکلاتی خواهدبود که درابتدای آن ترامپ درزیرزمینهای کاخ سفید پنهان شده است . دنیای بدون آمریکابدون جنگ وبدون ننه قمرهایش درافق دیده میشود !
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      76 25
      ۱۲:۰۲ بیخیال اینا اگه منطق داشتن بهشون نمیگفتن مشرقیای اسکول اینا راباید اصلا جوابشون ندی تا با خودشون سر هیچ وپوچ حال کنن.
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      8 1
      ابر بمب ضد اتمی موشک پرسرعت تنگستن که در هر ثانیه سرعت ان دو برابر میشود بعد از بیست ویک ثانیه از شلیک از خاک ایران ایالت فلوریدا را منهدم ونصف خاک آمریکا را غرق در آب میکند.
    • رحمت عیدی IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      6 1
      داداش حرفات خیلی خیلی شبیه حرف کانالهای تلگرامی و اینستاگرامی معلوم الحاله،بیسوادیت از هم اینجا معلومه که نمیفهمی جواب یک موشک اتمی قاره پیما رو با موشک ۲۰۰۰ کیلومتری نمیدن برا ی دفع حمله اتمی و جوابش کلی برنامه و روش دارن و اونیکه باید بدونه میدونه،مسئله مهم هم اینکه استفاده از تسلیحات اتمی دیگر براحتی گذشته نیست و داشتن بمب و کلاهک اتمی تضمین قدرت هست ولی الزاما تضمین بقا نیست مثل شوروی سابق ،ضمنا جنگ تلویزیون با مخابرات سره فرکانس یعنی سودجویی و چپاول هرچه بیشتره بیت المال توسط وزیر جوان فقط همین و ربطی به مسائل نظامی نداره که اینم نمیفهمی،تو فضایی هم ما اول راهیم با این تفاوت که از بیخ تحریم بودیم و هستیم و هرچه بهش رسیدیم بومی بوده و بدون کمک کسی و ادامه تا قدرت فضایی با سرعت زیاد ادامه دارد یکم صبر کن میبینی،در یک حالت کلی ایران در حال تبدیل شدن به یک ابر قدرت جهانیست با مولفه های واقعی و منحصر به فرد با فن آوری و استراژیه مربوط به خودش و این یعنی بازدارندگی و اثباتش مواردی مثل عین الاسد گلوبال هاوک قدرت موشکی .......و رهبریه استراتژیک،از شبکه های مجازی بیا بیرون و با مطالعه و مشاهده حقایق میدانی از جهل به آگاهی برس
  • ug IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    55 5
    الله اکبر
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    22 82
    باشه بابا! ملت اون سر دنیا دارن پرتابهای فضایی سرنشین دارشون رو به شرکت های خصوصی واگذار میکنن شما تازه بعد چهل سال به پرتاب یه ماهواره 10 کیلویی به مدار 200 کیلومتری مینازید؟ برو ببین اسپیس ایکس دیروز چیکار کرد بعد از این تیترها برید
    • اکبر قادری IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      83 19
      دهه شصت زمانی که دانشمند موشکی شهید ما حاج حسن طهرانی مقدم اقدام به طراحی و ساخت راکت نازعات با برد 100 کیومتر کرده بود ، یه عده مثل تو که توانایی ساخت یه چوب کبریت هم ندارند شروع کردن به حرافی رایگان که جمع کنید این مسخره بازی ها رو و ... که یه راکت کوچولو که چند کیلومتر خطا داره کجا و آمریکا که موشک های بالستیک قاره پیما و شاتل آتلانتیس داره کجا ... ولی تو و ارباب های نجس آمریکاییت زمانی که تو خواب خرگوشی تشریف داشتید ما از یه راکت کوچولو با چند کیلومتر خطا رسیدیم به ماهواره بر قائم و سیمرغ و سریر و موشک های بالستیک نقطه زن چند هزار کیلومتری که عین الاسد رو زیر و رو کرد ... البته اگه یه کوچولو دیگه صبر کنید چشماتون با آتیش و گوشاتون با غرش ماهواره بر 500 تنی قائم کور و کر میشه ...
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      32 4
      گم شو
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      31 7
      بابا محل به اینا ندین چند سال قبل توی مدرسه شعار میدادند امریکا موشک میسازه ایران افتابه سازه بعد از مدتی الان موشکهای اعلامی ایران 3 هزار کیلومتر اونورتر پایگاه یانکیها را زیر و رو میکنه از غیر اعلامیهاش هم من بیخبرم
    • سلام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      28 5
      انفجار موشک ماهواره‌بر آمریکایی اسپیس ایکس + فیلم - YJCwww.yjc.ir › فیلم و صوت › فیلم و صوت ۲ روز پیش - پروژه پرتاب ماهواره‌بر جدید ناسا با نام «اسپیس ایکس» پس از انفجار موشک آن با شکست مواجه شد. ... انفجار موشک ماهواره‌بر آمریکایی اسپیس ایکس + فیلم ... موشک ماهواره بر نیست، بلکه قرار هست پس از اتمام طراحی (که البته در مراحل ...
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      14 3
      به 11:39: باشه بابا فهمیدیم تو خوبی.فرق بین 530 کیلومتر و 200 کیلو متر را نمیدانی.
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      10 4
      Space xمنفجر شد
    • آرش IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      17 1
      خود تحقیری داری بدبخت . اسپیس ایکس چیکار کرد؟ منفجر شد. از انفجارش خوشت اومده؟؟؟؟!!!! حتما پیش خودت میگی لامصب چقدر قشنگ منفجر شد. عجب صدایی داشت.!!! در ضمن صنعت فضایی تازه نفس ایران رو با آمریکا که چند دهه داره ماهواره میفرسته هوا مقایسه می کنی؟ 200 تا کشور دیگه تو دنیا به جز آمریکا وجود داره. توجه کن صنعت فضایی ایران با وجود تحریم ها و سنگ اندازی ها بین 200 تا کشور در چه رتبه ای قرار میگیره اونوقت دهنتو می بندی. وقتی فقط آمریکا رو می بینی یعنی آمریکا چشم و گوشو عقلتو بسته. یعنی بهت نفوذ کرده. یعنی آمریکا زده شدی. هر چند با این سرعتی که ایران پیشرفت میکنه (تازه دولت فعلی سنگ اندازی کرد) من مطمئنم که به زودی ماهواره های فوق پیشرفته به مدار های چند هزار کیلومتری پرتاب می کنیم تا کور شود هر انکه که نتوان دید.
    • NL ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      15 0
      عمو بودجه یک سال اسپیس ایکس برابر بیست سال فضایی کشوره...
    • لبنی IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      3 6
      به تو چه .... تو مگه اسپیس ایکسی ....
    • علی IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      5 0
      مزدوران البانی خفه
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      6 0
      فقط خفه شو احمق وطن فروش
    • حسین IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      2 0
      خب که چی!؟ بالاخره باید یه کاری بکنیم، یا فقط مثل یه عده بی مغز بشینیم و برا پیشرفتهای دیگران به به و چه چه بکنیم.
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    11 31
    میگی محتوای این مقاله مورد تایید مشرق نیست ولی در اصل مقاله هایی رو میزاری تو سایت که مورد تاییدت باشه!
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    59 4
    خداوند سپاه پاسداران را حفظ و یاری کند به جهت نیست که امام روح الله فرمود ای کاش من هم یک پاسدار بودم . کور شود هر آن کس که نتواند دید
    • مهسا IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      16 3
      ایشالا اگه اونا نباشن ما هیچیم ب خدا
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    74 1
    حتی اگر ماهواره نور یک وبکم معلق باشه و اصلا بگیم فرضا هیج تصویری هم مخابره نکنه باز اقدامی است بسیار ارزشمند و بنیادین چون این علم تشکیل شده از چندین علم لب مرزی ، انحصاری و ممنوعه و هیچ کشوری در اختیار حتی متحدان مشترک المنافع خود هم نمی گذارد و اکثر کشورهای جهان اصلا رسیدن بومی به چنین علومی را در ذهن و برنامه هایشان ندارند این ماهواره ها و این پرتاب ها درواقع آزمایشگاه های متحرک هستند در هر پرتاب کلی مطلب دست دانشمندان ما می آد و خود آمریکا و روسیه هم یکهو نگفتن اجی مجی لاترجی و فناوری فضایی دستشون بیافته ! آن ها بیش از نیم قرن تلاش مستمر و سرمایه گذاری سنگین داشتند نمی شود امروز انتظار خیلی بالایی از هوافضای خودمان داشته باشیم چون اول راهیم اما همینکه جرات کردیم سمتش بریم خودش فوق العاده ارزشمنده و ما طی سال های بعد این رشد علمی تصاعدی را ادامه خواهیم داد .
    • اکبر قادری IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      23 0
      دقیقا همین طوره ... ما بدون وابستگی و همکاری با گشورهای پیشرفته در این زمینه به دانش ساخت ماهواره و ماهواره بر و سایر زیر ساخت های فضایی رسیدیم ... البته سپاه به صورت جداگانه و مستقل از سال 1385 فعالیت فضایی رو شروع کرده و اولین تجربه فضاییش هم شد ماهواره نور ، متاسفانه تنها مشکل سر راه سپاه بحث بودجه است که طی این هفت سال کمتر و کمتر شده (کل بودجه دفاعی کشور به پایین ترین حد خودش رسیده) ، به همین خاطر سپاه با قرار دادن ماهواره های کوچک با هزینه کم در حال کسب تجارب و تکمیل زیرساخت های فضایی خودشه تا ان شالله در آینده نه چندان دور (با روی کار آمدن دولت جوان و حزب اللهی و تقویت قدرت و بنیه دفاعی کشور با بودجه خوب) به یک قدرت فضایی بزرگ در سطح جهان تبدیل بشه ، و بتونه ماهواره های سنگینی و عملیاتی با عمر بالا با کاربردهای ناوبری ، سنجش از راه دور و مخابراتی رو در مدار 36 هزار کیلومتر قرار بده ... به امید اون روز که زیاد دور نیست ان شالله
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      0 0
      ما با تحریم و آمریکا با استعمار صنعتش رو گسترش میده ما با خون ودل و عشق و علاقه و آمریکا با پول عربستان وامثال آن صنعتش رو گسترش میده ما با شهدای همچون حاج قاسم و آمریکا با قتل و غارت صنعتش رو گسترش میده ما صنعت رو برای خدا گسترش میدیم و آمریکا برای صهیونیست و سرمایه داران
  • تیام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    13 53
    موشکهایه ماخیلی دقیقه دوتا میزنیم یکی هم به خودمون. براخودمون انقدر دقیقه که کشته هایه باورنکردنی میدیم
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      21 4
      نه عمو اینطوریام نیست با نگاه توحیدی و خدا محورانه ما هر چند سال یه بار که از این اتفاقات میافته ان را الطاف خفیه خدا میدونیم که الان هم در استانه اقیانوس پیمایی ایران این اتفاق یانکیها را متوجه کرد که اگر غلطی کنن ناو های غول پیکرشون چطور اهن پاره خواهد شد خدا درجات شهدای کنارک را متعالی فرماید
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      15 1
      12:11 موشک‌های پاتریوت اونها اونقدر دقیقه که اصلا هدفو نمیبینه که شلیک بشه! میگن طراحش هِلِن کِلِر بوده!! خخخخخخخ
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      9 6
      اشغالهایی مثل تو رو یاید سقط کرد
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      7 1
      به لطف خدا و خون شهدا همه اینها باعث شده که آمریکا هیچ غلطی نکنه به قول امام خمینی ره تا حالا همین ترامپ لعنتی جنگنده و ناو هواپیمابر فرستاد خلیج‌فارس دید هیچکس محلش نمیده با پوشش خبری کر کننده میان ایران بترسه پهپاد ساقط سکوت خبری یواشکی برگشت
  • رهام حسامی IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    7 2
    Intercontinental ballistic missile) به موشک‌های بالستیکی گفته می‌شود که برد مفید آن‌ها بیش از ۵٬۵۰۰ کیلومتر (۳۴۰۰ مایل) باشدموشک سوخت مایع دو مرحله ای بود که مرحله اول ان 300000 پاوند و مرحله دوم 80000 پاوند رانش ایجاد می کرد و می توانست یک کلاهک 3.7 تنی را به برد 10200 کیلومتری برساند. موشک درون یک سیلوی بتنی قرار داشت که همان جا سوختگیری می شد، بالا می امد و بعد پرتاب میشد(از درون سیلو شلیک نمی شد ). سیلو 400 متر عمق داشت و 15 دقیقه طول میکشید موشک بیرون بیاید و اماده شلیک شود موشک دارای یک سامانه اینرسی با سه ژیرسکوپ بود که دارای دقت 1500 تا 900 متر بود
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    18 3
    این مهم است توانمندیها ی ایران به حدی رسیده است که دیگر تحریم ها وانزوای سیاسی کار ساز نیست ودرس عبرتی باشد برای کسانی که می خواستند با مزاکره وسازش تحریم ها بردارند که در آن شک زیادی وجود داشته ودارد زنده باد ایران مقتدر که از نظرنظامی وموشکی به باز دارندگی کامل رسیده است وبهانه از دست کاسبان مزاکره وسازش گرفته است
  • امیر IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    14 9
    درسته که ماهواره نور انچنان پیشرفته نیست و یه دوربین ضعیف داره ولی باید توجه داشت که قاصد یه تست فناوری بود بایدم اینجوری باشه اگه وعده سپاه محقق بشه با ساخت موشک سه مرحله ای سوخت جامد قطعا ماهواره سنگین تری به فضا ارسال میشه که قدرت تفکیک کمتر از صد متر رو خواهد داشت
  • هالتیکالچر IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    7 2
    هسته ایشم میسازیم.صبرکن...
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    5 2
    12:11 موشک‌های پاتریوت اونها اونقدر دقیقه که اصلا هدفو نمیبینه که شلیک بشه! میگن طراحش هِلِن کِلِر بوده!! خخخخخخخ
  • مصطفی IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    8 2
    باعث افتخار کشور اسلامی عزیزمان از تمامی دست اندرکاران سپاسگزارم آمریکا که اوضاع و احوالش معلومه.
  • ش. AE ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    11 2
    تا کور شود هر آنکه نتوان دید درود بر ایران و ایرانی
  • US ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    14 8
    《توانمندی‌های ایران به حدی رسیده‌ که تحریم یا انزوای سیاسی دیگر کارساز نیست》 لطفا از این توانمندی ها برای جلوگیری از افزایش قیمت کالا ها و بهبود وضعیت اقتصاد کشور نیز استفاده کنید.
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      2 1
      به زودی در مجلس جدید انشاالله
  • علیرضا IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    15 11
    در اینکه هر کشوری اقتدار داشته باشه شکی توش نیست.ولی می‌توانست این اقتدار موشکی با اقتدار اقتصادی و سیاسی و فرهنگی هم همراه بود.اقتدار موشکی که کره شمالی داره ارزشمنده یا کره جنوبی و ژاپن..آخه به چه قیمتی.با شعار مرگ بر این ومرگ بر اون مملکت ومردم همه تو هوا زندگی میکنن شما دلتون رو خوش کردید به چی..اینجا هر کی حرف بزنه یه چیزی بهش میبندید که آره شما آمریکایی هستی ..نه ما از اینکه سربازان سرزمینم مقتدر باشند به خودمان می‌بالیم ولی افسوس که این اقتدار را با سیاست غلط اندر غلط بعضی تندروها به بیراهه بردیم
    • سید IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      1 1
      کجا سیر میکنی اخوی کره جنوبی و ژاپن اقتدار موشکی شون کجا بود! موشک های اینها حق نداره بیش از 800 کیلومتر برد داشته باشه بفرماید مطالعه کنید ، در باره مشکلات که فرمودین انشاالله برطرف شه
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      0 0
      تفکر تو و امثال تو، احمقانه و نوکر صفتانه است. تا حالا گاو شیرده مقتدر دیدی؟ که تو می خواهی دومیش باشی.
  • رضا IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    6 7
    بیزحمت با این تکنولوژی برا چادر مشکی داخل ایران رنگ مشکی تولید کنید که مجبور نباشیم از کره چادر مشکی وارد کنیم،،
  • سعید IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    7 1
    بعضی هاجوری حرف میزنندکه انگار امریکایی هستند.خودباوری رمزاصلی موفقیته.درود به شرف تمام جوانهای نخبه سرزمینم که اینگونه افتخارمی آفرینند.سالهای زیزچکمه روسها وانگلیس وآمریکا بودیم والان دراوج عزت.درود برایران
  • سید IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    7 3
    مثل این که غرب پرستا خیلی سوختن، چه خبر شورش امریکا
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    5 3
    متاسفانه همیشه در تاریخ این کشور بودند ایرانیانی که ذره ای برای خود حتی و توانایی های هموطنان خود ارزشی و اعتباری قائل نبودند.جوری از پیشرفت تکنولوژیکی دیگران حرف میزنند که ندونی فکر میکنی یه امریکایی مثلا داره حرف میزنه! اونقدر داغ که خود امریکایی ها هم طرفداری نمیکنند. و با هزار افسوس دویست سال گذشته اینجور آدما دست اندر کار هم بودند در این کشور و اجازه ندادند ایرانی خود به شکوفایی برسه. انقلاب و جمهوری اسلامی این تابو رو شکسته. این افراد فقط بدونند ایران و ایرانی رو حداقل ۲۰۰ سال عقب نگه داشتند در این مسابقه و با تاخیر ۲۰۰ ساله خودش رو رها کرده و داره میدوه.ولی امیدوار و خستگی ناپذیر. بله،تاخیر فاز ۲۰۰ ساله خیلی زیاده در دنیای امروز اما به لطف رهبریهای درست و همت فرزندان این آب و خاک خیلی خیلی زودتر به صف اول مسابقه دهندگان خواهیم رسید.انشاءالله
    • IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      0 1
      درود بر شرفت/درود بر ایران و ایرانی آزاده و آزاد
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    7 42
    امریکا و اسراییل اگر بخواهد بزند بد جور می زند . تحقیر کننده می زند
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      6 1
      آشغالهای عوضی هفتاد ساله که دارن میزنن،اگه کاری بوده که نکردن ،نتونستن که نکردن.
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      5 1
      14:59 میزنن ولی جفتک به طاق طویله ، مثل خودت !!!
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      2 20
      کاملا درست
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
      1 0
      تو چی میزنی
  • سهیل بشردوست DE ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    6 5
    این چیزها رو که کره ی شمالی هم سالهاست داره؛ از نان و آزادی صحبت کنید؛ بدون اقتصاد نه می توانید بجنگید و نه ماهواره تولید کنید
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      1 1
      شما معنی ازادی رو میدونید؟اگر دست شما باشه برای چند روز خوشی با ذلت خاک این سرزمین رو به هر کس وناکسی باج می دادید ما سر می دهیم اما سرزمین نه
  • علی IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    5 0
    به برکت خون شهدا وجوانان مومن ایران پیش خواهد رفت تا به اهداف انقلاب برسد
  • حسین IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    1 0
    این اندیشکده اسمش سوفان یا صوفان؟
    • US ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      0 0
      جفتش میشه. فرقی نداره
  • ۰۱۱۰ IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    3 0
    ایران همینجوری سلاح هسته ای رونمایی نکرده آمریکا باهاش درگیر رونمایی کنه چی میشه
  • منگول IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 0
    ازشون یک میلیون سال عقب نیستیم که .. فقط چهل سال ازشون عقبیم ... میگیرمشون ... تا بیست وپنج سال اینده بهشون میرسیم ... انشاالله
  • یک کارگر IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    1 1
    اقتدار نظامی خوب است .اما فکری هم به حال وضعیت اقتصادی و فساد و کارشکنی در کشور کنید عزیزان
  • مجید رئیسی IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 0
    باید به سلاح هسته ای مجهز بشیم تا امریکا اینگلیس وفرانسه کودن اینقد پنیر میخورند مغزشون کار نمیکنه اخه احمقها ما در ایران پنیرو با گردو میخوریم بگذریم وقتی مجهز بشیم دیگه اینا نطق نمیکشند پاینده باد حضرت امام خامنه ای
  • حسین IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    5 0
    آفرین بر تهرانی مقدم پدر موشکی ایران وسلیمانی کابوس آمریکا و اسراییل وداعش،که این اقتدار جزو افتخارات انهاست،به نظرم در ایران باید کاربه کاردان سپرده شود،و مشکل این مملکت دزدی است ویک خلخالی میخواهد تا ایران گلستان شود
  • مرتضا IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    5 0
    با اینکه تحریم‌ها زندگی مارو سخت کرده ولی چنین حرکتی باعث غرورو لذت میشه واسمون، زنده باد ایران...
  • h US ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 0
    اگر نبرد سرد ایران و امریکا ادامه یابد حتما یکی پاشیده می شود .
  • محمد IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    1 0
    افرین به ایران و ارتش و سپاه
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 4
    اسیب مغزی یعنی چی؟ خون ازدماغ امریکاییها نیومد ونشون دادکه این موشکها برخلاف تبلیغاتی که براشون شد کارایی لازم راندارند. توهم درجنگ باکشوری مثل امریکا خیلی خطرناکه
    • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
      0 0
      کاسه داغتر آش که میگن تویی
  • حسین IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    2 0
    انشا الله نابودی آمریکا برای همیشه از روی کره خاکی با رمز (((یا مهدی)))
  • Faridon.gh4848 IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 0
    جای تقدیر است ولی آیا از لحاظ توان اقتصادی هم جلو است یانه ؟شوروی سابق هم از لحاظ نظامی جلو بود و همین موجب فشار اقتصادی وضعف اقتصادی شد وسبب تحولات پروستاریگا کورباچوف وجدا شدن سرزمین های زیادی از شوروی گردید
  • ماردین IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    1 0
    کار ایران عالی بود
  • عادل IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    1 0
    ادم واقعا احساس اقتدار و توانایی میکنه و بخودش میباله که هر روز با پیشرفتهای دنیا ایران عقب نمیمونه و قدرت و تواناییشو میتونه به رخ ابرقدرتهای پوشالی بکشه@
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    2 0
    ایران عزیزم من به تو می‌بالم جانم به فدایت
  • جواد6366 IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    0 0
    از جنگ همه تنفر دارن دولت بجای اینکه به طبل جنگ بکوبد به فکر رفاه مردم و تورم باشد سه ماه گذشته فعلا تکلیف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص نشده اینا را حل کنه
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    3 0
    ترور سردار شهید اسلام وایران سلیمانی نشون داد که امریکا برای سربازانش در منطقه ارزش قائل نیست وحاضره اونا زو مثل گوشتی که زیر دندان های ایرانه قرار بده پس ایران باید موشکی بسازه که خاک امریکا رو هدف قرار بده وحتی اگه لازم شد بمب اتمی هم بسازه
  • احمد IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    1 0
    متاسفانه خیلی از دوستان دقت نمی کنند که مدتهاست که بین قدرت اتمی آمریکا و قدرت بازدارنده ما موازنه برقرار شده وما بدون بمب اتمی به این قدرت دست پیدا کرده‌ایم و آمریکا حتی فکر استفاده ازبمب اتمی را کنار گذاشته زیرا گرداننده‌آمریکا ،صهیونیسم بین المللی‌می باشد و آنها می دانند که در صورت وقوع جنگ ایران مخازن آمونیاک حیفا و نیروگاه دیمونا را خواهد زد واین به مثابه حمله اتمی به اسرائیل می باشد و چیزی از آن باقی نمی ماند .
  • جواد IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    0 0
    ایران هرچند نیاز به سلاح هسته ای ندارد ولی کور دلان بدانند که قطعا ما هم هم همه چی داریم اولش خریدیم حالا خودمون تو زیر زمین خونه درستش میکنیم
  • علی IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    0 0
    سلام.. طریقه بیان مزدورمشخص است. حالا فکرنمیکند این مملکت سالهاست تحریم همه جانبه است. ایران رامقایسه میکند باامریکا که فلان شاتل رابه فضا پرتاب کرده ان هم امریکای چند ملیتی. خوب این برای شما افتخاره.. برای شما باید وطنت افتخارباشد. که باوجودفشارهای کشورهای امریکایی واروپایی وتحریمهای به قول خودشان فلج کننده قدرت اول منطقه میشود. کشتیهای نفتکش غول پیکرباوجود تهدیدهای امریکا به مقصد امریکای لاتین میفرستد.. ودرمنطقه وجهان حرف برای گفتن دارد.. ووو اخرکمی تفکرکن همانند شما که اسم خودراایرانی وطن پرست میگزارید انگلهایی حقیر وخودفروخته بیش نیستید.. وگرنه امروزه یک کودک 10 ساله فرق خوب وبد حق وباطل رابدرستی تشخیص میدهد.. پاینده وطنم..
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    1 0
    دوستان ، ایران احتیاج به بمب هسته ای نداره، چون ایران در دویست متری کاخ سفیده، حالا هی شما حرف از هسته ای بزن.
  • سعیدشرف IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    1 0
    توکل بر خدا، امیدوارم اختلاس آقازاده‌ها وبعضی مسئولین کشورمان برای همیشه تموم بشه، تا کشور عزیزمان ایران در مسیر پیشرفت وآبادی قرار بگیره
  • کورش IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    0 0
    پاینده باد ایران
  • کورش IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    0 0
    داداش مدیونی اگه فکر سلاح اتمی نداریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس